Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik heb nu 14 dagen mijn picanto,

heb nu 2 maal getankt

bij de eerste tank beurt verbruik, 1 op 14.4

bij de volgende tank beurt 1 op 12.2

mijn vrouw rijdt meestal in de picanto.

motor is 1.0 uit voering is met exterior pack.

is het verbruik niet wat aan de hoge kant.

of zijn er meer met deze verbruik.

had hier voor een peugeot 107 automaat uit 7-2009 in geruild met 31000 op teller.

verbruik van die auto (ze rijdt altijd de zelfde route naar het werk en komt dan op 1 op 17 uit.

waarom dit grote verschil.

heb er nu al eensik van.

Ik zou het in elk geval eens bij je dealer navragen; de officiele verbruikscijfers van KIA zijn wel volgens een bepaalde norm tot stand gekomen:

Vroeger bestond de ECE-norm uit:

- Verbruik in stadsverkeer ECE-rijcyclus

- Verbruik bij 90 km/uur constant

- Verbruik bij 120 km/uur constant

Tegenwoordig wordt deze als volgt gemeten:

- Verbruik in stadsverkeer ECE15-rijcyclus

- Verbruik buiten de stad EUDC-rijcyclus

- Gemiddeld verbruik van ECE15 + EUDC-rijcycli

Let wel: het gaat bij het gemiddeld verbruik niet om de halve som van de beide verbruikscijfers, maar om het totale verbruik over de beide delen van de rijcyclus, omgerekend naar een verbruik per 100 km.

De ECE15 testrit simuleert een 4.052 km stadsrit met een gemiddelde snelheid van 18.7 km/u en met een maximum snelheid van 50 km/u. Totaaltijd is 780 seconden. Hetzelfde deel van de ECE15 rit wordt 4x herhaald om voldoende afstand en temperatuur te krijgen.

De EUDC rit is een buitenrit met hogere snelheden, met een maximum snelheid van 120 km/u. Deze duurt 400 seconden en is 6.955 km lang met een gemiddelde snelheid van 62.6 km/u. Sinds het jaar 2000 is de koude start onderdeel van de rit met een omgevingstemperatuur van 20 graden.

Zoomen we in op de EUDC kunnen we de rit samenvatten tot:

- 20s stationair draaien

- Optrekken naar 70 km/u in 40s en dan 52s met constante snelheid

- Terug laten afzakken naar 50 km/u in 9s en 68s met constante snelheid

- Optrekken naar 70 km/u in 12s en 50s met constante snelheid

- Optrekken naar 100 km/u in 35s en 30s met constante snelheid

- Optrekken naar 120 km/u in 20s en 10s met constante snelheid

- Terug laten zakken naar 0 km/u in 33s en 20s stationair laten draaien

Je ziet dus dat er maar heel kort met 120 km/u gereden wordt. Dat verklaart ook waarom men moeilijk de ECE-norm kan benaderen. Alleen wanneer men een optimaal traject rijdt, kan men de ECE-norm benaderen of overtreffen. Overtreffen kan, wanneer men lange stukken met constante snelheid kan rijden met niet te hoge snelheid (bijvoorbeeld groot stuk constant op 60 km weg en niet harder dan 100 op de snelweg).

--Toevallig is mijn dagelijkse woon-werk-rit een aardig optimaal traject; weinig verkeer, weinig 50km zones(10%) en weinig snelwegen (10%). Ik rijd daar deze week 4,3 l/100 km volgens de (optimistische) boordcomputer.

hoi gisteren mijn picanto getankt,kom ook op 1 op 17 uit

• 4 weken later...
Geplaatst

Pagina 107 alweer, we raken er niet over uitgepraat zie ik. Ik heb zelf een vaste auto van de zaak tegenwoordig dus ik rij niet zoveel meer met de Picanto maar aangezien m'n vriendin duidelijk te lui is om te tanken en ik dat dus zelf doe om het weekend kan ik het toch een beetje bij houden.

Gemiddeld verbruik over 6 tankbeurten komt uit op 1 op 12,2, niks mis mee voor een stadsautootje.

Maar vind het toch wel apart dat ik met een 1500 kilo zware BMW station mét automaat en gereedschap achterin zuiniger rij als met een 850kg zware Picanto met jarretelaandrijving op precies hetzelfde traject en tijdstip.

• Like 1
Geplaatst

Ik ben net terug uit Berlijn. Op de heenweg op de autobahn op mijn gewoonlijke tempo gereden (max 110 op de teller) en dan is het verbruik iets zuiniger dan 1 op 20.(4,6 op de bc)

Op de terugweg tussen de 120 en 150 km/uur gereden en dan is het verbruik 1 op 14. (6,8 op de bc).

