Ga naar inhoud

Superlocker inbouwen


marcofr

Aanbevolen Berichten

vandaag maar eens de superlocker in de Sorento ingebouwd.

al met al was het geen werk. beschrijving was goed en duidelijk. totale tijd zo'n 2 uur op m'n ooie dooie tempo.

 

eerst maar eens begonnen met de demontage van de dash delen bestuurders kant:

 

2015-04-06%2011.49.38_zpseoaaoiv4.jpg

 

2015-04-06%2011.49.16_zps6hcrorcs.jpg

 

2015-04-06%2011.57.37_zpslzpvd2oh.jpg

 

2015-04-06%2012.04.48_zpskeemfgh2.jpg

 

bijrijders kant:

 

2015-04-06%2012.04.58_zps6phxnbfx.jpg

 

2015-04-06%2012.07.54_zpsdzqhl2fk.jpg

 

orginele schakelaar er uithalen:

 

2015-04-06%2012.08.12_zpsmts8szis.jpg

 

en toen kwam het tweede deel, de bekabeling:

 

2015-04-06%2012.12.06_zps0rblormb.jpg

 

2015-04-06%2012.21.32_zpspwmzvoha.jpg

 

beetje kabels strippen:

 

2015-04-06%2012.24.37_zpsijmvpqpm.jpg

 

verder in de volgende post .....

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


solderen:

 

2015-04-06%2012.28.07_zps881uv36m.jpg

 

2015-04-06%2012.34.04_zps6tpq5hbn.jpg

 

2015-04-06%2012.49.08_zpsyj0wdi95.jpg

 

2015-04-06%2013.11.35_zpspogtbm0t.jpg

 

2015-04-06%2013.19.44_zpsvxd9uj7s.jpg

 

en klaar !!

 

2015-04-06%2013.53.08_zpsqitxaus6.jpg

 

 

en het resultaat ?? geen idee ..... ik merk niks. heb wat rondjes gereden nu met de schakelaar op 2wd en vervolgens weer op 4wd.

mijn Sorento rijd volgens mij al goed naar behoren. had geen bij geluiden, pas nieuwe banden enz. had ook geen klachten.

de Superlocker was in mijn geval voor de heb. ik had gehoopt dat het wel merkbaar zou zijn ...... maar helaas. ook hoor ik niks van schakelen of dergelijks.

is dat normaal ? geen "klak" of dergelijks bij schakelen tussen 2wd en 4wd ?

 

verder uiteraard wel blij ermee. zo blijft de beruchte tussenbak gespaard in de zomer periode. en hoef ik niet aan mijn banden slijtage te denken.
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Knap gedaan Marco, en bedankt inderdaad voor het uitgebreide verslag!

Die van mij wordt morgenmiddag geïnstalleerd, ik zal daar ook fotootjes van maken.

 

Je zal overigens geen "klak" geluidje horen als je hem in 2WD of auto zet, dat heeft te maken hoe de tussenbak werkt

Overigens zal in auto stand, je op rechte stukken met weinig gas ook al in 2WD modus rijden. Afhankelijk van rijstijl en omstandigheden zal de TOD ingeschakeld worden. (lees=koppel naar de vooras)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mooi verslag Herman !

 

Ehh Bert, verslag was van Marco niet van mij ;)

 

Anyway kheb em d'r ook in zitten inmiddels, heb deze laten inbouwen bij http://www.autoquik.nl/ het ging helemaal goed

was ook voor hem een eerste keer, en soms even pielen maar was een goed uurtje kwijt.

 

Ik moet zeggen dat ik toch wel echt een verschil merk tussen puur 2WD en Auto

In 2WD rijd die "smoother" , ook over drempels, in Auto stand kan ik door middel van de led lampjes zien wat de koppel distributie is naar de vooras, dat is wel geinig om te zien

Wat ik had gemerkt; Ook bij uitvieren, dus van het gas af geeft die nog koppel naar de vooras.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mooi dat je er baat bij hebt. Ik zelf had al een hele verbetering na mijn banden vervanging. Dus ik denk dat ik met de oude banden ook wel verschil had gemerkt.

