Ga naar inhoud

Verbruik Sportage 5


Rick

Aanbevolen Berichten

22 minuten geleden, zei Headlong:

Ik snap je gevoel helemaal. Onderweg af en toe zeker ook auto's met dragers voorbij zien komen (het kan dus nog harder) waarvan ik blij was dat ze aan de horizon vertrokken. Zelf reden wij uiteraard met een fietsendrager geschikt voor het gewicht van de 2 fietsen met stoeltjes. Heb zelfs nog met een fiets op een weegschaal gestaan om tot de conclusie dat het met onze eigen fietsendrager niet ging lukken. Op deze drager geen enkel probleem gehad. 

Huren was van fietsen met zitjes was voor onze vakantie, op onze bestemming (3 vakantieadressen in 2,5 week) geen optie. Ik hoop volgend jaar met een caravan op pad te gaan, verwacht tenslotte dan toch een vergelijkbaar verbruik als nu met deze fietsen 😄🤪

Verder was het overigens een heerlijke reisauto. 

Wij zijn ook voor een caravan aan het orienteren, moeten wel goed rekening houden met het max. Trekgewicht van 1350 kilo.

Tip voor je🤔 De caravans van tegenwoordig zijn een stuk zwaarder geworden betreft alle materialen wat nu gebruikt wordt, dus zitten wij na een aantal bezoeken aan een Caravelair te denken, deze zijn erg modern en luxe, 2 fietsen mee zijn mogelijk, een Mover, vast bed en daarnaast nog aardig wat laadcapaciteit en blijf je onder de 1350 kg. Onze PHEV's hebben 265 pk en zullen deze caravan op welke wegen of passen dan ook op zijn slofjes trekken, dit betekent dan ook weer minder verbruik doordat hij er niet echt veel moeite voor hoeft te doen.😉

Link naar reactie
Delen op andere sites


20 uur geleden, zei BarneyRubble:

Wij zijn ook voor een caravan aan het orienteren, moeten wel goed rekening houden met het max. Trekgewicht van 1350 kilo.

Tip voor je🤔 De caravans van tegenwoordig zijn een stuk zwaarder geworden betreft alle materialen wat nu gebruikt wordt, dus zitten wij na een aantal bezoeken aan een Caravelair te denken, deze zijn erg modern en luxe, 2 fietsen mee zijn mogelijk, een Mover, vast bed en daarnaast nog aardig wat laadcapaciteit en blijf je onder de 1350 kg. Onze PHEV's hebben 265 pk en zullen deze caravan op welke wegen of passen dan ook op zijn slofjes trekken, dit betekent dan ook weer minder verbruik doordat hij er niet echt veel moeite voor hoeft te doen.😉

  Mijn vrouw staat nog niet echt te juichen om te kamperen, dus denk dat we eerst eens een caravan zullen huren. Hoeft geen grote/nieuwe te zijn, met het uitzoeken vd auto inderdaad al rekening gehouden met eventuele kampeerplannen en de 1350kg trekgewicht. Zal voor ons voldoende zijn de komende jaren. Weinsberg heeft volgens mij trouwens ook wel caravans met een net gewicht/kwaliteit verhouding.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 28-7-2023 om 09:08, zei Robert de Niro:

Benzine is sowieso goedkoper voor een particulier.
Vergeet ook niet de extra kosten in: aanschafprijs, verzekering, belasting en onderhoud.

En dan heb je nog je eventuele abonnement of startkosten voor laden.

Zelf rijd ik woon werkverkeer volledig op de accu, waarbij ik voordelig oplaad op het werk. Desondanks is benzine momenteel nog voordeliger.

Wat mij trouwens opvalt is dat waar de benzineprijzen dagelijks wisselen, de tarieven voor laden juist zo goed als gelijk blijven. In de zomer bij een overschot aan groene energie is dat een wel heel mooi verdienmodel.

Vergis je niet in de wegenbelasting, betaal nu in 2022 en 2023 slechts de helft wegenbelasting, scheelt een behoorlijke slok.😉

En onderhoud van een volledige Elektrische auto is toch echt wel goedkoper dan een benzine auto.

En laden doe ik thuis, zonder startkosten en een redelijk laag tarief van nu 0.48 eurocent

aangepast door BarneyRubble
Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden, zei BarneyRubble:

Vergis je niet in de wegenbelasting, betaal nu in 2022 en 2023 slechts de helft wegenbelasting, scheelt een behoorlijke slok.

PHEV = € 648 per jaar

HEV = € 984 per jaar

aangepast door Wim-A
Link naar reactie
Delen op andere sites


Best een leuk topic over het verbruik van de HEV en de PHEV.

Het is alleen lastig doordat beide verbruikslijnen door elkaar heen lopen. Neemt niet weg dat het voor beide types goed zijn te herleiden.

Ben heel benieuwd wat het verbruik gaat worden met onze Sportage HEV.

Link naar reactie
Delen op andere sites


7 uur geleden, zei BarneyRubble:

Voor 336,00 benzine of elektra dus extra tanken per jaar, wat ik zeg, een behoorlijke slok.🤭

Ja, dat is waar. Maar over 1,5 jaar is de PHEV 312 euro duurder per jaar (1296), als de kortingsregeling is afgelopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als ik 66 km electrisch bereik heb volgens mijn Dashboard haal ik in de praktijk hooguit 55 echte electrische kilometers. Dat scheelt zo’n 15-20%.

Bij mij komt het verbruik dan op 4.5 km per Kw en onder redelijk gunstige omstandigheden.

- De 66 km is gebaseerd op historisch verbruik

- ik rijd dezelfde route 4x per week, max 105, rustig rijdend

- Ik weet dat omstandigheden van invloed kunnen zijn op het verbruik.