1,5 uur sneller voor 20 euro meer brandstof.

Geplaatst

Ik ben net terug uit Berlijn. Op de heenweg op de autobahn op mijn gewoonlijke tempo gereden (max 110 op de teller) en dan is het verbruik iets zuiniger dan 1 op 20.(4,6 op de bc)

Op de terugweg tussen de 120 en 150 km/uur gereden en dan is het verbruik 1 op 14. (6,8 op de bc).

1,5 uur sneller voor 20 euro meer brandstof.

In dat laatste regeltje is 107 pagina´s samengevat.

Het is aan de bestuurder de keuze,wil ik met concessies zuiniger rijden of niet.

Maar dat niet elke Picanto altijd even zuinig rijdt,is mij ook wel duidelijk,ik haal met 100-110 echt geen 1 op 20 op de autobahn.

Mijn Pica voelt zich qua zuinigheid niet zo thuis op de autobahn,maar met 75 buiten de bebouwde kom komt de BC niet boven de 4.0,rechte weg en snelheid constant,dan is ie in zijn element.

En daar maak ik mijn meeste km´s.

Ook CN kan in Den Haag best zuiniger rijden dan 1 op 12,maar ook dan moet je keuzes maken.

Uiteraard begrijp ik dat je met een Haagse Harrie (RIP) achter je,het gas wat dieper intrapt dan ik hier in Enschede.

Als ik in de stad een tank zou leegrijden,dan zou ik met gemak 1 op 16 halen.

Op tijd van het gas bij een naderend rood licht en met 55 in de 5 doet wonderen.

It´s a way of life,maar het bevalt mij prima en ik zit gemiddeld maar een half uur per dag in de auto.

En 1 of 2 keer per week even wat sportiever rijden om te voorkomen dat de auto indut.

Volgens de monteur loopt mijn motortje bijzonder mooi,die heeft er zeker niet van te lijden.

Geplaatst

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA ik heb mijn record zuinig rijden verbroken......1 op 13,5 gehaald met 80% op de snelweg met een snelheid van 100 kilometer per uur en 10% op een 80 kilometerweg rest in de stad!!!!!!!!!

En gereden als een oude man!!!!!!!

Geplaatst

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA ik heb mijn record zuinig rijden verbroken......1 op 13,5 gehaald met 80% op de snelweg met een snelheid van 100 kilometer per uur en 10% op een 80 kilometerweg rest in de stad!!!!!!!!!

Het valt mij op dat er niet alleen (vaak)  als oude mannen wordt gereden, maar de bestuurders van Pica's  zijn inderdaad meestal oude(re) mannen/ vrouwen is mijn ervaring. Geldt voor veel A-klassers. Alto's vooral !!    Jammer er kan best sportief mee gereden worden en ik val qua leeftijd ook in die categorie. Ben wel vaak als eerste weg bij het verkeerslicht en trek flink door in de versnellingen. Gebruik de bc  ook niet. Of ik nu 1 op 18 rij of 1 op 13 boeit  mij niet . Mijn woon-werk verkeer doe ik per ov. Rijden doe ik voor mijn plezier, zó'n 12000 km per jaar.

• Like 1
Geplaatst

Pagina 107 alweer, we raken er niet over uitgepraat zie ik. Ik heb zelf een vaste auto van de zaak tegenwoordig dus ik rij niet zoveel meer met de Picanto maar aangezien m'n vriendin duidelijk te lui is om te tanken en ik dat dus zelf doe om het weekend kan ik het toch een beetje bij houden.

Gemiddeld verbruik over 6 tankbeurten komt uit op 1 op 12,2, niks mis mee voor een stadsautootje.

Maar vind het toch wel apart dat ik met een 1500 kilo zware BMW station mét automaat en gereedschap achterin zuiniger rij als met een 850kg zware Picanto met jarretelaandrijving op precies hetzelfde traject en tijdstip.

Dat zal die diesel motor olie zijn in de pica :wink:

• Like 1
Geplaatst

Jouw automaat, niet de modernste, is de schuldige.

Het is niet anders

Rijdt het wel lekker ?

i10's hebben hetzelfde probleem met de 4 traps automaat.

Geplaatst

Ook CN kan in Den Haag best zuiniger rijden dan 1 op 12,maar ook dan moet je keuzes maken.

Heb je 100% gelijk in, áls ik zou willen dan zou 1 op 17 ofzo haalbaar zijn denk ik. Maar dan doe ik over elk ritje 2 keer zo lang en die auto staat voor de deur om mij te dienen en niet andersom, vind dat zó vreselijk saai & vervelend om als een bejaarde te moeten rijden om aan het eind van de maand €25 te besparen...

