Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Even voor mijn beleving. de accu is 13,8kw. Stel je laad aan de paal in de straat. ongeveer zijn de kosten 60 cent per kwh. dan kost het ongeveer  8 a 9 euro om de accu vol te laden.

Laten we zeggen dat je ruim 50km bereik hebt . Dus +/- 50km elektrisch rijden voor +/- 8 euro laad kosten.

Als je allemaal korte ritjes hebt zou je volledig elektrisch kunnen rijden. bijvoorbeeld woonwerk 25km heen en 25km terug. voor die 8 a 9 euro.

Vergelijk ik een brandstof auto die 1 liter op 15 kilometer verbruikt tegen 2 euro per liter is diezelfde 50 kilometer = 3.3 liter x 2 euro is bijna 7 euro 

Dan zou benziene rijden goedkoper zijn dan elektrisch rijden.

Geplaatst
9 uur geleden, zei murky123:

Even voor mijn beleving. de accu is 13,8kw. Stel je laad aan de paal in de straat. ongeveer zijn de kosten 60 cent per kwh. dan kost het ongeveer  8 a 9 euro om de accu vol te laden.

Laten we zeggen dat je ruim 50km bereik hebt . Dus +/- 50km elektrisch rijden voor +/- 8 euro laad kosten.

Als je allemaal korte ritjes hebt zou je volledig elektrisch kunnen rijden. bijvoorbeeld woonwerk 25km heen en 25km terug. voor die 8 a 9 euro.

Vergelijk ik een brandstof auto die 1 liter op 15 kilometer verbruikt tegen 2 euro per liter is diezelfde 50 kilometer = 3.3 liter x 2 euro is bijna 7 euro 

Dan zou benziene rijden goedkoper zijn dan elektrisch rijden.

Benzine is sowieso goedkoper voor een particulier.
Vergeet ook niet de extra kosten in: aanschafprijs, verzekering, belasting en onderhoud.

En dan heb je nog je eventuele abonnement of startkosten voor laden.

Zelf rijd ik woon werkverkeer volledig op de accu, waarbij ik voordelig oplaad op het werk. Desondanks is benzine momenteel nog voordeliger.

Wat mij trouwens opvalt is dat waar de benzineprijzen dagelijks wisselen, de tarieven voor laden juist zo goed als gelijk blijven. In de zomer bij een overschot aan groene energie is dat een wel heel mooi verdienmodel.

Geplaatst
10 uur geleden, zei murky123:

Even voor mijn beleving. de accu is 13,8kw. Stel je laad aan de paal in de straat. ongeveer zijn de kosten 60 cent per kwh.

Hier in Den Haag kost een kWh aan de openbare laadpaal 33 ct. Dat tarief staat vast. Dat betekent dat ik voor 4,55 euro 60 km kan rijden. Daar kan de benzine niet tegenop.

• Like 1
Geplaatst (aangepast)

Wanneer ik even bij het rekensommetje van Murky123 blijf, dan is mijn situatie als volgt:

Met mijn HEV (dus geen stekker) heb ik nu in een jaar 18.000 km gereden (dus alle warme en koude maanden incluis). Mijn gemiddelde verbruik over deze periode is 1 : 17,4. Het sommetje is dan : € 2,00 : 17,4 = € 0,1149 x 50 km= € 5,75.

Om bij Murky123 te blijven heb ik 50 km genomen. Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat Wim-A daadwerkelijk 60 km uit z'n accu weet te peuren.

Dan laat ik even de (overigens zeer realistische) opmerkingen van Robert buiten beschouwing. 

Overigens past tot slot nog de volgende opmerking: Wanneer ook ik allemaal korte ritjes van 25 km zou nemen, dan zou mijn benzineverbruik dichter bij de 20 dan bij de 17,4 komen te liggen .........................

aangepast door Geer00
Geplaatst

ik haal makkelijk 60km, 65 tot 75 bij langzaam rijden in het dorp is prima  te doen.

