Presiozo Geplaatst 16 Maart, 2012 Geplaatst 16 Maart, 2012 Ik geloof dat het lampje begint te branden als je nog 100 km kunt rijden (volgens de bc) en bij minder dan 50 km te rijden, geeft de bc --- aan. Dat je denkt dat je vol getankt hebt, terwijl je 34,21 liter hebt getankt, kan wel eens een misverstand zijn. Bij mijn Picanto kan er met veel gepruts toch wel een liter of 3 a 4 nagetankt worden, nadat het tankpistool afslaat. Ik kon vanmorgen nog 75KM en nog geen lampje...ook gelijk maar even de KM 434 / 32 liter = 1 op 13,56 boordcomputer gaf 6,9 op 100 aan dus iets van 1 op 14,5. of zit ik verdeerd te rekenen ? Deze km stand en getankte liters is nu al 1555 km lang. vanaf dag 1 stond mijn boordcomputer ook op 6,9 - 7,1. Ik ga deze tank proberen om zo zuinig mogelijk te rijden en als hij dan niet uit komt op 1 op 17 dan ga ik toch maar eens langs de garage. trouwens ook een 1.2 en uit 2012 met plus pack. En mijn airco staat gewoon aan trouwens, ga niet die ook nog eens uit zetten. Quote
JosK Geplaatst 16 Maart, 2012 Geplaatst 16 Maart, 2012 De garage doet er niks aan. Want Kia Nederland wuift het weg. Ik heb via mijn dealer een behoorlijke kort door de bocht reactie van een medewerker van Kia Nederland dat wanneer de uitlezing van de Rio in orde is, er niks mee gedaan hoeft te worden. "Een Rio rijder hier rijdt altijd 1 op 17, afgelopen week zelfs 1 op 19..." Ik denk dat die medewerker in een diesel rijdt, daarbij hoort het verbruik 1 op 19. Eigenlijk zou ik wel eens een Rio rijder hier willen treffen, die een "instapversie" heeft zonder enig pakket. Kijken hoe zuinig die rijdt... Quote
RioTom Geplaatst 16 Maart, 2012 Geplaatst 16 Maart, 2012 Ik merk bij mij wel dat de velgen ook invloed hebben op het verbruik. Heb deze week weer de 17 inch eronder en vind het moeilijker om bij de 5,5 Liter (BC) te blijven dan met de winterbandjes. Quote
JosK Geplaatst 16 Maart, 2012 Geplaatst 16 Maart, 2012 Bij mij liggen de Phantoms er ook weer op en verhip ik heb zowaar een redelijk zuinige run gehad (1 op 15,6 - 6,4L/100km BC 6,3). Dat is inclusief 120 en 130 stukken op de A2. Ofwel, speedlimits aangehouden. Relatief weinig stadsverkeer, in en uit Amsterdam x 4 en naar huis. Trouwens weer blij dat de Phantoms eronder liggen, wat ziet dat er meteen een stuk beter uit. Quote
ernieken Geplaatst 16 Maart, 2012 Geplaatst 16 Maart, 2012 Ik ga de mijne morgen halen bij de dealer. Is een lounge versie met climate pack (manuele airco), verder geen extra's. Ik ga alleszins het verbruik goed bijhouden. Wel bijna enkel lokaal verkeer en meestal stukken tussen 5 à 10km wat het verbruik allicht niet ten goede zal komen. Quote
bigmac Geplaatst 16 Maart, 2012 Geplaatst 16 Maart, 2012 En mijn airco staat gewoon aan trouwens, ga niet die ook nog eens uit zetten. Waarom zou je bij deze temperaturen van 10-17 graden je airco aan willen hebben? Zeker als je weet dat het meerverbruik 5% kan zijn en je de brandstofprijzen bekijkt. Ik red me prima met mijn ventilator. En de airco.. die komt pas over een maand of 3 weer in gebruik. Quote
JosK Geplaatst 16 Maart, 2012 Geplaatst 16 Maart, 2012 Waarom zou je bij deze temperaturen van 10-17 graden je airco aan willen hebben? Zeker als je weet dat het meerverbruik 5% kan zijn en je de brandstofprijzen bekijkt. Ik red me prima met mijn ventilator. En de airco.. die komt pas over een maand of 3 weer in gebruik. Omdat een airco meer doet dan alleen koude lucht blazen. Het onttrekt ook vocht uit het interieur, waardoor een prettiger klimaat ontstaat. In mijn andere auto draait de airco al vrolijk tien jaar mee, gaat nooit uit. Pas bij de Kia bij wijze van testen gaat ie zo nu en dan uit... Quote
