Hippe lip Geplaatst 23 December, 2018 Geplaatst 23 December, 2018 Op 2-10-2018 om 00:22, Sharkster zei: Ik zou absoluut geen stalen velgen nemen, die roesten al tijdens de eerste winter ! Lichtmetalen velgen zijn veel mooier, makkelijker in onderhoud en roesten niet. Vanwege de net bestelde e-Niro zit ik dit draadje door te lezen. Bij mijn huidige auto (Citroen C5) heb ik winterbanden op stalen velgen gekocht. Die velgen zijn nu 12 jaar oud en hebben nog geen spatje roest. En ik kan je. Erzekeren dat ik weinig (geen eigenlijk) moeite doe om die dingen schoon te houden. Dat stalen velgen voor de winterbanden snel roesten is dus echt een fabeltje. Quote
HenkM Geplaatst 23 December, 2018 Geplaatst 23 December, 2018 (aangepast) 3 uren geleden, Hippe lip zei: Vanwege de net bestelde e-Niro zit ik dit draadje door te lezen. Bij mijn huidige auto (Citroen C5) heb ik winterbanden op stalen velgen gekocht. Die velgen zijn nu 12 jaar oud en hebben nog geen spatje roest. En ik kan je. Erzekeren dat ik weinig (geen eigenlijk) moeite doe om die dingen schoon te houden. Dat stalen velgen voor de winterbanden snel roesten is dus echt een fabeltje. Een fabeltje wil ik het zeker niet noemen. Zal ook aan de kwaliteit en afwerking van de velg liggen. Heb in het verleden ook best wel roestvorming gehad op mijn stalen wintervelgjes gehad. Aangezien ik altijd doppen op de velgen heb gehad (schreeuwt wat minder: "kijk eens ik heb winterbanden" ) lag ik er niet wakker van. Mooie allu's waar eenmaal de pekel op heeft ingevreten (bloemkool-effect) ziet er ook niet uit. Nu heb ik dus de originele allu's met doppen (best of both world's ). 23 December, 2018 aangepast door HenkM Quote
Hippe lip Geplaatst 24 December, 2018 Geplaatst 24 December, 2018 10 uren geleden, HenkM zei: Mooie allu's waar eenmaal de pekel op heeft ingevreten (bloemkool-effect) ziet er ook niet uit. Nu heb ik dus de originele allu's met doppen (best of both world's ). Tja, dat die alu velgen ook last kunnen hebben van de pekel dat wist ik. Daarom vraag ik me af of het wel de kosten waard is om van die mooie dingen te kopen voor de winterbanden. Roest aan je stalen velgen (als dat al gebeurt) kun je wegstoppen achter een wieldop. Maar als die alu dingen eenmaal gaan corroderen (een kras door de lak vanwege een stoeprandje is zó gebeurd) dan houd je dat niet meer tegen en zien ze er niet meer uit. Daar gaat je investering dan..... Zijn er ook LM velgen die geen last van de pekel hebben? Waar dat bloemkooleffect niet optreed als de toplaag (lak of wat dan ook) beschadigd is? Quote
Derrek Geplaatst 25 December, 2018 Geplaatst 25 December, 2018 IJzer oxideert met water (noemen we roest) en aluminium oxideert met zout. Het is feitelijk hetzelfde effect. Daarom worden zowel stalen als aluminium velgen gespoten om de te beschermen tegen water cq zout. Beschadigt de laklaag dan oxideert het metaal. Quote
pdakkerman Geplaatst 25 December, 2018 Geplaatst 25 December, 2018 Waarom niet plastic-dip? Heb ik pas gedaan met m'n LM wintervelgen. Quote
Hippe lip Geplaatst 25 December, 2018 Geplaatst 25 December, 2018 5 uren geleden, Derrek zei: IJzer oxideert met water (noemen we roest) en aluminium oxideert met zout. Het is feitelijk hetzelfde effect. Daarom worden zowel stalen als aluminium velgen gespoten om de te beschermen tegen water cq zout. Beschadigt de laklaag dan oxideert het metaal. Dit verhaal is me wel bekend, maar ik doelde met mijn vraag meer op het soort materiaal van de LM velgen. Om te beginnen heb je kwaliteitsverschillen in het aluminium; dat zal wel aan toevoegingen (bijmengingen) liggen. Het aluminium van sommige Aziatische motorfietsen kon vroeger snel en lelijk corroderen als er een krasje zat in de laklaag over dat alu. Het aluminium van de BMW-motorfietsen uit diezelfde tijd was gewoon onbehandeld (blank) en daar gebeurde nix mee. Verder zijn er mss LM velgen van een ander materiaal dan alu, dat niet zo corrodeert? Quote
