HansG Geplaatst 31 Juli, 2017 Geplaatst 31 Juli, 2017 Op 30 juli 2017 om 02:12 zei HenkM: Dat gebeurt dus wel. De uitgeoefende kracht op het pedaal wordt versterkt door het bekrachtigingssysteem. Deze techniek wordt (gelukkig) al decennia toegepast. De directe koppeling tussen voet en remmen zorgt er voor dat bij falen van de techniek de remmen blijven werken (ofschoon meer kracht nodig is voor dezelfde vertraging). @HenkM: dat klopt echt niet. Het rempedaal bedient de remmen niet rechtstreeks er zitten magnetische kleppen tussen. Zie bijgaand artikel. http://www.amt.nl/techniek/artikel/2014/12/hoe-werkt-e-remmen-2014-5-10112831 1 Quote
HenkM Geplaatst 31 Juli, 2017 Geplaatst 31 Juli, 2017 8 uur geleden zei HansG: @HenkM: dat klopt echt niet. Het rempedaal bedient de remmen niet rechtstreeks er zitten magnetische kleppen tussen. Zie bijgaand artikel. Het pedaal bedient de hoofdremcilinder. De kleppen beperken de druk in het hydraulisch systeem hierachter (om regeneratief te remmen). De complexe hydraulische aansturing zit achter de hoofdremcilinder (ABS, ESP) . Bij falen van de aansturing of hulpenergie blijft een basaal direct aangestuurd remsysteem over (fail safe). Dit is een veiligheids eis. Wat ik wilde aangeven dat "brake by wire" geen systeem is dat lijkt op een elektronisch gaspedaal waar een potmeter de gasklep bediend. Het remsysteem is eigenlijk een conventioneel remsysteem waar een heleboel aan vast zit. Het begon ooit met ABS, daarna BDS, ESP en nu komt er nog het remmen op een generator er bij. Uit hetzelfde artikel: VeiliVeiligheid voor alles Ten slotte de veiligheid: “De wetgever eist hydraulische scheiding en back-up bij uitval. Die is er. Vergeet niet dat bij een ABS-ingreep het regeneratieve remsysteem in een fractie van een seconde over moet schakelen naar 100% hydraulisch. Citaat De directe koppeling tussen voet en remmen Ik had hier mogelijk bij moeten vermelden dat het hydraulisch systeem er natuurlijk ook bij hoort, een mechanische koppeling tussen pedaal en rem (zoals bij de meeste fietsen) is er idd niet. Aangezien vloeistof niet samendrukbaar is zie ik dit als een directe verbinding (sorry). Voet -> hoofdremcilinder -> Rembekrachtiging -> Hydrauliek-> remcilinder -> remblok -> schijf of trommel. Tussen hoofdremcilinder / rembekrachtiging en remcilinder zit tegenwoordig een enorme bak techniek in het hydraulisch systeem wat bij falen gewoon niet meedoet. 1 Quote
HansG Geplaatst 1 Augustus, 2017 Geplaatst 1 Augustus, 2017 HenkM: Je redenering klopt echt niet. De kleppen tussen de hoofdremcilinder en de rest van het circuit staan dicht. Zij springen alleen open in een noodsituatie en bedienen(bij Toyota) uitsluitend de voorremmen(dat is de wettelijke eis). Er is dus helemaal geen koppeling tussen hoofdremcilinder en achterremmen. Normaal stuurt het rempedaal rechtstreeks de computer aan die de verdeling verzorgt tussen de terugwinning van de elektriciteit en het hydraulische systeem. Het hydraulische systeem wordt, in normale situatie, niet rechtstreeks bedient door de voetrem. Daar zitten de gesloten kleppen tussen. Op internet is veel hier over te vinden. Ik zal kijken of ik nog een stroomschema op kan duiken. Quote
HansG Geplaatst 1 Augustus, 2017 Geplaatst 1 Augustus, 2017 Hier nog een artikel over brake by wire: sensotronic brake control van Bosch. http://www.amt.nl/techniek/video/2010/9/bosch-sensotronic-brake-control-10146669 1 Quote
