Nir00tje Geplaatst 16 Februari, 2018 Geplaatst 16 Februari, 2018 Toen ik mijn allseason band koos was er geen enkele merkbare met een A-label. Dus dat was compromis 1. Bij bijvoorbeeld een ongeveer evenzware Passat stond letterlijk in het instructieboekje dat voor de met 235 brede band geleverde auto een 205 brede winterband werd geadviseerd. Ik neem aan dat dat niet uit dë duim gezogen is. Quote
Derrek Geplaatst 17 Februari, 2018 Geplaatst 17 Februari, 2018 23 uur geleden zei Nir00tje: Bijna iedereen weet dat een allseason band een compromis is. Bijna iedereen weet ook dat elke band uit compromissen bestaat. De ene band is beter in de regen, de andere met droog remmen, een derde met geluid en ga zo maar door. Er zijn zelfs ook zomerbanden die in de zomer gemiddeld slechter zijn dan een all-season als de CrossClimate en ook winterbanden die slechter zijn in de winter dan all-seasons (lees de testen er op na). Maar ook zeker banden die beter zijn op bepaalde onderdelen dan een all-season. De CrossClimate is wettelijk toegestaan in de winter zelfs in landen als Duitsland en Oostenrijk. Dat zegt wel iets. Dat er betere banden zijn in de sneeuw geloof ik graag, maar zijn diezelfde banden dan ook beter op een droge koude weg in Nederland? Er zijn immers weken in de winter dat ik niet in Oostenrijk of ergens anders in de sneeuw rijd. En wie wisselt zijn banden elke ochtend afhankelijk van het weer van die dag? Regenbanden als het gaat regenen, winterbanden als het gaat sneeuwen, zomerbanden als de zon schijnt.... Feit is dat CrossClimates tot de beste all-season banden behoort en als je voor all-seasons gaat dan is dit een goede keuze die zowel in Nederland als in Duitsland en in Engeland goed in de testen scoort. Feit is daarbij dat het met goede alle seasons veel goedkoper is (ook al zou je de banden met 4 mm profiel al vervangen) dan een extra set wielen met TPMS sendoren en winterbanden aanschaffen plus de kosten voor 2x per jaar wisselen en de kosten voor opslag. Heb je er geen goed gevoel bij en het extra geld ervoor over, wissel dan je banden halfjaarlijks om. In ieder geval is dat beter dan het hele jaar doorrijden op zomerbanden wat nu de helft van de automobilisten in NL nog doet bij gebrek aan een wettelijke regeling. 23 uur geleden zei HenkM: Jep, willen de CC's in de winter voldoen aan de eisen hier net over de grens dan moeten deze bij < 4mm profiel vervangen worden. Ze voldoen dan immers niet meer aan de eis. Verder geldt ook in Duitsland een wettelijke minimum profieldiepte van 1,6 mm voor zowel zomer als ook voor winterbanden (en ook voor all-seasons). Die 4 mm profieldiepte voor winterbanden is in Duitsland niet meer (en ook niet minder) dan een advies van de ADAC (en ook van de ANWB in NL). Ze "moeten" dus niet vervangen worden onder de 4 mm. 1 Quote
gjcvro Geplaatst 17 Februari, 2018 Geplaatst 17 Februari, 2018 Tsja, de velgen had ik al, passen 1:1 van mijn vorige auto. Banden: Voor nu zijn ze een maatje te klein, maar wel bruikbaar. TPMS negeer ik deze winter even, maar voor 100€ kun je ze al bestellen. Opslan en wisselen kost me niks behalve een uurtje werk. Dus of ik dan echt duurder uit ben? Denk van niet. Quote
HenkM Geplaatst 19 Februari, 2018 Geplaatst 19 Februari, 2018 Op 17-2-2018 om 12:16 zei Derrek: Ze "moeten" dus niet vervangen worden onder de 4 mm. Klopt helemaal., In de Duitse wetgeving staat dat het voertuig moet zijn toegerust voor de heersende omstandigheden. In winterse omstandigheden geld dat voor banden met te weinig (<4mm) profiel dat het voertuig niet voldoende is toegerust en wordt de schuldvraag hiervan afhankelijk (info Duitse jurist). Bij de meeste Duitse lease auto's worden niet voor niets winterbanden bij minder als 4mm profiel vervangen. Is er bv geen sneeuw kun je in Duistland prima met welke band dan ook met meer dan 1.6mm profiel de weg op. Quote