Geplaatst
10 minuten geleden, zei Geer00:

Wanneer ik even bij het rekensommetje van Murky123 blijf, dan is mijn situatie als volgt:

Met mijn HEV (dus geen stekker) heb ik nu in een jaar 18.000 km gereden (dus alle warme en koude maanden incluis). Mijn gemiddelde verbruik over deze periode is 1 : 17,4. Het sommetje is dan : € 2,00 : 17,4 = € 0,1149 x 50 km= € 5,75.

Om bij Murky123 te blijven heb ik 50 km genomen. Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat Wim-A daadwerkelijk 60 km uit z'n accu weet te peuren.

Dan laat ik even de (overigens zeer realistische) opmerkingen van Robert buiten beschouwing. 

Het blijft afhankelijk van wat je daadwerkelijk aan de laadpaal betaald. En ook waar en hoe je woont. Voor veel PHEV gebruikers is dat ca. € 0,53 per Kw. ANWB  heeft het over € 0,43 ct per Kw. Die kom ik nog niet veel tegen in mijn regio.

Ook voor Wim A met € o,33 per Kw komen er andere hogere kosten om de hoek dan bij de HEV.

Gemiddeld (bron ANWB) zijn de kosten per PHEV kilometer 3 cent hoger dan bij een zelfde HEV. 
Bij 20.00 kilometer per jaar is dat nu € 600,. (70% brandstof/30% elektrisch)

Als Wim 10 cent minder per Kw betaald dan moet hij dus minimaal 6.000 Kw per jaar extra laden bovenop de 30% uit mijn voorbeeld om gelijk te komen met die 600 extra kosten. (Bij 1 kw - 5 km is dat 30.000 km) (en dan gaan je andere kosten ook flink omhoog bij zoveel km.

Ik denk niet dat je dat red Wim.

Uitzonderingen daargelaten is een PHEV voor een particulier kosten technisch nu niet interessant.

Tenzij je op eigen zonnestroom laad of zoals ik gratis of heel voordelig op je werk kunt laden.

Reken je niet rijk, doe het voor het milieu en omdat het zo heerlijk rijdt.

Geplaatst
1 uur geleden, zei Robert de Niro:

Reken je niet rijk, doe het voor het milieu en omdat het zo heerlijk rijdt.

Nou, voor het financiële deel hebben we de PHEV ook niet gekocht. We wonen in Nederland, he. Dat betekent dat wanneer genoeg mensen op een of andere manier elektrisch rijden, er onmiddellijk een hoge belasting op gezet wordt .... Dus nee, financieel voordeel heb je nergens meer mee.

Het rijdt idd fantastisch!

Geplaatst (aangepast)

Toen ik de PHEV kocht betaalde ik nog 0,24 cent per Kwh, dus dat was veel voordeliger dan benzine ( 2022 ) nu is het ( voorlopig ) verdubbeld naar 0.48 cent per Kwh, wij rijden alleen maar elektrisch, dat wisten we toen we hem kochten. Wanneer we op vakantie gaan rijden we benzine, opladen onderweg is geen optie, duurt echt veels te lang voor een koffie stop.🤭

Ik laad hem met mijn eigen wallbox op mijn eigen oprit, voor ons is de PHEV dus de perfecte keuze en zeker omdat hij zo fantastisch rijd.😉 zeker op Elektrisch 👌

Vandaag stond ie op 0km en nog 14 %, zie de bijlage wat de kosten waren om hem volledig vol te laden, deel dit door 60km en dan kom je uit op 10,5 cent per kilometer. Dit was toen we hem kochten dus 0.05 cent de kilometer.😊

De laadtijd is gebaseerd op het laden met 3.4 kwh sterkte.🤔

Screenshot_20230728_235024_Wallbox.jpg

aangepast door BarneyRubble
Geplaatst
5 uur geleden, zei BarneyRubble:

op 10,5 cent per kilometer. Dit was toen we hem kochten dus 0.05 cent de kilometer.😊

Dat was toen je hem kocht dus 5 cent per km; niet 0,05 cent ....