Presiozo Geplaatst 16 Maart, 2012 Geplaatst 16 Maart, 2012 Waarom zou je bij deze temperaturen van 10-17 graden je airco aan willen hebben? Zeker als je weet dat het meerverbruik 5% kan zijn en je de brandstofprijzen bekijkt. Ik red me prima met mijn ventilator. En de airco.. die komt pas over een maand of 3 weer in gebruik. Inderdaad om de reden die al door Josk genoemd wordt hierboven. Hij staat bij mij gewoon aan, Zal er misschien zo nu en dan mee spelen om het verbruik te checken maar verder niet. Denk ook niet dat de testrijders die airco uit zullen zetten.( behalve die van kia zelf dan ) Daarnaast zou die airco er niet voor gaan zorgen dat ik ineens 1 op 17 ipv 1 op 13-14 ga rijden. Als dat zo is dan zou dat wel heel ernstig zijn. Quote
RioTom Geplaatst 16 Maart, 2012 Geplaatst 16 Maart, 2012 Ik ben het hier niet helemaal mee eens om de volgende reden: Als ik de airco heb gebruikt en ik zet 'm dan uit, wordt het heel snel vochtig in de auto. Ramen beslaan etc. Je hebt dus gelijk wat betreft het snel ontvochten van de auto. Maar, wat ik de laatste maanden heb gemerkt, is dat als ik de airco toch besluit uit te laten, de beslagen ramen na een tijdje toch verdwijnen en de auto van binnen wordt geacclimatiseerd. Na een tijdje heeft warme lucht blazen evenveel effect. Het blijft echter een ander verhaal als het buiten aan het stortbuien is en jezelf ook natgeregend bent. Ik heb de airco de hele winter door bijna niet nodig gehad voor ontwasemen of droge lucht blazen. Quote
bigmac Geplaatst 16 Maart, 2012 Geplaatst 16 Maart, 2012 Dat zou natuurlijk kunnen; dat het binnenklimaat erdoor verbeterd wordt; maar of het nu ook al nódig is? Ik vind het zonder ook prima uit te houden in mijn auto. Met de ventilator op stand 2 zijn de ramen 's morgens ook in 30 seconden vrij van condens. Quote
Presiozo Geplaatst 16 Maart, 2012 Geplaatst 16 Maart, 2012 Denk dat het vooral ook een persoonlijke keuze is. De een zal het fijn vinden met en de ander zonder airco. van de zomer gooi ik lekker mijn raam open(behalve op de snelweg want dan klappert het behoorlijk in de rio), dan kan de airco misschien ook wel uit. Quote
dijk48 Geplaatst 17 Maart, 2012 Geplaatst 17 Maart, 2012 Mooie test Dijk. Ik kan dus uitkijken naar een rode Rio op dat parcours. Knipper ff als je mijn witte tegenkomt Moet je nagaan, want je schrijft 110 km/u (5. , bij mij is dat ook zo, maar 6.8 bij 120 km/u. Dat zou in jouw berekening uitkomen op een gemiddelde van 5.77 ipv 4.2. Ik blijf het misleiding vinden. Aan de andere kant, door de rosekleurige cijfers van KIA betalen we waarschijnlijk nu geen belasting.... Ha-ha, JosK: "op dat parcours" klinkt als een doorlopende testbaan. Nee, je zult me niet meer (of zelden) zien op dat parcours. Door gewijzigde omstandigheden leg ik het (vrijwel) dagelijkse traject 's-Hertogenbosch-Nijmegen niet meer af. In plaats van 20.000 km per jaar zal het 5000 km per jaar worden. Gaat die Rio dan wel erg lang mee denk ik. Quote
