Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Met een cheap-walbox 7,5kW / 230Vac geen problemen, ik sta wel vlak naast de box met het aansluitklepje….Heb vannacht geprobeerd om de zware kabel eens helemaal afgewikkeld te laten hangen naast de auto; geen storing opgetreden.

IMG_9254.jpeg

Geplaatst (aangepast)
2 uur geleden, zei gjklasens:

Mag ik vragen welk type wallbox jij hebt ?

Ben na 1 week uitrollen inpluggen uitrollen
al zat emoji23.png

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik heb de PulsarPlus zelf geïnstalleerd op een aparte paal met ook vaste kabel ( op de oprit ) laad daar inmiddels 2x per week mee, nu 1.5 jaar intussen en echt nooit problemen met laden gehad, met de 220 16amp granny lader in het begin trouwens ook nooit🤔

De app van mijn wallbox werkt trouwens ook uitmuntend, geen enkele vertraging en de data die hij steeds doorgeeft is ook altijd correct, kan de wallbox ook op afstand ontgrendelen/vergrendelen ( vakantie bijvoorbeeld) en doormiddel van gekleurde leds zie ik direct na het inpluggen of alles goed werkt en hij klaar is.😉

20220924_191052.jpg

aangepast door BarneyRubble
  • Like 1
Geplaatst

Ik moet toegeven dat bij mij nunalles werkt. Na eerste dagen problemen te hebben gehad heb ik nu geen problemen meer gehad.

Heb mijn aansluiting beter over de 3-fasen verdeelt en dat loste mijn probleem op.

Ik had wel aparte groep, maar deze zat ook op de meest belaste fase. Door op andere aan te sluiten werkte alles zoals het moet.
Moet ook zeggen dat mijn dealer dit heel goed heeft opgepikt en situatie bekeken had.

• 1 maand later...
Geplaatst

GOED NIEUWS !

Mijn dealer is na 4 maanden om oplossingen vragen voor de laadproblemen, 9 bezoekjes aan hen, 10-tallen emails, 2 reparaties en aanpassingen, eindelijk overstag.

Ze hebben mij om niet een 7 meter lange, dunne kabel geleverd. Deze vervangt de problematische, dikke, standaard meegeleverde 5 meter KIA kabel.

Tot nu toe zijn mijn laadissues opgelost. Het werkt gewoon zoals omschreven in de handleiding en zoals het bij alle andere, mij bekende auto's werkt. Ik monitor echter nog wel een paar weken.

Ik heb ze een week nadat ik de auto uit de showroom ophaalde, al gewezen op het feit dat de kabel niet OK is.

Plus dat er op diverse fora eigenaren zijn die een andere, wel goed werkende kabel gekocht hebben.

Eindelijk hebben ze toegeven dat KIA voor AL HUN MODELLEN vanaf de haven in Rotterdam de veel te dikke drie fasen kabel met rampzalig slechte stekkers meelevert. Dus niet alleen voor de EV6/9, maar ook alle PHEV's. Mind you: de Sportage NQ5 PHEV kan maar met 1 fase laden.

Spijtig dat ze niet direct geopteerd hebben om de juiste kabel te leveren, had een hoop irritaties gescheeld...

Doe er je voordeel mee. ;-)

• 6 maanden later...
Geplaatst

Goedenavond,

Kan iemand mij uitleggen waarom de sportage slechts met ongeveer 4.3 kwh oplaad terwijl de auto 7.2 aan zou moeten kunnen  en als ik de Niro erin plug deze oplaad met ongeveer 13  kwh.

Mvg

Geplaatst

De Niro heeft dan kennelijk een 3-fase lader terwijl de Sportage een 1-fase lader heeft. Pas wanneer je 32 ampere of meer over 1 fase kan trekken haal je die 7,2 kwu.

Geplaatst

Ik haal met mijn PHEV 7.2kw laden.
Heb wallbox op 3 fasen

Voorheen met de granny lader had ik 3.6.

Op mijn werk is auto ook binnen
2 uur helemaal geladen.

Op 1 fase zul je niet hoger dan 3.6 komen

Geplaatst

Ik heb een 3 fase aansluiting thuis,  de vraag is waarom haal ik met de niro ongeveer 13 kw en met de sportage slechts 4.4  thuis op dezelfde wallbox  ,ook met dezelfde kabel 

Geplaatst
Ik haal met mijn PHEV 7.2kw laden.
Heb wallbox op 3 fasen

Voorheen met de granny lader had ik 3.6.

Op mijn werk is auto ook binnen
2 uur helemaal geladen.

Op 1 fase zul je niet hoger dan 3.6 komen

Ik haal met met 1 fase aansluiting ook ruim 4 kwh op 20 ampere. Ik mocht alleen van de netbeheerder niet mijn 1 fase aansluiting verhogen naar 40 om de volledige 32 amp te kunnen gebruiken om met 7,2 kwu te kunnen laden. Verder hangt het dus vsn je maximale amperes per fase af hoe snel je kunt laden.

Geplaatst

Ok, dus ondanks de  3x25 fase  haal ik ongeveer  4.4 met de sportage omdat deze auto alleen de max van  7.2 haalt als je een 32 ampere aansluiting hebt, correct???

Thanks voor de informatie, weet wat geleerd, 😀

Geplaatst

Jouw Sportage kan met 1 fase tot 32A laden, theoretisch zou je dan met 25A tot zo'n 5,7kW kunnen komen.
Echter zit je dan meteen op de max van je aansluiting EN deze fase wordt ook al voor andere groepen gebruikt. Vermoedelijk is jouw wallbox dus afgeregeld op maximaal 20A per fase, dus 4,4kW.
De Niro pakt dat over 3 fasen, dus 3x zoveel = 13,2kW.