Derrek Geplaatst 2 Augustus, 2017 Geplaatst 2 Augustus, 2017 Dank voor de artikelen. 10 uur geleden zei HansG: Hier nog een artikel over brake by wire: sensotronic brake control van Bosch. http://www.amt.nl/techniek/video/2010/9/bosch-sensotronic-brake-control-10146669 Dank voor de artikelen. Van mij mogen die mechanisch - hydrolische systemen uit de vorige eeuw helemaal verdwijnen. Elektronisch is nauwkeuriger, beter te regelen, minder monteur-afstellingen en minder onderhoud. En ook nog eens storing ongevoeliger. Quote
MetBril Geplaatst 4 Augustus, 2017 Geplaatst 4 Augustus, 2017 Interessante materie, over het remsysteem. Maar het gaat niet (meer) over de CC update. 3 Quote
P4pp1ll0n Geplaatst 6 Augustus, 2017 Geplaatst 6 Augustus, 2017 Op 20-7-2017 om 21:08 zei P4pp1ll0n: 3 augustus a.s., krijgt ook onze Niro (executiveline) de CC update... Onze Executiveline heeft de software update inmiddels gehad en de ACC is vloeiender geworden en heeft geen raketstart meer als hij door de voorligger iets is afgezakt en ik wil inhalen! 1 Quote
Gast niro Geplaatst 15 Augustus, 2017 Geplaatst 15 Augustus, 2017 Op 6-8-2017 om 11:38 zei P4pp1ll0n: Onze Executiveline heeft de software update inmiddels gehad en de ACC is vloeiender geworden en heeft geen raketstart meer als hij door de voorligger iets is afgezakt en ik wil inhalen! Zou je een schermafdruk willen maken met je huidige SW versie ? Quote
HenkM Geplaatst 15 Augustus, 2017 Geplaatst 15 Augustus, 2017 Citaat Zou je een schermafdruk willen maken met je huidige SW versie ? @Niro, de software versies op het display geven geen info over alle software van de auto. Tijdens de update van de CC software werden meerdere onderdelen van de auto gecontroleerd en er werd nieuwe software geïnstalleerd. De versies op het entertainment systeem zijn gelijk gebleven. 2 Quote
P4pp1ll0n Geplaatst 22 Augustus, 2017 Geplaatst 22 Augustus, 2017 Op 15-8-2017 om 13:46 zei HenkM: @Niro, de software versies op het display geven geen info over alle software van de auto. Tijdens de update van de CC software werden meerdere onderdelen van de auto gecontroleerd en er werd nieuwe software geïnstalleerd. De versies op het entertainment systeem zijn gelijk gebleven. Is correct Quote
KoosH Geplaatst 2 September, 2017 Geplaatst 2 September, 2017 De CC narigheid is inderdaad weg, maar ik heb wel het idee dat zowel met CC als met zelf het gaspedaal bedienen er met name als je een helling opgaat het gedrag toch veranderd is. Hij geeft dan gas bij en schakelt terug waardoor er nog meer gas bij gegeven moet worden, waardoor hij best wel hoog in zijn toeren komt. Zijn er mensen die dit ook ervaren ? Quote
PeterSelie Geplaatst 2 September, 2017 Geplaatst 2 September, 2017 2 uur geleden zei KoosH: De CC narigheid is inderdaad weg, maar ik heb wel het idee dat zowel met CC als met zelf het gaspedaal bedienen er met name als je een helling opgaat het gedrag toch veranderd is. Hij geeft dan gas bij en schakelt terug waardoor er nog meer gas bij gegeven moet worden, waardoor hij best wel hoog in zijn toeren komt. Zijn er mensen die dit ook ervaren ? Dit ervaar ik ook. Juist vandaag diverse malen tunnels door geweest en wat jij schrijft klopt precies. Alle keren stond de cc aan en je hoorde aan het motorgeluid dar versnelling terugschakelde en motor flink aan toeren ging winnen. Lijkt me ook niet fijn voor verbruik. En vond het zelf ook niet zo prettig. Zit er een sleurhut achter (heb ik gelukkig niet) dat zou dat logisch zijn. Ga komende week dezelfde route doen en zal dan versnelling handmatig laten staan. Quote
