Freaky Geplaatst 21 Juni, 2015 Geplaatst 21 Juni, 2015 Heb van de week m'n rio bij de dealer ingeleverd. Had al lang last van een brom als ik tussen de 110 en 120 kilometer per uur optrek. Maar Was heel zwak en de dealer had vaker gekeken maar niets gevonden. Nu is het echter een stuk erger geworden en het stuur trilt nu ook bij de brom die nu ook boven de radio uit komt. Alle andere snelheden heb ik er geen last van. De dealer dacht aan een motor steun maar na twee dagen belde ze op dat het een moeilijk probleem Is en dat het wel ff gaat duren. Ben benieuwd ik zit op de 144.000 kilometer. Nu ff een sportage met alles erop en eraan dus ik wacht wel. Quote
Jordan Geplaatst 21 Juni, 2015 Geplaatst 21 Juni, 2015 Daar heeft de mijne al vanaf het begin last van maar is niet echt storend. Vanuit 110 naar 130 vanuit de 5e of 6e versnelling bromt de auto wat en trilt het stuur / onderin iets. Ik vermoed dat er dan teveel kracht op de aandrijving komt. Heeft bij mij geresulteerd in een nieuwe versnellingsbak bij 149.500 km (garantiewerk) Mijn bak had last van tanden poetsen tijdens terugschakelen. Naar de 2. Na vervanging heb ik er nog steeds last van trillingen en brommen dus mijn vermoeden is dat de bak de kracht niet goed kwijt kan. Ben wel benieuwd wat je dealer zegt hierover. Heb namelijk geen zin om bij 300.000km zelf een nieuwe bak te moeten bekostigen. Quote
Freaky Geplaatst 21 Juni, 2015 Topic Starter Geplaatst 21 Juni, 2015 Bij mij was het ook al vrij snel. Ook moeilijk te plaatsen en niet storend. Maar dat Is nu wel anders je merkt nu ook dat het niet normaal is en dat het steeds erger wordt. De versnellingsbak heb ik nog geen last van heb alleen sporadisch als ik hem in de 1 wil zetten tanden poetsen. Het lijkt mij ook eerder uit de motor aandrijving of vliegwiel te komen. Ik merk nu ook wel dat je gaat merken dat de kia niet echt duur is ten opzichte van bv Duitse auto's in de zelfde categorie. De onderdelen zijn nou niet echt goede kwaliteit. En zeker voor ons omdat we zoveel kilometers maken gaat het allemaal veel sneller. Achteraf had ik de auto weg moeten doen voor een ton. Heb nu dus een sportage met alle extra opties maar merk hierin hetzelfde. Het Is een mooie prijs voor wat je krijgt maar als je eigenlijk goed gaat kijken dan zie je dat het allemaal net niet is. Ik geniet van m'n rio maar m'n volgende auto wordt geen kia meer. Maar een wat degelijkere auto. Quote
Jordan Geplaatst 22 Juni, 2015 Geplaatst 22 Juni, 2015 Zo begon het bij mij ook. Af en toe tandjes poetsen bij 1e versnelling en daarna bij het terugschakelen naar 2. Monteur van Kia laten rijden en die was met me eens dat dat niet hoorde. Garantie-aanvraag gedaan en goed gekeurd. Resultaat - nieuwe versnellingsbak onder garantie. Maar dat is ook echt het enigste. De Rio is de eerste auto waar ik heel weinig onderhoudskosten aan heb en ook erg belangrijk, hij heeft me nog nooit laten staan. Dat is bij mijn vorige auto's wel anders geweest. Maar ik ben wel erg benieuwd wat je dealer zegt over dit euvel. Hou ons op de hoogte aub. Quote
Freaky Geplaatst 25 Juni, 2015 Topic Starter Geplaatst 25 Juni, 2015 Ze gaan vrijdag de koppelingsplaat vervangen. Er Was een andere dealer met een rio die hetzelfde had en die heeft het daarmee opgelost. Of het onder de garantie gaat vallen kunnen ze pas zien als hij eruit is. Zal wel geen garantie worden ga ik vanuit. We zullen zien. Quote
Jordan Geplaatst 25 Juni, 2015 Geplaatst 25 Juni, 2015 Dank voor je update Freaky. Koppelingsplaat vind ik een vreemd verhaal. Dan zou die brom en trilling toch bij een bepaald toerental merkbaar zijn en niet bij een bepaalde snelheid. Maar goed, we wachten even de bevindingen af. Quote
bigwade Geplaatst 25 Juni, 2015 Geplaatst 25 Juni, 2015 @Freaky Zoals Jordan aan geeft zou een bak wisseling de oplossing zijn. Vreemd dat de dealer de koppeling gaat wisselen. En ja, garantie is het zeker. Ik ken overigens auto's die eerder uit elkaar vallen bij 144.000 km. Een dingetje, en dan onder garantie opgelost, ik zie het je bij een VAG auto niet voor elkaar krijgen Degelijk is zeer relatief. Quote
