Maximiliaan71 Geplaatst 13 Maart, 2023 Geplaatst 13 Maart, 2023 37 minuten geleden, zei Kenniani: Zo, dat is echt zuinig, ik zit op gemiddeld 1:14 over 8000 km. Wel een HEV en geen PHEV. Hier idem dito. Vooral als je in deze wat koudere maanden regelmatig na 19.00 uur rijdt en 130 of meer aantikt dan is de HEV niet echt zuinig. 1:17 haalt die dan bij lange na niet. Maak ik trouwens geen punt van. Quote
R2D2 Geplaatst 13 Maart, 2023 Geplaatst 13 Maart, 2023 24 minuten geleden, zei Geer00: Ik zit met mijn HEV na 10.000 km op een gemiddelde van 1:17,2. Dat is vanaf juli vorig jaar. Ik heb om het jaar vol te maken nog een aantal warmere maanden tegoed. Ik verwacht daarmee dichter bij de 18 dan 17 te zitten. Ik hetzelfde met onze HEV na 10k gem 1 op 17. Verwacht dat dit 1 op 18 word omdat dit met name koude dagen waren en de auto een stuk minder verbruikt als het 12 graden of warmer is. Vandaag ook weer 1 op 20 gereden 33km. Quote
Justdigit Geplaatst 13 Maart, 2023 Geplaatst 13 Maart, 2023 (aangepast) 33 minuten geleden, zei Maximiliaan71: Hier idem dito. Vooral als je in deze wat koudere maanden regelmatig na 19.00 uur rijdt en 130 of meer aantikt dan is de HEV niet echt zuinig. 1:17 haalt die dan bij lange na niet. Maak ik trouwens geen punt van. Precies, een SUV moet je niet kopen als je zuinig wilt gaan rijden. Hoewel de cijfers wel goed uitzien. Zal ik wel niet halen.... 13 Maart, 2023 aangepast door Justdigit Quote
Kenniani Geplaatst 13 Maart, 2023 Geplaatst 13 Maart, 2023 (aangepast) Ik hoef ook niet per se zuinig te rijden, heb een tankpas, maar dat het verschil tussen PHEV en HEV zo groot is had ik niet verwacht 13 Maart, 2023 aangepast door Kenniani Quote
Geer00 Geplaatst 13 Maart, 2023 Geplaatst 13 Maart, 2023 (aangepast) 12 minuten geleden, zei Kenniani: Ik hoef ook niet per se zuinig te rijden, heb een tankpas, maar dat het verschil tussen PHEV en HEV zo groot is had ik niet verwacht Dat hangt er maar net vanaf hoor. Als je met een PHEV verhoudingsgewijs veel korte(re) ritten rijdt, allicht dat je dan een laag verbruikscijfer hebt (qua benzine dan he), je rijdt immers veelal elektrisch. Wanneer je met een PHEV en HEV dezelfde ritten van bijv. 100 km rijdt, dan zullen die cijfers veel dichter naar elkaar toe komen. Dat doet bij mij overigens wel de vraag rijzen: wanneer de accu van een PHEV leeggereden is, laadt hij dan tijdens het rijden daarna wel gewoon weer op net zoals een HEV? 13 Maart, 2023 aangepast door Geer00 Quote
BarneyRubble Geplaatst 13 Maart, 2023 Geplaatst 13 Maart, 2023 11 minuten geleden, zei Geer00: Dat hangt er maar net vanaf hoor. Als je met een PHEV verhoudingsgewijs veel korte(re) ritten rijdt, allicht dat je dan een laag verbruikscijfer hebt (qua benzine dan he), je rijdt immers veelal elektrisch. Wanneer je met een PHEV en HEV dezelfde ritten van bijv. 100 km rijdt, dan zullen die cijfers veel dichter naar elkaar toe komen. Dat doet bij mij overigens wel de vraag rijzen: wanneer de accu van een PHEV leeggereden is, laadt hij dan tijdens het rijden daarna wel gewoon weer op net zoals een HEV? Ja dat klopt, als mijn accu helemaal leeg is dan blijft hij alsnog 17% over houden, door het régenereren blijft hij dan op dit peil staan en rijd je nog steeds op accu. Zal de volgende keer is kijken als hij dit weer weergeeft wat er gebeurd als ik dan op HEV overschakel Quote
Geer00 Geplaatst 13 Maart, 2023 Geplaatst 13 Maart, 2023 (aangepast) Bij mijn HEV laadt de accu tijdens het rijden op tot omstreeks 60 - 70%, dan schakelt electrisch rijden in tot omstreeks 35-40%, waarna de verbrandingsmotor inschakelt. En zo steeds opnieuw. Ik kan me niet voorstellen dat wanneer een PHEV is "leeggereden" tot 17%, dat je dan alleen door regenereren louter electrisch zou blijven rijden. Je zou dan dus geen verbrandingsmotor nodig hebben en feitelijk een electrische auto hebben .............. 13 Maart, 2023 aangepast door Geer00 Quote