Nu weer zoeken naar een volgende update ....... ;)

Jij bent al verder dan ik .... ik ga nu op zoek naar bullbars. En mischien eens een injectoren reiniging.

Ik voel een heeeel licht bokje met accelereren.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Maar merk / voel jij nu dus ook helemaal niks tijdens omzetten van 4wd naar 2wd en andersom ?

Als 4wd leek lijkt mij toch dat er iets van tandwielen of dergelijks in elkaar moeten gaan, en weer los ofzo ..... om die vooras mee te nemen en weer los te laten. Of denk ik nu te ouderwets ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Maar merk / voel jij nu dus ook helemaal niks tijdens omzetten van 4wd naar 2wd en andersom ?

Als 4wd leek lijkt mij toch dat er iets van tandwielen of dergelijks in elkaar moeten gaan, en weer los ofzo ..... om die vooras mee te nemen en weer los te laten. Of denk ik nu te ouderwets ?

 

Ik heb wat studie materiaal voor je :) Daarin wordt uitgelegd hoe precies het TOD systeem werkt.

http://up.picr.de/17261815gf.pdf

 

Er zijn geen tandwielen die in elkaar grijpen, de koppel distributie naar de vooras werkt d.m.v een koppelingsplaat (multiple disc clutch)

Je "voelt" niks als je schakelt van auto naar 2wd, en dat kun je dan ook al rijdend doen. 

Bijv. in Lock stand is die volledig 100% gekoppeld, alle tien led ledjes in mijn superlocker staan dan ook aan. (elk ledje staat voor 10%)

 

Je hoort alleen iets als hem in LOW gear zet (LET OP: kan alleen in stilstand) je hoort dan iets mechanisch bewegen. (Planeetwielmechanisme, mooi scrabble woord :)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Mooi verslag van de inbouw.

Als eerste Nederlander met de SuperLocker heb ik 4 jaar geleden bij de inbouw (door Dirk van Dip-Tech zelf) geen foto's gemaakt. Had ik toen ook weinig tijd voor want de expert zelf had het klusje binnen 20 minuten geklaard. Ik had net de koffie op.

 

Wat betreft de werking: Het omschakelen van 4WD naar 2WD voel je niet. In de 2WD stand wordt de magneetkoppeling aan 0 Volt gelegd, en daarmee het lamellenpakket (multiple disc clutch) volledig opengezet. Geen aandrijving naar voren dan.

In de Auto-stand werkt de 4WD zoals ie standaard werkt. De 4WD-computer stuurt d.m.v. de inputs van de snelheidsensoren de magneetkoppeling aan, en daarmee de stand van het lamellenpakket. Variabele aandrijving naar voren.

In de Lock-stand wordt de magneetkoppeling aan 12 Volt gelegd. Op dat moment sluit de magneetkoppeling zich volledig (100%) en is de aandrijving naar voren dus maximaal. De krachtverdeling is dan 50% voor, 50% achter. De Lock-stand is NIET voor gebruik op vaste ondergrond!

 

De omschakeling van de normale naar de Low modus (en de verschillende opties) gaat wél gepaard met mechanische omschakeling, en daarbij behorende klik-geluid en mogelijk wat beweging. Precies zoals hermansorento zegt, mag dat alleen vanuit stilstand (zie boekje). Bij het omschakelen "gooit" de stelmotor de lage gearing erin.

De verschillende opties (2WD, Auto, Lock) werken weer precies zoals in de normale modus.

 

De SuperLocker is dus een perfecte uitbreiding die ook de bestaande mogelijkheden in tact laat.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bedankt voorje bericht. Zal effe kijken.

Maar nieuwe sets zijn met wat speuren ook best betaalbaar. 160 front, en 170 side.

Alleen jammer dat ze voor de achterkant niks moois hebben verzonnen.

Moet ik effe bij andere merken spieken gaan .... vind die hoek delen wel mooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...