Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Cruisecontrol bug/Update


Aanbevolen Berichten

Geplaatst
Op 30 juli 2017 om 02:12 zei HenkM:

Dat gebeurt dus wel. De uitgeoefende kracht op het pedaal wordt versterkt door het bekrachtigingssysteem. Deze techniek wordt (gelukkig) al decennia toegepast. De directe koppeling tussen voet en remmen zorgt er voor dat bij falen van de techniek de remmen blijven werken (ofschoon meer kracht nodig is voor dezelfde vertraging).

@HenkM: dat klopt echt niet. Het rempedaal bedient de remmen niet rechtstreeks er zitten magnetische kleppen tussen. Zie bijgaand artikel.

http://www.amt.nl/techniek/artikel/2014/12/hoe-werkt-e-remmen-2014-5-10112831

  • Like 1
Geplaatst
8 uur geleden zei HansG:

@HenkM: dat klopt echt niet. Het rempedaal bedient de remmen niet rechtstreeks er zitten magnetische kleppen tussen. Zie bijgaand artikel.

Het pedaal bedient de hoofdremcilinder. De kleppen beperken de druk in het hydraulisch systeem hierachter (om regeneratief te remmen). De complexe hydraulische aansturing zit achter de hoofdremcilinder (ABS, ESP) . Bij falen van de aansturing of hulpenergie blijft een basaal direct aangestuurd remsysteem over (fail safe). Dit is een veiligheids eis.

Wat ik wilde aangeven dat "brake by wire" geen systeem is dat lijkt op een elektronisch gaspedaal waar een potmeter de gasklep bediend.

Het remsysteem is eigenlijk een conventioneel remsysteem waar een heleboel aan vast zit. Het begon ooit met ABS, daarna BDS, ESP en nu komt er nog het remmen op een generator er bij.

Uit hetzelfde artikel:

VeiliVeiligheid voor alles
Ten slotte de veiligheid: “De wetgever
eist hydraulische scheiding en back-up
bij uitval. Die is er. Vergeet niet dat bij
een ABS-ingreep het regeneratieve
remsysteem in een fractie van een
seconde over moet schakelen naar
100% hydraulisch.
Citaat

De directe koppeling tussen voet en remmen

Ik had hier mogelijk bij moeten vermelden dat het hydraulisch systeem er natuurlijk ook bij hoort, een mechanische koppeling tussen pedaal en rem (zoals bij de meeste fietsen) is er idd niet. Aangezien vloeistof niet samendrukbaar is zie ik dit als een directe verbinding (sorry).

Voet -> hoofdremcilinder -> Rembekrachtiging -> Hydrauliek-> remcilinder -> remblok -> schijf of trommel.

Tussen hoofdremcilinder / rembekrachtiging en remcilinder zit tegenwoordig een enorme bak techniek in het hydraulisch systeem wat bij falen gewoon niet meedoet.

 
  • Like 1
Geplaatst

HenkM: Je redenering klopt echt niet. De kleppen tussen de hoofdremcilinder en de rest van het circuit staan dicht. Zij springen alleen open in een noodsituatie en bedienen(bij Toyota) uitsluitend de voorremmen(dat is de wettelijke eis). Er is dus helemaal geen koppeling tussen hoofdremcilinder en achterremmen. Normaal stuurt het rempedaal rechtstreeks de computer aan die de verdeling verzorgt tussen de terugwinning van de elektriciteit en het hydraulische systeem. Het hydraulische systeem wordt, in normale situatie, niet rechtstreeks bedient door de voetrem. Daar zitten de gesloten kleppen tussen.

Op internet is veel hier over te vinden. Ik zal kijken of ik nog een stroomschema op kan duiken.

Geplaatst

Dank voor de artikelen.

10 uur geleden zei HansG:

Hier nog een artikel over brake by wire: sensotronic brake control van Bosch.

http://www.amt.nl/techniek/video/2010/9/bosch-sensotronic-brake-control-10146669

 

Dank voor de artikelen. Van mij mogen die mechanisch - hydrolische systemen uit de vorige eeuw helemaal verdwijnen. Elektronisch is nauwkeuriger, beter te regelen, minder monteur-afstellingen en minder onderhoud. En ook nog eens storing ongevoeliger.

Geplaatst
Op 20-7-2017 om 21:08 zei P4pp1ll0n:

3 augustus a.s., krijgt ook onze Niro (executiveline) de CC update...

Onze Executiveline heeft de software update inmiddels gehad en de ACC is vloeiender geworden en heeft geen raketstart meer als hij door de voorligger iets is afgezakt en ik wil inhalen! 