Hippe lip Geplaatst 27 December, 2018 Geplaatst 27 December, 2018 Dit was als vraag hier bedoeld: Weet iemand of er mss LM velgen zijn van een ander materiaal dan alu, dat niet corrodeert zonder beschermlaag? Quote
gjcvro Geplaatst 27 December, 2018 Geplaatst 27 December, 2018 Andere materialen Naast lichtmetaal worden er ook andere materialen gebruikt om velgen te maken. Voorbeelden zijn magnesium (zeer licht van gewicht, maar ook zeer prijzig) en carbon (eveneens zeer licht van gewicht, maar ook zeer prijzig). Quote
Kia de Niro Geplaatst 27 December, 2018 Geplaatst 27 December, 2018 (aangepast) Nu rijd ik vanaf 2005 met winterwielen op LM velgen (zwarte stalen velgen vind ik te lelijk) en nu 4 auto's verder heb ik nog nooit roestvorming op de velgen vernomen, omdat ik ze waarschijnlijk regelmatig 's winters afspuit. Tegenwoordig hoef je het voor de prijs t.o.v. stalen velgen niet te laten: voor de 16 inch heb je onder de 300,- (voor 4 stuks) al vrij veel keuze! 27 December, 2018 aangepast door Kia de Niro foto toevoegen Quote
Kia de Niro Geplaatst 27 December, 2018 Geplaatst 27 December, 2018 Op 11-11-2018 om 11:54, Kia de Niro zei: Toen ik 1 september mijn Niro kreeg, ben ik ook direct gaan kijken naar winterbanden en kwam er dus achter dat ik voor de winterwielen ook weer aparte TMPS ventielen nodig had, wat een financiële tegenvaller was van bijna €200,- Uiteindelijk voor totaal 800,- lichtmetalen velgen met Dunlop Winter Sport 5 banden (Beste uit de test Autoweek 2018) en voor de Niro, voorgeprogrammeerde TMPS ventielen gekocht. Volgende week zaterdag zet ik ze er op, dus het resultaat moet ik nog afwachten...... Quote
Hippe lip Geplaatst 27 December, 2018 Geplaatst 27 December, 2018 Op 25-12-2018 om 10:37, pdakkerman zei: Waarom niet plastic-dip? Heb ik pas gedaan met m'n LM wintervelgen. Waarom heb je er een plastic dip op gedaan? Verwacht je dat de standaard laklaag niet genoeg bescherming biedt? En hoe dik is die plastic-diplaag? Quote
pdakkerman Geplaatst 27 December, 2018 Geplaatst 27 December, 2018 1 uur terug, Hippe lip zei: Waarom heb je er een plastic dip op gedaan? Verwacht je dat de standaard laklaag niet genoeg bescherming biedt? En hoe dik is die plastic-diplaag? Ik vond die zilveren velgen niet mooi. Maar destijds voor een leuke prijs over kunnen nemen. Het liefst had ik juist 16" zwart staal gehad. Om m'n wens voor zwarte velgen toch te vervullen, kwam ik uit op plasti-dippen. Is dus niet voor de bescherming bedoeld. Voor 50,- 4 spuitbussen en een middagje werk en erg blij met het resultaat. Er zit een laag of 4 /5 op. Quote
Derrek Geplaatst 28 December, 2018 Geplaatst 28 December, 2018 22 uren geleden, gjcvro zei: Andere materialen Naast lichtmetaal worden er ook andere materialen gebruikt om velgen te maken. Voorbeelden zijn magnesium (zeer licht van gewicht, maar ook zeer prijzig) en carbon (eveneens zeer licht van gewicht, maar ook zeer prijzig). Behalve aluminium zijn er velgen van titanium, magnesium, kevlar, inconel en ook carbon (die laatste is geen metaal maar koolstofvezel). Maar ik denk niet dat die wilt betalen… Quote
