Jump to content

SP3 wetenswaardigheden! Wist je dat.......

Recommended Posts

Posted

In de loop der tijd ben ik achter wat grappige wetenswaardigheden en leuke details gekomen m.b.t. tot het gebruik van de SP3. Ik denk, laat ik ze eens met jullie delen!

Wist je dat:

• De loshangende gordel in de dakhemel voor de middenachterpassagier opgeborgen kon worden in een speciaal daarvoor bestemde sleuf?
    DSC02775.jpg
    DSC02777.jpg
  • De middenarmsteun een uitsparing heeft om een kabel door te voeren, bijv. om je navigatie op te laden of om ipod/MP3 speler kwijt te kunnen?
    DSC02778.jpg
    DSC02779.jpg
    DSC02780.jpg
  • Er geen asbak in de SP3 zit maar dat die van een nieuw model Sorento ook past (het wordt dan een bekerhouder asbak)?
    DSC02781.jpg
  • Dat als je auto op centrale portiervergrendeling staat, je passagiers de auto uitkunnen door 2x aan de deurhendel te trekken? :
    DSC02782.jpg
  • Dat als de PDC piept bij achteruitrijden, het grafisch in het multidisplay van het dashboard wordt aangegeven waar het obstakel zich bevindt?
    DSC02784.jpg
  • De bagagerollo 2 uitsparingen onderin in de kofferbakruimte heeft om deze daar op te kunnen bergen?
    DSC02785.jpg
  • En dat de bagagerollo ook prima blijft zitten bij de voetenruimte van de achterpassagiers:
    DSC02786.jpg

• Like 1
Posted

• Dat de bodem van de bagageruimte aan de onderkant een haakje heeft zodat je deze omhoog kunt zetten zonder dat deze op je kop valt als je eens een het reservewiel of de krik nodig hebt:
    DSC02790.jpg
    DSC02787.jpg
  • De achteruitkijkspiegel niet alleen te kantelen is maar ook in hoogte/diepte verstelbaar?
    DSC02792.jpg
    DSC02791.jpg
  • fabrieksradio: als je bij het afspelen van een een USB stick (of cd) 2 seconden lang de '1' toets ingedrukt houdt, deze de gehele USB stick volledig in random volgorde afspeelt (dus ook niet in de huidige folder blijft). En dat als je 2 seconden op de '2' drukt, de hele USB stick oneindig achter elkaar blijft herhalen?
    DSC02793.jpg
  • fabrieksradio: De autoradio zonder sleutel in het contact is aan te zetten, dan een uur blijft spelen en dat deze vanzelf uitgaat? En dat de stuurbediening dan ook werkt? En dat dit enorm handig is bij het auto wassen?
    DSC02795.jpg
  • De schakelaars op het stuurwiel uitsparingen hebben in het plastic zodat je op de tast de juiste kan vinden? Volgende track: bolletje, vorige track: kuiltje, wisselen van radio/cd/usb: uitstekend streepje, audio mute: streepje uitsparing, cruisecontrol cancel: bolletjes
    DSC02796.jpg
    DSC02797.jpg
  • De bochtenverlichting die in de mistlamp zit aangaat als het dimlicht aanstaat EN de richtingaanwijzer aangezet wordt? En dat je daar niet voor hoeft te rijden?
    DSC02798.jpg

• Like 1
Posted

• De bekerhouder bodem en de plateau onder de usb/audio/power aansluiting antislipmatjes hebben die je er uit kan halen om te kunnen reinigen:
    DSC02801.jpg
    DSC02800.jpg
  • De dashboardverlichting 2 helderheidsinstellingen heeft: 1 voor in het donker en 1 voor in het daglicht welke apart van elkaar zijn in te stellen. En dat deze dashboardverlichting automatisch omschakelt middels een sensor. En dat dit helemaal los staat van de 'autolight' instelling welke alleen op de buitenverlichting werkt?
    DSC02802.jpg

En als laatste....

• fabrieksradio: Bij gebruik van de randomfunctie met de volgende/vorige track schakelaars op het stuurwiel altijd naar de volgende track gaat? En je dus niet nog een keer kan luisteren naar een vorige track die net afgespeeld is?
  • De auto geen waarschuwingszoemer heeft voor als je uitstapt en de (dim)lichten nog aanstaan? De lichten gaan na 5 minuten automatisch uit, ook als deze niet op autolight staan!
  • De waarschuwingspieptoon van de veiligheidsgordels na 2 minuten uitgaat als je geen gordels gebruikt? Het lampje blijft dan wel knipperen.
  • Het niet mogelijk is om de SP3 door te starten? Dus met een lopende motor opnieuw de startmotor te activeren?
  • De voorstoelen met een krankzinnige boutmaat/spoed vastzitten? En dat die bijna nergens te krijgen zijn?
  • Om kosten te besparen de binnenkant van de achterklep EN waar de achterklep tegen de carrosserie zit niet voorzien is van een blanke laklaag?