Derrek Geplaatst 19 Februari, 2018 Geplaatst 19 Februari, 2018 21 minuten geleden zei HenkM: Klopt helemaal., In de Duitse wetgeving staat dat het voertuig moet zijn toegerust voor de heersende omstandigheden. Dit klopt. En geldt overigens ook in Nederland! 22 minuten geleden zei HenkM: In winterse omstandigheden geld dat voor banden met te weinig (<4mm) profiel dat het voertuig niet voldoende is toegerust en wordt de schuldvraag hiervan afhankelijk (info Duitse jurist). Maar dit kun je niet zomaar stellen. Dat zal een rechter moeten beoordelen en pas na een ongeval waarbij dan tevens alle andere omstandigheden bij dit ongeval meegewogen worden. Zoals ligt er sneeuw en hoeveel of is het droog, etc. Ik heb ook geen jurisprudentie kunnen vinden waarbij een grens van 4 mm. als vaste veilige grens gesteld is. Ook dat is wellicht afhankelijk van de overige omstandigheden. Het is niet zo dat je zowiezo de schuld krijgt van een ongeval met een profiel beneden de 4 mm zoals bijvoorbeeld wel bij rijden onder invloed. In ieder geval helpt het al dat je winterbanden of all seasons hebt en niet op zomerbanden in de sneeuw rijdt. De politie zal in Duitsland in ieder geval niet bekeuren zolang het profiel van je winterband of toegestane all season (met sneeuwvlokje dus niet alleen met "M + S") boven de harde wettelijke grens van 1,6 mm is. Quote
HenkM Geplaatst 19 Februari, 2018 Geplaatst 19 Februari, 2018 24 minuten geleden zei Derrek: De politie zal in Duitsland in ieder geval niet bekeuren zolang het profiel van je winterband of toegestane all season (met sneeuwvlokje dus niet alleen met "M + S") boven de harde wettelijke grens van 1,6 mm is. Helaas is dit wel gebeurd bij een automobilist die het verkeer hinderde in de Eiffel omdat hij de heuvel niet opkwam bij sneeuw met winterwieltjes met 3mm profiel. Bekeuring viel gelukkig mee. Quote
Derrek Geplaatst 19 Februari, 2018 Geplaatst 19 Februari, 2018 Ik ken weer een automobilist die met winterbanden die een profiel hadden van 2 mm door de Eiffel is gereden en helemaal geen bekeuring heeft gehad. Quote
Nir00tje Geplaatst 19 Februari, 2018 Geplaatst 19 Februari, 2018 2 uur geleden zei Derrek: Ik ken weer een automobilist die met winterbanden die een profiel hadden van 2 mm door de Eiffel is gereden en helemaal geen bekeuring heeft gehad. Hoe vaak is hij aangehouden.? Quote
gjcvro Geplaatst 11 Maart, 2018 Geplaatst 11 Maart, 2018 Zo, winterbanden liggen weer in de garage. Laat de zomer maar weer beginnen. Quote
HenkM Geplaatst 11 Maart, 2018 Geplaatst 11 Maart, 2018 Gaat hier de komende dagen ook gebeuren maar mijn 2-wieler van stal halen heeft een iets hogere prioriteit Quote
gjcvro Geplaatst 11 Maart, 2018 Geplaatst 11 Maart, 2018 Ook overwogen, toch de banden maar even gedaan. Quote
Brat Pit Geplaatst 11 Maart, 2018 Geplaatst 11 Maart, 2018 Afgelopen week circa 3000 Km afgelegd met de Niro. De Michelin crossclimates hebben het prima gedaan. Normaalgesproken kom ik tijdens de jaarlijkse wintersport nauwelijks sneeuw op de weg tegen, in Frankrijk wordt dat prima geveegd, dit jaar was het iets anders. We op twee plekken en reden van Chamonix naar Tirol, een rit van 700Km dwars door de Alpen. We hebben toch zeker een uur over een besneeuwde pas gereden, met uiteraard de nodige haarspeldbochten. Is even wat anders dan een besneeuwd weggetje in het vlakke Nederland. Maar de kettingen konden in de doos blijven dankzij