Jump to content
Onderdelenshop24.com

Recommended Posts

Posted

Is het normaal in de nieuwe Picanto dat er ALTIJD luchtstroming uit die dashboard roosters (voor zijraam ontwaseming) komt?

Ik vind het hoogst irritant dat dit vooral met airco aan koud aanvoelt in je gezicht, heb toch al altijd last van de bijholtes.

De luchtstand heb ik op "voeten" staan ter verduidelijking.

Ook voel je de lucht dan nog steeds uit de roosters onder de voorruit.

Ik bedoel stand "voeten" houd voor mij in, alleen onderin luchtstroming , verder nergens toch?

Zo heb ik het altijd ervaren in mijn vorige ( non-Kia) auto's.

Posted

Ik ben niet anders gewend. Heb voor mijn Picanto een Toyota en een Nissan gehad en die deden dat ook.

Gelukkig kun je die zijroostertjes dicht zetten...

Posted

Als ik de airco op m'n voeten zet dan zuigt de airco juist de lucht uit het interrieur via de ontwasemopening van de vooruit. Zat laatst een sigaretje te roken omdat ik 2 uur in de file stond en toen zag ik zo de rook over m'n dashboard heen onder de vooruit verdwijnen, eerste keer dat me dat opviel aan een auto. De twee kleine openingen komt dan niks uit trouwens, alleen als ik de ventilatie op de middenstand of ontwasemen zet...

Posted

Volgens mij bedoeld hij de ronde roosters bovenop het dashbord

Inderdaad de twee kleinere roostertjes OP het dashboard die naar de zijramen gericht staan. En die kun je niet dichtzetten of richten.

Daar + uit de voorruitroosters komt luchtstroom uit als de fanstand op de voetengericht staat,lijkt me echt niet normaal en zeer storend in airco-geval. Bij gebruik van verwarming valt het minder op.

Enfin, ben bij de dealer geweest en heb een afspraak om hiernaar te laten kijken. De verkoper die het even uitprobeerde keek er ook raar van op.

Misschien sluit een klep niet goed af of zo, geen idee. Ben zeer benieuwd.

Posted

update: bij de dealer geweest, maar andere Picanto's doen hetzelfde. Ze waren er zelf ook wel verbaasd over. De stand "voeten" hoort naar mijn idee ook alleen op de voeten gericht te zijn.

Zet je de luchtcirculatie op stand roosters dashboad , dán voel je niks bij de voorruit en ui de 2 kleine roostertjes bovenop het dashboard ( die naar de zijramen wijzen).

Stand "voeten " dus wél. EN stand voorruit+voeten óók, maar dat is logisch en daar kies je dan ook voor bij bepaalde situaties.

Nou,....niks aan te doen dus, wordt zelf improviseren om die 2 gaten af te dichten op de e.o.a. manier, anders loop ik dagen met hoofdpijn rond van de airco als ik die in mijn gezicht krijg, daar pas ik voor.

Toch mijn 4e auto met airco, maar de eerste die dit frappante euvel heeft.

• 2 weeks later...
Posted

Klopt inderdaad. Nu jij  dit verhaal hier zo post, dit is mij ook opgevallen. Erg onaangenaam als de airco aan hebt staan. Voelt heel vreemd tegen de zijkant van je hoofd, net of je koppijn begint te krijgen. 

• 1 month later...
Posted

Word er helemaal gek van, zeker met dit hete weer.

Constant koppijn, met als gevolg dat ik niet meer in die auto stap, geen zin meer in. 

Wat een bullshit dat dit :"normaal" is voor deze auto. Meteen mijn 1e en allerlaatste Kia dus. Loopt lekker, maar zoiets kan niet vind ik.

Extra duurdere versie 'met airco" , ja lekker.

Test maar es: ook als je de luchtstroom op de benen-stand zet en de airco aan en op 3 of 4 zet, voel je nog steeds véél luchtstroom uit de sleuven bij de voorruit.

Niet normaal toch? Wat heeft die standen-schakelaar dan voor nut?

Posted

Test maar es: ook als je de luchtstroom op de benen-stand zet en de airco aan en op 3 of 4 zet, voel je nog steeds véél luchtstroom uit de sleuven bij de voorruit.

Jeetje man het is toch gewoon erg eenvoudig om de luchtstroom uit de dashboard roosters niet in je gezicht te laten stromen.

Deze roosters zijn in allerlei stand te verstellen. Het is absoluut niet nodig om de luchtstroom recht op je hoofd te zetten. 

Heb je geen hoofdpijn, wel een "koele" auto en kun je gewoon in je Picanto blijven rijden. Ook met dit hete weer.

Grtz.

