Jump to content

luidsprekers / tweeters vervangen

Mieske007

Recommended Posts

Met de Witson in de auto klinkt het geluid al een heel stuk aangenamer. Met het vervangen van de luidsprekers en tweeters valt er volgens mij nog wel het een en ander te behalen.

Wie heeft dit al gedaan bij zijn Sportage en welke zijn het dan geworden?

Graag tips!

Guest Stief

Hoi Mieske,

Ik heb het bij mijn Sportage kort geleden ook gedaan.

Heb er een setje van Pioneer in. Weet zo niet het typenr. uit het hoofd maar kan het vooor je opzoeken als je wilt. Is wel een setje van al een paar jaar oud. Had het namelijk ook in mijn vorige auto. Voorlopig heb ik de originele tweeters laten zitten.

Mss vervang ik die later alsnog wel. Maar vind het nu wel goed klinken.

De speakers vervangen is so gepiept.

Maar denk wel dat ik nog een sub ga plaatsen onder een van de stoelen.

Laat maar even weten welk typenr het betreft.

Dan kan ik opzoeken welke maat etc. het betreft en welke andere luidsprekers er eventueel zouden passen.

Is het enkel een kwestie van losschroeven en ontkoppelen of moeten er nog speciale ringen of iets dergelijks bij besteld worden?

Met de Witson in de auto klinkt het geluid al een heel stuk aangenamer. Met het vervangen van de luidsprekers en tweeters valt er volgens mij nog wel het een en ander te behalen.

Wie heeft dit al gedaan bij zijn Sportage en welke zijn het dan geworden?

Graag tips!

Ik heb de speakers 2 jaar geleden ook vervangen door Pioneer speakers. Geen idee welk type. Prijs voorspeakers met losse/aparte tweeter was ong. E200 p/set en achter met ingebouwde tweeter ong. E150 p/set.

Dat maakt een enorm verschil, het is nu echt een concertzaal. Ik had ook nog een enorme baskist achterin maar heb deze recent eruit gehaald. De nieuwe voorspeakers geven al enorm veel bas en 2/3e van mijn kofferbak opofferen bleek toch erg onhandig.

Als ik het over moest doen zou ik me beperken tot de voorspeakers en achter gewoon uitzetten ; muziek moet van voren komen !

Verwijderen van de deurpanelen kost na even oefenen hooguit 20 seconden. Zoek even op dit forum en je zal en link vinden met duidelijke foto's van een amerikaans forum met uitleg waar de schroeven zitten en in welke volgorde je moet werken.

De huidige speakers zitten gelijmd op en soort korte-brede pvc pijp. Je moet met een puntzaag dwars door het karton van de huidige speaker heen prikken en dan rondom de binnenkant van de speaker wegzagen. De randen van de oude speaker laat je zitten, want daar moet je de nieuwe speaker op schroeven. Klinkt eng, maar is erg eenvoudig en nagenoeg zonder risico.

Tweeter in het deurpaneel vervangen is iets lastiger. Ik heb met een stanleymes een paar stukjes plastic moeten wegsnijden en de nieuwe tweeter met lijm-pasta erop geplakt en met 1 schroef (ipv de originele 2) vastgezet. Daarna met tape zo goed als mogelijk luchtdicht gemaakt.

Een professionele inbouwer zal het wellicht iets handiger aanpakken, maar dit werkt prima en doet het al weer ruim 2 jaar naar volle tevredenheid.

Als je voor de ´meest verkochte´ pioneer speakers gaat in de winkel dan kom je vast bij hetzelfde type uit.

Elk ander kwaliteitsmerk is waarschijnlijk net zo goed, let alleen op dat er geen enorme magneet achter zit. Grote magneet is wel perfect voor de bas maar als ie te groot is dan kan je raam niet meer naar beneden..

Guest Stief

Als ik weer thuis ben zoek ik het even op.