Justdigit Geplaatst 13 Maart, 2023 Geplaatst 13 Maart, 2023 27 minuten geleden, zei Kenniani: Ik hoef ook niet per se zuinig te rijden, heb een tankpas, maar dat het verschil tussen PHEV en HEV zo groot is had ik niet verwacht Ik ook een tankpas.... Dus dat fluwelen voetje heb ik niet. PHEV en HEV kun je echt niet vergelijken qua verbruik. Het is maar net hoe je de auto gebruikt. Als je meer rijdt dan de accurange en je laad 'm thuis niet bij is hij even "duur" als een HEV. Met het nadeel dat de auto een stuk zwaarder is en daarmee ook logger in bochtenwerk. Hier een leuk item van de Sportage haar nichtje. Het hebben van een PHEV maar niet laden. Quote
Kenniani Geplaatst 13 Maart, 2023 Geplaatst 13 Maart, 2023 2 uur geleden, zei Geer00: Dat hangt er maar net vanaf hoor. Als je met een PHEV verhoudingsgewijs veel korte(re) ritten rijdt, allicht dat je dan een laag verbruikscijfer hebt (qua benzine dan he), je rijdt immers veelal elektrisch. Wanneer je met een PHEV en HEV dezelfde ritten van bijv. 100 km rijdt, dan zullen die cijfers veel dichter naar elkaar toe komen. Dat doet bij mij overigens wel de vraag rijzen: wanneer de accu van een PHEV leeggereden is, laadt hij dan tijdens het rijden daarna wel gewoon weer op net zoals een HEV? Je hebt gelijk, de elektrische kilometers worden natuurlijk ook meegenomen, terwijl je dan 0 verbruik hebt. Met een HEV rij je vrij weinig elektrisch waardoor het verbruik daardoor een stuk hoger ligt, maar heb je ook geen elektriciteit kosten. Kan je met een PHEV ook op de snelweg(100km/h) gewoon elektrisch rijden? Quote
BarneyRubble Geplaatst 13 Maart, 2023 Geplaatst 13 Maart, 2023 1 uur terug, zei Kenniani: Je hebt gelijk, de elektrische kilometers worden natuurlijk ook meegenomen, terwijl je dan 0 verbruik hebt. Met een HEV rij je vrij weinig elektrisch waardoor het verbruik daardoor een stuk hoger ligt, maar heb je ook geen elektriciteit kosten. Kan je met een PHEV ook op de snelweg(100km/h) gewoon elektrisch rijden? Jazeker, ik rijd 1 x in de week over de A44 en A4 naar Ter Aar, de accu is dan vol en rijd ik precies heen en weer, met meestal nog net 2 km over, ik rijd dan ACC 105km/pu en zo nu en dan de voorgangers die geen vaste snelheid kunnen houden maar weer inhalen. De rit is heen 27,3 km en die rijd ik dan 1.3l/100km en terug ook uiteraard, die 1.3 is dan bij vertrek om de motor op te warmen. Quote
BarneyRubble Geplaatst 13 Maart, 2023 Geplaatst 13 Maart, 2023 3 uur geleden, zei Geer00: Bij mijn HEV laadt de accu tijdens het rijden op tot omstreeks 60 - 70%, dan schakelt electrisch rijden in tot omstreeks 35-40%, waarna de verbrandingsmotor inschakelt. En zo steeds opnieuw. Ik kan me niet voorstellen dat wanneer een PHEV is "leeggereden" tot 17%, dat je dan alleen door regenereren louter electrisch zou blijven rijden. Je zou dan dus geen verbrandingsmotor nodig hebben en feitelijk een electrische auto hebben .............. Régenereren doe je met remmen en uitrollen, met mijn vorige Niro was ik daar een ster in, het laatste stuk van de rit wanneer de accu leeg was maar wel op 17% stond kon ik de nog te rijden 5 km elektrisch naar huis rijden, zo bedoelde ik het eigenlijk. Quote
R2D2 Geplaatst 13 Maart, 2023 Geplaatst 13 Maart, 2023 Vanmiddag terugritje geen moeite voor gedaan Quote
Henri497 Geplaatst 13 Maart, 2023 Geplaatst 13 Maart, 2023 3 minuten geleden, zei R2D2: Vanmiddag terugritje geen moeite voor gedaan Haha hoe krijg je dat voor elkaar? En zo hard kan je niet gereden hebben(gemiddeld dan) 40 minuten over 33.1 km? Of heb je twintig sprintjes gedaan en daarna 30 minuten stationair laten draaien 1 Quote