ernieken Geplaatst 17 Maart, 2012 Geplaatst 17 Maart, 2012 Ik ben de mijne vandaag gaan ophalen (1.25 lounge met climate pack). Zowat 85km gereden op secundaire wegen (max. 90km/h) bij redelijk rustig verkeer en zonder veel moeite op de BC aan 5,1l per 100km geraakt (airco uit). Als dat zo blijft ben ik erg tevreden. Ik ga wel m'n verbruik bij het tanken ook bijhouden om de afwijking tussen werkelijk verbruik en BC na te kunnen gaan. Stop-start werkte overigens ook perfect na een tiental km rijden. Alles prima voorlopig dus. Quote
Rio 41 Geplaatst 17 Maart, 2012 Geplaatst 17 Maart, 2012 Hoi allen, vandaag weer naar Capelle aan de IJssel gereden. Nu met de Phantoms wielen en zomerbanden. Verbruik was 5.2 op 100 km. Cruisecontrol op 100 ingesteld. Ik ben tevreden over het gebruik van de Rio. Vorige week 4.9 met winterbanden en nu met de phantoms 5.2 Ik ga het nu ook niet meer bijhouden gewoon lekker rijden en van de auto genieten Rio 41 Quote
drs.C.B. Geplaatst 17 Maart, 2012 Geplaatst 17 Maart, 2012 Vandaag lange rit gemaakt met mijn Rio 1,25 . Snelweg max. 120 buitenwegen max. 90 en stadsritten.Absoluut niet met fluwelen voetje, maar gewoon de vaart erin. na 130 km. verbruik : 5,9 l/ 100km. Rio is afgelopen dinsdag nieuw geleverd. Start/stop systeem wel consequent gebruikt. Niet verkeerd voor een nog niet los gereden motor. 1 Quote
robinbroekhuis Geplaatst 17 Maart, 2012 Geplaatst 17 Maart, 2012 Tot op heden met mijn Rio Comfort Plus uit December 2011 nog niet onder de 6,0 l / 100 km kunnen rijden. Nou kan ik op zich aardig doorrijden, maar heb toch echt een paar volle tanks extreem TRAAG gereden om het verbruik omlaag te kunnen brengen. Ik ben benieuwd naar het telefoontje van Remko met een verklaring. Quote
ernieken Geplaatst 19 Maart, 2012 Geplaatst 19 Maart, 2012 Vandaag nog een toertje gedaan van een twaalftal km. Secundaire wegen, 70 à 80km/h gereden, weinig verkeer op de baan. De BC gaf 4,8l/100km aan. Van zodra de eerste tankbeurt eraan komt houd ik ook het werkelijke verbruik bij, mogelijk is mijn BC een beetje optimistisch. Quote
jvdpol Geplaatst 19 Maart, 2012 Geplaatst 19 Maart, 2012 Vandaag voor de tweede maal een volle tank gehaald, de eerst was van de dealer en wellicht niet helemaal afgetankt. De tweede tankbeurt geeft daarom een accurater beeld: Date Distance Quantity EUR Ø 19.03.2012 566,0 35,26 1,75 16,05 De boordcomputer geeft 5,5 liter / 100km aan. Is dus behoorlijk te optimistisch. De benzinemeter aan de andere kant is behoorlijk negatief. Het lampje brandde al een behoorlijk tijdje en de boordcomputer gaf iets meer dan 50 km te rijden aan. Toch kreeg ik er met moeite 35 liter bij. De grootte van de tank is volgens mij toch 43 liter? Quote
Presiozo Geplaatst 20 Maart, 2012 Geplaatst 20 Maart, 2012 echt heel raar want ik kon de vorige keer nog 73 KM en toen brande er nog geen lampje. alleen 566 KM rijden met de kia op 1 tank is voor mij nog ver weg. 466 mag ik blij mee zijn. Quote
bigmac Geplaatst 22 Maart, 2012 Geplaatst 22 Maart, 2012 Limiet brandstofprijs voor automobilist bijna bereikt AMSTERDAM - De Nederlandse automobilist zal op grote schaal minder gaan rijden, wanneer de benzineprijs tot bóven twee euro per liter stijgt. Uit een door De Telegraaf en Autovisie opgezet onderzoek onder bijna 12.000 automobilisten blijkt dat ruimschoots de helft van de ondervraagden die twee euro als absolute limiet ziet. Tegelijk heeft echter een grote moedeloosheid zich van hen meester gemaakt, want 90% denkt dat het inderdaad binnen afzienbare tijd zo ver zal zijn, terwijl 70% ervan overtuigd is dat de brandstofprijzen nooit meer zullen dalen. RUSTIGER RIJDEN Uit het onderzoek blijkt verder dat meer dan een