Karel S Posted February 12, 2017 Posted February 12, 2017 (edited) Ik heb sinds oktober 2016 een Kia Niro First Edition. Fijne auto, maar rijdt helaas zo af en toe onregelmatig bij een snelheid tussen 70 en 90 km/u met en zonder cruise-control. De auto voelt dan licht-schokkend aan, waardoor het gevoel ontstaat dat je op een weg met keitjes rijdt terwijl dat in werkelijkheid een strakke asfaltweg is, of je krijgt het gevoel dat de brandstoftoevoer enigszins hapert. In de stad, rijdend met een matige snelheid tot 50 km/u, is er geen enkel probleem. De auto heeft al twee keer een update gehad. Wel een lichte verbetering merkbaar, maar zeker nog geen echte oplossing. Het bederft mijn rijplezier toch wel behoorlijk. Wie herkent dit probleem bij de Kia Niro? Is er een definitieve oplossing? Edited February 12, 2017 by Karel S aangepast aan geldende regels maximum snelheid n de stad 1 Quote
Specialmade Posted February 12, 2017 Posted February 12, 2017 54 minuten geleden zei Karel S: Ik heb sinds oktober 2016 een Kia Niro First Edition. Fijne auto, maar rijdt helaas zo af en toe onregelmatig bij een snelheid tussen 70 en 90 km/u met en zonder cruise-control. De auto voelt dan licht-schokkend aan, waardoor het gevoel ontstaat dat je op een weg met keitjes rijdt terwijl dat in werkelijkheid een strakke asfaltweg is, of je krijgt het gevoel dat de brandstoftoevoer enigszins hapert. In de stad, rijdend met een matige snelheid tot 60/70 km/u, is er geen enkel probleem. De auto heeft al twee keer een update gehad. Wel een lichte verbetering merkbaar, maar zeker nog geen echte oplossing. Het bederft mijn rijplezier toch wel behoorlijk. Wie herkent dit probleem bij de Kia Niro? Is er een definitieve oplossing? Dit probleem is bekend maar zou toch zeker beter moeten zijn na de update. Er wordt gewerkt aan een passende oplossing voor dit probleem. Het betreft (waarschijnlijk) de schakelmomenten tussen EV en benzinemotor. In de stad mag je overigens maar 50 km/u rijden. 2 Quote
Ron Penguin Posted February 12, 2017 Posted February 12, 2017 Herken het ook wel, zijn inderdaad de schakelmomenten van EV en binzinemotor. Na de update is het beter, maar lijkt of het toch weer iets meer voelbaar wordt, vooral van benzine naar EV. Maar ik vindt het niet in die mate dat het hinderlijk is, maar kan beter. 1 Quote
F.Hermans Posted February 22, 2017 Posted February 22, 2017 Hier het zelfde probleem en dan al vanaf dag 1. De niro ging steeds slechter rijden als nood oplossing heeft mijn dealer toen iets aan de egr klep gedaan, want ze wisten niet wanneer de update er zou zijn. Liep daarna beter, tijdje later kreeg ik de update en daarna direct weer het zelfde probleem, ook verbruik werd steeds hoger. De monteur heeft vorige week het rij geheugen gereset, de niro reed al direct rustiger en verbruik gaat nog steeds omlaag. Maar hij rijdt nog steeds niet fijn ( zelfde probleem als eerst ). Er is nu besloten om 1 wachten tot de update er is en 2 de egr klep wordt vervangen ( dit omdat hij wel fijner reed toen ze er iets aan gedaan hadden ) eens afwachten. oja die van mij is ook van oktober...toeval..? Gr Frank 2 Quote
Karel S Posted February 22, 2017 Author Posted February 22, 2017 Hallo Frank, Goed dat je reageert. Als we elkaar op de hoogte houden zijn we beter geïnformeerd/voorbereid voor de gesprekken met de Kia-organisatie. De stand van zaken met mijn auto is als volgt. Na de recente update rijdt ook mijn auto wel beter, maar zeker nog niet zonder haperen. Ook mij wordt verteld dat het probleem veroorzaakt wordt door onvoldoende vlekkeloos schakelen van de automaat. Ik hoor wel dat er weer een update beschikbaar komt over ongeveer een week of drie/vier. Groet, en houd mij op de hoogte! 1 Quote
