Henri497 Geplaatst 26 September, 2023 Geplaatst 26 September, 2023 Kom op mensen, laten we het gezellig houden. Natuurlijk snapt een blind paard nog wel dat je geen 1:384 kunt rijden. En ik reageer daarop omdat ik toevallig zelf van de week een stuk 1:112 heb gereden. Van mezelf weet ik natuurlijk dat dat bergaf was maar van Geer00 wist ik dat niet. Zijn die waardes representatief, nee natuurlijk niet, Is dat hier in Nederland haalbaar, nee natuurlijk niet. Zegt dat ook maar iets over het gemiddelde verbruik van onze Sportages, nee natuurlijk niet. Maar net zo goed als ik dat uiterst grappig vond om te zien op mijn display en hier te vermelden vond Geer00 dat ook. Enige verschil is dat ik de verklaring er meteen bij gaf en Geer00 triggerde ons een beetje met zijn foto. Quote
Geer00 Geplaatst 26 September, 2023 Geplaatst 26 September, 2023 Lui het was als grapje bedoeld. Dat snapte toch iedereen wel hoop ik? En diegene die het niet snapte ........... jammer dan. Maar de tweede foto, die was dus wel representatief he!!!! 2 Quote
BarneyRubble Geplaatst 27 September, 2023 Geplaatst 27 September, 2023 14 uur geleden, zei Geer00: Lui het was als grapje bedoeld. Dat snapte toch iedereen wel hoop ik? En diegene die het niet snapte ........... jammer dan. Maar de tweede foto, die was dus wel representatief he!!!! Tweede foto zeer duidelijk Geer. Hoop binnenkort ook Zwitzerland of Oostenrijk weer eens te bezoeken, ben erg benieuwd wat mijn Sportage voor verbruik laat zien, ben niet van plan om dan onderweg te laden omdat dit geen doen is want duurt dan zeker 2 uur met 7.4kwh max. En dan nog maar 60 km bij mij max. Maar mijn verbruik op 200km heen en terug ( zie hier ook op dit topic ) met volle bepakking en 2 elektrische fietsen achterop vond ik dan wel weer netjes. Quote
Henri497 Geplaatst 27 September, 2023 Geplaatst 27 September, 2023 Op 26-9-2023 om 16:08, zei Geer00: Overigens leverde de afgelopen 2 weken in Noord Italië mij wel de volgende ervaring op. Het inschakelen van de CC levert een zuinig rijgedrag op, dat was al bekend. Maar ik ervoer dat het inschakelen van de speedlimiter en het ingedrukt houden van het gaspedaal tot iets verder dan de ingestelde maximum snelheid een nog geringer brandstofgebruik oplevert ...................... Hoe werkt dat dan precies? Heb zelf de speed limit nog nooit gebruikt maar waarom zou je die instellen om vervolgens toch iets harder te willen rijden?? Quote
Geer00 Geplaatst 27 September, 2023 Geplaatst 27 September, 2023 (aangepast) 4 uur geleden, zei Henri497: Hoe werkt dat dan precies? Heb zelf de speed limit nog nooit gebruikt maar waarom zou je die instellen om vervolgens toch iets harder te willen rijden?? Cruise control (CC) zorgt er voor dat je een constante snelheid aanhoudt zonder dat je het gaspedaal hoeft te bedienen. Active cc laat ik hier maar even buiten beschouwing. Speedlimiter is een vooraf ingestelde maximum snelheid. Je bedient dan wel zelf het gaspedaal maar hoe ver je die ook intrapt, sneller dan de ingestelde snelheid kun je niet (tenzij je het gaspedaal helemaal vloert, de kickdown, bijvoorbeeld om snel in te halen). Er is dus een punt bij het intrappen van het gaspedaal waarbij de maximum snelheid is bereikt, en verder intrappen geeft dus verder geen resultaat. Mijn ervaring was dus dat wanneer je bij het gebruik van de speedlimiter het punt van de maximum snelheid hebt bereikt en je trapt iets verder, dat je dus hetzelfde bereikt als bij de CC, namelijk je behoudt een constante (ingestelde maximum) snelheid. Alleen merkte ik dat dat een nog zuiniger verbruiksresultaat opleverde dan het gebruik van de CC. Wat daar in technische zin de oorzaak van is kan ik echt niet verklaren, maar het was mijn ervaring. 27 September, 2023 aangepast door Geer00 Quote
