Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Niro Dynamic line

Mijn vrouw rijdt 80% van deze kilometers en daarvan 50% snelweg en 50% bebouwde kom..

En dat is zeker geen "wilde" rijder, ik hou nog wel eens van pittig optrekken..

Zie mijn staatje:

verbruik.jpg

• Like 1
Geplaatst

Ik rijd nu 2 weken Kia Niro dynamic, volgens de schermpjes in de auto rijd ik 80% economisch en is mijn verbruik 1 op 17, als ik echter de getankte liters bereken op de kilometers kom ik niet verder dan op ca. 1:15!?
Verder valt het me erg tegen hoe weinig je elektrisch wegrijd. Meestal start de de motor vrijwel direct als ik de sleutel omdraai en als hij al elektrisch weg wil rijden is dat hooguit 100 meter voor de motor start.

Tijdens rustig rijden brand het EV lampje wel.

Geplaatst
19 minuten geleden zei Derksen:

Ik rijd nu 2 weken Kia Niro dynamic, volgens de schermpjes in de auto rijd ik 80% economisch en is mijn verbruik 1 op 17, als ik echter de getankte liters bereken op de kilometers kom ik niet verder dan op ca. 1:15!?
Verder valt het me erg tegen hoe weinig je elektrisch wegrijd. Meestal start de de motor vrijwel direct als ik de sleutel omdraai en als hij al elektrisch weg wil rijden is dat hooguit 100 meter voor de motor start.

Tijdens rustig rijden brand het EV lampje wel.

Dat  vrijwel direct starten herken ik wel. Dat komt door de buitentemperatuur. Die is beneden de 15 graden. Maar een verbruik van 1:15 herken ik niet. 

Bij mij is dat 1:20, maar wel heel wisselend. Afgelopen zaterdag 2 keer hetzelfde traject gereden: heen, met tegenwind 5,6ltr/100 km en terug 4,6 lor/100 km.

Zelfde rijstijl en er zat 5 uur tussen. Vind ik wel een groot verschil. Maar gemiddeld haal ik wel 1:20. Rijd wel altijd maximaal de aangegeven snelheid maar trek altijd wel behoorlijk snel op buiten de bebouwde kom(voorover mogelijk)  Binnen de bebouwde kom rijdt ik rustig en veel op ev.

Bij optrekken werkt de EV alleen als je heel rustig optrekt. Dat lukt bij mij ook lang niet altijd. 

Geplaatst

ik rijd met niro 18" wielen (Belgische Sense versie). Van januari tot vandaag 6.676 km gereden met berekend verbruik van 5,69 l/ 100km en dit met  rustige rijstijl.

Geplaatst

Had de niro zuiniger verwacht.  Te verschillend met verbruik.  Paar x ± 1:20 en 1x 1:23 . Verder 1:15 / 16.  Probeer ik nog op te letten met de rijstijl.  Verder een te kleine tank .  Na het tanken gaf hij 850km tank bereik.  Had verwacht met elektrisch rijden dat het meer zou zijn.

Geplaatst
18 uur geleden zei ruijtersfotografie:

Had de niro zuiniger verwacht.  Te verschillend met verbruik.  Paar x ± 1:20 en 1x 1:23 . Verder 1:15 / 16.  Probeer ik nog op te letten met de rijstijl.  Verder een te kleine tank .  Na het tanken gaf hij 850km tank bereik.  Had verwacht met elektrisch rijden dat het meer zou zijn.

Kan de verschillen niet verklaren, is wel zo dat het verbruik slechter wordt met kou. Toch heb ik in de afgelopen 15 maanden 33.000 km gereden met gemiddeld 1 op 20,1 km/ltr.  Als je de grote verschillen niet kan verklaren zou ik ze is aan de dealer voorleggen.

Geplaatst

Koud weer = koude motor & meer verrwarming nodig = meer de motor laten draaien.

Vanmiddag viel me trouwens op: EV lampje aan, en toch een draaiende motor.. Reed dus wel op de lektromotor, maar de motor draaide om warm te worden.

Geplaatst

Ik rijdt altijd rustig (veel binnen wegen 60kmh) en de oranje indicator staat meer op 1 op 30  dan onder de 1 op 10.

De groene boom geeft me een cijfer 8 of 9 en dat terwijl het totale resultaat niet hoger komt dan 1 op 17 ?

Valse verwachting cijfers gepubliceerd? 1 op 26 in de folder, dealer meld "je zal niet hoger komen dan 1 op 20"

maar zelfs dat haal ik niet hoe goed ik ook m'n best doe.

Ik ben benieuwd of de komende zomer nog een andere conclusie gaat geven. (warmer omgeving, minder licht aan, maar dan wel weer de airco natuurlijk)

Maar verder wel een heerlijke auto hoor :)

Geplaatst

Wat geeft hij aan aan het einde van een rit? Ik heb toevallig net het gemiddelde gereset, maar staat ondertussen weer ruim 1:19, einde rit is vaak 1:21 (wel allemaal waardes van de boordcomputer, heb het zelf nog nooit nagerekend.