Jurbro Posted March 11, 2017 Posted March 11, 2017 Mijn Niro geeft sinds kort, (merk het vooral als ik op de snelweg rijdt) en hij schakelt over naar EV een lichte schok, hoop dat, dat niet erger wordt. A.S. maandag naar de garage voor de CarPlay en de navigatie update, meldt ik dit gelijk maar even, ben benieuwd!! Quote
F.Hermans Posted March 23, 2017 Posted March 23, 2017 Op 22-2-2017 om 17:42 zei Karel S: Hallo Frank, Goed dat je reageert. Als we elkaar op de hoogte houden zijn we beter geïnformeerd/voorbereid voor de gesprekken met de Kia-organisatie. De stand van zaken met mijn auto is als volgt. Na de recente update rijdt ook mijn auto wel beter, maar zeker nog niet zonder haperen. Ook mij wordt verteld dat het probleem veroorzaakt wordt door onvoldoende vlekkeloos schakelen van de automaat. Ik hoor wel dat er weer een update beschikbaar komt over ongeveer een week of drie/vier. Groet, en houd mij op de hoogte! Vandaag is de egr klep vervangen en opnieuw afgesteld, nu eens afwachten hoe hij rijdt.....ook update gekregen van de Navi ( zonder te vragen goede service...) Ben ook gaan tanken en weer viel me op dat als ik klaar ben en start en hem dan uit zet even wacht en weer start de hoeveelheid km die ik kan rijden meer is geworden als toen ik hem de eerste keer startte.... nog iemand opgevallen ? De update voor de cc was er nog niet....kon me ook niet vertellen wanneer hij er was...zou gebeld worden. Gr Frank Quote
Karel S Posted March 23, 2017 Author Posted March 23, 2017 Bedankt Frank, Voor mij is het vervangen van de egr klep helemaal een nieuwe optie. Is dit een initiatief van jouw dealer of van Kia-Nederland? Wel is weer een update van het motormanagement in het vooruitzicht gesteld voor begin april. Wil je mij op de hoogte houden van de ontwikkelingen, want ik ben wel erg benieuwd of en wanneer het probleem definitief is opgelost. Gr v Karel S. Quote
F.Hermans Posted March 23, 2017 Posted March 23, 2017 2 uur geleden zei Karel S: Bedankt Frank, Voor mij is het vervangen van de egr klep helemaal een nieuwe optie. Is dit een initiatief van jouw dealer of van Kia-Nederland? Wel is weer een update van het motormanagement in het vooruitzicht gesteld voor begin april. Wil je mij op de hoogte houden van de ontwikkelingen, want ik ben wel erg benieuwd of en wanneer het probleem definitief is opgelost. Gr v Karel S. Hoi, het vervangen van de egr klep is gedaan in overleg van "mijn" monteur bij de dealer en mezelf. Ik laat weten hoe het gaat, reed al fijner bij het naar huis komen.....Gr Frank Quote
Hhenry Posted November 5, 2017 Posted November 5, 2017 Vorige week gereden met de chef monteur en computerapparatuur aan boord voor het schokken te registreren. We waren nog geen 100 meter aan het rijden toen gaf hij al 21 hits aan op cilinder 1 en 3 en daarna 35 hits op cilindet 2 en 4. Contact opgenomen met Kia Nederland en nu moet ik maandag 13 november mijn Niro brengen voor een nieuwe egr klep en daarna weer testrijden met computerapparatuur aan boord. Ik ben benieuwd of het helpt en voor hoelang. Ik houd jullie op de hoogte. Mijn Niro is van februari 2017 en heeft 31000 km gelopen. Quote
F.Hermans Posted November 6, 2017 Posted November 6, 2017 19 uur geleden zei Hhenry: Vorige week gereden met de chef monteur en computerapparatuur aan boord voor het schokken te registreren. We waren nog geen 100 meter aan het rijden toen gaf hij al 21 hits aan op cilinder 1 en 3 en daarna 35 hits op cilindet 2 en 4. Contact opgenomen met Kia Nederland en nu moet ik maandag 13 november mijn Niro brengen voor een nieuwe egr klep en daarna weer testrijden met computerapparatuur aan boord. Ik ben benieuwd of het helpt en voor hoelang. Ik houd jullie op de hoogte. Mijn Niro is van februari 2017 en heeft 