Geplaatst
7 uur geleden, zei Wim-A:

Dat was toen je hem kocht dus 5 cent per km; niet 0,05 cent ....

Klopt Wim. foutje van deze kant🤑

Geplaatst

Net 3500 km gereden op Duitse Autobahnen (snelheden tot 150-170 kmh) en in de Alpen. Ter plekke veel korte ritjes, bergop/bergaf. Gemiddelde verbruik van mijn HEV was 1 op 15.5. Vind ik niet slecht.

Geplaatst
2 uur geleden, zei OttoS:

Net 3500 km gereden op Duitse Autobahnen (snelheden tot 150-170 kmh) en in de Alpen. Ter plekke veel korte ritjes, bergop/bergaf. Gemiddelde verbruik van mijn HEV was 1 op 15.5. Vind ik niet slecht.

Dat is zeker netjes. Je zult dat voornamelijk te danken hebben aan de korte ritjes. Want met de autobahnsnelheden zal 1:12 al knap zijn denk ik.

Geplaatst

Nou, dat viel best mee eigenlijk. Voordat we de laatste 1000 km op de snelweg gingen rijden was het gemiddelde verbruik iets van 1:16, en dat daalde dus naar 1:15.5 na 1000 km op de autobahn. Maar we hebben natuurlijk niet constant 160 kmh gereden, er zaten ook stukken van 120-130 bij. Al met al ben ik erg tevreden met het brandstofverbruik.

Geplaatst
23 uur geleden, zei OttoS:

Oh dat is netjes hoor!  Ga zelf over een maandje naar Zwitserland en hield al rekening met een 1:14 voor de hele reis.  En dan zal ik waarschijnlijk geen 170 halen anders gaat mijn vrouw uit haar plaat😊

Geplaatst
21 uur geleden, zei Geer00:

Dat is zeker netjes. Je zult dat voornamelijk te danken hebben aan de korte ritjes. Want met de autobahnsnelheden zal 1:12 al knap zijn denk ik.

Even zitten rekenen:
-Als je na 2500Km op 1:16 zit en na 3500Km op 1:15,5 dan heb je de 1000Km autobahn 1:14,4 gereden.
Ander rekensommetje:
-Stel dat je de heenreis autobahn ook 1:14,4 gereden zou hebben dan blijft er voor de 1500 km(korte ritjes??) gemiddeld 1:17 over.

Dus wat dat betreft klopt jouw theorie vrij aardig;-)

Geplaatst
Op 30-7-2023 om 11:36, zei OttoS:

Op de CruiseControl op de autobaan met 150/170 blijf je lekker stabiel rijden en dat scheelt zeker in gebruik, ben alleen erg benieuwd of je de CC kan ( mag ) gebruiken met 150 tot 170 km/pu van de Kia.🤔

Ging dat ?

Geplaatst (aangepast)

Gister in de sportage HEV. Niet heel snel maar wel heel zuinig. IMG-20230801-WA0004.thumb.jpg.c3cb996fd763e89c40e09b512ae9771e.jpg

aangepast door R2D2
Geplaatst (aangepast)
9 uur geleden, zei R2D2:

Gister in de sportage HEV. Niet heel snel maar wel heel zuinig. IMG-20230801-WA0004.thumb.jpg.c3cb996fd763e89c40e09b512ae9771e.jpg

Tussen de 75 en de 82 op de cruise is hij idd heel erg zuinig, net als mijn PHEV op Hybride stand.🤔

Geplaatst

Onderweg naar onze vakantiebestemming in Denemarken toch een beetje teleurgesteld geraakt in het verbruik op de snelweg van onze PHEV. Auto was volgeladen, geen dakkoffer, maar wel een fietsendrager op de trekhaak met 2 elektrische fietsen met elk kinderzitje en reed max 130km/h. Ik denk dat er veel tegenwind was gezien het verbruik constant rond de 12/14 liter per 100km was. 

