Ga naar inhoud

verbruik nieuwe picanto


nog niet blij

Aanbevolen Berichten

Mijn vrouw rijdt vanaf half januari ook een picanto, een design edition met een 1.0 motor, maar klaagt ook al over het verbruik.

Momenteel is het volgens de boord computer 8l op 100km, niet bepaald zuinig dus.

Hiervoor had ze een mazda 2 GTM met een 1.5 motor met 110 pk, en die was een stuk zuiniger.

Ik had niet verwacht de fabrieksopgave te halen, maar dit scheelt toch best veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Net een ZEER uitgebreide email verstuurd. Toen ik mijn gegevens opzocht voor een goed vergelijk schrok ik: eigenlijk is het NOG slechter dan ik dacht...

Tegen de huidige benzineprijzen zou de Picanto per jaar dik €80 per jaar aan benzine goedkoper moeten zijn volgens

de fabrieksopgave, maar is in de praktijk bijna €370 per jaar DUURDER! Een verschil van zo'n €450 per jaar...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


getankt: 606 km met 33,6 liter => 1 op 18,04

vorig winter reed ik zuiniger (op de originele eco-zomerbanden). Nu All Seasons banden en beetje meer stadsverkeer:

zomer 2011: 12 jun 2011 - 12 okt 2011: 11200 km 1 op 19,3

winter 2011: 12 dec 2011 - 12 feb 2012: 5200 km 1 op 18,4

zomer 2012: 12 jun 2012 - 12 okt 2012: 11000 km 1 op 20,1

winter 2012: 12 dec 2012 - 12 feb 2013: 5100 km 1 op 17,9

Dit soort overzichten geven naar mijn idee een beter beeld van het gemiddelde verbruik dan de meeste 'tankbeurten posts' in dit topic.

Het verbruik van onze 1.2:

winterbanden 03 dec 2011 - 16 mrt 2012: 9.020km - 1 op 17,63 - 26% boven fabrieksopgave

zomerbanden 16 mrt 2012 - 10 nov 2012: 20.162km - 1 op 19,57 - 13,5% boven fabrieksopgave

winterbanden 10 nov 2012 - 15 feb 2013: 8.991km - 1 op 18,35 - 21% boven fabrieksopgave

Gemiddeld over een heel jaar: 15 feb 2012 - 15 feb 2013: 32.504km - 1 op 19,08 - 16,5% boven fabrieksopgave

Deze winter tot nu toe 5% zuiniger in vergelijking met vorig jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites


wij hebben de 1.0 vanaf oktober 2012 en houden het verbuik bij door elke keer bij tanken de gegevens in de "gascubby"app in te vullen. Mijn vrouw gebruikt de pica voor haar werk in de thuiszorg dus veel kleine stukjes rijden.

Vanaf oktober tot nu zitten we op een gemiddelde van 1 op 13,9

Link naar reactie
Delen op andere sites


mensen, ik heb nu sinds iets meer dan een jaar een picanto 1.0 3 cilinder en ben echt niet tevreden over zijn verbruik. de eerste tankbeurten vielen wel mee, 1: 17 ongeveer, maar daarna is het verbruik sterk toegenomen naar 1:13 wat ik wel erg veel vindt voor een auto uit deze klasse. Ik heb hem juist gekocht omdat ik een leuke auto zocht die weinig verbruikt, veel garantie geeft en er nog leuk uit ziet ook. Ik heb mijn klacht over het verbruik ook kenbaar gemaakt bij KIA nederland die mij hebben afgescheept om een verbruikstest te laten uitvoeren bij de dealer. Daar melden ze mij dat ze dat gerust kunnen doen en dat ze nu al de uitkomst weten, verbruik is normaal, uitstoot is normaal en ga zo maar door. Ik vindt het niet normaal omdat ik met mijn oude Toyota Yaris 1.0 wel met het grootste gemak een verbruik van 1:17 haalde en als ik maar een klein beetje de moeite nam ik zelfs tot een verbruik van 1:19 kon komen. Ik heb mijn vorige tankbeurt wel extreem mijn best gedaan en meer op de meters geken dat op het verkeer gelet en een verbruik van 1:15 gehaald. Er zit nu nieuwe software in omdat er blijkbaar startproblemen waren bij de picanto's maar dat kan ik niet beamen omdat ik daar geen last van heb. Wel houdt ik nu mijn meters weer goed in de gaten omdat het erop lijkt dat het verbruik lijkt toe te nemen na deze software update. Ook wist men bij de dealer te melden dat het hoge verbruik alleen van toepassing zou zijn bij de picanto met de 1.0 3 cilinder motor en dat KIA zelfs in Amerika door het stof heeft moeten gaan een daar een behoorlijke schadeclaim hebben moeten betalen. Bij de dealer denkt men inderdaad dat het niet aan de motor ligt maar dat het puur een software questie zou zijn om aan alle milieu-eisen te kunnen voldoen (belasting vrij). Het verbruik dat dus in de folder wordt vermeld is wel erg rose-kleurig en zou dus absoluut niet kloppen.

