molenland Geplaatst 7 Juli, 2013 Geplaatst 7 Juli, 2013 Heel af en toe tank ik E10 als ik toevallig even over de grens ben en dat rijdt bij mij het zuinigst. Momenteel haal ik met de laatste tank (E10 uit Duitsland) makkelijk de 1 op 20. Dat red ik echt niet makkelijk met Euro 95. Wat ik verder merk, is dat de Picanto met Shell fuelsave zuiniger lijkt te rijden dan met andere benzines. Quote
Picawhite Geplaatst 10 Juli, 2013 Geplaatst 10 Juli, 2013 Heb net een tank met bleu leeg gereden maar is ni zuiniger dan euro 95, is nog 1:19 , probeer nog een tank en zie dan wel , is wel €0.60 per tank ( ja ja ) goedkoper zou het dus doen voor de paar dubbeltje's. Quote
molenland Geplaatst 18 Juli, 2013 Geplaatst 18 Juli, 2013 Gisteren een discussie met de dealer gehad over de 'eco' stand op de Picanto. Volgens mij geeft ie alleen maar aan wanneer je op- of terug moet schakelen. Ik merk verder niets aan het rijden zelf. Maar volgens de dealer 'knijpt' de 'eco' stand ook de motor, waardoor ie zuiniger rijdt. Hierop Kia Nederland eens gebeld en wat blijkt? Inderdaad doet de 'eco' stand meer dan alleen maar schakelmomenten aangeven. Weer wat geleerd. Dus in de 'eco' stand zou de Picanto zuiniger moeten zijn. Quote
jeroen66475 Geplaatst 18 Juli, 2013 Geplaatst 18 Juli, 2013 Gisteren een discussie met de dealer gehad over de 'eco' stand op de Picanto. Volgens mij geeft ie alleen maar aan wanneer je op- of terug moet schakelen. Ik merk verder niets aan het rijden zelf. Maar volgens de dealer 'knijpt' de 'eco' stand ook de motor, waardoor ie zuiniger rijdt. Hierop Kia Nederland eens gebeld en wat blijkt? Inderdaad doet de 'eco' stand meer dan alleen maar schakelmomenten aangeven. Weer wat geleerd. Dus in de 'eco' stand zou de Picanto zuiniger moeten zijn. Voor 99.9% zeker dat het je reinste kletskoek is. De ECO stand is een schakelindicator en meer niet. Iets met kluitje en riet was het toch...? Quote
Murcielaygo Geplaatst 18 Juli, 2013 Geplaatst 18 Juli, 2013 ik sluit me aan bij Jeroen: anders zou er in het boekje wel eits meer uitleg hebben gestaan. ECO is puur een schakelindicator. Quote
pica3deur Geplaatst 18 Juli, 2013 Geplaatst 18 Juli, 2013 En als ik luister na de eco rij ik duurder dan dat ik rij op gevoel. Gewoon uitzetten dus. Quote
Picawhite Geplaatst 18 Juli, 2013 Geplaatst 18 Juli, 2013 2e tank met bleu 95 ook ni schokkend 1:17.8 maar daar moet ik wel bij vertellen dat er ongeveer 5 min met 180 km is gereden.... Quote
molenland Geplaatst 21 Juli, 2013 Geplaatst 21 Juli, 2013 Tsja, ik denk ook dat die 'eco' stand niet meer doet dan aangeven wanneer je moet schakelen, maar ja....als de techneuten van Kia zeggen dat die 'eco' stand meer doet, wie ben ik dan om dat tegen te spreken? Quote
bigmac Geplaatst 27 Juli, 2013 Geplaatst 27 Juli, 2013 Ecostand bij een automaat werkt anders dan bij een handgeschakelde waar het enkel schakelindicatie is, heb ik begrepen. Quote
bigmac Geplaatst 27 Juli, 2013 Geplaatst 27 Juli, 2013 Net terug van 14 dagen vakantie in duitsland met 2 personen + vouwwagentje. 2500 km gereden Verbruik: 1/19,8 1/17,65 1/19,6 en 1/22,3 Telkens E10 getankt. Een probleempje ondervonden: mijn contactsleutel brak af bij het klapgedeelte. De sleutel zelf is nog ok. Gelukkig had ik mijn partner de reservesleutel in bewaring gegeven, anders sta je toch even te kijken in Koblenz. Quote