Nu was dit de eerste keer op vakantie met fietsendrager, eerder wel ervaring met een dakkoffer gehad en die leek veel minder invloed op het verbruik te hebben. Had dat niet verwacht.

Geplaatst (aangepast)
1 uur terug, zei Headlong:

Onderweg naar onze vakantiebestemming in Denemarken toch een beetje teleurgesteld geraakt in het verbruik op de snelweg van onze PHEV. Auto was volgeladen, geen dakkoffer, maar wel een fietsendrager op de trekhaak met 2 elektrische fietsen met elk kinderzitje en reed max 130km/h. Ik denk dat er veel tegenwind was gezien het verbruik constant rond de 12/14 liter per 100km was. 

Nu was dit de eerste keer op vakantie met fietsendrager, eerder wel ervaring met een dakkoffer gehad en die leek veel minder invloed op het verbruik te hebben. Had dat niet verwacht.

Ik heb inmiddels 4 keer een rit van 200 km gemaakt incl. Fietsendrager/2elektrische fietsten/hondenkar/kofferbak vol met vakantie spullen en 2 personen + klein hondje.

Alle 4 de keren een gemiddeld verbruik van 1 op 17/18 gereden,  ik reed dus wel overdag dus hield hem netjes op de 105 km/pu met cruisecontroll. ( was alle keren in Nederland )

Volgens mij staan daar nog afbeeldingen van op dit forum. Het betreft 2021 en 2022.

ps. wij rijden dus dezelfde editie ook.

Geplaatst

Ik vind het zelf helemaal niks die fietsendragers, ga ook liever niet achter een auto met zo'n rek rijden. Maar dat zal wel aan mij liggen😳

Als ik zie twee elektrische fietsen met zitje dan heb je en zo'n zestig kilo extra gewicht en die zitjes fungeren als remparachute. Er vanuit gaande dat er dan ook twee volwassenen en twee kinderen in de auto zitten plus de nodige bagage dan ben je dus behoorlijk beladen.  Dat i.c.m. 130 Km/u en tegenwind verklaart al veel.  Maar 1:7 tot 1:8 is wel heel erg slecht.

Met deze afstanden zou ik zelf ter plekke gewoon twee fietsen huren.  Nu rijd je misschien wel 1500 km met een gemiddelde van 1:10 terwijl je zonder die fietsen misschien wel 1:15 zou halen. 50 liter extra a twee euro is honderd euro, daar kun je vast wel twee fietsen voor huren. Maar voor de duidelijkheid, dat zou IK doen he, ik kan en wil niet oordelen over de beweegredenen van iemand anders.

Geplaatst
10 minuten geleden, zei Henri497:

Ik vind het zelf helemaal niks die fietsendragers, ga ook liever niet achter een auto met zo'n rek rijden. Maar dat zal wel aan mij liggen😳

Als ik zie twee elektrische fietsen met zitje dan heb je en zo'n zestig kilo extra gewicht en die zitjes fungeren als remparachute. Er vanuit gaande dat er dan ook twee volwassenen en twee kinderen in de auto zitten plus de nodige bagage dan ben je dus behoorlijk beladen.  Dat i.c.m. 130 Km/u en tegenwind verklaart al veel.  Maar 1:7 tot 1:8 is wel heel erg slecht.

Met deze afstanden zou ik zelf ter plekke gewoon twee fietsen huren.  Nu rijd je misschien wel 1500 km met een gemiddelde van 1:10 terwijl je zonder die fietsen misschien wel 1:15 zou halen. 50 liter extra a twee euro is honderd euro, daar kun je vast wel twee fietsen voor huren. Maar voor de duidelijkheid, dat zou IK doen he, ik kan en wil niet oordelen over de beweegredenen van iemand anders.

