Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Vandaag voor eerste keer getankt sinds ik hem heb gekregen met 5 km.

trouwens meerendeel autosnelweg/files gereden.

km= 787

getankt=40,65 liter

verbruik=1:19,35 

super netjes voor de aller eerste tank!

• Like 2
Gast Nirofan
Geplaatst
2 uur geleden zei Hannus1986:

Vandaag voor eerste keer getankt sinds ik hem heb gekregen met 5 km.

trouwens meerendeel autosnelweg/files gereden.

km= 787

getankt=40,65 liter

verbruik=1:19,35 

super netjes voor de aller eerste tank!

Kijk, weer iemand met een verbruik van bijna 1 op 20. Daar kan geen andere benzineauto tegenop.

Geplaatst

Wat zou het verbruik van de Niro zijn zonder het zware accu pakket, volgens mij geeft de accu niet veel ondersteuning zodra de benzine motor in werking is gesteld ?                                                                                                                                                         De wegenbelasting zal ook een stuk lager zijn en de auto zal zonder duur accu pakket een stuk goedkoper zijn

Geplaatst
2 uur geleden zei Maarten69:

Wat zou het verbruik van de Niro zijn zonder het zware accu pakket, volgens mij geeft de accu niet veel ondersteuning zodra de benzine motor in werking is gesteld ?                                                                                                                                                         De wegenbelasting zal ook een stuk lager zijn en de auto zal zonder duur accu pakket een stuk goedkoper zijn

Beste Maarten: kijk om je heen. Zelfs de Honda HRV(die zit een segment lager),die toch vrij zuinig is, verbruikt minstens1 liter per 100 km meer. De elektrische motor ondersteund de benzinemotor ook bij het optrekken. Het werkt als een soort turbo maar komt er dan direct bij stationair toerental bij. Daardoor heb je een veel gelijkmatiger versnelling. Kijk bijvoorbeeld naar de test tussen de Nissan Quashqai en de Niro. Daar is de hybride motor superieur aan de turbo(AutoVisie). Er is dus meer dan alleen verbruik. Het is ook het gedrag van de aandrijflijn die de Niro zo'n plezierige auto maakt.  De Niro kan je niet los zien van de hybride aandrijflijn omdat deze zo ontwikkeld is. Er is bijvoorbeeld veel aluminium in verwerkt.

Als je een vergelijkbare auto zou maken zonder accu met vergelijkbare prestaties dan ben je niet goedkoper uit. De Niro heeft een fors lagere BPM. Dat scheelt al gauw 6000 euro. Het hele hybride deel met accu weegt ongeveer 125 kilo. De accu zelf is 33 kilo. Je lagere brandstof verbruik zal al snel opwegen tegen de hogere mrb.

Er is nog 1 belangrijk punt. De Niro is ook minder belastend voor het milieu, zeker ook in de stad. Het CO2 verbruik is een stuk lager. Dat is natuurlijk al verwerkt in de BPM. Het is echter niet ondenkbaar dat ook de wegenbelasting(of mogelijk het rekeningrijden) op basis van CO2 verbruik bepaald gaat worden(Groen Links in de regering). Dat pakt dan gunstig uit voor de Niro.

• Like 4
Geplaatst
Het hele hybride deel met accu weegt ongeveer 125 kilo. De accu zelf is 33 kilo.

Dat is dus een flinke volwassen kerel (bestuurder). Laat die thuis en je verbruik is ook beter :wink:

Sowieso denk ik ook dat je het hybride systeem niet zomaar weg kunt laten; het zit er niet voor niets in. Zonder zal het verbruik eerder stijgen zegt mijn gevoel.
Anders kunnen ze mijn Picanto ook zuiniger maken door de motor weg te laten, dat scheelt toch gauw 10% van het gewicht...
Geplaatst

Er is nog een ander probleempje als je het hybride systeem eruit haalt en alleen de benzinemotor zou gebruiken. De benzinemotor is een Atkinson motor (zowel bij Kia als bij Toyota). Die wordt gebruikt omdat het Atkinson principe een beter rendement en dus een lager brandstofverbruik geeft ten opzichte van een "normale" benzinemotor. Het nadeel van dat systeem is wel dat de trekkracht onderin matig is zodat het wegrijden/optrekken moeizaam verloopt en daarom niet in een "normale" auto gebruikt wordt. Dat wordt in het hybride systeem opgevangen door de hulp van de elektromotor die een groot koppel heeft vanaf 0 toeren. Daarom rijdt de Niro zo heerlijk weg! En de Atkinson motor zorgt er voor dat de Niro ook op de snelweg zuinig blijft.