Gast Jaap van Deursen Geplaatst 12 Augustus, 2013 Geplaatst 12 Augustus, 2013 Rij nu 1 week in mijn hagelnieuwe Picanto 1.2 vijfdeurs Plus-Pack. Net getankt en het verbruik viel mij alleszins mee: 1 op 23,6. Ik moet zeggen dat ik wel voorzichtig gereden heb. Niet boven de 100, rustig optrekken en me gehouden aan de schakeladviezen in het scherm. Quote
bigwade Geplaatst 12 Augustus, 2013 Geplaatst 12 Augustus, 2013 Sow, in april besteld en nu al binnen ? Dat was een lange zit zeg... Hebben wij beeld ? Quote
jeroen66475 Geplaatst 12 Augustus, 2013 Geplaatst 12 Augustus, 2013 Rij nu 1 week in mijn hagelnieuwe Picanto 1.2 vijfdeurs Plus-Pack. Net getankt en het verbruik viel mij alleszins mee: 1 op 23,6. Ik moet zeggen dat ik wel voorzichtig gereden heb. Niet boven de 100, rustig optrekken en me gehouden aan de schakeladviezen in het scherm. Dat kan haast niet kloppen. Reken het nog eens uit na 2 of 3 tankbeurten. Kom je dan nog op die waarde dan verdien je een medaille. Het is mij nog nooit gelukt (na 50.000 km) Quote
bigmac Geplaatst 12 Augustus, 2013 Geplaatst 12 Augustus, 2013 Dat kan haast niet kloppen. Reken het nog eens uit na 2 of 3 tankbeurten. Kom je dan nog op die waarde dan verdien je een medaille. Het is mij nog nooit gelukt (na 50.000 km) De Picanto is nogal moeilijk vol te tanken (zit zo'n 3 liter (en 3 minuten) tussen eerste keer dat je tankpistool afslaat, en dat de tank echt vol is). Dus liever meten op telkens dezelfde manier voltanken, of inderdaad over 2 of 3 keer tanken zoals Jeroen aangeeft. Ik kan op dit moment wel 4,4 L/100 km rijden volgens de boordcomputer (dat is in het echt dan 0,4 Ltr meer), maar stadsverkeer verstoren de mooie zomerse waardes. Laatste 3 keer getankt: 1/19,7 1/20,7 en 1/19,6 Quote
Creative Name Geplaatst 13 Augustus, 2013 Geplaatst 13 Augustus, 2013 Altijd leuk om dit topic te lezen vooral als mensen stug volhouden dat hun Picanto gemiddeld boven de 1:20 rijdt terwijl dat zo goed als onmogelijk is. In het gewone dagelijkse stadsverkeer (waar de meeste mensen nou eenmaal wonen) dan rijdt zo'n Picanto gewoon 1 op 15 tot 16. Rij je netjes 100 km/u op de snelweg of op een 80km weg dan rij je idd 1:20, kom je ook maar een beetje in de buurt van de bebouwde kom ga je dat echt niet redden. Logisch ook, de cyclus om aan de verbruikscijfers te komen die KIA opgeeft bevat ondermeer acceleren van 0 naar 50 kilometer per uur in 30 seconden en de spiegels, ruitewissers en antenne gaat eraf, de grill en alles wordt afgeplakt en noem maar op. Ik wil wel eens een rondje meerijden met iemand die zegt dat verbruik te halen, misschien is die Pimpmaster dag een mooie gelegenheid voor b.v. Bigmac om te laten zien hoe hij met het verkeer meerijdt en tóch aan dat verbruik komt... Quote