31000 km gelopen. Hoi, Na een jaar liggen te zoeken hoe het komt dat de Niro schokkend rijdt was de eerste conclusie het lag aan de bougies....dus niet. Ook ik ben daarna gaan rijden met monteur en computerapparatuur..conclusie de Niro boordcomputer gaf geen foutmelding aan maar op de apparatuur van de monteur was wel degelijk iets mis met de Niro. Ook bij waren het de cilinders foute verbranding van de ontstekingen. Volgens Kia was dit zeker het probleem en zou opgelost zijn door plaatsen van nieuwe ontstekingen, de dealer stond hier ook achter. Zelf had ik al aangegeven dat ik het liefst de Niro omgeruild wilde hebben omdat dit probleem al van dag 1 speelt en ik geen enkel plezier en vertrouwen in de Niro had.. Maar volgens dealer zou nu toch opgelost moeten zijn..... Dus NIET heb me dan ook zeer boos bij dealer telefonisch gemeld dat het nu echt einde oefening was De verdere details laat ik maar weg.....Maar heb de Niro ingeruild met een goede deal dank zij de dealer, de "hulp" van Kia nl was een stuk minder, zou dus niet te veel van hun verwachten. Bij mijn Niro is al eerder de egr klep vervangen heeft niets geholpen.... Veel succes verder. ik ben een jaar bezig geweest hiermee.... Gr Frank Quote
Karel S Posted November 6, 2017 Author Posted November 6, 2017 Ik heb de discussie met belangstelling gevolgd omdat de problemen die ik sinds de aankoop van mijn Niro in oktober 2016 heb, dezelfde zijn als zijn aangegeven in de laatste berichten op dit forum. 'Gelukkig' ben ik dus niet de enige die ontevreden blijft over het 'stotteren' van de auto. Deze term ontleen ik aan de ervaringen van een koper van de Niro in Tel Aviv. Deze gaat een zaak aanspannen om de problemen opgelost te krijgen. Onbegrijpelijk dat er geen echte suggestie komt uit het Kia-bastion. Mijn dealer luistert en luistert en installeert weer een update als deze beschikbaar komt, maar dat alles leidt niet tot een definitief bevredigende oplossing. Ik lees nu dat er een deler is die kennelijk van het gezeur af wil zijn en aan een aanvaardbare oplossing heeft meegewerkt door de auto in te ruilen. Zit er geheimhouding op deze deal of kun je aangeven waar ik aan moet denken ingeval van bijbetaling. Blijft het probleem dat je ook na die inruil niet weet wat je mee naar huis neemt. Het blijft toch buitengewoon merkwaardig dat je zonder ook maar enig benul te hebben van wat je nu eigenlijk meeneemt na de betaling van ongeveer € 31.500 je om de hoek al kan merken dat er iets mis is. En dan....... ben jij de klos. Over garantie gesproken. Je zou eigenlijk eerst een testrit moeten kunnen maken voordat je je geld afgeeft. Heeft iemand daar een oplossing voor? Ik hoor graag van jullie hoe de verdere ervaringen zijn met pogingen om het euvel te verhelpen. Gr . Karel S Quote
Haida Posted November 16, 2017 Posted November 16, 2017 Hallo, ook ik heb vanaf het begin(april 2017, kmstand nu 28.000)) met mijn Niro FE dezelfde problemen. Is inmiddels al 2 x terug geweest bij de dealer waarin de eerste keer een softwareupdate is uitgevoerd en de laatste keer een softwareupdate en vervanging van de injectoren. Dat laatste is na overleg met Kia Nederland geweest. De monteur had zo zijn twijfels bij het vervangen van de injectoren en had sterk de indruk dat dit toch echt een motormanagement issue(software)was. Na de beide softwareupdates leek het schokken enigzins minder te zijn maar na enige tijd keert het probleem weer helemaal terug. Bij mij is het schokken/stotteren allen rond de 100 km p/u. Bij andere snelheden doet dit fenomeen zich niet voor. Voor mij geldt hetzelfde...ik heb een nieuwe auto gekocht om de laatste werkbare jaren probleemloos te kunnen rijden. Ik rij dagelijks 230 km woon/werk en uiteraard is de snelheid grotendeels