Ik ben dus eigenlijk benieuwd hoe Bigmac aan zijn zeer mooie verbruik kan komen.....waarschijnlijk alleen maar 80 km wegen met de wind mee of achter een vrachtwagen gaan hangen op de snelwegen??????

maar goed, zijn er inderdaad meer mensen die het verbruik erg hoog vinden??? Ik wil dit waarschijnlijk aanhankelijk gaan maken bij Radar, Kassa e.d. omdat ik vindt dat er hier iets niet klopt, het verbruik wat voorgespiegeld wordt is inderdaad op speciaal astfalt met speciale banden en bij zeer goede omstandigheden maar een auto van deze klasse met deze motor moet met gemak 1:17 kunnen halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb de 4 cilinder , en vind de tankinhoud veel te klein. Zo blijf je tanken. (Had er geen grotere tank onder de achterbank gepast?) Het verbruik zelf houd ik niet bij. Heb al vaker aangegeven dat ik daar toch (bijna) geen invloed op heb en het rijden moet wel leuk blijven, af en toe een beetje sportief optrekken bijvoorbeeld. Dit soort auto's ( alto / I- 10 enz) worden toch vaak bejaardenauto's genoemd, en zo wil ik niet rijden om een beetje benzine uit te sparen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik rij flink veel: vandaag 110 km. En inderdaad, van die kilometers zijn er 90 op 80 km-wegen, 10 km snelweg (waar ik dan 90-110 rij al naar gelang mijn bui of achterstand op schema), en 5-10 km stadsverkeer, waarbij ik goed anticipeer en rustig optrek zonder een hele file te veroorzaken.

En ik let vaak op mijn boordcomputer.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hyundai schikt zaak over zuinigheid auto's

Hyundai heeft een schikking getroffen met boze Amerikaanse consumenten die een collectieve rechtszaak hadden aangespannen. De kopers eisten compensatie, omdat hun nieuwe auto minder zuinig bleek dan de fabrikant had beweerd.

Het Zuid-Koreaanse automerk heeft al eerder toegegeven dat het iets te rooskleurige cijfers had verstrekt over de modellen van 2012. De fabrikant beroept zich op 'procedurele fouten' en heeft de cijfers over het benzineverbruik inmiddels met ongeveer 3 procent bijgesteld. Onbekend is nog wat de schikking Hyundai precies gaat kosten.

Kia, dat gelieerd is aan Hyundai en dezelfde onderdelen gebruikt, sluit zich mogelijk bij de schikking aan.

Bron: ad.nl 2013/02/27

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hyundai schikt zaak over zuinigheid auto's

Hyundai heeft een schikking getroffen met boze Amerikaanse consumenten die een collectieve rechtszaak hadden aangespannen. De kopers eisten compensatie, omdat hun nieuwe auto minder zuinig bleek dan de fabrikant had beweerd.

Het Zuid-Koreaanse automerk heeft al eerder toegegeven dat het iets te rooskleurige cijfers had verstrekt over de modellen van 2012. De fabrikant beroept zich op 'procedurele fouten' en heeft de cijfers over het benzineverbruik inmiddels met ongeveer 3 procent bijgesteld. Onbekend is nog wat de schikking Hyundai precies gaat kosten.