Creative Name Geplaatst 13 Augustus, 2013 Geplaatst 13 Augustus, 2013 De Picanto is nogal moeilijk vol te tanken (zit zo'n 3 liter (en 3 minuten) tussen eerste keer dat je tankpistool afslaat, en dat de tank echt vol is). Dus liever meten op telkens dezelfde manier voltanken, of inderdaad over 2 of 3 keer tanken zoals Jeroen aangeeft. Ik kan op dit moment wel 4,4 L/100 km rijden volgens de boordcomputer (dat is in het echt dan 0,4 Ltr meer), maar stadsverkeer verstoren de mooie zomerse waardes. Laatste 3 keer getankt: 1/19,7 1/20,7 en 1/19,6 Dat kreng voltanken is idd een drama maar zomaar eens een vraag; waarom vul je je tank zover af? De tank en vulslang zijn zo geconstrueerd dat bij een aanrijding of incident de kans het grootst is dat de benzine in de tank blijft zitten, waarvoor jezelf en anderen in gevaar brengen voor die 3 liter extra? Quote
Gast Jaap van Deursen Geplaatst 13 Augustus, 2013 Geplaatst 13 Augustus, 2013 Dat kan haast niet kloppen. Reken het nog eens uit na 2 of 3 tankbeurten. Kom je dan nog op die waarde dan verdien je een medaille. Het is mij nog nooit gelukt (na 50.000 km) Beste Jeroen, het klopt wel degelijk. Ik zal je op de hoogte houden van de verdere tankbeurten. Wanneer je zo (truttig) rijdt als ik kom je makkelijk op 1 op 20. Gewoon rustig optrekken, niet te hard rijden op de snelweg, banden ietsje boven de voorgeschreven spanning. Goed anticiperen en uit laten rijden zodat de brandstoftoevoer stopt, start en stop gebruiken en niet de hele dag in Amsterdam Centrum rondscheuren. Geen airco aan (die haat ik toch, komt goed uit). Quote
Gast Jaap van Deursen Geplaatst 13 Augustus, 2013 Geplaatst 13 Augustus, 2013 Altijd leuk om dit topic te lezen vooral als mensen stug volhouden dat hun Picanto gemiddeld boven de 1:20 rijdt terwijl dat zo goed als onmogelijk is. In het gewone dagelijkse stadsverkeer (waar de meeste mensen nou eenmaal wonen) dan rijdt zo'n Picanto gewoon 1 op 15 tot 16. Rij je netjes 100 km/u op de snelweg of op een 80km weg dan rij je idd 1:20, kom je ook maar een beetje in de buurt van de bebouwde kom ga je dat echt niet redden. Logisch ook, de cyclus om aan de verbruikscijfers te komen die KIA opgeeft bevat ondermeer acceleren van 0 naar 50 kilometer per uur in 30 seconden en de spiegels, ruitewissers en antenne gaat eraf, de grill en alles wordt afgeplakt en noem maar op. Ik wil wel eens een rondje meerijden met iemand die zegt dat verbruik te halen, misschien is die Pimpmaster dag een mooie gelegenheid voor b.v. Bigmac om te laten zien hoe hij met het verkeer meerijdt en tóch aan dat verbruik komt... Beste Creative, je mag best eens meerijden om te zien dat het wel degelijk kan om 1 op 20 te rijden. Tenminste als je genoeg boeken en muziek meeneemt want je valt wel in slaap bij mijn nogal truttige rijstijl. Ik rij inderdaad weinig in de stad en veel op de snelweg (90 km max.). Trouwens ik hoef helemaal "niet stug vol te houden" dat ik 1 op 20 rij want de mensen op dit forum kan ik wel voorliegen maar mezelf en mijn portemonnee echt niet. Vorig jaar op weg naar midden Frankrijk scoorde ik met mijn oude Pica (2006 1.0 liter 6o pk) een schitterende 1 op 24,7. Kwestie van véle snelwegkilometers constant rijden. Dus niet steeds inhalen en afremmen. Wanneer mijn vrouw mijn gekruip zat is en zelf rijdt, kom ik inderdaad op 1 op 16 uit. Quote