  • Like 1
  • 2 weken later...
Geplaatst
Op 6-8-2017 om 11:38 zei P4pp1ll0n:

Onze Executiveline heeft de software update inmiddels gehad en de ACC is vloeiender geworden en heeft geen raketstart meer als hij door de voorligger iets is afgezakt en ik wil inhalen! 

Zou je een schermafdruk willen maken met je huidige SW versie ?

Geplaatst
Citaat

Zou je een schermafdruk willen maken met je huidige SW versie ?

@Niro, de software versies op het display geven geen info over alle software van de auto. Tijdens de update van de CC software werden meerdere onderdelen van de auto gecontroleerd en er werd nieuwe software geïnstalleerd.

De versies op het entertainment systeem zijn gelijk gebleven.

  • Like 2
Geplaatst
Op 15-8-2017 om 13:46 zei HenkM:

@Niro, de software versies op het display geven geen info over alle software van de auto. Tijdens de update van de CC software werden meerdere onderdelen van de auto gecontroleerd en er werd nieuwe software geïnstalleerd.

De versies op het entertainment systeem zijn gelijk gebleven.

Is correct

  • 2 weken later...
Geplaatst

De CC narigheid is inderdaad weg, maar ik heb wel het idee dat zowel met CC als met zelf het gaspedaal bedienen er met name als je een helling opgaat het gedrag toch veranderd is.

Hij geeft dan gas bij en schakelt terug waardoor er nog meer gas bij gegeven moet worden, waardoor hij best wel hoog in zijn toeren komt.

Zijn er mensen die dit ook ervaren ?

 

 

Geplaatst
2 uur geleden zei KoosH:

De CC narigheid is inderdaad weg, maar ik heb wel het idee dat zowel met CC als met zelf het gaspedaal bedienen er met name als je een helling opgaat het gedrag toch veranderd is.

Hij geeft dan gas bij en schakelt terug waardoor er nog meer gas bij gegeven moet worden, waardoor hij best wel hoog in zijn toeren komt.

Zijn er mensen die dit ook ervaren ?

 

 

Dit ervaar ik ook. Juist vandaag diverse malen tunnels door geweest en wat jij schrijft klopt precies. Alle keren stond de cc aan en je hoorde aan het motorgeluid dar versnelling terugschakelde en motor flink aan toeren ging winnen.

Lijkt me ook niet fijn voor verbruik. En vond het zelf ook niet zo prettig. Zit er een sleurhut achter (heb ik gelukkig niet) dat zou dat logisch zijn. Ga komende week dezelfde route doen en zal dan versnelling handmatig laten staan.

Geplaatst

Ik denk dat dit meer aan het gedrag van de automaat ligt dan aan de cruise control.

@PeterSelie wanneer je het gaat testen zonder CC probeer je dan ook je snelheid vasthouden? Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen. Ik zal het zelf ook eens testen op punten waar ik van weet dat de Niro terugschakelt.

Geplaatst

Dit zal altijd een moeilijk punt blijven, iedereen heeft zijn eigen rijstijl en daar zal veel van af hangen zonder gebruik van de CC. Mij persoonlijk boeit het niet zo ik ben de bestuurder en heb het zelf in de hand. Met of zonder de CC, ik ervaar de Niro nog steeds als een hele fijne auto vergeleken met mijn vorige duurdere auto's vind ik hem top. Maar dit is mijn mening !!!!

  • Like 1
Geplaatst

Als ik met mijn Carens een tunnel uitrij of een heuvel opga moet ik ook terugschakelen.

Waarom zou een automaat dat niet moeten doen?

Mijn auto voor de Carens was een VW TSI 1,4 met DSG. 160 pk, maar die vertoonde dat gedrag ook. 

  • Like 2
Geplaatst
19 uur geleden zei BvE:

Dit zal altijd een moeilijk punt blijven, iedereen heeft zijn eigen rijstijl en daar zal veel van af hangen zonder gebruik van de CC. Mij persoonlijk boeit het niet zo ik ben de bestuurder en heb het zelf in de hand. Met of zonder de CC, ik ervaar de Niro nog steeds als een hele fijne auto vergeleken met mijn vorige duurdere auto's vind ik hem top. Maar dit is mijn mening !!!!

Maar wat ik ervaar is dat het gedrag na de update dus ook zonder CC veranderd is.

Geplaatst
18 uur geleden zei PeterD:

Als ik met mijn Carens een tunnel uitrij of een heuvel opga moet ik ook terugschakelen.

Waarom zou een automaat dat niet moeten doen?

Mijn auto voor de Carens was een VW TSI 1,4 met DSG. 160 pk, maar die vertoonde dat gedrag ook. 