Mochten jullie nog grappige details hebben gevonden hoor ik het graag!

• Like 2
Posted

Er zijn hier heel veel dingen wat ik nog niet wist.

Heb weer veel bijgeleerd!!!

Bedankt dat je de moeite doet om dat met ons te delen.

Guest Timo0103
Posted

Bedankt voor de leuke tips, vooral van de spiegel wist ik niet.

Goed bezig, :adanku:

Posted

Om die achtergordelgleuf moest ik wel even lachen.

Dat zou betekenen dat je al die tijd met een loshangende gordel hebt rondgereden......!kringel.gif

Wel een mooie serie van nieuwigheidjes! superjob.gif

Posted
  • De auto geen waarschuwingszoemer heeft voor als je uitstapt en de (dim)lichten nog aanstaan? De lichten gaan na 5 minuten automatisch uit, ook als deze niet op autolight staan
    Mochten jullie nog grappige details hebben gevonden hoor ik het graag!

- De lichten ook uitgaan uit als je 2x op op sluiten klikt. (eof bij mij na 30 sec)

- Je de auto niet kunt afsluiten met de knop op de deur als je smartkey nog in de auto ligt. Deze geeft dan een pieptoon.

- Als je Smartkey battery leeg is je toch kunt wegrijden door deze in de speciale sleuf in de armsteunbakje te klikken.

- Als de auto uit is en afgesloten is je navigatie systeem nog 5 minuten verbinding houd met je telefoon. Waarna die pas helemaal uitgaat en zich reset.

- Je uit de aanstaande auto stapt en een meter wegloopt met je smartkey nog in je jas je bijna doof word van een harde pieptoon :P en je snel terug rent om de sleutel in de auto te gooien haha.

- De zonnebril klep alleen geschik is voor mini zonnebrillen.

- De binnenverlichting vanzelf aangaat als je met je smartkey in de buurt komt van de auto.

- Als je de xenon verlichting aanhebt en je sproeit met de ruitewissers dat je voorkant van de auto is gewassen :P

- Dat in de achteruit camera de groene streep voor 1 meter afstand staat, de gele voor 70cm en de rode voor 30cm.

• Like 1
Posted

Dat zou betekenen dat je al die tijd met een loshangende gordel hebt rondgereden......!kringel.gif

LOL!

• Like 1
Posted

Geweldig leuke post, ik moet nog zo lang wachten dat dit wel even lekker is. Misschien wel te... want 6 maanden wachten op al dit lekkers, tja. Misschien hebben nog meer mensen van dit soort wetenswaardigheden... leuk !

Posted

- Dat in de achteruit camera de groene streep voor 1 meter afstand staat, de gele voor 70cm en de rode voor 30cm.

Correctie: dit moet zijn Groen (korte piep) <= 120cm, Geel (snelle piep) <= 80cm, Rood (constante piep) <= 40cm.

• Like 1
Posted

Leuk draadje zo.. er zijn echt dingen bij die ik nog niet wist. :huh:

En die smartkey maakt mij ook dom.. ooit de auto eind van de dag ergens op een parkeerplaats gezet.. maar toen we laat in de avond weg gingen was die parkeerplaats totaal onverlicht..

ik wist toch echt niet meer waar ik um neer gezet had... niet te vinden..:(

zegt m'n vrouw.. IK druk bv in een garage dan altijd de "open knop " van de sleutel in.. kanjedanie ?? !! ..................:censored:..................................

Tuurlijk kon dat wel ... ik druk op de knop en plots laat de auto zich zien , binnen en buitenverlichting aan.. op un 50 m afstand.

bedankt Elmerbleus....... voel me nog niet te oud om wat te leren ;)

Posted

dat zou betekenen dat je al die tijd met een loshangende gordel hebt rondgereden......!kringel.gif

wat valt daar om te lachen joh !!!<_<

dat overkomt zelfs de beste wel eens ...:wacko:

:)

Posted

Mooi topic, vele zaken had ik reeds ontdekt maar toch ook een paar nieuwigheden zoals de plaatsen voor de rollo en zo...