LED-Lightning Geplaatst 13 Augustus, 2013 Geplaatst 13 Augustus, 2013 Ik kan de laatste twee comments van donderpoes alleen maar beamen, zelfs met een Rio (benzine!) krijg je een verbruik beter dan 1 op 20 voor elkaar op een gehele tank, dit is me zelfs eens twee maal achter elkaar gelukt (een keer 1 op 20.6 en een keer 1 op 22). Wel moet je dan echt behoorlijk 'truttig' rijden inderdaad. Ik heb gewoon eens een maandje genomen en echt belachelijk rustig gereden, puur om voor mezelf te bewijzen dat het 'gewoon kan'. Daarna wel weer normaal gaan rijden, want ik vond het rijden er niet leuker van worden. Was gedurende vakantietijd, dus het verkeer liet het gewoon toe. Als het met een Rio 1.2 CVVT kan, dan lijkt me dat het met een Picanto ook moet kunnen lukken Quote
jeroen66475 Geplaatst 13 Augustus, 2013 Geplaatst 13 Augustus, 2013 Beste Jeroen, het klopt wel degelijk. Ik zal je op de hoogte houden van de verdere tankbeurten. Wanneer je zo (truttig) rijdt als ik kom je makkelijk op 1 op 20. Gewoon rustig optrekken, niet te hard rijden op de snelweg, banden ietsje boven de voorgeschreven spanning. Goed anticiperen en uit laten rijden zodat de brandstoftoevoer stopt, start en stop gebruiken en niet de hele dag in Amsterdam Centrum rondscheuren. Geen airco aan (die haat ik toch, komt goed uit). Ik snap je betoog maar je kunt nooit het verbruik meten over één enkele tankbeurt omdat je nooit exact weet hoeveel brandstof er in de tank zit. Zelfs al tank je hem tot de hals vol, wat extreem moeilijk is, dan nog kan er lucht tussen zitten of schuim waardoor je niet exact het aantal verbruikte liters weet. Je moet dus minimaal 4 a 5 tankbeurten bij elkaar optellen om tot redelijk nauwkeurige verbruikscijfers te komen. Ik rij zelf ook zo zuinig mogelijk en kom gemiddeld over 49811 km uit op 1:18,72 met als hoogste verbruik 1;16,1 en als laagste verbruik 1:21,7. En geloof me, alle trucjes (hoge bandenspanning, niet remmen, max 110 km/h, geen airco, geen overbodige ballast in de auto etc,etc) worden toegepast. Zou ik dat niet doen dan kom ik uit op een gemiddeld verbruik van 1:15 a 1:16 zoals het gros van de Picanto rijders. En niet onbelangrijk: In de winter verbruikt de Picanto wel tot 20% meer brandstof dan in de zomer! Quote
Creative Name Geplaatst 14 Augustus, 2013 Geplaatst 14 Augustus, 2013 Beste Creative, je mag best eens meerijden om te zien dat het wel degelijk kan om 1 op 20 te rijden. Tenminste als je genoeg boeken en muziek meeneemt want je valt wel in slaap bij mijn nogal truttige rijstijl. Ik rij inderdaad weinig in de stad en veel op de snelweg (90 km max.). Trouwens ik hoef helemaal "niet stug vol te houden" dat ik 1 op 20 rij want de mensen op dit forum kan ik wel voorliegen maar mezelf en mijn portemonnee echt niet. Vorig jaar op weg naar midden Frankrijk scoorde ik met mijn oude Pica (2006 1.0 liter 6o pk) een schitterende 1 op 24,7. Kwestie van véle snelwegkilometers constant rijden. Dus niet steeds inhalen en afremmen. Wanneer mijn vrouw mijn gekruip zat is en zelf rijdt, kom ik inderdaad op 1 op 16 uit. Beste Donderpoes, Het plaatje zoals jij het schetst is nauwelijks als referentiekader te gebruiken voor de gemiddelde Randstedeling, mijn auto's rijden (ik moet ff schatten nu) ongeveer 75% van de tijd in de stad en daar kan je het soort verbruikscijfers wel