GELEERDEN1 Geplaatst 26 April, 2015 Geplaatst 26 April, 2015 Hoe is de Sportage als caravantrekker? Ik heb een uitvoering uit 2011 met 2.0 l. motor + automaat. Volgens tests is het koppel niet erg goed. Quote
Gast Timo0103 Geplaatst 27 April, 2015 Geplaatst 27 April, 2015 Als het om koppel gaat had je een diesel moeten nemen maar dat is helaas niet voor iedereen haalbaar. Ik denk zolang je er geen mega Tabbert er achter hangt zal het best goed gaan. Quote
BertL Geplaatst 27 April, 2015 Geplaatst 27 April, 2015 @ geleerden1 Kijk eens op caravantrekker.nl Dar voer je de auto en caravan in en de site berekent de verhouding tussen auto en caravan. Ook zie je daar gebruikerervaringen van bestuurders van dezlfde auto als jij hebt. Succes ! Quote
Wim en Wilma Geplaatst 6 Mei, 2015 Geplaatst 6 Mei, 2015 Ligt eraan hoe zwaar je caravan is , ik trek er een Fendt 465SFB bianco leeggewicht 1200 kg max. beladen mag hij 1700 kg dat gaat !! wel een hoog verbruik 1 op 6 We hebben wel een AWD dat scheelt ook Quote
Gast Timo0103 Geplaatst 7 Mei, 2015 Geplaatst 7 Mei, 2015 4WD voegt nauwelijks iets toe aan het trekken van een caravan. Hooguit als de ondergrond wat lastig wordt. Quote
Wim en Wilma Geplaatst 8 Mei, 2015 Geplaatst 8 Mei, 2015 helemaal waar en verbruik is hoger, de volgende wordt ook geen AWD meer Quote
MGA1600 Geplaatst 4 Juni, 2015 Geplaatst 4 Juni, 2015 "Vroeger" (25 jaar geleden) reed ik met een caravan van 4.5 meter en een auto van 95 pk probleemloos naar Zuid-Europa, dus een Sportage met 163 pk zal zeker ook gaan! Wel verstandig om bij hellingen de automaat in een lagere versnelling te blokkeren Quote
woskam Geplaatst 17 Juni, 2015 Geplaatst 17 Juni, 2015 Toen ik nog een Sportage 2.0 benzine AWD met handbak had en er een caravan achter had, vond ik het een drama om weg te rijden. Inhouden en schokkerig schakelen en een hoog benzine verbruik. Tussen de 1:6 en 1:7.5 Ik vond het een slechte caravan trekker. Quote
Wimis on Geplaatst 17 Juni, 2015 Geplaatst 17 Juni, 2015 Er is een testrit met de diesel versie 2.0 AWD Aut HP geweest!Die wil echt wel van zijn plek (waarschijnlijk ook met caravan er achter) 184 PK (verbruik laten we even achterwege ) Quote
Pugnator Fortis Geplaatst 18 Juni, 2015 Geplaatst 18 Juni, 2015 Prima caravantrekker. Zorg dat de dealer de nieuwste software op de auto heeft staan. Zowel motor als automaat en sturen. Sportage is geknepen tot 3300 toeren dit betekend als je omhoog moet je echt boven dat getal moeten zitten. Beste rendement (koppel toerental + max vermogen toerental / 2 ). Koppel heb je nodig om snelheid vast te houden en pk om op snelheid te komen. Tevens kan de auto haar warmte beter kwijt omdat ze niet overdadig brandstof inspuit. Het is een prima trekauto en met automaat beter als handbak ivm de verhoudingen. Las net je andere topic. Bougies zijn het probleem. Quote
Gast Timo0103 Geplaatst 18 Juni, 2015 Geplaatst 18 Juni, 2015 Er is een testrit met de diesel versie 2.0 AWD Aut HP geweest! Die wil echt wel van zijn plek (waarschijnlijk ook met caravan er achter) 184 PK (verbruik laten we even achterwege ) Verbruik valt reuze mee, overdaad aan vermogen laat een laag toerental toe en tevens gunstig brandstofverbruik. Doe je ditzelfde met een benzine variant maak je al snel te veel toeren waardoor hij echt gaat zuipen. Quote