Eén zaak heb ik naar zitten zoeken bij mijn Sportage wat ik wél had bij voorgaande (Duitse) wagenmerken... PARKEERVERLICHTING AAN ééN ZIJDE!!! Dit als je aan de rand van een donkere weg parkeert voor korte tijd je dan een standlicht -meestal aan de linkse zijde, eerder zelden rechts- kan laten oplichten zodat je auto voor passerend verkeer toch enigzins zichtbaar blijft, wel dit vind ik NIET terug op de Sportage en dat mis ik wel soms...

Bij mijn golfke bleef dit branden als je bij contact uit de pinker langs de betreffende zijde liet opstaan, werkt alleszins niet op de Sportage,reeds geprobeerd, of bij Seat of Mercedes kan je de lichtknop ipv naar rechts naar links draaien naar de desbetreffende stand maar nee bij de Sportage vind ik dit raar genoeg niet terug, moet nog even de tijd nemen om te zoeken in het instructieboekje maar wie weet kent iemand van jullie eventueel de TRUC hoe dit zou werken of zit er het idd niet op???

Greetz Azzaro ;)

PS Nog zoiets; binnenverlichting, als je ze bvb. aan gelaten hebt of een leeslampje hebt laten branden zou deze na een tijdje vanzelf doven of heb je de kans om de dag erop met een platte batterij te staan? Ik heb het al een uitgetest en het dooft alleszins niet na 5 minuten, veel langer heb ik nog niet geprobeerd maar het zou toch moeten zijn dat dit toch ook uitdooft na bepaalde tijd, niemand die dit weet toevallig???

Posted

wat valt daar om te lachen joh !!!<_<

dat overkomt zelfs de beste wel eens ...:wacko:

:)

Ja ik dus! Als de gordel niet vastzat van bij de aflevering en het me niet gezegd is, ja dan weet ik dit niet :).

Posted

Alleen die radio aan zonder sleutel kende ik nog niet (+ dat repeat/random gedoe radio wat ik nooit gebruik)

Dat van die spiegel is belangrijk want dat komt het zicht naar achteren ten goede icm een fijne zitpositie.

Birdfeedertje had hier ergens in mrt. voor zijn ceed dezelfde oplossing en toen had ik pas door dat dat bij de sp3 hetzelfde was.

Leuke draad !

Posted

Bedankt voor je tips, Elmer.

Meer dan de helft was nieuw voor mij.

Posted

als je de smartkey op zak hebt en de deuren zijn gesloten,

kan je steeds de koffer openen zonder de deuren te openen.

Bij het dichtdoen van de koffer gaat die dan automatisch terug op slot.

grtz Luc1

Posted

Hoe dicht moet je smartkey dan bij je auto zijn? Niet dat iedereen gewoon je koffer open kan maken als je Kia naast je huis geparkeerd staat.

Posted

Hoe dicht moet je smartkey dan bij je auto zijn? Niet dat iedereen gewoon je koffer open kan maken als je Kia naast je huis geparkeerd staat.

Dichtbij de auto.. vlgs. boekje ong. 70 cm

Posted

Dichtbij de auto.. vlgs. boekje ong. 70 cm

Nog beter omschreven zou zijn dicht bij die deur of bij de achterklep die je wilt open maken.

Sensor voor de achterklep zit midden achter ter hoogte van de onderzijde nummerplaat.

Posted

beste Sportagerijders,

als je met een SP met smartkey aan eenzijde van de gesloten auto staat, men aan de andere zijde de deur niet kunt openen door op het knopje de drukken aan die zijde.

Mvg

• Like 1
Posted

Als je met je SP gaat tanken je de tankdop aan de binnenkant van het klepje op kunt hangen zodat het niet langs je auto bungelt en je lak beschadigd. :D

• Like 1
Posted

Wanneer je te lang stilstaat indien je gestopt bent op isg, start de motor vanzelf om batterij te sparen.

• Like 1
Posted

Nog een drietal tips voor wie die al niet zelf ontdekt heeft:

1) De Cruise Control heeft een ingebouwde "remwerking-controle". Als je wegrijdt zonder de rem aan te raken zal de CC het daardoor niet doen.

2) Als je onder het rijden opeens (ten onrechte) de waarschuwing van niet gedragen gordels krijgt is de buitentemperatuur op 5 graden gekomen (ook waarschuwingslampje op dashboard voor mogelijke ijzel vorming).

3) De verwarming van de buitenspiegels gaat aan wanneer je de achterruit verwarming aanzet.