Freaky Geplaatst 26 Juni, 2015 Topic Starter Geplaatst 26 Juni, 2015 Nou vanmiddag m'n rio weer opgehaald. En wat een verademing. Het geluid Is helemaal weg. Quote
Murcielaygo Geplaatst 26 Juni, 2015 Geplaatst 26 Juni, 2015 Koppelingsplaat vind ik een vreemd verhaal. Dan zou die brom en trilling toch bij een bepaald toerental merkbaar zijn en niet bij een bepaalde snelheid. Het kan natuurlijk zijn dat bij die specifieke snelheden twee eigenfrequenties in resonantie raken. Haal de ene eigenfrequentie weg en de resonantie verdwijnt... Ikzelf heb momenteel zaagtandslijtage op de achterbanden van mijn Picanto. Dat resoneert enkel bij 70kmh op de klok EN 140kmh op de klok. Resonantie bij zowel enkele als dubbele frequentie dus... Quote
Jordan Geplaatst 26 Juni, 2015 Geplaatst 26 Juni, 2015 Freaky. Goed nieuws dat de trilling weg is. En ik kan me niet voorstellen dat het niet onder garantie zou vallen. Maar ik duim met je mee. Klopt. Mijn bak is vervangen vanwege een schakelprobleem. Dit deed zich pas voor bij 145.000 km en werd snel erger. Nadat de monteur gereden had had hij niet de indruk dat de koppeling slecht was. Was echt puur de bak en na het vervangen schakelt hij weer als vanouds. Maar er moet iets de oorzaak zijn van het snelle slijten van de bak. Zeker omdat ik voornamelijk snelweg rijd. Dan heeft de bak het meestal niet zwaar te verduren. De trilling/brom klinkt/voelt alsof er teveel kracht op de aandrijving komt en daarom de bak snel versleten was. Maar dit blijft puur giswerk. Het wordt in ieder geval niet erger. Het vervangen van de koppeling zou dan toch het probleem moeten verhelpen maar mijn garantie is nu echt afgelopen. Ondertussen staat er 185.000 km op de teller en zelf een koppeling bekostigen zal geen goedkoop geintje zijn. En het is ook geen garantie dat daardoor de nieuwe bak straks bij 300.000 km geen problemen geeft. Maar als ik nog tot 300.000 km probleemloos kan rijden ben ik meer dan tevreden. Dan zal de Rio toch aan vervanging toe zijn. En grote kans dat het weer een Kia wordt. Ik vind de Ceed erg mooi ☺️☺️ Quote
Freaky Geplaatst 26 Juni, 2015 Topic Starter Geplaatst 26 Juni, 2015 Neem maar geen sportage. Haalde net 1 op 10 met die bak. Quote
Gast Stief Geplaatst 28 Juni, 2015 Geplaatst 28 Juni, 2015 Neem maar geen sportage. Haalde net 1 op 10 met die bak. Quote
Jordan Geplaatst 28 Juni, 2015 Geplaatst 28 Juni, 2015 Een Sportage is zeker mooi maar niet voor mij. Het verbruik zal zeker hoger liggen dan een Rio. Is ook niet te vergelijken. En ik neem aan dat je de benzine versie van de Sportage hebt? Die zal zeker meer verbruiken. Gezien de afstanden die ik afleg moet hierna weer een zuinige diesel komen. Quote
Freaky Geplaatst 29 Juni, 2015 Topic Starter Geplaatst 29 Juni, 2015 de sportage viel echt tegen. Het Is persoonlijk maar mijn mening. Sturen en gas geven veel te gevoelig. Stoelen zitten niet lekker te hard. Cruise control had steeds storing. Raam bestuurder die niet automatisch naar boven kan. Deze Had de standaard navigatie erin. Erg slecht en traag. Op de snelweg niet vooruit te branden als je extra gas geeft. Prima auto voor in de stad maar als je veel op de snelweg zit dan geef mij maar m'n rio diesel. Quote
Freaky Geplaatst 29 Juni, 2015 Topic Starter Geplaatst 29 Juni, 2015 Goed nieuws van de dealer. De garantie aanvraag is goedgekeurd. Quote
Jordan Geplaatst 29 Juni, 2015 Geplaatst 29 Juni, 2015 Goed nieuws van de dealer. De garantie aanvraag is goedgekeurd. Quote
bigwade Geplaatst 29 Juni, 2015 Geplaatst 29 Juni, 2015 Goed nieuws van de dealer. De garantie aanvraag is goedgekeurd. Zoals het hoort. Veel plezier nu met je vernieuwde auto ! Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.