Je kunt dus niet zomaar het hybride systeem eruit halen; je zult dan ook de benzinemotor (timing van de kleppen) moeten aanpassen om een betere trekkracht te krijgen bij lage toerentallen met alle gevolgen m.b.t. rendement en dus benzineverbruik en ook de CO2 uitstoot met als gevolg een hogere BPM (in Nederland) wat tot een duurdere auto leidt.

Zo eenvoudig is het allemaal niet en het geeft ook aan dat er best goed is nagedacht bij het ontwerp van de hybride.

• Like 4
Geplaatst
3 uur geleden zei Derrek:

Er is nog een ander probleempje als je het hybride systeem eruit haalt en alleen de benzinemotor zou gebruiken. De benzinemotor is een Atkinson motor (zowel bij Kia als bij Toyota). Die wordt gebruikt omdat het Atkinson principe een beter rendement en dus een lager brandstofverbruik geeft ten opzichte van een "normale" benzinemotor. Het nadeel van dat systeem is wel dat de trekkracht onderin matig is zodat het wegrijden/optrekken moeizaam verloopt en daarom niet in een "normale" auto gebruikt wordt. Dat wordt in het hybride systeem opgevangen door de hulp van de elektromotor die een groot koppel heeft vanaf 0 toeren. Daarom rijdt de Niro zo heerlijk weg! En de Atkinson motor zorgt er voor dat de Niro ook op de snelweg zuinig blijft.

Je kunt dus niet zomaar het hybride systeem eruit halen; je zult dan ook de benzinemotor (timing van de kleppen) moeten aanpassen om een betere trekkracht te krijgen bij lage toerentallen met alle gevolgen m.b.t. rendement en dus benzineverbruik en ook de CO2 uitstoot met als gevolg een hogere BPM (in Nederland) wat tot een duurdere auto leidt.

Zo eenvoudig is het allemaal niet en het geeft ook aan dat er best goed is nagedacht bij het ontwerp van de hybride.

Dat klopt niet. Honda maakt gebruik van hetzelfde principe ook bij sommige van haar niet-hybrides. Ze voorkomen bovenstaand probleem door een variabele kleptiming toe te passen. Als ik het goed heb bij 3500 toeren/min. Bij lage toeren weinig trekkracht en zuinig. Boven de 3500 toeren meer trekkracht maar een hoger verbruik. De 1.2 uit de vorige Jazz was er zo een. Ik zie trouwens net dat de 1.2 Turbo van Toyota ook volgens dit principe werkt. En dat is ook geen hybride.

Geplaatst
8 uur geleden zei HansG:

Dat klopt niet. Honda maakt gebruik van hetzelfde principe ook bij sommige van haar niet-hybrides. Ze voorkomen bovenstaand probleem door een variabele kleptiming toe te passen. Als ik het goed heb bij 3500 toeren/min. Bij lage toeren weinig trekkracht en zuinig. Boven de 3500 toeren meer trekkracht maar een hoger verbruik. De 1.2 uit de vorige Jazz was er zo een. Ik zie trouwens net dat de 1.2 Turbo van Toyota ook volgens dit principe werkt. En dat is ook geen hybride.

Even voor de duidelijkheid, ik heb gezegd dat hybrides een Atkinson motor gebruiken, niet dat andere auto's geen Atkinson motor gebruiken. en ja, inderdaad, er worden ook Atkinson motoren gebruikt in andere auto's. Maar om de nadelen te elimineren wordt er in die Atkinson motoren een systeem van variabele kleptiming ingebouwd zodat die wel voldoende trekkracht leveren bij optrekken. Feitelijk wordt daarmee het Atkinson principe (het langer open laten staan van de inlaatkleppen) bij lage toeren teniet gedaan zodat de motor zich bij lage toeren als een “normale” motor gedraagt.

Maar hybrides hebben geen variabele kleptiming waardoor de motor eenvoudiger (en goedkoper) te produceren is. Het ging er om of je het hybride systeem zomaar uit een hybride kunt halen en alleen de brandstofmotor overhoud. Maar dat kan dus niet zomaar want dan mis je de hulp van de elektromotor bij wegrijden en zul je bijvoorbeeld een redelijk gecompliceerde en kostbare variabele kleptiming in de (ex Hybride) benzinemotor moeten inbouwen. Echter dan heb je dus weer een "gewone" auto….

Ik denk overigens dat je bedoelt ”Bij hoge toeren weinig trekkracht en zuinig. Onder de 3500 toeren meer trekkracht maar een hoger verbruik.