Geplaatst

Hoera, mijn Niro is jarig!!

19.062 km gereden; 1067 liter benzine, 1 op 17,85 gemiddeld over 1 jaar op 18" velgen met extra dikke CrossClimate banden.

Ik ben dik tevreden

• Like 2
Geplaatst

Ik zie bij sommige NIRO rijders toch wel erg hoge verbruik cijfers, ik houd mijn verbruik bij op de site van Autoweek en rijd aanmerkelijk zuiniger.

Ik heb de Busines line dus op de 16 inch velg, wel heb ik gelijk bij de aankoop de Michelin Cross Climat banden laten monteren, en de auto was nieuw.

Ik gebruik de auto voor vakanties in Duitsland en woon werk verkeer en dat is Almere uit / snelweg naar Schiphol met max 100 km per uur [mag niet harder] en dan op Schiphol naar het parkeerterrein, altijd de klimaat controle op 20 graden en de airconditioning aan en zo veel mogelijk de adaptieve cruise control, dat is voor mij bijna de gehele route ook in de stad.

Ik heb de auto nu een jaar en 24.000 km afgelegd.

Het verbruik over die 24.000 km is 4.7 ltr / 100 km of te wel 1 op 21.1

Het zijn wel niet de cijfers uit de folder maar dat is zo als iedereen weet onmogelijk, ook de Cross Climat banden geven een iets hoger verbruik.

• Like 2
Geplaatst

Beste Niroieten,

Ik rij sinds begin oktober met veel plezier in mijn nieuwe Niro, heb echter de laatste 3 weken een steeds slechter verbruik.
De auto wordt dagelijks gebruikt op een afstand van 25 KM per enkele reis (waarvan ca 10 km snelweg), waar ik eerst met gemak 1 op 21 haalde kom ik nu niet meer zuiniger dan 1 op 18
De rijstijl is niet veranderd, wat echter wel is veranderd is dat de auto nog nauwelijks electrisch rijdt ondanks een bijna volle accu.

Hebben meer van jullie hier last van ? Het lijkt wel of de electromotor onder een bepaalde temperatuur niet mee werkt. 
Ik begrijp dat de temperatuur een rol speelt maar een verschil van 20 procent vindt ik wel erg gortig.
Zou het nut hebben hiermee naar de dealer te gaan om software matig iets te laten doen ?

Geplaatst
14 uur geleden zei JWS:

Ik zie bij sommige NIRO rijders toch wel erg hoge verbruik cijfers, ik houd mijn verbruik bij op de site van Autoweek en rijd aanmerkelijk zuiniger.

Ik heb de Busines line dus op de 16 inch velg, wel heb ik gelijk bij de aankoop de Michelin Cross Climat banden laten monteren, en de auto was nieuw.

Ik gebruik de auto voor vakanties in Duitsland en woon werk verkeer en dat is Almere uit / snelweg naar Schiphol met max 100 km per uur [mag niet harder] en dan op Schiphol naar het parkeerterrein, altijd de klimaat controle op 20 graden en de airconditioning aan en zo veel mogelijk de adaptieve cruise control, dat is voor mij bijna de gehele route ook in de stad.

Ik heb de auto nu een jaar en 24.000 km afgelegd.

Het verbruik over die 24.000 km is 4.7 ltr / 100 km of te wel 1 op 21.1

Het zijn wel niet de cijfers uit de folder maar dat is zo als iedereen weet onmogelijk, ook de Cross Climat banden geven een iets hoger verbruik.

Netjes hoor dat verbruik, is dat wat de meter aangeeft of is het teruggerekend met de tankbonen?.

Geplaatst

Ik voer alles in op de site van Autoweek en die berekent dit, zie de site van Autoweek bij verbruiksmonitor

Geplaatst

Begin de “ongunstige verbruik “kritiek” langzaam wel een beetje moe te worden...

Kia beweert nergens dat bij snelheden boven de 100 het verbruik 1/25 blijft.

de meest gunstige  opgave  gaat uit van 90 in gecontroleerde omstandheden

we hebben het  hier wel over 1500  kilo die vooruit moet.

de dalende temperaturen helpen ook niet mee.

Ook de 18 velgen dragen bij aan verbruik

maar onder de 100 en normaal rijgedrag kloppen de cijfertjes vrij aardig hoor ..

Geplaatst

Denk dat de gegevens van alle autofabrikanten over het verbruik in geen van 

alle gevallen kloppen met de werkelijkheid.Deze worden gemeten in optimale

omstandige heden.Ook wij komen niet hoger dan 1 0p 17/18.

Maar welke auto van dit caliber met automaat haalt deze cijvers?

Hiervoor hadden wij een Nissan Qashqai 2.0  met 6 versnellingsbak.

Deze was bepaald niet zuinig 1 op 11/12 was ons verbruik.

Omdat wij graag weer een automaat willen rijden kwam de Niro

in beeld.Een Qashqai met 2 liter auto maat mwaaa.... toch maar niet gezien het verbruik.