vergeten. Ik heb 2 weken geleden de turbo van m'n Audi aan puin geblazen en heb daarom ook de afgelopen tijd in de Picanto van m'n vriendin gereden tot de nieuwe turbo binnen was en ik heb het apparaat uitgebreid aan de tand gevoeld qua verbruik, mede door de berichtgeving hier op/in het Kiaclub forum. Mijn conclusie was dat het verbruik op de snelweg redelijk binnen de fabrieksopgave valt maar in de stad is het verbruik nog net niet dramatisch.. Ik weet niet hoe de gemiddelde forumbezoeker rijdt hier maar ik zit persoonlijk niet de hele tijd op het verbruik te letten, ik rij gewoon zoals ik altijd rij en het is me gewoon opgevallen dat die Picanto bijna net zoveel gebruikt in de binnenstad als de Golf 5 GTI die ik voor m'n Audi had. Mij maakt het verder geen reedt uit trouwens, ik vind het een leuk karretje om te zien en m'n vriendin is er blij mee en dat vind ik veel belangrijker als die 4 kilometer per liter extra maar je moet je voor kunnen stellen dat er zat mensen zijn die zo'n autootje kopen om goedkoop door de stad heen te tuffen en die krijgen toch echt het deksel behoorlijk op hun neus... Het hele probleem is dat dit niet alleen bij KIA is maar bij ALLE merken, met dank aan die belachelijke verbruikscyclus waardoor je als consument gewoon feitelijk wordt genaaid. 1 Quote
Gast Jaap van Deursen Geplaatst 14 Augustus, 2013 Geplaatst 14 Augustus, 2013 Beste Donderpoes, Het plaatje zoals jij het schetst is nauwelijks als referentiekader te gebruiken voor de gemiddelde Randstedeling, mijn auto's rijden (ik moet ff schatten nu) ongeveer 75% van de tijd in de stad en daar kan je het soort verbruikscijfers wel vergeten. Ik heb 2 weken geleden de turbo van m'n Audi aan puin geblazen en heb daarom ook de afgelopen tijd in de Picanto van m'n vriendin gereden tot de nieuwe turbo binnen was en ik heb het apparaat uitgebreid aan de tand gevoeld qua verbruik, mede door de berichtgeving hier op/in het Kiaclub forum. Mijn conclusie was dat het verbruik op de snelweg redelijk binnen de fabrieksopgave valt maar in de stad is het verbruik nog net niet dramatisch.. Ik weet niet hoe de gemiddelde forumbezoeker rijdt hier maar ik zit persoonlijk niet de hele tijd op het verbruik te letten, ik rij gewoon zoals ik altijd rij en het is me gewoon opgevallen dat die Picanto bijna net zoveel gebruikt in de binnenstad als de Golf 5 GTI die ik voor m'n Audi had. Mij maakt het verder geen reedt uit trouwens, ik vind het een leuk karretje om te zien en m'n vriendin is er blij mee en dat vind ik veel belangrijker als die 4 kilometer per liter extra maar je moet je voor kunnen stellen dat er zat mensen zijn die zo'n autootje kopen om goedkoop door de stad heen te tuffen en die krijgen toch echt het deksel behoorlijk op hun neus... Het hele probleem is dat dit niet alleen bij KIA is maar bij ALLE merken, met dank aan die belachelijke verbruikscyclus waardoor je als consument gewoon feitelijk wordt genaaid. Beste Creative Name, Bedankt voor je reactie. Je haalt een aantal dingen door elkaar. Ik pretendeer niet "een referentiekader" te zijn voor alle Randstadstedelingen. Ik geef alleen maar aan dat het onder bepaalde omstandigheden goed te doen is zuinig te rijden. Zuiniger