• Like 1
Geplaatst

Vandaag 264 km gereden waarvan 196 km op snelweg, verbruik een op 18,51 vind ik redelijk !

Geplaatst
Op 13-5-2017 om 20:48 zei Derrek:

.Het nadeel van dat systeem is wel dat de trekkracht onderin matig is zodat het wegrijden/optrekken moeizaam verloopt en daarom niet in een "normale" auto gebruikt wordt.

Beste Derk: zie bovenstaande jou verhaal. Dat doet de 1.2 van Honda precies hetzelfde. Onder de 3500 toeren is het een Atkinson. Als je zuinig rijdt kom je alleen op de snelweg boven die 3500 toeren. Het principe wordt dus ook in een gewone auto gebruikt.  

De verbrandingsmotor alleen is onderbemeten voor de Niro. Overigen heeft de Civic Hybride wel variabele kleptiming. Deze is voor de auto speciaal ontwikkeld. Is namelijk voorzien van een zeilfunctie. Nodig omdat de elektromotor vast op het vliegwiel zit. Zo kan de auto ongeveer 800 meter elektrisch rijden. Kan je wel zien dat de Niro 10 jaar jonger is: krachtiger aandrijflijn, geen jankende CVT en nog veel zuiniger ook.

Geplaatst

Vanavond voor de 3e keer de Niro te drinken gegeven:

KM. stand    2201 km

Afstand   768 km

Getankt    39,89 ltr

Verbruik    1 : 19,2   [ BC 1 : 19,9 ]

Geplaatst
Op 2017-5-15 om 22:10 zei HansG:

Beste Derk: zie bovenstaande jou verhaal. Dat doet de 1.2 van Honda precies hetzelfde. Onder de 3500 toeren is het een Atkinson. Als je zuinig rijdt kom je alleen op de snelweg boven die 3500 toeren. Het principe wordt dus ook in een gewone auto gebruikt.  

De verbrandingsmotor alleen is onderbemeten voor de Niro. Overigen heeft de Civic Hybride wel variabele kleptiming. Deze is voor de auto speciaal ontwikkeld. Is namelijk voorzien van een zeilfunctie. Nodig omdat de elektromotor vast op het vliegwiel zit. Zo kan de auto ongeveer 800 meter elektrisch rijden. Kan je wel zien dat de Niro 10 jaar jonger is: krachtiger aandrijflijn, geen jankende CVT en nog veel zuiniger ook.

Bij een Atkinson motor blijven de inlaatkleppen langer open staan, zelfs als de cilinder al weer omhoog gaat. Je zou denken dat de ingezogen lucht dan door de nog openstaande inlaatkleppen weer naar buiten geperst zou worden, echter de massa (het gewicht) van de aangezogen lucht zorgt ervoor dat de luchtstroom naar de cilinder niet zo snel is af te remmen en toch nog even doorgaat.

Een luchtstroom in beweging is nl. niet zo makkelijk te stoppen, laat staan om deze luchtstroom om te draaien. Denk maar aan de wind waarbij het kracht kost om deze (bijvoorbeeld met je hand) tegen te houden. Of met de wieken van de molen waardoor deze door de massa van de wind gaan draaien.

Dit principe werkt goed zolang de toerentallen relatief hoog zijn en de inlaatlucht met relatief hoge snelheid de cilinder instroomt. Bij lage toerentallen waarbij de stroom van de inlaatlucht langzamer is, dan is de luchtstroom makkelijker te keren en komt het genoemde negatieve effect van terugstromen wel voor waardoor er bij lage toerentallen minder trekkracht is.

Bij hoge toerentallen is de efficiëntie van een Atkinson motor beter, maar bij lage toerentallen is de trekkracht lager. Bij hybride wordt dan de hulp van de elektromotor gebruikt en niet bij hoge toerentallen want daar heeft de elektromotor niets te zoeken en wordt deze zelfs vaak uitgeschakeld. Maar Atkinson motoren die geen hulp van een elektromotor bij lage toerentallen hebben is een (gecompliceerde en dure) variabele kleptiming nodig om bij hoge toerentallen de kleppen langer open te laten staan.

De Atkinson motor met variabele kleptiming is bij lage toerentallen een normale motor waarbij de kleppen op de ideale tijd dicht gaan, maar bij hogere toerentallen zorgt de variabele kleptiming ervoor dat de inlaatkleppen juist langer open blijven staan en de motor dan een Atkinson motor wordt.

Of snap ik er nu helemaal niets meer van?