chippie777 Geplaatst 2 September, 2017 Geplaatst 2 September, 2017 Ik denk dat dit meer aan het gedrag van de automaat ligt dan aan de cruise control. @PeterSelie wanneer je het gaat testen zonder CC probeer je dan ook je snelheid vasthouden? Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen. Ik zal het zelf ook eens testen op punten waar ik van weet dat de Niro terugschakelt. Quote
BvE Geplaatst 2 September, 2017 Geplaatst 2 September, 2017 Dit zal altijd een moeilijk punt blijven, iedereen heeft zijn eigen rijstijl en daar zal veel van af hangen zonder gebruik van de CC. Mij persoonlijk boeit het niet zo ik ben de bestuurder en heb het zelf in de hand. Met of zonder de CC, ik ervaar de Niro nog steeds als een hele fijne auto vergeleken met mijn vorige duurdere auto's vind ik hem top. Maar dit is mijn mening !!!! 1 Quote
PeterD Geplaatst 2 September, 2017 Geplaatst 2 September, 2017 Als ik met mijn Carens een tunnel uitrij of een heuvel opga moet ik ook terugschakelen. Waarom zou een automaat dat niet moeten doen? Mijn auto voor de Carens was een VW TSI 1,4 met DSG. 160 pk, maar die vertoonde dat gedrag ook. 2 Quote
KoosH Geplaatst 3 September, 2017 Geplaatst 3 September, 2017 19 uur geleden zei BvE: Dit zal altijd een moeilijk punt blijven, iedereen heeft zijn eigen rijstijl en daar zal veel van af hangen zonder gebruik van de CC. Mij persoonlijk boeit het niet zo ik ben de bestuurder en heb het zelf in de hand. Met of zonder de CC, ik ervaar de Niro nog steeds als een hele fijne auto vergeleken met mijn vorige duurdere auto's vind ik hem top. Maar dit is mijn mening !!!! Maar wat ik ervaar is dat het gedrag na de update dus ook zonder CC veranderd is. Quote
KoosH Geplaatst 3 September, 2017 Geplaatst 3 September, 2017 18 uur geleden zei PeterD: Als ik met mijn Carens een tunnel uitrij of een heuvel opga moet ik ook terugschakelen. Waarom zou een automaat dat niet moeten doen? Mijn auto voor de Carens was een VW TSI 1,4 met DSG. 160 pk, maar die vertoonde dat gedrag ook. Ik zeg niet dat hij niet moet terugschakelen, maar het lijkt erop dat hij nu terugschakeld en een hoop gas bij geeft terwijl hij dat voor heen zonder CC niet deed. Maar dat kan je helaas niet beoordelen als je niet in een Niro rijdt. Quote
PeterD Geplaatst 3 September, 2017 Geplaatst 3 September, 2017 De sneer is duidelijk. Maar ik stelde slechts een vraag. Helaas moet ik nog drie weken wachten. Laat verder maar zitten. Quote
bigwade Geplaatst 3 September, 2017 Geplaatst 3 September, 2017 Houden we het gezellig heren ? 1 Quote
Nir00tje Geplaatst 3 September, 2017 Geplaatst 3 September, 2017 Mijn Niro is 6 weken geleden afgeleverd. Ik ervaar wel wat hierboven wordt beschreven: als je met 130 km/h onder een aquaduct door rijdt en de Niro moet weer omhoog dan schakelt de automaat bij de klim terug. Dan kijkt mijn vrouw (bijrijder) mij aan en zegt ze: "wat doe je nou?". Dat waren we niet gewend want onze VW tdi handbak reedt in de 5e versnelling op CC probleemloos onder een aquaduct door zonder maar een moment in snelheid terug te vallen. Vandaag heb ik weer met CC op snelweg gereden met de digitale snelheid in het supervision cluster. De snelheid staan vrijwel continue te wisselen. Over anderhalve week heb ik een afspraak bij de dealer voor enkele opleveringspunten en dan gaan ze ook kijken of er een update is tov van de versie ik nu heb. Erg jammer dat niet inzichtelijk is wat er bij mij nu op staat. Quote
