Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sinds drie jaar hebben wij deze Kia Niro (tweedehands, uit 2017). Over het algemeen zeer tevreden over. Rijden er in voorjaar/zomer ook regelmatig met een kleine caravan (Homecar 390) achter.

Twee keer nu pech gehad onder zelfde omstandigheden. Iemand idee wat oorzaak kan zijn?

- vorig jaar mei met caravan op een camping in Twente gestaan. Net zo warm als dit weekend. Auto drie dagen niet gebruikt. Toen we weg gingen, auto van parkeerplaats opgehaald en tassen etc in auto gezet. Achterklep staat 25 minuten open. Eenmaal alles in auto en caravan: Niro start ineens niet meer. Pechhulp erbij, accu blijkt leeg. Pechhulp heeft auto ‘simpel’ via accu opladen weer aan de praat gekregen.

- vandaag (exact! jaar later) op camping op Veluwe. Exact zelfde verhaal. Ook hier heeft pechhulp accu aan moeten zwengelen.

Iemand enig idee wat probleem kan zijn?

- het lichtje van de 25 minuten openstaande achterklep kan toch niet voor dit probleem zorgen?

- doen wij iets fout tijdens rijden met caravan? Motor moet caravan meetrekken, je zou toch denken dat accu tijdens rijden dus sneller wordt opgeladen en met een vrij volle accu op camping wordt geparkeerd?

- het was beide dagen boven 25 graden (best wel warm, auto in zon)…?

- gewoon een accu die aan vervanging toe is?

- omdat dit bij alle Niro’s op 15 mei gebeurt (maar dit door dealers wordt verzwegen :-) —> één groot complot tegen de Niro-rijders waarin KIA-dealers samenwerken met Bill Gates en WEF)

- …?

Dank vast voor jullie reactie.

ps. Gebeurt dus niet altijd als wij met caravan rijden… maar in één jaar wel twee keer…. Wachten op pechhulp is niet onze hobby.

Posted

De normale accu van de Niro is erg klein, dus ja de auto 25 minuten met de klep open laten staan kan al voor problemen zorgen.

Heb je de accu rechts achetrin (dan zit daar achter de wielkast een dikke bult) of heb je een accu reset knop linksonder bij het stuur, dan zit de accu onder de achterbank.

Posted

Bekend issue bij alle e-Niro’s. Belachelijk maar is zo. Dealer erkend ook dat ze standaard met te slappe accu’s worden voorzien maar doen geen recall.
Onze phev Sorrento ook gehad. Net zoals de duurtester van autoweek.
Ik heb maar een powerbank / jumpstarter in de auto liggen om noodstart te kunnen doen. Of je moet gaan onderhandelen met je eigen dealer om met korting een zwaardere accu gemonteerd te krijgen.
Er is ook een apart topic over dit issue

Posted

Oh, dan is je bericht in de verkeerde forumgroep geplaatst. Hier gaat het over e-Niro's. Never mind. Dus een meer Kia breed probleem dus...

Posted

Dank allen voor (zo snel) reageren. Ligt dus aan een door KIA gemonteerde te lichte accu. Zal in toekomst opletten dat we deuren en achterklep bij op- en afbreken steeds sluiten (leuk voor de buren op de camping...). Excuus dat ik in verkeerd forum heb geplaatst.

Posted

De accu doet precies waar hij voor bedoeld is, de elektronica opstarten. In tegenstelling tot een normale auto doet hij volgens mij niets met b.v. de startmotor, daarom kan hij veel kleiner zijn. Vraag me wel af hoe lang je kunt parkeren met parkeerlichten aan, of bijvoorbeeld met alarmlichten.

Posted

Het is een meer voorkomend probleem dat de originele accu (bij de eerste generatie Niro’s met accu rechts achterin) soms plotseling helemaal leeg is. Kan soms binnen een half uurtje gebeuren. We hebben 2 Niro’s lopen en bij beide meer dan eens voorgekomen. Wel steeds goed geholpen door de Kia pechservice maar het blijft toch vervelend. Heb er toen zelf nieuwe Varta accu’s ingezet (Varta C22 Blue Dynamic van € 65,-). Fluitje van een cent en nooit meer last gehad.

Posted

Je kan een trucje uithalen met het slot van de achterklep door er een karabijn haak in te klikken. Het lampje gaat dan uit. Hang er wel iets aan zodat het opvalt.

Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk

Posted

Of de spullen vast klaarzetten zodat je sneller in kunt laden, of de auto gewoon starten en laten lopen, hij stopt vanzelf als hij kan. Wordt meteen je hybride accu goed opgeladen, die heb je straks weer nodig voor de caravan.

Posted

Ook ik heb last van dat accuprobleem. Bij de e-Niro komt dit onder andere doordat de auto niet in rust komt (niet in slaap valt) zolang niet alle deuren dicht zijn en het systeem is uitgezet. Een e-Niro die niet in slaap is verbruikt gewoon heel veel energie. Geen idee waarom.

En of dat bij een ‘gewone’ Niro ook zo is weet ik ook niet.

Posted

ik rijd van af 2017 meteen Kia niro dynamiek 80.000 op de teller nu vijf jaar later geen probleem mee gehad zou hem eigenlijk voor het nieuwe model inruilen maar er zit een jaar levertijd op dus we rijden nog een paar jaar door 

• 1 month later...
Posted

…. moest voor APK naar dealer. “Ons advies is de accu te vervangen, die wordt wel wat zwak”. Gedaan :-) Komende zomer kijken of het heeft geholpen