de prima banden. Eén opmerking: op ijs hebben de banden totaal geen grip, net als overigens veel andere winterbanden. Op een rotonden moest ik stoppen de ondergrond was verijsd. Ik kwam niet weg, gelukkig kon ik een stukje achteruit. De meeste 4 wiel aangedreven auto's kunnen het differentieel uitschakelen, dat zou op dat moment erg handig zijn geweest. ps. Die adaptive cruise control in combinatie met active lane keeping assist is een groot genot. Veilig, geeft heel veel ontspanning tijdens het rijden en je merkt dat je veel langer geconcentreerd kunt rijden. Althans zo heb ik het ervaren. 2 Quote
Kia de Niro Geplaatst 21 September, 2018 Geplaatst 21 September, 2018 Op 1-2-2017 om 07:58, niro zei: Gekozen door het prijsverschil voor imitatie TPMS. Velg band en TPMS gemonteerd gekregen van bandenboer. Bij aanvang winter er zelf onder gezet en sensors werkte meteen na enkele meters rijden. Niks inlezen koppelen of wat dan ook. Bandenboer heeft sensors besteld voor Niro en worden dan al meteen juist geprogrammeerd geleverd. Ik zou niet weten welk merk sensor nu in de band zit Goed te weten, want ik wilde ook geen (dure) originele sensoren voor mijn nog aan te schaffen winterbanden met velgen bestellen Quote
Rob_F Geplaatst 1 Oktober, 2018 Geplaatst 1 Oktober, 2018 Mijn nieuwe Kia Niro DynamicLine wordt over een week of 2 afgeleverd. Onder de Niro zitten de 16 inch velgen met aerodynamische wieldeksels. Ik ben mij nu aan het oriënteren op winterbanden en wil een nieuwe set velgen+banden kopen. Ik twijfel nog erg aan stalen of aluminium velgen. Ik las in dit topic dat de ET waarde echt 45 moet zijn. Ik zie bij diverse velgenaanbieders uiteenlopende ET waarden tussen de 40 en 50 voor 16 inch velgen wanneer ik de Kia Niro selecteer. De gewenste ET waarde schijnt niet in het boekje te staan en de dealer was er ook vrij vaag over. Mij is het volgende nog niet helemaal duidelijk: - In hoeverre is die ET waarde van 45 echt belangrijk tov bijvoorbeeld een ET waarde van 40? - Als ik stalen 16 inch velgen koop, kunnen daar dan ook de standaard aerodynamische wieldeksels opgezet worden? Quote
Sharkster Geplaatst 1 Oktober, 2018 Geplaatst 1 Oktober, 2018 52 minuten geleden, Rob_F zei: - In hoeverre is die ET waarde van 45 echt belangrijk tov bijvoorbeeld een ET waarde van 40? - Als ik stalen 16 inch velgen koop, kunnen daar dan ook de standaard aerodynamische wieldeksels opgezet worden? De ET waarde mag een klein beetje afwijken. Voor de beste info ga je gewoon langs een gerenommeerde bandenzaak (of meerdere) om een duidelijk beeld te krijgen. Ik zou absoluut geen stalen velgen nemen, die roesten al tijdens de eerste winter ! Lichtmetalen velgen zijn veel mooier, makkelijker in onderhoud en roesten niet. Daar staat wel een hogere prijs tegenover, maar ja 't is net wat je wil en ik zet de prijs meestal af tegenover het aantal jaren dat ik er plezier van heb en dan valt 't wel mee, maar vooral 't onderhoud (niet roesten) is mij veel waard! Als de standaard velgen die er nu onder zitten ook 16 '' zijn, dan zullen de wieldeksels ook wel op andere 16 '' stalen velgen passen. Succes met je keuze en je nieuwe Niro ! Quote
frogman Geplaatst 1 Oktober, 2018 Geplaatst 1 Oktober, 2018 ET waarde is het aantal millimeters dat van het hart van de velg naar de montageplaat (de achterkant waar de wielbouten doorheen gaan) Als je dus van 45 naar 40 gaat betekend dit dat je per wiel 5mm naar buiten komt. Dit zou een probleem in de wielkasten kunnen geven met b.v. scherp insturen. Nu lijkt me 5 mm op zich geen probleem. Aluminium of staal, sluit ik me bij de vorige schrijver aan. Succes met je keuze Quote