bigwade Geplaatst 3 September, 2017 Geplaatst 3 September, 2017 Een TDI is een heel ander concept dan een geknepen 1.6 blokje met elektra bijstand. Natuurlijk schakelt een automaat terug als die moet klimmen. En ja het kan even schrikken zijn. Met mijn SP3 met 6 bak was het op de cc in DL iig niet leuk rijden in 2011. Ik mag aannemen dat dat met de Niro nu oké is. Ik heb er ook niks over gehoord in het verslag van Wimis vorig jaar naar Italië. Quote
Gast Nirofan Geplaatst 4 September, 2017 Geplaatst 4 September, 2017 Vergeet ook niet dat de Kia 6 versnellingen heeft. Ik herken het verschijnsel wel maar in 6 rijdt de Niro bijzonder geruisloos en de (lichte) geluidstoename bij 5 ervaar je dan als minder prettig. In 5 produceert mijn Niro een vergelijkbaar geluidsniveau als mijn vorige auto en die had geen 6. Dat maakt de Niro ook zo'n prettige stille reisauto. Als je met andere auto's wil vergelijken zou je vermogen en overbrenging verhouding versnellingsbak ook mee moeten wegen. Quote
HansG Geplaatst 7 September, 2017 Geplaatst 7 September, 2017 Op 3 september 2017 om 22:10 zei Nir00tje: Mijn Niro is 6 weken geleden afgeleverd. Ik ervaar wel wat hierboven wordt beschreven: als je met 130 km/h onder een aquaduct door rijdt en de Niro moet weer omhoog dan schakelt de automaat bij de klim terug. Dan kijkt mijn vrouw (bijrijder) mij aan en zegt ze: "wat doe je nou?". Dat waren we niet gewend want onze VW tdi handbak reedt in de 5e versnelling op CC probleemloos onder een aquaduct door zonder maar een moment in snelheid terug te vallen. Vandaag heb ik weer met CC op snelweg gereden met de digitale snelheid in het supervision cluster. De snelheid staan vrijwel continue te wisselen. Over anderhalve week heb ik een afspraak bij de dealer voor enkele opleveringspunten en dan gaan ze ook kijken of er een update is tov van de versie ik nu heb. Erg jammer dat niet inzichtelijk is wat er bij mij nu op staat. Dat heeft te maken met de navigatie. De Niro weet waar hij rijdt en zorgt zo voor zoveel mogelijk elektrisch vermogen in te zetten. Ik heb dat bij de Benelux tunnel. Daar gaat de Niro gelijk als je de tunnel in rijdt voluit remmen op de elektromotor. Als je er uit gaat gebruikt de auto zoveel mogelijk de elektrische energie om uit de tunnel te komen. Dat gedrag had ik zowel voor de update als erna. Dus ja, dat is een product eigenschap Quote
Murcielaygo Geplaatst 7 September, 2017 Geplaatst 7 September, 2017 Ik dacht dat die Predictive Energy Control (of hoe het ook heet) nog niet actief was in de Niro? Quote
Gast Nirofan Geplaatst 7 September, 2017 Geplaatst 7 September, 2017 Predictive Energy Control (of hoe het ook heet) is ook niet aktief. Als je de (A)CC aan hebt staan dan doet de Niro zijn uiterste best om de ingestelde snelheid vast te houden. Wanneer de electronica registreert dat er meer vermogen geleverd moet worden dan wordt een versnelling teruggeschakeld en gas bij gegeven om dat te realiseren. Mij ervaring is dat wanneer de (A)CC eraf staat de Niro niet (of veel later) terugschakelt maar dat je dan wel moet accepteren dat de snelheid iets terugzakt in de klim. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.