kwart van de rijders de auto de deur zou uitdoen wanneer de benzineprijs stijgt tot 2,5 à 3 euro. De helft zou echter éérst een zuinigere auto overwegen, liefst 32% doet dat reeds wanneer benzine twee euro per liter gaat kosten. Ook dat zal weer een negatief effect op de overheidsinkomsten hebben, omdat zuinigere wagens vaak bpm-vrij zijn en er geen wegenbelasting voor hoeft worden te betaald. Voor dieselrijders is eenzelfde trend zichtbaar. Tweederde van de rijders zegt rustiger te gaan rijden om brandstof te besparen. Zakelijke rijders zeggen echter overwegend niet van plan te zijn om de rijstijl aan te passen en daartoe vanuit hun werkomgeving ook niet te worden gestimuleerd. Uit de enquête blijkt ook nog dat voorzieningen die de auto theoretisch zuiniger maken, zoals start/stopsystemen en schakelindicators, eigenlijk niet of nauwelijks in de praktijk worden gebruikt. Slechts 10% zegt bewust te schakelen wanneer op het dashboard wordt aangegeven dat dat moet, terwijl nog minder automobilisten start/stop daadwerkelijk gebruiken. Ook in ’zuinigere’ brandstoffen bestaat totaal geen geloof. Slechts een kleine 5 procent zegt daarmee méér kilometers te kunnen rijden, 45% merkt geen verschil en de helft zegt gewoon altijd de goedkoopste brandstof te kiezen. Quote
jvdpol Geplaatst 24 Maart, 2012 Geplaatst 24 Maart, 2012 Ik heb inmiddels zo'n 1500 km gereden en het gemiddeld verbruik van de boordcomputer is gedaald tot 5.4. Dit betreft een gecombineerd verbruik. (Nb: de verbruikmeter is nog niet gereset geweest.) Quote
Presiozo Geplaatst 27 Maart, 2012 Geplaatst 27 Maart, 2012 1 op 13 gereden. 392KM en moest er 30 liter in kappen. boord comp gaf 6,8 aan. ik snap echt niet hoe iedereen zo zuinig kan rijden. 110KM/H op de snelweg is ook gewoon rond de 6,5 of hoger. klein beetje gas en dat ding staat al op 13/100 en als je door trekt dan wil je het helemaal niet weten. Quote
bigmac Geplaatst 27 Maart, 2012 Geplaatst 27 Maart, 2012 Je geeft zelf de oplossing al: niet doortrekken en je voet in bedwang houden om niet dat beetje extra gas te geven; boordcomputer in de gaten houden; zeker met de huidige brandstofprijzen. Quote
Presiozo Geplaatst 27 Maart, 2012 Geplaatst 27 Maart, 2012 Je geeft zelf de oplossing al: niet doortrekken en je voet in bedwang houden om niet dat beetje extra gas te geven; boordcomputer in de gaten houden; zeker met de huidige brandstofprijzen. Ja, dat is de oplossing maar dat zou betekenen dat ik er 5 km over doe voordat ik een keer op de 100KM/H zit. tuurlijk hangt het sterk af van hoe je zelf met je voet speelt. maar ik bedoelde met als je doortrekt niet direct dat ik alleen maar vol gas rijd. ik weet niet precies wat het verbruik moet zijn volgens de fabriek maar als ik 1 op 13 rij en de golf 5 GTI van mijn moeder 1 op 11 dan vindt ik dat erg apart. en met die golf wordt net zo veel doorgereden dan ik met de rio doe en die heeft ook 17 inch velgen. snap wat je bedoelt hoor, en ik hou de computer ook in de gaten maar merk toch dat als je even van 115 naar 120 wil gaan bijv dat hij dan gelijk op de 17-18/100 staat en dat is echt maar het aantikken van het pendaal. naja, vandaag de 2000KM aangetikt. zag dat mijn eerste 40KM 6,6/100 was dus ik wacht tot de 5000 KM en kijk dan wel of het verbruik lager is. Zo niet ga ik langs de garage of ze er misschien iets aan kunnen doen. Zo niet zoeken naar een andere oplossing. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.