HenkM Geplaatst 2 Oktober, 2018 Geplaatst 2 Oktober, 2018 2 uren geleden, Sharkster zei: dan zullen de wieldeksels ook wel op andere 16 '' stalen velgen passen. Kijk wel uit, de originele deksels zitten met de wielbouten vast. Zal niet met iedere combinatie velg/bouten werken zonder de deksels te beschadigen. Quote
Rob_F Geplaatst 3 Oktober, 2018 Geplaatst 3 Oktober, 2018 Velgen maken de auto wel, dus heb besloten een iets grotere uitgave te doen door licht metalen ipv stalen velgen te kopen. Van de velgen weet ik niet veel, behalve dat ze er prachtig uitzien en TÜV gekeurd zijn. De winterbanden komen goed uit de ANWB test qua zuinigheid, veiligheid en geluid. Het wordt waarschijnlijk onderstaande set. Velgen : Alutec Singa Zilver, maat 6,5x16 naaf 67,1 ET45 Winterbanden : Goodyear Ultragrip 9 205/60/R16 92H (of 96H) Dit setje kost € 740,- inclusief montage, balanceren en compleet thuisbezorgen. eventueel ook nog met TMPS sensoren voor € 160,- extra, dus € 900,- totaal. Volgens mij een mooie deal, alles in één, geen gedoe met verschillende bedrijven voor levering en montage. De prijs zal overal niet veel van elkaar verschillen. Quote
Sharkster Geplaatst 3 Oktober, 2018 Geplaatst 3 Oktober, 2018 Ik weet niet welke kleur jouw auto is, maar anders staan antraciet grijs of zwarte velgen ook heel mooi onder je auto en bovendien zie je daar het vuil ook minder snel op en da's in de winter mooi meegenomen! Ik zou er wel meteen die TPMS ventielen in laten zetten, want anders zit je de hele tijd dat je de winterbanden eronder hebt tegen zo'n rood knipperend lampje aan te kijken. Zorg wel dat de TPMS ventielen 'geprogrammeerd en ingeleerd' zijn, anders heb je alsnog een rood knipperend lampje. De Ultragrip 9 is inderdaad een goede keuze, en de complete set is een nette prijs. Quote
Mr. T. Geplaatst 10 Oktober, 2018 Geplaatst 10 Oktober, 2018 Op 3-10-2018 om 11:33, Rob_F zei: Velgen maken de auto wel, dus heb besloten een iets grotere uitgave te doen door licht metalen ipv stalen velgen te kopen. Van de velgen weet ik niet veel, behalve dat ze er prachtig uitzien en TÜV gekeurd zijn. De winterbanden komen goed uit de ANWB test qua zuinigheid, veiligheid en geluid. Het wordt waarschijnlijk onderstaande set. Velgen : Alutec Singa Zilver, maat 6,5x16 naaf 67,1 ET45 Winterbanden : Goodyear Ultragrip 9 205/60/R16 92H (of 96H) Dit setje kost € 740,- inclusief montage, balanceren en compleet thuisbezorgen. eventueel ook nog met TMPS sensoren voor € 160,- extra, dus € 900,- totaal. Volgens mij een mooie deal, alles in één, geen gedoe met verschillende bedrijven voor levering en montage. De prijs zal overal niet veel van elkaar verschillen. Hoi Rob, Heb je ook een link naar de site waar je besteld hebt? Quote
Rob_F Geplaatst 10 Oktober, 2018 Geplaatst 10 Oktober, 2018 Op 3-10-2018 om 23:40, Sharkster zei: Ik weet niet welke kleur jouw auto is, maar anders staan antraciet grijs of zwarte velgen ook heel mooi onder je auto en bovendien zie je daar het vuil ook minder snel op en da's in de winter mooi meegenomen! Ik zou er wel meteen die TPMS ventielen in laten zetten, want anders zit je de hele tijd dat je de winterbanden eronder hebt tegen zo'n rood knipperend lampje aan te kijken. Zorg wel dat de TPMS ventielen 'geprogrammeerd en ingeleerd' zijn, anders heb je alsnog een rood knipperend lampje. De Ultragrip 9 is inderdaad een goede keuze, en de complete set is een nette prijs. Zoals vermeld in mijn profiel, Gravity Blue. Daarom lijken mij de zilverkleurige velgen erg mooi. Maar ook de black front polished misstaan niet. Deze zijn wel 15 tot 20 euro per velg duurder. Quote