- Af en toe schakelt benzinemotor ook in

Verder valt op dat het bereik soms even blijft hangen en soms juist ineens 4-5 km minder wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden, zei Wim-A:

Ja, dat is waar. Maar over 1,5 jaar is de PHEV 312 euro duurder per jaar (1296), als de kortingsregeling is afgelopen.

Tegen die tijd betalen wij weer 0.24 cent per kwh ( elektra via particuliere wooninstelling en dan ook zonnepanelen, niet zelf aangeschaft  ) en zal elektrisch rijden voor ons weer veel goedkoper zijn dan op benzine rijden.

Je ziet, hier is goed over nagedacht.😉

aangepast door BarneyRubble
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


On 8/7/2023 at 9:15 PM, KiaSportageVriend said:

Best een leuk topic over het verbruik van de HEV en de PHEV.

Het is alleen lastig doordat beide verbruikslijnen door elkaar heen lopen. Neemt niet weg dat het voor beide types goed zijn te herleiden.

Ben heel benieuwd wat het verbruik gaat worden met onze Sportage HEV.

tijdens mijn vakantie (met caravan 1200kg) 1 op 12,  viel mij tegen. In total nu 5300km gereden, gemiddeld verbruik 1 op 15. Dat zal in de loop van de tijd wel wat beter worden schat ik zo in. (om verbruik te kunnen bijhouden gebruik ik overigens een app: Drivvo. handig om je verbruik te kunnen monitoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Afgelopen zondag met de PHEV 200km met de achterklep helemaal vol, fietsendrager met 2 Elektrische fietsen en 2 personen en een hondje 105 km/pu op de cruise gereden.

Het verbruik bij aankomst op de stand HEV was 6.1 op 100 en daarbij nog 60km elektra eerder thuis opgeslagen meegenomen naar de vakantie plek.😉

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dit is tot nu toe het verbruik sinds wij de PHEV rijden.

Ook vandaag een leuk tochtje gemaakt, eerst getankt en had nog 28km elektrisch staan en heb hem toen op Automatisch gezet, bij thuiskomst nog 18km Elektra over, naar mijn idee is hij dus zuiniger op de stand Automatisch dan enkel op HEV.🤔

20230831_190016.jpg

20230831_190026.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden, zei Kenniani:

Ik kom niet boven de 1 op 14 gemiddeld, max 700 KM op een tank, dus dat doe je heel netjes.

Hier vergelijkbare cijfers, waarschijnlijk ook een te zware voet. Het scheelt misschien ook dat mijn werkgever de brandstof betaald ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden, zei Rick O:

Hier vergelijkbare cijfers, waarschijnlijk ook een te zware voet. Het scheelt misschien ook dat mijn werkgever de brandstof betaald ;-)

Ik heb ook een tankpas. 😎

Maar op Eco had ik wel wat zuiniger verwacht, zet hem bijna nooit op Sport.

Heb wel All Season banden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden, zei Kenniani:

Maar op Eco had ik wel wat zuiniger verwacht, zet hem bijna nooit op Sport.

Volgens mij kan je in de sport stand net zo zuinig rijden als in de eco stand. Jouw rechtervoet is allesbepalend lijkt mij, die standen zijn een hulpmiddel maar als je daar niets mee doet houdt het op.
Voor mij voelt dat hetzelfde als drie zakken light chips eten en dan toch klagen over de calorieën die je binnen krijgt.

Is geen verwijt he maar ik denk dat je het zo moet zien😊

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden, zei Kenniani:

Ik heb ook een tankpas. 😎

Maar op Eco had ik wel wat zuiniger verwacht, zet hem bijna nooit op Sport.

Heb wel All Season banden.

Hier ook zo, ik reed hiervoor een B-Klasse (Zonder Hybride) en die was aanzienlijk zuiniger. Ik merk wel dat als je 'm onder de 100 houdt hij behoorlijk zuinig is, maar dan ben ik wat slecht in 🤣 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Samen met een BMW X1 niet Hybride op vakantie geweest, deze reed makkelijk 1 op 17 waar ik op 1 op 13 zat, heeft niet alleen met rechtervoet te maken dus.
We hadden beiden auto helemaal vol en reden gewoon achter elkaar.

Reed toevallig paar dagen geleden noodgedwongen 100(geen zin om te tanken met benzine lampje aan), toen haalde ik wel 1 op 15,5

@Henri497 Op de Sport stand heb ik toch de neiging harder te rijden(harder het gaspedaal in te trappen), je zet hem niet voor niks op Sport. Heeft ook een reden waarom die bij een restart altijd terug springt naar Eco, ivm milieu eisen

Link naar reactie
Delen op andere sites


4 uur geleden, zei Henri497:

Over een heel jaar kom ik op 1:16,7.  Waarbij er wel flink verschil zit tussen zomer en winter, zomer 1:18 en winter 1:15 ongeveer. Ben daar wel tevreden mee.

Over 15 maanden rijden met de PHEV zit ik op 1 op 29.4.

20230831_190016.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden, zei JvdW:

Tsja, over een afstand van 374,5km een verbruik van 1l. op 8,26 KM 😵‍💫

Moet er wel eerlijk bij vertellen dat dit met dakkoffer was en 4 personen in de auto. 😅

20230903_163658.jpg

200 km, 2 personen ( niet al te licht 🤭 ) Hond + 2 zware tassen op de achterbank. Hondenkar + 2 zware tassen in de achterklep. Fietsendrager + 2 Elektrische fietsen.

Hiermee een verbruik gereden van 1op 17,2

5.8 / 100🤔 vindt dat zeker niet verkeerd. De afstand was 190km op Cruise op 105km/pu en 10km 60/80 km/pu.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...