R2D2 Geplaatst 13 Maart, 2023 Geplaatst 13 Maart, 2023 26 minuten geleden, zei Henri497: Haha hoe krijg je dat voor elkaar? En zo hard kan je niet gereden hebben(gemiddeld dan) 40 minuten over 33.1 km? Of heb je twintig sprintjes gedaan en daarna 30 minuten stationair laten draaien 50,80,60 wegen en klein stukje 30 inclusief sprintje verkeerslicht tegen een id3 . Daar is deze auto het zuinigste. Ik rij altijd binnendoor naar mijn werk omdat dat net zo lang is als over de snelweg en haal dit vrij regelmatig als het mooi weer is. Onder de 10 graden is het 1 op 17 a 18 met stoel en stuurverwarming. Quote
BarneyRubble Geplaatst 13 Maart, 2023 Geplaatst 13 Maart, 2023 (aangepast) 4 uur geleden, zei R2D2: 50,80,60 wegen en klein stukje 30 inclusief sprintje verkeerslicht tegen een id3 . Daar is deze auto het zuinigste. Ik rij altijd binnendoor naar mijn werk omdat dat net zo lang is als over de snelweg en haal dit vrij regelmatig als het mooi weer is. Onder de 10 graden is het 1 op 17 a 18 met stoel en stuurverwarming. Heb je dan ook de ClimatControl aan staan of juist uit. want die verbruikt het meeste, dat merk je onder de 10 gr in de PHEV direct. Met mijn vorige HEV Niro reed ik bijna het hele jaar 1 op 20 of hoger. 13 Maart, 2023 aangepast door BarneyRubble Quote
Henri497 Geplaatst 14 Maart, 2023 Geplaatst 14 Maart, 2023 21 uur geleden, zei R2D2: 50,80,60 wegen en klein stukje 30 inclusief sprintje verkeerslicht tegen een id3 . Daar is deze auto het zuinigste. Ik rij altijd binnendoor naar mijn werk omdat dat net zo lang is als over de snelweg en haal dit vrij regelmatig als het mooi weer is. Onder de 10 graden is het 1 op 17 a 18 met stoel en stuurverwarming. Ach wat stom van mij. Ik dacht dus dat je 21L per 100 kilometer had verbruikt 1 op 5 dus ongeveer. vandaar mijn sprintjes vraag. Zie nu pas dat je 1 op 21,3 hebt gehaald, dat is netjes hoor. Quote
R2D2 Geplaatst 14 Maart, 2023 Geplaatst 14 Maart, 2023 19 uur geleden, zei BarneyRubble: Heb je dan ook de ClimatControl aan staan of juist uit. want die verbruikt het meeste, dat merk je onder de 10 gr in de PHEV direct. Met mijn vorige HEV Niro reed ik bijna het hele jaar 1 op 20 of hoger. Nee gewoon driver only, 20 graden en autoclimate op 2 stipjes. Quote
Wim-A Geplaatst 28 Maart, 2023 Geplaatst 28 Maart, 2023 Nou, ik ben na de eerste dagen zeker niet ontevreden. Fijn ook dat hij inderdaad oplaad tot 69 km, zoals beloofd 1 Quote
BarneyRubble Geplaatst 29 Maart, 2023 Geplaatst 29 Maart, 2023 (aangepast) 16 uur geleden, zei Wim-A: Nou, ik ben na de eerste dagen zeker niet ontevreden. Fijn ook dat hij inderdaad oplaad tot 69 km, zoals beloofd Fijn dat je ook tevreden bent en zeker mooi dat je tot 69 km kan laden. Ik ben nog niet verder gekomen tot 65 km opladen en dat was in de zomer, nu kom ik tot de 61 km. Staat jou Sportage met laden soms ook in een garage waar het een stuk warmer is dan nu buiten.? .want dat verklaart dan het verschil. Ps. Beloofd en beschreven zou hij tot 78 km opladen. 29 Maart, 2023 aangepast door BarneyRubble Quote
Wim-A Geplaatst 29 Maart, 2023 Geplaatst 29 Maart, 2023 17 minuten geleden, zei BarneyRubble: Staat jou Sportage met laden soms ook in een garage waar het een stuk warmer is dan nu buiten. Nee, gewoon langs de straat op een openbare laadpaal. Quote