Je kunt je oude speakers er uithalen maar die zitten met popnagels vast. Dus moet je er even uitboren. De originele speakers zijn voorzien van een gegoten kunstof passtuk. Dus als je ze vervangt heb je eigenlijk wel opvul ringen nodig. Ik vooraf al ringen laten maken van geperst glasvezel. Voordeel datvhet niet meetrilt en bestand is tegen alle weersinvloeden.

Maar uiteindelijk net als Kruis gekozen voor de makkelijke weg. Ik heb mn standaard speakers opgeofferd.

Al je de conus rondom met een mesje open snijdt, zie je vanzelf de platstic stukken waarmee de achterkant en magneet nog worden vast gehouden. Ik heb ze zelf gewoon met een kniptang los geknipt. Maar een metaalzaagje ofzo kan ook. Eenmaal de oude zooi eruit heb je een ideaale pasring/ opvulling voor je nieuwe speakers. Die kun je hier gewoon in vast schroeven.

De speakets zij volgens mij gewoon 16,5cm. Een redelijk standaard maat. Wat de inbouwdiepte betreft, die is flink hoor. Je moet wel erg goed je brst doen om er een te vinden die niet gaat passen

Guest Stief

Duurt wel lang voordat jij thuis bent Stief.... :wink:

Of heb je het typenummer niet meer kunnen vinden?

Haha helemaal vergeten.

Maar ben dan ook gisteravond pas thuisgekomen (extra lang weekendje weg) :)

Beloof dat ik vanavond voor je kijk.

Zie net dat je moet inloggen.

Jij hebt toch ook de Pimpmasters op je FB.

Kijk ff tussen de foto's.

Redelijk onderaan staat een map met Kia Sportage luidsprekers inbouwen.

Had ik nog niet gezien. Maar dat belooft wat dan. Gelukkig ben ik alleen van plan om de voorspeakers te vervangen...

Yep, haal je zaag maar alvast tevoorschijn haha

• Like 1

• 1 month later...

Hallo,

Ik heb zowel in de voor als achterdeuren gekozen voor 13cm 3weg speakers gekocht bij KB-audio.

http://www.kb-audio.nl/207-13cm-speakers

Ik heb de speakers moeten uitboren en de gaatjes naar 5mm opgeboord.Ik heb de bestaande behuizing gebruikt dus in de kunststof rand de speakers met kleine boutjes vastzetten. \de 13cm speakers passen na wat klein veil en zaagwerk precies in de behuizing .

Daarna weer ingebouwd en met popnagels vastgemaakt.

Omdat het dr3weg speakers zijn heb ik in de voordeur de tweeters losgekoppeld,anders zijn er te veel hoge tonen.

de zet van 200Watt voor € 29,00 is gewoon super goedkoop en een prachtig vol geluid met ook nog diepe bass.

• 7 months later...

Goedemiddag allen,

Sinds een week rij ik in een jonge Sportage en het eerste wat mij opviel was de matige audio kwaliteit, bij zacht geluid heb ik een iets mee trillende speaker misschien zelfs al stuk.

Bij harder volume komt er wel geluid uit maar wordt al snel een brei, typies een standaard speaker verhaal. Dus met veel plezier deze draad gelezen en gelijk 17 cm speakers besteld :-) .

Ben van plan dit in het paasweekeide te gaan demonteren en monteren in de voordeuren. Als het een veel betere oplossing is, ga ik de achterdeuren ook doen.

Iemand daar ervaring mee?

Alvast bedankt! Roy

Goedemiddag allen,

Sinds een week rij ik in een jonge Sportage en het eerste wat mij opviel was de matige audio kwaliteit, bij zacht geluid heb ik een iets mee trillende speaker misschien zelfs al stuk.

Bij harder volume komt er wel geluid uit maar wordt al snel een brei, typies een standaard speaker verhaal. Dus met veel plezier deze draad gelezen en gelijk 17 cm speakers besteld :-) .