Henri497 Geplaatst 28 September, 2023 Geplaatst 28 September, 2023 13 uur geleden, zei Geer00: Cruise control (CC) zorgt er voor dat je een constante snelheid aanhoudt zonder dat je het gaspedaal hoeft te bedienen. Active cc laat ik hier maar even buiten beschouwing. Speedlimiter is een vooraf ingestelde maximum snelheid. Je bedient dan wel zelf het gaspedaal maar hoe ver je die ook intrapt, sneller dan de ingestelde snelheid kun je niet (tenzij je het gaspedaal helemaal vloert, de kickdown, bijvoorbeeld om snel in te halen). Er is dus een punt bij het intrappen van het gaspedaal waarbij de maximum snelheid is bereikt, en verder intrappen geeft dus verder geen resultaat. Mijn ervaring was dus dat wanneer je bij het gebruik van de speedlimiter het punt van de maximum snelheid hebt bereikt en je trapt iets verder, dat je dus hetzelfde bereikt als bij de CC, namelijk je behoudt een constante (ingestelde maximum) snelheid. Alleen merkte ik dat dat een nog zuiniger verbruiksresultaat opleverde dan het gebruik van de CC. Wat daar in technische zin de oorzaak van is kan ik echt niet verklaren, maar het was mijn ervaring. Bedankt voor je uitleg. Ga het waarschijnlijk niet zelf proberen want ik rijd nooit met een speedlimit maar vroeg het me gewoon af. Ben denk ik niet zo handig met al die foefjes want jij hebt over CC en active CC. Ik gebruik wel vaak cruise control maar volgens mij is dat dan altijd de active CC. Met die twee autootjes op je display waarbij je de gewenste onderlinge afstand in etappes kunt instellen. "Gewone" cruise control heb ik nog niet ontdekt Quote
elsinga Geplaatst 29 September, 2023 Geplaatst 29 September, 2023 Vermoeden over de speed limiter tov de cruise control: de cruise control probeert de ingegeven snelheid aan te houden en "pendelt" er snel omheen, dus steeds wel/niet wat gas erbij. De speed limiter zegt gewoon "nu is het genoeg", als jij gas blijft geven. Daar wellicht minder kleine correcties, waarbij die kleine correcties (met name heel kort gas bij) relatief onzuinig zijn. Quote
BarneyRubble Geplaatst 30 September, 2023 Geplaatst 30 September, 2023 Ik vind het gemiddelde gebruik van nu 10.000km en sinds ik de laatste keer vol heb getankt nog steeds heel erg netjes ( PHEV ) Quote
Kiawar Geplaatst 9 Oktober, 2023 Geplaatst 9 Oktober, 2023 Afgelopen zaterdag de HEV Dynamicline in ontvangst mogen nemen en de volgende dag de auto gaan inrijden richting Duitsland. 200 km veelal snelweg maar heb rustig 90-100 km/uur gereden ivm het inrijden en er was een korte file. Verbruik was 1:21,7. Dit had ik niet verwacht. Quote
Henri497 Geplaatst 10 Oktober, 2023 Geplaatst 10 Oktober, 2023 21 uur geleden, zei Kiawar: Afgelopen zaterdag de HEV Dynamicline in ontvangst mogen nemen en de volgende dag de auto gaan inrijden richting Duitsland. 200 km veelal snelweg maar heb rustig 90-100 km/uur gereden ivm het inrijden en er was een korte file. Verbruik was 1:21,7. Dit had ik niet verwacht. Dat is zeker netjes. Kanttekening is wel dat dat de meest gunstige snelheid is om te rijden en op dit moment is de buitentemperatuur ook perfect. Mijn inschatting is dat over een vol jaar 1:17 tot 1:18 realistisch is. Veel rijplezier en ik ben benieuwd hoe de cijfers over een tijdje zijn? Quote
Geer00 Geplaatst 10 Oktober, 2023 Geplaatst 10 Oktober, 2023 Mijn gemiddelde na 15 maanden en 21.500 km = 1 : 17,5. Quote
Henri497 Geplaatst 10 Oktober, 2023 Geplaatst 10 Oktober, 2023 38 minuten geleden, zei Geer00: Mijn gemiddelde na 15 maanden en 21.500 km = 1 : 17,5. Prima toch! Heb je veel variatie in weggebruik of is het voornamelijk of snelweg, of stadsverkeer of provinciale wegen? Haal zelf 1:16,8 na 14 maanden en 13000 Km. Heb alleen in de winter achter elkaar 1:13, 1:14 en 1:15 gehaald, dat drukt mijn gemiddelde een beetje. Ben er wel tevreden mee hoor. Quote
Geer00 Geplaatst 10 Oktober, 2023 Geplaatst 10 Oktober, 2023 1 minuut geleden, zei Henri497: Prima toch! Heb je veel variatie in weggebruik of is het voornamelijk of snelweg, of stadsverkeer of provinciale wegen? Haal zelf 1:16,8 na 14 maanden en 13000 Km. Heb alleen in de winter achter elkaar 1:13, 1:14 en 1:15 gehaald, dat drukt mijn gemiddelde een beetje. Ben er wel tevreden mee hoor. grofweg 50% provinciaal, 30% snelweg en 20% stad. Wel 2 vakanties in hooggebergten. Quote