Specialmade

• Like 1
Posted

Word er helemaal gek van, zeker met dit hete weer.

... Test maar es: ook als je de luchtstroom op de benen-stand zet en de airco aan en op 3 of 4 zet, voel je nog steeds véél luchtstroom uit de sleuven bij de voorruit.

Is het dan  nodig om met ventilatorstand 3 of 4 te blijven rijden? Zet deze eens terug naar 1 of 2 en de wereld ziet er heel anders uit.

Los daarvan zijn die zijroostertjes die je niet verstellen kunt bedoeld om de zijramen wasemvrij te houden.

Posted

@ specialmade :

lees dit eens

het gaat om de twee kleine ronde roosters bij de ramen boven op dashboard

Inderdaad de twee kleinere roostertjes OP het dashboard die naar de zijramen gericht staan. En die kun je niet dichtzetten of richten.

Daar + uit de voorruitroosters komt luchtstroom uit als de fanstand op de voetengericht staat,lijkt me echt niet normaal en zeer storend in airco-geval. Bij gebruik van verwarming valt het minder op.

Enfin, ben bij de dealer geweest en heb een afspraak om hiernaar te laten kijken. De verkoper die het even uitprobeerde keek er ook raar van op.

Misschien sluit een klep niet goed af of zo, geen idee. Ben zeer benieuwd.

Posted

Is het dan  nodig om met ventilatorstand 3 of 4 te blijven rijden? Zet deze eens terug naar 1 of 2 en de wereld ziet er heel anders uit.

Los daarvan zijn die zijroostertjes die je niet verstellen kunt bedoeld om de zijramen wasemvrij te houden.

inderdaad dat wilde ik ook al zeggen :wink:

Posted

Wasem heb ik niet overdag met 30 graden. Heb die zijroostertjes tijd geleden "afgeplakt", niks aan de hand verder.

En ook op standje 2 voel je deze luchtstroom, met name uit die zijroosters bovenop het dashboard maar ook van de voorruit zelf.

Standje 1 is zo goed als "airco uit", die baat niet met dit weer als je 2 uur ritje voor de boeg hebt.

Ik heb 2 verkopers bij de dealer dit laten voelen en ze waren het er helemaal mee eens, ze snapte mijn klacht helemaal.

KIA NL TD is hiervoor gebeld , bij hun was niks bekend en ze zeiden dat de constructie van dit systeem nou eenmaal zo was dan.

Dus ik schrijf zo meteen een brief hierover, als ze niks weten kunnen ze niks ondernemen natuurlijk.

Maar het antwoord kan ik al weten. Voor mij onacceptabel. Fijne auto qua rijden verder maar die standenschakelaar is dus zinloos. Ook de audio was van het allerergste prutkwaliteit, maar daar heb ik geld in gestoken om te upgraden, zolang dat mogelijk is, oké.

Maar voor deze klacht wordt je dus gewoon "afgescheept", moet je maar accepteren.

Ik heb div. auto's hiervoor gehad met simpele airco's en ook met luxe Climat Control, altijd op de "voeten" gezet omdat mijn vrouw en ik veel hoofdpijn klachten hebben door koude lucht. (ik weet het, immigreren...)

Maar echt nooit eerder zulke hinder van die airco-stromingen gehad zolang deze maar op voet-stand stond, de Picanto is onze primeur hierin.

Genoeg andere auto's...Eentje zoeken waarvan de kleppen in de kachel wél goed afsluiten. Weer wat geleerd. O ja, en goed naar de audio luisteren bij de proefrit, iets waar ik eigenlijk nooit op gelet hebt, omdat je er anno 2014 toch vanuit mag gaan dat dit wel snor zit.

Niet dus. En klacht 3: het best behoorlijke benzineverbruik had ik al meteen maar voor lief genomen.

Posted

Als de klachten je dusdanig hoog zitten en last bezorgen zou ik eens informeren wat bv een inruil op bv de hyundai i10, of de nieuwe drieling je zou kosten (vermits deze je na een testrit beter bevalt). Altijd met ergernis in je auto stappen wil je toch ook niet blijven volhouden.

• Like 3
Posted

Ik heb sinds afgelopen zaterdag een nieuwe Picanto World Cup en nu reed ik vandaag met de Airco aan op standje 3, ik had de knop staan op voeten en hoofd maar dan komt er geen lucht uit die kleine ronde roosters alleen maar bij je voeten en de gewone dashboard ventilators die je kunt richten en sluiten.

Posted

Persoonlijk heb ik er geen last van en voor dit topic had ik

er niet eens erg in, maar ook bij mij blaast er lucht uit de ronde

roosters als de knop op voeten staat. Maar nogmaals het hindert mij

niet, want het is minimaal.