Ik zeg niet dat hij niet moet terugschakelen, maar het lijkt erop dat hij nu terugschakeld en een hoop gas bij geeft terwijl hij dat voor heen zonder CC niet deed.

Maar dat kan je helaas niet beoordelen als je niet in een Niro rijdt.

Geplaatst

De sneer is duidelijk. 

Maar ik  stelde slechts een vraag.

Helaas moet ik nog drie weken wachten. Laat verder maar zitten.

Geplaatst

Mijn Niro is 6 weken geleden afgeleverd.

Ik ervaar wel wat hierboven wordt beschreven: als je met 130 km/h onder een aquaduct door rijdt en de Niro moet weer omhoog dan schakelt de automaat bij de klim terug. Dan kijkt mijn vrouw (bijrijder) mij aan en zegt ze: "wat doe je nou?". Dat waren we niet gewend want onze VW tdi handbak reedt in de 5e versnelling op CC probleemloos onder een aquaduct door zonder maar een moment in snelheid terug te vallen.

Vandaag heb ik weer met CC op snelweg gereden met de digitale snelheid in het supervision cluster. De snelheid staan vrijwel continue te wisselen.

Over anderhalve week heb ik een afspraak bij de dealer voor enkele opleveringspunten en dan gaan ze ook kijken of er een update is tov van de versie ik nu heb. Erg jammer dat niet inzichtelijk is wat er bij mij nu op staat.

 

 

Geplaatst

Een TDI is een heel ander concept dan een geknepen 1.6 blokje met elektra bijstand.
Natuurlijk schakelt een automaat terug als die moet klimmen.
En ja het kan even schrikken zijn.
Met mijn SP3 met 6 bak was het op de cc in DL iig niet leuk rijden in 2011.
Ik mag aannemen dat dat met de Niro nu oké is.
Ik heb er ook niks over gehoord in het verslag van Wimis vorig jaar naar Italië.

Geplaatst

Vergeet ook niet dat de Kia 6 versnellingen heeft. Ik herken het verschijnsel wel maar in 6 rijdt de Niro bijzonder geruisloos en de (lichte) geluidstoename bij 5 ervaar je dan als minder prettig.
In 5 produceert mijn Niro een vergelijkbaar geluidsniveau als mijn vorige auto en die had geen 6. Dat maakt de Niro ook zo'n prettige stille reisauto. 

Als je met andere auto's wil vergelijken zou je vermogen en overbrenging verhouding versnellingsbak ook mee moeten wegen.

Geplaatst
Op 3 september 2017 om 22:10 zei Nir00tje:

Mijn Niro is 6 weken geleden afgeleverd.

Ik ervaar wel wat hierboven wordt beschreven: als je met 130 km/h onder een aquaduct door rijdt en de Niro moet weer omhoog dan schakelt de automaat bij de klim terug. Dan kijkt mijn vrouw (bijrijder) mij aan en zegt ze: "wat doe je nou?". Dat waren we niet gewend want onze VW tdi handbak reedt in de 5e versnelling op CC probleemloos onder een aquaduct door zonder maar een moment in snelheid terug te vallen.

Vandaag heb ik weer met CC op snelweg gereden met de digitale snelheid in het supervision cluster. De snelheid staan vrijwel continue te wisselen.

Over anderhalve week heb ik een afspraak bij de dealer voor enkele opleveringspunten en dan gaan ze ook kijken of er een update is tov van de versie ik nu heb. Erg jammer dat niet inzichtelijk is wat er bij mij nu op staat.

 

 

Dat heeft te maken met de navigatie. De Niro weet waar hij rijdt en zorgt zo voor zoveel mogelijk elektrisch vermogen in te zetten. Ik heb dat bij de Benelux tunnel. Daar gaat de Niro gelijk als je de tunnel in rijdt voluit remmen op de elektromotor. Als je er uit gaat gebruikt de auto zoveel mogelijk de elektrische energie om uit de tunnel te komen. Dat gedrag had ik zowel voor de update als erna. Dus ja, dat is een product eigenschap:tt1:

Geplaatst

Predictive Energy Control (of hoe het ook heet) is ook niet aktief. Als je de (A)CC aan hebt staan dan doet de Niro zijn uiterste best om de ingestelde snelheid vast te houden. Wanneer de electronica registreert dat er meer vermogen geleverd moet worden dan wordt een versnelling teruggeschakeld en gas bij gegeven om dat te realiseren. Mij ervaring is dat wanneer de (A)CC eraf staat de Niro niet (of veel later) terugschakelt maar dat je dan wel moet accepteren dat de snelheid iets terugzakt in de klim. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...