Ben van plan dit in het paasweekeide te gaan demonteren en monteren in de voordeuren. Als het een veel betere oplossing is, ga ik de achterdeuren ook doen.

Iemand daar ervaring mee?

Alvast bedankt! Roy

Heb je (rechts) achterin een (grote) standaard gemonteerde basspeaker zitten.

Kijk eerst eens of deze wel goed geluid geeft. Het is al meerdere keren voorgekomen

dat deze defect is. Mocht deze defect zijn dan is dat een gevalletje garantie.

Grtz.

Specialmade 

Heb je (rechts) achterin een (grote) standaard gemonteerde basspeaker zitten.

Kijk eerst eens of deze wel goed geluid geeft. Het is al meerdere keren voorgekomen

dat deze defect is. Mocht deze defect zijn dan is dat een gevalletje garantie.

Grtz.

Specialmade 

Even gekeken maar daar zit een bakje, overigens wel een goed idee daar zoiets in te bouwen, genoeg ruimte zie ik, bedankt voor de tip. Maar als ik het zo hoor zit het probleem bij mij echt in de deuren en dan in eerste instantie voor.

Even gekeken maar daar zit een bakje, overigens wel een goed idee daar zoiets in te bouwen, genoeg ruimte zie ik, bedankt voor de tip. Maar als ik het zo hoor zit het probleem bij mij echt in de deuren en dan in eerste instantie voor.

Als je achter de auto staat zit het "bakje met deksel" links. Aan de rechterkant kan dan, in de zijwand rechts

de basspeaker zitten. Deze speaker is ingebouwd als je de LG navigatie standaard hebt ingebouwd.

Grtz.

Specialmade

Als je achter de auto staat zit het "bakje met deksel" links. Aan de rechterkant kan dan, in de zijwand rechts

de basspeaker zitten. Deze speaker is ingebouwd als je de LG navigatie standaard hebt ingebouwd.

Grtz.

Specialmade

Nee, helaas geen bass speaker, overigens is dit een X-Ecutive Plus maar zonde navi, maar blijft wel een goed idee, er is genoeg inbouw te vinden heb ik gezien (ik heb, als je de achterklep opent, een open bakje rechts in de wand en een bakje met klep op vloer niveau links)

Gr Roy

• 2 weeks later...

Ik heb toch maar gelijk alle vier de portieren gedaan en vervangen voor de Pioneer TS-G1731i. Wat nog wel even van belangs is, is de inbouwmaat (als je de oude speakerbehuizing gaat gebruiken, wel zo handig). Als je de de foamrand namelijk weggehaald hebt is de inbouwmaat eigenlijk 16,5 cm. De Pioneer zijn 17 cm en ik heb er voor gekozen om de felsrand (bestaat uit vier delen) aan de onderzijden weg te zagen (ik heb nog wat fotos gemaakt als iemand interesse heeft). Dan blijven er twee aan de bovenzijde zitten waar de speaker mooi tegenaangeplaatst kan worden.

Qua geluid is het een stukken beter, het geluid is nu goed gedefinieerd maar merk ook dat de radio (SL6) nu te kort komt, vooral in laag.

Misschien toch nog maar eens over de sub inbouw nadenken. Weet iemand of er al audio naar achteren in de kofferbak zit? En of de SL6 een din uitgang heeft?

Alvast bedankt, Roy

• 1 month later...
Guest Stief

Vandaag ook mijn speakers vervangen. Heb alles stap voor stap gefilmd en op Youtube gezet. Wel zo handig voor iedereen die dit ook wil doen.

Top! Duidelijk gededaan.

Zou alleen zelf de kabels gesoldeerd hebben en daarna isoleren of krimpkous er over. En zou mn nagels ff schoongemaakt hebben voor deze blockbuster movie

Jaja je hebt nou eenmaal altijd van die zeuren die altijd wel iets op of aan te merken hebben