Patrick T. Geplaatst 29 Maart, 2023 Geplaatst 29 Maart, 2023 15 minuten geleden, zei BarneyRubble: Fijn dat je ook tevreden bent en zeker mooi dat je tot 69 km kan laden. Ik ben nog niet verder gekomen tot 65 km opladen en dat was in de zomer, nu kom ik tot de 61 km. Staat jou Sportage met laden soms ook in een garage waar het een stuk warmer is dan nu buiten.? .want dat verklaart dan het verschil. Ps. Beloofd en beschreven zou hij tot 78 km opladen. Ik zie vrijwel altijd 70km op het display bij 100% maar klopt wel dat deze altijd in de garage staat. Zowel binnen 's nachts als buiten laadpaal/zonnepanelen kan worden opgeladen maar blijft nooit buiten staan. Anderzijds is het wel zo dat eens hij uit de garage komt er nog 99% staat en als de airco aan stond de motor vrij snel aanslaat als hij buiten wordt gereden. Ben benieuwd welk cijfer er deze zomer zal staan en of hij alsnog de motor zal laten starten. Quote
BarneyRubble Geplaatst 29 Maart, 2023 Geplaatst 29 Maart, 2023 9 minuten geleden, zei Patrick T.: Ik zie vrijwel altijd 70km op het display bij 100% maar klopt wel dat deze altijd in de garage staat. Zowel binnen 's nachts als buiten laadpaal/zonnepanelen kan worden opgeladen maar blijft nooit buiten staan. Anderzijds is het wel zo dat eens hij uit de garage komt er nog 99% staat en als de airco aan stond de motor vrij snel aanslaat als hij buiten wordt gereden. Ben benieuwd welk cijfer er deze zomer zal staan en of hij alsnog de motor zal laten starten. Bij mij is het zo' Onder de 15 gr slaat direct de motor aan tijdens het wegrijden en blijft dan met ClimatControl aan best een tijd op de motor rijden voordat hij warm is en daarna op accu overschakeld ( geen climatcontrol aan is direct dan meestal wel direct op accu rijden ), boven de 15 gr buitentemperatuur pakt hij direct de accu en blijft hier dan ook op rijden, ook met de ClimatControl aan. Quote
Patrick T. Geplaatst 30 Maart, 2023 Geplaatst 30 Maart, 2023 Op 29-3-2023 om 10:31, zei BarneyRubble: Bij mij is het zo' Onder de 15 gr slaat direct de motor aan tijdens het wegrijden en blijft dan met ClimatControl aan best een tijd op de motor rijden voordat hij warm is en daarna op accu overschakeld ( geen climatcontrol aan is direct dan meestal wel direct op accu rijden ), boven de 15 gr buitentemperatuur pakt hij direct de accu en blijft hier dan ook op rijden, ook met de ClimatControl aan. Laat de temperaturen dan maar snel stijgen.... Quote
Marinus 22 Geplaatst 1 Mei, 2023 Geplaatst 1 Mei, 2023 Op 29-3-2023 om 10:14, zei Patrick T.: Ik zie vrijwel altijd 70km op het display bij 100% maar klopt wel dat deze altijd in de garage staat. Zowel binnen 's nachts als buiten laadpaal/zonnepanelen kan worden opgeladen maar blijft nooit buiten staan. Anderzijds is het wel zo dat eens hij uit de garage komt er nog 99% staat en als de airco aan stond de motor vrij snel aanslaat als hij buiten wordt gereden. Ben benieuwd welk cijfer er deze zomer zal staan en of hij alsnog de motor zal laten starten. Motor slaat alleen aan om de auto te verwarmen NIET om te koelen. Als je de auto temperatuur lager zet dan de buiten temperatuur zul je merken dat de motor niet aanslaat. In de zomer kun je met de airco voluit gewoon zonder motor rijden tot ongeveer 15 á 17 % bij een PHEV. daarna zal de motor pas bijspringen. 2 Quote
BarneyRubble Geplaatst 2 Mei, 2023 Geplaatst 2 Mei, 2023 (aangepast) Op 29-3-2023 om 10:14, zei Patrick T.: Ik zie vrijwel altijd 70km op het display bij 100% maar klopt wel dat deze altijd in de garage staat. Zowel binnen 's nachts als buiten laadpaal/zonnepanelen kan worden opgeladen maar blijft nooit buiten staan. Anderzijds is het wel zo dat eens hij uit de garage komt er nog 99% staat en als de airco aan stond de motor vrij snel aanslaat als hij buiten wordt gereden. Ben benieuwd welk cijfer er deze zomer zal staan en of hij alsnog de motor zal laten starten. Die van mij laad buiten op maar bij 100% staat hij altijd op 60km, 70km actiradius heb ik helaas nog nooit zien staan, laat staan de 78km die Kia in het begin aangaf op zijn websites. Zowel met 220v als eigen laadpaal . 2 Mei, 2023 aangepast door BarneyRubble Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.