Kia, dat gelieerd is aan Hyundai en dezelfde onderdelen gebruikt, sluit zich mogelijk bij de schikking aan.

Bron: ad.nl 2013/02/27

Goeie zaak dat dit in de krant staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mooi zo!

Ik hoop dat het snel tot resultaten leidt. In Amerika was het 4 maanden geleden al tot een uitspraak gekomen, daar is dit dus het resultaat van.

Hopelijk betekent dat voor de Nederlanders dat we over een maand of 4 ook weten waar we aan toe zijn!

http://www.kiaclub.nl/topic/7286-verbruik-nieuwe-picanto/page__st__800#entry110725

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mooi zo!

Ik hoop dat het snel tot resultaten leidt. In Amerika was het 4 maanden geleden al tot een uitspraak gekomen, daar is dit dus het resultaat van.

Hopelijk betekent dat voor de Nederlanders dat we over een maand of 4 ook weten waar we aan toe zijn!

http://www.kiaclub.nl/topic/7286-verbruik-nieuwe-picanto/page__st__800#entry110725

 

Nederland is geen USA. Sowieso als afzetmarkt niet, Nederland stelt helemaal niets voor qua verkoopaantallen, en qua (aanklaag) cultuur en wetgeving al helemaal niet. Als Nederland vallen wij onder de Europese regelgeving voor het testen van verbruik (ECE + EUDC testcyclus). Deze test is door de EU voorgeschreven en daar houden alle autofabrikanten zich aan.In tegenstelling tot de USA is het in Europa niet Kia die zegt dat het gemiddeld verbruik 1:23,8 voor de Picanto is maar dat zegt de EU door middel van de uitslag van de door de EU ontwikkelde en voorgeschreven test. Dat de verplichte test niet deugt is het probleem van de EU. Zolang ze dat niet gaan veranderen blijven autofabrikanten de auto's zo afstellen/ontwikkelen dat er een zo gunstig mogelijke waarde uit die test komt. Dat dat negatieve gevolgen heeft voor het praktijkverbruik staat inmiddels wel vast. Als consument hier in Nederland Kia aanklagen heeft dus geen enkele zin want je hebt geen (juridische) poot om op te staan. Je zou een appel op morele waarden als ''maatschappelijk verantwoord ondernemen'' kunnen doen bij Kia.....veel succes. De EU is aan zet dus reken erop dat het nog jaren gaat duren voor er iets veranderd, als er überhaupt iets veranderd.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb het inderdaad aanhankelijk gemaakt bij KASSA en zij hebben ook al contact opgenomen. Zij zijn het aan het ondezoeken of dit een onderwerp kan worden voor de uitzending. Ik hoop dat meer mensen zich gaan melden bij KASSA zodat dit daadwerkelijk aangepakt kan gaan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vanaf nu ga ik ook een tijdje hogere verbruikscijfers krijgen; ik ben nl bezig te verhuizen en rij dus veel meer dan eerst kortere stukjes in de stad. (Bc nu 6,0) Over 6 weken moet dat allemaal achter de rug zijn en ga ik weer gewoon rijden..

Mijn laatste tankbeurt: 1 op 18,3 (bc 5,1).

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 weken later...

Sinds ik op smalle winterbanden rijd, is mijn verbruik behoorlijk gedaald. Daarbij rij ik wat pittiger dan Kia's boordcomputer adviseert. Beetje doortrekken in de versnellingen tot 2500 toeren en dan doorschakelen, zodanig dat het toerental niet onder de 2000 toeren komt. Bandjes op 2,7 bar gezet. Geen korte stadsritten, amper snelwegritten, BC in de gaten houden.

 

Mijn verbruik gemiddeld is momenteel bijna 1 op 20. Ik merk dat ie zuiniger wordt naarmate ik de auto beter leer kennen en de auto langer is ingereden.

 

En: zuinig rijden is minimaal remmen en de auto altijd uit laten rollen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...