Lieven Devoldere Geplaatst 2 Maart, 2024 Geplaatst 2 Maart, 2024 Op 21-5-2022 om 13:00, zei BarneyRubble: MHEV/HEV/PHEV Erg leuke en interessante Topic, Van Iedere Sportage 5 bezitter lezen we hier graag wat het verbruik van jou Auto is, vermeld wel duidelijk over welke Versie Sportage je het verbruik vermeld !, ben echt erg benieuwd, waarschijnlijk kunnen we ook hier weer van elkaar leren hoe het verbruik zo laag mogelijk te houden. Gr. Barney Sinds nu 2 weken ben ik in het bezit van een Sportage t-gdi 1.6 AWD 150 Hp MHEV,DCT 7 ,waarschijnlijk in Nederland niet verkrijgbaar ,België wel dus. Een pracht wagen dus. ( ps,dit is mijn 5de Kia en eerste benzine motor.) Het verbruikt vindt in nogal aan de hoge kan ,op de autostrade bij voorzichtig rijden aan 120 km een 7.2 l dat valt nog mee , Bij gemiddeld rijden is 8.5 l(en meer) is niet ongewoon wat iets te veel is voor een moderne wagen. De caravan die probeer ik volgende maand , Gtz lieven. Quote
BarneyRubble Geplaatst 2 Maart, 2024 Geplaatst 2 Maart, 2024 22 minuten geleden, zei lieven devoldere: Sinds nu 2 weken ben ik in het bezit van een Sportage t-gdi 1.6 AWD 150 Hp MHEV,DCT 7 ,waarschijnlijk in Nederland niet verkrijgbaar ,België wel dus. Een pracht wagen dus. ( ps,dit is mijn 5de Kia en eerste benzine motor.) Het verbruikt vindt in nogal aan de hoge kan ,op de autostrade bij voorzichtig rijden aan 120 km een 7.2 l dat valt nog mee , Bij gemiddeld rijden is 8.5 l(en meer) is niet ongewoon wat iets te veel is voor een moderne wagen. De caravan die probeer ik volgende maand , Gtz lieven. Gefeliciteerd met je Sportage, laat maar is wat foto's zien hier in het juiste Topic. Je 5de Kia en eerste Benzine motor , dan ben ik erg benieuwd welke 4 Kia's je hiervoor al gereden hebt zonder benzine. Quote
Smollie Geplaatst 2 Maart, 2024 Geplaatst 2 Maart, 2024 Sinds nu 2 weken ben ik in het bezit van een Sportage t-gdi 1.6 AWD 150 Hp MHEV,DCT 7 ,waarschijnlijk in Nederland niet verkrijgbaar ,België wel dus. Een pracht wagen dus. ( ps,dit is mijn 5de Kia en eerste benzine motor.) Het verbruikt vindt in nogal aan de hoge kan ,op de autostrade bij voorzichtig rijden aan 120 km een 7.2 l dat valt nog mee , Bij gemiddeld rijden is 8.5 l(en meer) is niet ongewoon wat iets te veel is voor een moderne wagen. De caravan die probeer ik volgende maand , Gtz lieven.Dan ben ik blij dat ik voor de HEV GT-Line gekozen heb , want mijn verbruik is toch gemakkelijk 2l minder/100km ! Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk 1 Quote
Wim-A Geplaatst 3 Maart, 2024 Geplaatst 3 Maart, 2024 16 uur geleden, zei BarneyRubble: Gefeliciteerd met je Sportage, laat maar is wat foto's zien hier in het juiste Topic. Je 5de Kia en eerste Benzine motor , dan ben ik erg benieuwd welke 4 Kia's je hiervoor al gereden hebt zonder benzine. Diesel? Quote
BarneyRubble Geplaatst 3 Maart, 2024 Geplaatst 3 Maart, 2024 2 uur geleden, zei Wim-A: Diesel? dat zal het zijn Quote
Lieven Devoldere Geplaatst 4 Maart, 2024 Geplaatst 4 Maart, 2024 Op de vraag welke Kia ik had 1ste Magentis 2.0 d aut Venga 1.4 d Carens 1.7 d Sportage 4 1.6 CRDi aut Nu Sportage 5 benz.aut . Dit zijn mijn laatste 5 nog maar Ik hou ze normaal 5 jaar Gtz lieven Quote
Lieven Devoldere Geplaatst 6 Maart, 2024 Geplaatst 6 Maart, 2024 Hier een paar foto's ,pas naar de keuring geweest voor trekhaak +750 kg Daar wordt alles gecontroleerd zelf remmen ,lichten gordels , te zot om te verwoorden met een nieuwe wagen , 48 euro , dat is België ,en dit ieder jaar , bij een gewone auto zonder trekhaak ,dan pas na 4 jaar . Onder de 750 kg 1 maal alleen de trekhaak dan .zodan tot volgend jaar dan .gtz lieven Quote
Henri497 Geplaatst 7 Maart, 2024 Geplaatst 7 Maart, 2024 Mooi hoor, heel veel plezier ermee en veilige kilometers! Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.