Hippe lip Geplaatst 28 December, 2018 Geplaatst 28 December, 2018 Dan ga ik toch maar eens kijken naar stalen velgen met nette doppen erop. Dat scheelt toch aardig in de kosten, neem ik aan. Alleen vraag ik me af of ik en incourante maat heb. De e-Niro heeft 17" wielen. Geen idee nog hoe het met de overige kenmerken (maten) van die velgen zit. Moet ik nog aan Kia gaan vragen. Of is dat ergens online op te zoeken? Quote
gjcvro Geplaatst 28 December, 2018 Geplaatst 28 December, 2018 Renault velgen, Megane 3 passen, en die staan er genoeg op mp, sensors moet je dan nog wel speciaal kia kopen, of een tijdje de waarschuwing negeren. Quote
Hippe lip Geplaatst 28 December, 2018 Geplaatst 28 December, 2018 (aangepast) 6 uren geleden, gjcvro zei: Renault velgen, Megane 3 passen, en die staan er genoeg op mp, sensors moet je dan nog wel speciaal kia kopen, of een tijdje de waarschuwing negeren. Zijn die 17” dan? De Niro heeft tot nu toe 16” en 18” wielen. De e-Niro daarentegen heeft 17”. Weet ook niet waarom. En beide zitten met 5 bouten vast? En dan heb je nog zoiets als de ET-waarde, hoe ver het wielmidden naar buiten zit t.o.v. de flens waarop het wiel zit. Toch (klok en klepel...)? Geen idee hoeveel die is bij de e-Niro.... En die sensors, dat komt wel goed. Dat lijkt me het kleinste probleem. Maar ze komen er zeker wel op. 28 December, 2018 aangepast door Hippe lip Quote
gjcvro Geplaatst 28 December, 2018 Geplaatst 28 December, 2018 Megane heeft ook verschillende diameters. Ik had 17 voor zomer en 16 voor winter. En ik gebruik de wintervelgen nog steeds Op de niro. ET waarde klopt redelijk, is ook 5x114 alleen het naafgat is anders, ik heb nieuwe centreerringen gemaakt, maar weet niet zeker of ze nou groter of kleiner moesten. Mazda heeft overigens ook 5x114 Misschien heeft de e niro wel grotere remschijven, en daardoor 17"? Quote
Hippe lip Geplaatst 29 December, 2018 Geplaatst 29 December, 2018 Hoe kom je aan alle maten die bij de velgen van je auto horen? Dat staat niet in het instructieboekje toch? Quote
gjcvro Geplaatst 29 December, 2018 Geplaatst 29 December, 2018 Volgens mij wel ergens in het boekje, maar kan het nou ook niet meer vinden. Maar dit helpt ook al: https://www.velgensteekwijzer.nl/auto/Kia/Niro (2016 - ).html Quote
Hippe lip Geplaatst 29 December, 2018 Geplaatst 29 December, 2018 4 uren geleden, gjcvro zei: Maar dit helpt ook al: https://www.velgensteekwijzer.nl/auto/Kia/Niro (2016 - ).html Daar vond ik dit, maar ben nu niet zeker of dit het zelfde is voor de e-Niro. Die is zó nieuw dat het kan zijn dat de gegevens daarvan nog niet in zo'n database staat. Zou vervelend zijn als ik de verkeerde velgen erbij haal. Ik kan voor de zekerheid mss beter wachten tot de auto er is? Quote
pdakkerman Geplaatst 30 December, 2018 Geplaatst 30 December, 2018 Let op De bandenmaat van de e-niro is volgens de brochure van kia.nl: 215/55- 17. In vergelijking met 205/60-16 zijn ze 2,4% groter en 1,6cm hoger. Ws is de hogere bodemspeling oa door deze banden Quote
Nir00tje Geplaatst 30 December, 2018 Geplaatst 30 December, 2018 Denk eerder het hogere gewicht Quote
Case Geplaatst 30 December, 2018 Geplaatst 30 December, 2018 Let bij het kiezen van banden niet alleen op de maat, maar ook op de load-index! Quote
Hippe lip Geplaatst 30 December, 2018 Geplaatst 30 December, 2018 10 minuten geleden, henk smit zei: de maat van winter wielen. van een Kia nero is 205 60 16 Dat is de maat van de banden. We hebben het hier over de maten van de velgen... Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.