Rob_F Geplaatst 10 Oktober, 2018 Geplaatst 10 Oktober, 2018 55 minuten geleden, Mr. T. zei: Hoi Rob, Heb je ook een link naar de site waar je besteld hebt? Hallo Mr. T, Ik heb de set nog niet besteld. Ik ben intensief op zoek geweest in de online jungle van banden en velgen. Soms lopen de prijzen niet ver uiteen, dat is dus niet het probleem. maar het gaat om het totale plaatje. Het liefst koop ik het bij een gespecialiseerd bandenbedrijf in mijn omgeving. Maar die zijn tot nu toe echt veel duurder. Online kom je goede prijzen tegen, maar bij het blijken vaak grote dozenschuivers te zijn waar het in het slechtste geval fout gaat en dan ook goed fout qua service, levering en creditering (oa bij bandenconcurrent vorig jaar meegemaakt). Daarentegen, als het goed gaat, zeker een prijsvoordeel. Het loont zeker om veel reviews te lezen, en dan vooral naar de inhoud en dan zelf je conclusie trekken. Maar de set waar ik het eerder over had, kost € 900,- bij Velgenland in Vijfhuizen (omg. A'dam). Zij vragen een nette prijs en de set kan gemonteerd/gebalanceerd en al verzonden worden naar je huisadres. De 4 wielen wisselen doen ik al heel lang 2x per jaar zelf (uurtje werk). Maar hier kun je ook zelf heen gaan om het ter plekke te kopen en monteren. Ik weet nog niet waar ik voor kies, het is voor mij 85 km rijden. Ik wil nog wel even benadrukken dat ik verder geen commercieel belang heb met dit bedrijf. Voor mij was de prijs, de vaste locatie, levering incl. montage/balancering en de reviews doorslaggevend om hier volgende maand de set te kopen, mits ik nog bij een lokale bandenboer dezelfde gemonteerde/gebalanceerde set voor deze prijs kan krijgen. Groot voordeel is dat alles bij 1 bedrijf is geregeld, dus geen aparte banden+velgen leverancier en een andere montage partner. Quote
dropje Geplaatst 2 November, 2018 Geplaatst 2 November, 2018 Onder de Megane dci hadden wij Michelin Crossclimate, die bevielen erg goed. Zit nu een beetje te dubben of ik een hele set met velg/winterband/TPMS ga kopen, of toch maar weer de Crossclimates er onder (de + dan). Enige jammere is dat er nog prima zomerbanden onder de Niro zitten, daar krijg ik natuurlijk geen drol voor 2de-hands. Iemand ervaring met de Goodyear Vector 4season Gen2 ?? Die zit in tests af en toe nog boven de Crossclimate, beetje dezelfde specs, wel paar tientjes goedkoper. Quote
Derrek Geplaatst 2 November, 2018 Geplaatst 2 November, 2018 4 uren geleden, dropje zei: Zit nu een beetje te dubben of ik een hele set met velg/winterband/TPMS ga kopen, of toch maar weer de Crossclimates er onder (de + dan). Enige jammere is dat er nog prima zomerbanden onder de Niro zitten, daar krijg ik natuurlijk geen drol voor 2de-hands. Die zomerbanden brengen inderdaad niets of niet veel op maar de CrossClimates zullen uiteindelijk toch veel voordeliger zijn. Geen kosten voor extra velgen nodig, geen kosten voor extra TPMS sensoren in die velgen en ook niet elk half jaar de kosten (of de tijd als je het zelf doet) voor het wisselen. Bovendien niet dubben of je de winterbanden er in oktober, november of toch maar begin december onder laat zetten. Je weet het nooit in Nederland. Soms is het in november nog 15 graden en een paar dagen later kan het weer vriezen. En voor je het weet zit je in maart in je zwembroek onder je parasolletje in de tuin. In die tussen seizoenen rijdt je op de CC altijd veilig! 1 Quote
dropje Geplaatst 2 November, 2018 Geplaatst 2 November, 2018 Vanmiddag nog even bij de plaatselijke bandenboer geweest, hij adviseerde de Vredestein Quatrac 5..... om de keuze nog makkelijker te maken... Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.