De andere kant is dat de Picanto ons inclusief verzekering, MRB en benzine hooguit €150 per maand kost, probeer daar maar eens auto voor te rijden tegenwoordig. Al met al zijn we nog steeds dik tevreden.

Geplaatst

Heb je 100% gelijk in, áls ik zou willen dan zou 1 op 17 ofzo haalbaar zijn denk ik. Maar dan doe ik over elk ritje 2 keer zo lang en die auto staat voor de deur om mij te dienen en niet andersom, vind dat zó vreselijk saai & vervelend om als een bejaarde te moeten rijden om aan het eind van de maand €25 te besparen...

De andere kant is dat de Picanto ons inclusief verzekering, MRB en benzine hooguit €150 per maand kost, probeer daar maar eens auto voor te rijden tegenwoordig. Al met al zijn we nog steeds dik tevreden.

Ik bespaar nog geen 15 euro en daar doe ik het dus niet voor.

En doe echt niet 2 keer zo lang over een rit.

Naar mijn werk is 15 min. als ik rustig rij.

Ga ik als de brandweer,dan is het 13 min,ik heb ook nog van doen met verkeersregels,een boete vind ik pas echt zonde geld.

Waarom zou ik mijn verbruik met tientallen procenten verhogen voor die max. 2 min?

Maar gelukkig kan iedereen op zijn manier genieten van zijn Pica,alleen maar winnaars.

Geplaatst

Jouw automaat, niet de modernste, is de schuldige.

Het is niet anders

Rijdt het wel lekker ?

i10's hebben hetzelfde probleem met de 4 traps automaat.

Ja rijdt verder wel heerlijk

Geplaatst

Ja rijdt verder wel heerlijk

Rij graag een stukje met je mee (ter plekke) als je naar de meeting in De Meern komt.

Ben benieuwd :-)

Geplaatst

Rij graag een stukje met je mee (ter plekke) als je naar de meeting in De Meern komt.

Ik kan niets vinden over een meeting......

Geplaatst

Verbruik van de Picanto is erg rechtervoet afhankelijk... 

Eerste 600 km, bestaande uit autoweg (110-130 km/u), binnenwegen een een beetje stad, gemiddeld 5,2 liter/100 km.. Zondags een 100 km getoerd en toen haalden we 4,6 l/100 km (alles volgens bordcomputer). Laatste 200 km zeer afwisselend gereden en wat forser geacceleerd, 5,4 l/100 km. E.e.a. valt iig absoluut niet tegen.

Geplaatst

Mijn Kia is volgende week 4 jaar oud. 130.000 km inmiddels op de teller.

Vandaag getankt (in Duitsland voor EUR 1.439/Ltr E10)

703 km met 34,76 liter => 1 op 20,25

Geplaatst

Mijn Kia is volgende week 4 jaar oud. 130.000 km inmiddels op de teller.

Vandaag getankt (in Duitsland voor EUR 1.439/Ltr E10)

703 km met 34,76 liter => 1 op 20,25

Spekkoper met die "mais-troep"

Heeft U al een ere lintje en een geweldig kortings voorstel op een verse Picanto vanuit Breukelen HQ ?

Manmanman, U is de ultieme Picanto  Ambassadeur (4deur) :-))

• 3 weken later...
Geplaatst

Heeft U al een ere lintje en een geweldig kortings voorstel op een verse Picanto vanuit Breukelen HQ ?

Ik heb een keer een doos chocolaatjes gewonnen van Kia, en het inruilvoorstel van KIA is EUR 5700-5800 meen ik. Maar er wordt dus niet ingeruild.

• Like 1
Geplaatst

Dat is wel een goed voorstel,die van mij is nog geen 2 jaar,14.000 op de teller en ik krijg 8.000 bij aanschaf van een nieuwe,dan is 5800 voor die van jou zeer redelijk.

Dat zijn goedkope km´s, 4 cent afschrijving per km,lijkt me niet te verbeteren.

• 3 weken later...
Geplaatst

Ons verbruik was gemiddeld 1:15 en viel dus erg tegen. Tegenwoordig wordt er (heeeeel) veel meer op de snelweg gereden en is het verbruik gedaald naar ~1:16.5. Ik ben benieuwd wat dit op de lange termijn doet.

Extra je best doen om zuinig te rijden daar doen we niet aan.

Ik blijf erbij dat je genaaid wordt door de fabrieksopgave, maar daar heb ik me ondertussen overheen gezet. Ik heb veel naar andere auto's gekeken maar bijna geen enkele auto in hetzelfde prijssegment doet het veel zuiniger. De onderlinge verschillen zijn te klein, dus blijven we waarschijnlijk Picanto rijden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...