Jump to content

Foto's facelift Venga. 't Is een beetje magertjes...

Guest GreyGriffin

Recommended Posts

Guest GreyGriffin

Daar zijn ze dan. Vlak voor de Autosalon van Parijs heeft Kia de eerste foto's van de Venga-facelift vrijgegeven.

Ik weet niet hoe jullie er over denken, maar ik vind het een beetje magertjes...

Newvenga.jpg

Zoals te voorspellen was is het front voorzien van dagrijverlichting in een anders gevormde luchtinlaat. Verder een licht gewijzigde grille, het Kia-logo is verhuisd.

Op de bilpartij zijn de achterlichten naar het LED-tijdperk vertaald, zie ik een nieuwe knik en binnen is de middenconsole gemoderniseerd (de dubbele draaiknop is weg).

Maar het zijn allemaal kleine ingrepen. Geen sprake van een compleet nieuw model. Er zijn ongeveer 150.000 Venga's in Europa verkocht sinds de introductie in 2009.

Mag je dan van een succesnummer spreken? Ik weet het niet. Kia denkt er nog een poosje mee door te sudderen. 

Uit het Kia-persbericht valt op te maken dat de motorisering blijft zoals hij is en ook de viertraps automaat niet wordt vervangen. Tikkeltje teleurstellend allemaal.

Op de valreep nog een wat betere foto van de gewijzigde middenconsole, met nieuw 7 inch infotainment en drukknoppen in plaats van de dubbele draaiers voor de klimaatregeling.

kia-venga-2015-restyling-facelift_22.jpg

Guest GreyGriffin

Hallo Bigwade,

Ja hoor, de conclusie die jij hierboven optikt had ik voor mij zelf ook al getrokken na het bezichtigen van de facelift-foto's eerder vandaag.

Ik snap nog steeds niet zo goed waar Kia nou met de Venga heen wil op de langere termijn, dus dat zullen we maar braaf afwachten!

Groet van

GG

Ik vind het wel een mooie frontpartij geworden. Wat scherper allemaal.

Ben wel van mening dat het allemaal erg summier is veranderd, dus de aanschaf tot dit model zal 'm niet worden.

Ben tevreden met wat ik heb. Inderdaad ook teleurstellend dat er qua motorisering niet wordt aangesloten bij de

gevestigde orde met moderne eco-/downsize motoren.

Guest Warmentuuter

Ik weet nog niet wat ik er nu even van moet vinden.

Zoals de meeste vinden en zien zijn de veranderingen niet groot.

Moet de nieuwe Venga eerst maar eens in het echt zien voor ik een oordeel geef.

En ook in een andere kleuren. 

Voorlopig heb ik nog vier jaar garantie. 

En die ik nu hebt doet het meer dan prima. 

Ha, dus mijn eigen Venga is nog gewoon modern en doet het prima.

Wat KIA met Venga wil? Ik zou het niet weten en ik denk zij ook niet.

Zeer tevreden over mijn 1.4 en zo'n multifunctiescherm hoef ik niet. Ik heb piepjes achter en gebruik de NAV van mijn motorfiets. Spaart weer kostbare updates.

fagus

Guest GreyGriffin

Nog wat naar de nieuwe neus van de Venga gestaard. Ik neig steeds meer naar de opvatting dat ik het originele ontwerp met het zwarte 'lachebekje'

toch een stuk evenwichtiger vind. De nieuwe luchtinlaat met mistlampen en LED-dagrijlichten trekt het hele front een beetje uit proportie. Verder ben

ik het helemaal eens met Warmentuuter: eerst het origineel maar eens gaan bekijken. Dat kan vanaf januari bij de dealer, of komende dagen in Parijs.

kia-venga-2015_20766831.jpg

Guest GreyGriffin

Hallo Warmentuuter,

Ben je intussen al een beetje gewend aan de facelift? Ik heb me er in dit draadje tot nu toe niet erg positief over uitgelaten. Maar één aspect ervan vind ik

wel degelijk erg mooi. Het bevindt zich op het achterwerk:

Vengaachterlicht01.jpg

Die LED-achterlichten zien er best spannend uit als ik ze vergelijk met mijn tamme gloeilampjes…

Zo, ben ik toch met een positieve noot de dag ingegaan!

Groet van

GG

Guest Warmentuuter

Het model is natuurlijk goed.

En dan hoor je facelift en dan krijg je er een verwachting bij.

Je denkt ook meteen aan grote veranderingen.

Die zijn er wel nu je er langer naar kijkt.

En misschien is het wel beter zo.

Die LED achterlicht zien er inderdaad spannend uit.

Guest GreyGriffin

Hallo Smart,

Je hebt me even aan het aarzelen gebracht. Speel je met de gedachte deze LED-achterlichten te monteren op je 'oude' Venga? Als ze al zouden passen kon dat wel

eens een kostbare transplantatie worden. Ik zou er als het om een acceptabel bedrag gaat ook bijna zin in krijgen... 

Die midden console vind ik nu een beetje saai. Die dubbele draaiers vind ik bovenal echt praktisch én ziet er leuker uit. Overigens zit ik er haast nooit aan te draaien want de Climategate controle regelt het allemaal uitstekend. Alleen bij kou en vocht eventjes het knopje voor de ruit ontwaseming indrukken. Eventjes een hoop herrie, dat wel.

Misschien een after market accessoire, alhoewel dat bij de Venga bijna een utopie is. En ja, ik vermoed ook een best aanschafbedrag.

Ik zou het ook wel willen.........zou KIA zeggen bij afname van 50 stuks we nemen het in overweging dat de LED achterlichten als special te verkrijgen zijn?

Wie van de Venga rijders zou het eventueel willen?

KIA werkt daar vast niet aan mee. Die nieuwe achterlichten op een ouder model schept alleen maar onduidelijkheid bij de dealers.

Of we moeten beiden keihard achteruit rijden....

Guest GreyGriffin

Ik denk ook niet dat Kia gaat meewerken aan zo'n achterlichten-actie. Voor twee LED-slingertjes in de koplampen van de 'oude' Venga durft Kia 249 euro te vragen. Oké, inclusief montage. Twee van die nieuwe LED-achterlichten gaan dan naar schatting zeker 500 euro kosten en dat vind ik een beetje te veel van het goede.

Ik denk ook niet dat Kia gaat meewerken aan zo'n achterlichten-actie. Voor twee LED-slingertjes in de koplampen van de 'oude' Venga durft Kia 249 euro te vragen. Oké, inclusief montage. Twee van die nieuwe LED-achterlichten gaan dan naar schatting zeker 500 euro kosten en dat vind ik een beetje te veel van het goede.

Zie toch geen "reedt" van als je in de auto zit.

Dat is ook de redding van mensen met een witte :-)

Guest GreyGriffin

Mijn ontluikende pimpgevoelens zijn op vakkundige wijze de kop ingedrukt… Ik zal moeten leren dat

a. Venga-rijders niet pimpen en

b. Er voor de Venga geen after-market bestaat.