• Like 1
Geplaatst
6 uur geleden zei Derrek:

Bij een Atkinson motor blijven de inlaatkleppen langer open staan, zelfs als de cilinder al weer omhoog gaat. Je zou denken dat de ingezogen lucht dan door de nog openstaande inlaatkleppen weer naar buiten geperst zou worden, echter de massa (het gewicht) van de aangezogen lucht zorgt ervoor dat de luchtstroom naar de cilinder niet zo snel is af te remmen en toch nog even doorgaat.

• Ik hoop toch niet dat mij cilinder(s) telkens omhoog gaan. De zuigers vind ik prima. :wink:  :-) :-)
  • Like 6
Geplaatst
18 uur geleden zei Specialmade:
  • Ik hoop toch niet dat mij cilinder(s) telkens omhoog gaan. De zuigers vind ik prima. :wink:  :-) :-)

Ik heb nog even goed gekeken maar bij mijn motor gaan toch ook de zuigers omhoog.....:|.

Dank voor de correctie.

• Like 3
  • 2 weken later...
Geplaatst

Het verbruik wordt steeds mooier

KM stand   11765 km

Afstand   955 km

Getankt   40.74 ltr

Verbruik   1 : 23.4   ( BC 1 : 23.3 )

• Like 3
Geplaatst
19 uur geleden zei Hannus1986:

Hoi JWS,

Dat zijn erggg mooie cijfers. En waar rijd jij dan het meest? Snelweg, N-wegen, bebouwde kom?

Rijd jij dan ook de 130 km/h als dat mag?

Mijn woon werk rit is dagelijks van Almere stad naar Schiphol en terug en dat is een klein stukje stad en een groot deel snelweg waar je 100 km mag rijden.

Ook als ik ergens anders naar toe ga rijd ik maar 100 km per uur alleen bij inhalen ga ik dan harder om het overige verkeer niet te hinderen.

Ook heb ik de standaard 16 inch velgen met gelijk bij aflevering van de auto Michelin Cross Climat banden gemonteerd.

Ook gebruik ik zo veel mogelijk mijn ACC en heb ik de Climat control altijd aanstaan eveneens de airco op 20 C.

Ik houd op de site van Autoweek mijn verbruik bij en dan kan je ook zien dat naarmate de buiten temperatuur stijgt het verbruik daalt.

• Like 3
Geplaatst

Gisteren voor de 4e keer de Niro te drinken gegeven:

KM. stand    2982 km

Afstand   781 km

Getankt    39,56 ltr

Verbruik    1 : 19,7   [ BC 1 : 19,5 ]

• Like 2
Geplaatst

Hier een totaaloverzicht van mijn verbruik de 1e 17.800 km. Kom sinds september 2016 gemiddeld uit op 1: 20, en verwacht dat het nog beter wordt omdat de warme maanden nu komen. Duidelijk is te zien dat het weer van invloed is. Zo was het verbruik in december net geen 1:18, terwijl ik 2 weken geleden uitkwam op 1:23. 

17800.JPG

• Like 5
Geplaatst
1 uur geleden zei Preston:

2e rijtje  235/228 is de datum een typo  denk ik Ron? 

Zag het zelf later ook, de 1e 2 data zijn amerikaanse notatie mm-dd-yyyy., oftewel 8 september en 11 september.

Geplaatst

Afgelopen vrijdag ben ik voor het eerst met mijn Niro van het werk naar huis gereden, vooral snelweg: A12 en A2. Volgens de board computer was het verbruik 1:27. Niet slecht gezien de drukte en ook nog eens 3 files. Aan de andere kant was het nauwelijks mogelijk om harder dan 100 te rijden.

Ben zeer benieuwd wat mijn verbruik zal zijn over een langere periode.

• Like 1
Geplaatst

Nouww wat een mooie cijfers. Jullie rijden dan zeker geen lange trajecten van 130 km/h. ik rijd iedere dag 180 km waar je veel 130 mag rijden. Rijd dan soms ook wel eens even 140 en harder..... mijn verbruik zit dan om en nabij de 1:17/1:18 gemiddeld.

vind ik trouwens nog steeds netjes hoor :-)

• Like 1
Geplaatst

Het was weer zover ik heb weer wat geld naar de Shell gebracht, zo vol mogelijk getankt, dus best wel een verschil met het werkelijke verbruik en de BC, maar ik denk dat het te maken heeft hoeveel je in de tank krijgt, hoe accuraat de BC is dat weet ik niet, maar ik verwacht dat die redelijk klopt.

KM stand:   12629 km.

Afstand:   864 km.

Getankt:   38.94 ltr.

Verbruik:   1:22.2   (BC 1:23.1)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...