Die fietsendragers zijn in het algemeen wel oke, mits goed op de trekhaak geplaatst, het een goedgekeurde drager is voor 2 elektrische fietsen, mits je je aan het max. gewicht houd wat op de drager mag en mits je je aan de max. kogeldruk houd wat op de trekhaak staat. Ik zie vaak zat dat er 2 fietsen echt veels te veel achterover hangen, in dat geval is er toch iets niet goed opgevolgd.

2 kinderzitjes werken idd als windvangers, dit geldt ook voor fietstassen die sommige er ook op laten zitten, tevens de stuurtasjes, hoe minder extra attributen des te minder de luchtweerstand, zelf vindt ik 120 km/pu met 2 elektrische fietsen hard zat en zal er zelf niet snel harder mee rijden.

Ps. Een extra Sjorband over de trekkogel heen en het frame van de 2 fietsen zorgt er voor dat mocht de fietsendrager breken of de fietsen loslaten dan blijven zij beiden nog wel achter de trekhaak hangen zodat de auto achter je niet plots 2 fietsen op zijn motorkap ziet verschijnen.🤔 Ditzelfde geldt voor de onnodige attributen die men op de fiets laat zitten. ( zie hierboven omschreven ) 

Geplaatst
Op 28-5-2022 om 19:15, zei BarneyRubble:

Klopt precies Mave👌

Je hebt dan de Optie HEV rijden of Automatisch, ik heb nu op HEV gereden en zal terug op Automatisch gaan rijden. 🤔

Ps. Ik heb deze rit al talloze keren gereden met mijn ingeruilde Niro HEV van 1400 kilo met dezelfde belading en kwam dan rond de 1 op 21 uit, scheelde wel 400 kilootjes😉, dan vind ik 1 op 19.3 heel netjes.😏

Oh ja, de vermelde 70km accu is tot nu toe 55km 🤔 bij volle accu, hoop toch dat dit toch rond de 60a70km gaat worden, de wltp zegt namelijk 78km🤫

Paar weken terug van de kust terug naar huis van een midweek met een kia niro hev.
Kleinzoon, 2 hondjes, en de kofferbak/achter de stoelen helemaal volgepakt.
2 fietsen achter op de wiebelhaak (laatste keer) en tussen de 90 a 100 km per uur gereden.
Wel 400kg minder maar nog steeds superzuinig.
(wou ik even vermelden)

verbruik.jpg

Geplaatst
5 minuten geleden, zei Blijmetkia:

Paar weken terug van de kust terug naar huis van een midweek met een kia niro hev.
Kleinzoon, 2 hondjes, en de kofferbak/achter de stoelen helemaal volgepakt.
2 fietsen achter op de wiebelhaak (laatste keer) en tussen de 90 a 100 km per uur gereden.
Wel 400kg minder maar nog steeds superzuinig.
(wou ik even vermelden)

verbruik.jpg

dan vind ik 1 op 19.3 heel netjes.😏

Was met de phev, heb daarom het gemiddelde van de 4 keer gereden 200 km op 1 op 17/18 gehouden.

Mooi he dat je alles nog terug kan vinden.😉👍

Geplaatst
2 uur geleden, zei Henri497:

Ik snap je gevoel helemaal. Onderweg af en toe zeker ook auto's met dragers voorbij zien komen (het kan dus nog harder) waarvan ik blij was dat ze aan de horizon vertrokken. Zelf reden wij uiteraard met een fietsendrager geschikt voor het gewicht van de 2 fietsen met stoeltjes. Heb zelfs nog met een fiets op een weegschaal gestaan om tot de conclusie dat het met onze eigen fietsendrager niet ging lukken. Op deze drager geen enkel probleem gehad. 

Huren was van fietsen met zitjes was voor onze vakantie, op onze bestemming (3 vakantieadressen in 2,5 week) geen optie. Ik hoop volgend jaar met een caravan op pad te gaan, verwacht tenslotte dan toch een vergelijkbaar verbruik als nu met deze fietsen 😄🤪

Verder was het overigens een heerlijke reisauto. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...