MelskeH Geplaatst 8 Juli, 2015 Geplaatst 8 Juli, 2015 Ben net terug van vakantie met Sportage 1.6 GDI (2013) met een motortrailer er achter zo'n 400 Kg schat ik. Op een vlakke weg geen probleem maar een kleine heuvel omhoog al direct problemen. Dit vanwege de snelheid de 100 km/uur is net te laag voor de 6 en de 5. Het toerental zakt dan onder de 3000 toeren en de ook de Cruise COntrol stopt er dan mee. We hebben de Taurernpass genomen en dat ging maar net in de 1ste versnelling de pass omhoog (wel 17% op sommige stukken) Quote
deroos Geplaatst 8 Juli, 2015 Geplaatst 8 Juli, 2015 Hoe is de Sportage als caravantrekker? Ik heb een uitvoering uit 2011 met 2.0 l. motor + automaat. Volgens tests is het koppel niet erg goed. Heb met precies hetzelfde type inmiddels ca 10000 km gereden (niet in 1 keer, ha ha )tot volle tevredenheid. Slovenië, Noorwegen Kroatië Portugal etc. Mijn Kip 470 Grayline TDB weegt rijklaar ca. 1400 kg. Voordeel van de automaat is dat je hem kan " vastzetten" in 5 of 4. Gemiddeld verbruik ruim 1:7" . Rijdt als het kan tussen 90 en 100 km/h Quote
Pipercub Geplaatst 11 Juli, 2015 Geplaatst 11 Juli, 2015 Een 2 ltr diesel met 4wd merk je niet eens dat er een caravan van 1500 kg achterhangt. Ik heb deze ingeruild voor een Mazda CX5 benzine, ook 2 ltr. Maar die haalt het er niet bij. Quote
woskam Geplaatst 17 Augustus, 2015 Geplaatst 17 Augustus, 2015 Een 2 ltr diesel met 4wd merk je niet eens dat er een caravan van 1500 kg achterhangt. Ik heb deze ingeruild voor een Mazda CX5 benzine, ook 2 ltr. Maar die haalt het er niet bij. Dat is appels met peren vergelijken. Quote
elmerblues Geplaatst 18 Augustus, 2015 Geplaatst 18 Augustus, 2015 Ben net terug van vakantie met Sportage 1.6 GDI (2013) met een motortrailer er achter zo'n 400 Kg schat ik. Op een vlakke weg geen probleem maar een kleine heuvel omhoog al direct problemen. Dit vanwege de snelheid de 100 km/uur is net te laag voor de 6 en de 5. Het toerental zakt dan onder de 3000 toeren en de ook de Cruise COntrol stopt er dan mee. We hebben de Taurernpass genomen en dat ging maar net in de 1ste versnelling de pass omhoog (wel 17% op sommige stukken) Kan je nagaan dat je met de 1.6GDI max 1200kg mag trekken. Dat zou je dan niet eens redden met 17% omhoog (nou is dat wel heel extreem hoor). Quote
der Rudi Geplaatst 14 Oktober, 2015 Geplaatst 14 Oktober, 2015 Zelf heb ik ook een 2.0 benzine automaat. Maar wat nog steeds voor mij een vraagteken is is dat de 2.0 automaatversie 1600kg mag trekken maar de handbak 2.0 zelfs 1900kg. Geeft die automaat dan zoveel problemen met de koeling of met de versnellingsbak zelf zodat Kia niet wil dat er meer dan 1600 mee getrokken kan worden? Want als ik heel eerlijk ben heb ik daar toen niet echt op gelet toen ik hem in augustus 2010 (een van de eersten nieuwe modellen) kocht. Ik wist dat de handbak 1900 kg kon trekken en schrok toen ik later zag dat de automaat 300 (!!) kg minder mocht trekken. Dat had ik nooit gedacht, zo'n groot verschil. Ik heb sinds kort een Sprite 492 SR met max 1500 kg. Dus dat gaat officieel net. Maar in de praktijk heb je nergens last van. Voldoende trekkracht en 100 km/u rij je op je sloffen. Even gasgeven bij het inhalen van een vrachtwagen en je zit op de 100/110. De stabiliteit is ook prima want qua bouw etc. (dus los van het type versnellingsbak, iets wat de wegligging en stabiliteit niet echt beïnvloeden) mag hij immers 1900 kg trekken. Dus mijn vraag: waarom 300 kg verschil als er een automatische bak in zit? Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.