zelfs dan de fabrieksopgaven. Hoe iedereen met zijn verbruik omgaat is het goed recht van ieder individu. De één vindt het belangrijk, de ander niet. Wanneer je, zoals ik, veel rijdt zonder reiskostenvergoeding, is het van belang niet te veel geld te verspillen aan benzine. Ook mijn rijstijl is niet gemiddeld. Ik ga minder snel door het verkeer dan de rest van Nederland. En ieder zinnig mens weet ook wel dat een auto in de stad meer verbruikt dan op de grote weg. Jouw gebruik en verbruik van de auto's is dan ook niet van toepassing op mijn situatie. Ik ben het roerend met je eens dat de hele verbruikscyclus op de schop moet. Wij worden echt een oor aangenaaid met de officële fabrieksopgaven. Wie weet verandert dit wel in de toekomst. Quote
Creative Name Geplaatst 14 Augustus, 2013 Geplaatst 14 Augustus, 2013 Aan de ene kant wel, aan de andere kant weer niet.. Beste Creative Name, Bedankt voor je reactie. Je haalt een aantal dingen door elkaar. Ik pretendeer niet "een referentiekader" te zijn voor alle Randstadstedelingen. Ik geef alleen maar aan dat het onder bepaalde omstandigheden goed te doen is zuinig te rijden. Zuiniger zelfs dan de fabrieksopgaven. Hoe iedereen met zijn verbruik omgaat is het goed recht van ieder individu. De één vindt het belangrijk, de ander niet. Wanneer je, zoals ik, veel rijdt zonder reiskostenvergoeding, is het van belang niet te veel geld te verspillen aan benzine. Ook mijn rijstijl is niet gemiddeld. Ik ga minder snel door het verkeer dan de rest van Nederland. En ieder zinnig mens weet ook wel dat een auto in de stad meer verbruikt dan op de grote weg. Jouw gebruik en verbruik van de auto's is dan ook niet van toepassing op mijn situatie. Ik ben het roerend met je eens dat de hele verbruikscyclus op de schop moet. Wij worden echt een oor aangenaaid met de officële fabrieksopgaven. Wie weet verandert dit wel in de toekomst. Volgens mij haal ik helemaal niks door elkaar, ik zeg alleen dat de situatie zoals jij hem schetst voor maar weinig mensen van toepassing is en daardoor niet echt relevant is wat betreft het verbruik van een Picanto, behalve voor mensen die een hutje op de hei wonen uiteraard. Dat jij zegt dat het verbruik wél te halen is is leuk maar je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te snappen dat elke boerenlul op een 80km weg de fabrieksopgave kan halen. Het gene wat ik duidelijk probeer te maken is dat als je gewoon met het verkeer meerijdt in gemiddelde omstandigheden je het gewoon niet red dat verbruik te halen, heel wat anders als dingen door elkaar halen dus. Anyway, als alle fabrikanten de werkelijke verbruikscijfers zouden publiceren kon het nog wel eens slecht aflopen voor autorijdend Nederland, in weinig andere landen wordt je door de regering zó uitgekleed als automobilist als bij ons en ik kan me niet voorstellen dat Rutte en circus die verandering niet zullen gebruiken om automobilisten nóg harder te naaien om die blote EU kont maar te kunnen blijven kussen.. 1 Quote
bigmac Geplaatst 25 Augustus, 2013 Geplaatst 25 Augustus, 2013 In Duitsland E10 getankt voor 1, 549/liter. Verbruik was 1 op 20, 8 ( bc 4, 5) Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.