Dus wij mopperen niet.Fijne auto met veel luxe.

We hebben ook ervaring met de Prius type 2.

Het verbruik klopt ook niet met de opgegeven fabriekscijvers.

Goet Jan

Geplaatst

Ik ben met 1 op 17,8 over een heel jaar gemeten voor zo'n ruime en comfortabele automaat best heel tevreden. Ik begrijp best dat er rijders zijn die het een sport vinden om zo zuinig mogelijk te rijden maar ik heb dat niet zo. Ik heb de Niro onder andere ook voor de zuinigheid gekocht en zuinig vind ik nog steeds als is het in mijn praktijk geen 1 op 20 maar hij verbruikt minder dan mijn voorgaande Rio met zuinige motor. Voor mij maakt het verschil met een verbruik van 1 op 20 zo'n Euro 125,- per jaar uit. Daarvoor rijdt ik dan wel gewoon mijn eigen rijstijl, rijd ik soms met een aanhanger en soms met een fietsdrager op mijn trekhaak (scheelt ook in het verbruik) en zelfs soms in de sportstand als ik eens lekker wil genieten van heel snel optrekken. En dan toch nog dit verbruik van bijna 1 op 18. Best goed toch? Hele volksstammen zijn afgunstig als ze zo'n verbruik horen!

• Like 1
Geplaatst
Op 30 november 2017 om 22:54 zei Samoerai:

Beste Niroieten,

Ik rij sinds begin oktober met veel plezier in mijn nieuwe Niro, heb echter de laatste 3 weken een steeds slechter verbruik.
De auto wordt dagelijks gebruikt op een afstand van 25 KM per enkele reis (waarvan ca 10 km snelweg), waar ik eerst met gemak 1 op 21 haalde kom ik nu niet meer zuiniger dan 1 op 18
De rijstijl is niet veranderd, wat echter wel is veranderd is dat de auto nog nauwelijks electrisch rijdt ondanks een bijna volle accu.

Hebben meer van jullie hier last van ? Het lijkt wel of de electromotor onder een bepaalde temperatuur niet mee werkt. 
Ik begrijp dat de temperatuur een rol speelt maar een verschil van 20 procent vindt ik wel erg gortig.
Zou het nut hebben hiermee naar de dealer te gaan om software matig iets te laten doen ?

Dit is normaal voor een Hybride. Door de lagere temperatuur heb je een hoger verbruik. Het duurt langer voordat de motor is opgewarmd. Het hybride systeem werkt het beste bij opgewarmde motor of bij een buitentemperatuur boven de 15 graden. Volgens mij gaan wij dat laatste nu niet halen:no:

1:18 bij deze temperatuur is gewoon netjes bij een afstand van 25 km.  Bij langere ritten zal de auto, met de zelfde rijstijl zuiniger zijn.

Geplaatst

Heb je het zelf berekend, of geeft de boordcomputer dit weer?

Wat is je 'normale' rijgedrag? Bij continu 140 op de snelweg kan ik het me voorstellen, maar anders is het bizar hoog.

Geplaatst
3 uur geleden zei Georgeconradi:

Mijn niro verbruikt gemiddeld 1 op 13,6. Normaal gebruik: valt zwaar tegen. Kan ik hier iets aan doen?

Hele korte stadsritjes misschien? Als je alleen hele korte afstanden rijdt van een paar kilometer wordt de motor niet warm en maak je nauwelijks gebruik van het elektrische systeem. Dan kan ik mij zo’n waarde wel voorstellen. Als je regelmatig grotere afstanden rijdt, en je houd je aan de max snelheid moet het wel een stuk beter kunnen.

Geplaatst
4 uur geleden zei Georgeconradi:

Ong. De helft stadsritjes van min. 5 tot  10 km, de rest  snelweg met een maximum van 120 km.

Dat eerste is duidelijk de boosdoener. Ik rijd gemiddeld 1:21,5 (met dit weer) maar bij korte ritjes van 5 - 10 minuten daalt het gemiddelde met rasse schreden.  Ik heb een gemiddelde van 1:8 gezien bij zo’n kort ritje. En dergelijke gemiddelden halen het totaal gemiddeld hard onderuit.

Geplaatst

Heel apart........... maar zoals SP zegt niet geheel ongebruikelijk.
Ik scoorde tot het laatste moment 1 op 18:92 km op een ltr.

Ik reed zelf 1 op 25 maar een ander deed dat om zeep helpen :weather07:

Ik denk dat jouw ritjes te kort zijn. En anders kort met snelheid.
13 km op een liter, ? dan kun je beter van de Niro af en naar een SP4.

Geplaatst

Of een keer wat vaker de fiets pakken:smileys-car-driving-120054: 

Met korte stukje heb je ook meteen het nadeel dat hij eerst flink zijn best doet om de auto warm te krijgen.. Wat is trouwens de staat van je accu? Hoe vol geeft hij aan?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...