Als het op je werk sneller gaat zal die wallbox hoger afgeregeld zijn. Maar als het een dubbele paal is heb je daar dan weer kans dat je snelheid inzakt zodra iemand de tweede aansluiting gaat gebruiken, omdat het vermogen dan gedeeld wordt.

Om je Sportage op vol vermogen thuis te laden heb je 32A nodig, maar om dat te bereiken moet je je aansluiting laten verzwaren, wat je nogal veel extra vastrecht kost, of je kunt een trafo gebruiken die uit 3 fasen 1 fase maakt met hoger vermogen. Maar ook dat is prijzig en maar de vraag of dat het waard is...

Geplaatst (aangepast)

Ik heb eigenlijk nooit problemen met het opladen van mijn Sportage. 

De stappen die ik doorloop zijn wel wat anders dan hoe het door Kia Nederland wordt uitgeschreven. 

1.  Ik sluit eerst de kabel ik de laadpaal.

2. Dan in de auto, met de dop onder de kabel zodat die niet verzakt.

3. Dan de laaddruppel over de paal en dan hoor ik ook de klik dat de kabel in het slot valt. 

In feite kan ik de auto gewoon open maken, langslopen en blijft de laad cyclisch gewoon doorgaan. 

Wellicht hebben jullie er wat aan. 

aangepast door Rubenvdhoek
Geplaatst
Op 24-8-2024 om 08:56, zei Murcielaygo:

Jouw Sportage kan met 1 fase tot 32A laden, theoretisch zou je dan met 25A tot zo'n 5,7kW kunnen komen.
Echter zit je dan meteen op de max van je aansluiting EN deze fase wordt ook al voor andere groepen gebruikt. Vermoedelijk is jouw wallbox dus afgeregeld op maximaal 20A per fase, dus 4,4kW.
De Niro pakt dat over 3 fasen, dus 3x zoveel = 13,2kW.

Als het op je werk sneller gaat zal die wallbox hoger afgeregeld zijn. Maar als het een dubbele paal is heb je daar dan weer kans dat je snelheid inzakt zodra iemand de tweede aansluiting gaat gebruiken, omdat het vermogen dan gedeeld wordt.

Om je Sportage op vol vermogen thuis te laden heb je 32A nodig, maar om dat te bereiken moet je je aansluiting laten verzwaren, wat je nogal veel extra vastrecht kost, of je kunt een trafo gebruiken die uit 3 fasen 1 fase maakt met hoger vermogen. Maar ook dat is prijzig en maar de vraag of dat het waard is...

Sluit hem onderweg maar eens aan op bv een 11kwh lader, dan pakt ie netjes de 7.4 kwh laadvermogen, heeft echt met het aantal amperage te maken die de sportage toegediend krijgt.  Mijn wallbox kan ook tot 11 kwh doorgeven maar krijgt via mijn huis ook max. 3.4 kwh omdat de stroomtoevoer maar 1 face 25amp is ( tot nu toe ) 🫣 

• 11 maanden later...
Geplaatst

sinds een paar dagen een KIA Sportage PHEV, onze eerste plug-in hybride.

Laden doen we gewoon met de netstroomkabel, stekkerdoos in de tuin. Duurt even maar de tijd hebben we. Nu is de omvormer die halverwege de kabel zit waterdicht, alleen de aansluiting op de auto geeft bij een regenbui kortsluiting.

Kunnen we nu alleen met droog weer laden of zijn er oplossingen om de stekker aansluiting op de auto ook waterdicht te krijgen?

Geplaatst
26 minuten geleden, zei Blont:

sinds een paar dagen een KIA Sportage PHEV, onze eerste plug-in hybride.

Laden doen we gewoon met de netstroomkabel, stekkerdoos in de tuin. Duurt even maar de tijd hebben we. Nu is de omvormer die halverwege de kabel zit waterdicht, alleen de aansluiting op de auto geeft bij een regenbui kortsluiting.

Kunnen we nu alleen met droog weer laden of zijn er oplossingen om de stekker aansluiting op de auto ook waterdicht te krijgen?

Dit hoort zeer zeker niet het geval te zijn, ik laad mijn phev zeer zeker ook met regen en hevige regenval,  nog nooit iets van kortsluiting gehad, wat ik standaard wel altijd doe is het beschermkapje van de lader en de auto in elkaar schuiven en deze dan tussen het scharnierpunt van het laadklep plaatsen en dan de klep schuin dicht ertegen aan zodat er niet al te veel water tegelijkertijd binnen komt maar heb wel het idee dat ook dit niet echt nodig hoeft te zijn.🫡

Geplaatst
2 uur geleden, zei BarneyRubble:

Dit hoort zeer zeker niet het geval te zijn, ik laad mijn phev zeer zeker ook met regen en hevige regenval,  nog nooit iets van kortsluiting gehad, wat ik standaard wel altijd doe is het beschermkapje van de lader en de auto in elkaar schuiven en deze dan tussen het scharnierpunt van het laadklep plaatsen en dan de klep schuin dicht ertegen aan zodat er niet al te veel water tegelijkertijd binnen komt maar heb wel het idee dat ook dit niet echt nodig hoeft te zijn.🫡

20250729_170548.jpg

20250729_170600.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...