rond de 100 km en neemt de ergernis ernstig toe. Ik vindt het vooral jammer omdat de Niro buiten dit ongemak een hele fijne auto is. Maar bij mij begint nu ook wel enige 'metaalmoeheid' op te treden. Ik ga uiteraard weer terug naar de dealer maar ga nu toch echt meer dwingend eisen dat dit probleem structureel wordt weggenomen. Het is blijkbaar een feit dat dit een meer voorkomend probleem is waar Kia gewoon een goede structurele oplossing voor moet verzinnen. Van mij part zetten ze er een motor van een ander model in want het lijkt vooral bij de First Editions voor te komen. Die hadden overigens ook als enige model problemen met de CC(ook daar had ik last van...). Ik ben benieuwd of Kia Nederland meeleest op dit forum gr, John Quote
ceedje Posted November 29, 2017 Posted November 29, 2017 Hallo beste NIRO rijders. Ben nu nog in het zit van een KIA Ceed 1.6. Heb deze auto nu bijna 4 jaar en ben altijd zeer tevreden geweest. Het enige minpunt was de Navigatie "Pioneer F840BT" Dure kaarten (149 Euro) en het komt nog al eens voor dat de fix lang op zich laat wachten. Daarnaast worden de kaarten te weinig geupdate (huidige kaart 2014). Nu overweeg ik de aankoop van een KIA NIRO, maar maak me zorgen om wat ik hier lees. Op een auto die regelmatig tijdens het rijden schokt zit ik niet te wachten. Had dit signaal ook al opgepikt bij het bekijken van enkele reviews op internet. Inmiddels heb ik mijn bezorgdheid geuit bij de verkoper. Die heeft navraag gedaan en vertelde me dat er inderdaad een probleem is geweest. Hij heeft uitdrukkelijk aangegeven dat het probleem nu is opgelost. Bij alle NIRO's in de showroom is nu het probleem hersteld. Kunnen jullie bevestigen dat deze problemen nu zijn opgelost? Hoe is het met de kaartupdates van de KIA NIRO? Gr. Ceedje Quote
gjcvro Posted November 29, 2017 Posted November 29, 2017 Nog niets van gemerkt, hooguit een klein schokje met overschakelen benzine -> electro (en het normale schakelen dan) Beste manier is zelf een proefrit maken? Quote
surfingjohn Posted November 29, 2017 Posted November 29, 2017 Ik heb de afgelopen maand in diverse Niro's ( 6 stuks, verschillende uitvoeringen) gereden uit 2016 en 2017, dus gebruikte en splinter nieuwe, geen enkel schokken en/of stotter ondervonden bij 100 km/uur. Heel vervelend dat jullie dit moeten meemaken. Volgende week ga ik de mijn aangekochte (nieuwe) Niro ophalen, verwacht geen probleem, maar het is een ritje van 100 kilometer, dus mooi om te testen. Quote
Karel S Posted November 29, 2017 Author Posted November 29, 2017 Het is 'goed' te lezen dat dit probleem meer voorkomt dan mijn dealer veronderstelt en na een tweetal updates wil toegeven. Mij wordt duidelijk gemaakt dat zij het probleem niet kunnen oplossen. En dus maar wachten tot er kennelijk van 'hogerhand' een betere aanpak komt............... Ook ik heb de ervaring dat die updates wel iets hebben geholpen. Ik denk dan echt dat het beter rijdt,.............totdat ik ineens echt weer moet constateren dat dit echt niet acceptabel is. Desondanks vind ik de Niro een heel fijne auto. Er zit voldoende pit in, versnelt goed als het nodig is. Het is een multipurpose auto die precies aansluit op mij wensen. Maar dat verd.... stotteren! Ik blijf hopen dat wellicht van de kant van dit discussieforum een doorbraak kan worden gemeld die ook toepasbaar blijkt op mijn Kia First Edition uit oktober 2016. Gr. v Karel S. Quote
iBigfarmer Posted November 29, 2017 Posted November 29, 2017 wij hebben met de Niro nu 1000 km gereden en man wat een heerlijke wagen. Gelukkig nog geen enkel puntje gevonden of ondervonden wat hapert. Ook Apple Carplay werkt goed. Kan het niet zijn dat het toch de first editions zijn? Ik ben nu 62 jaar en een goede vriend die echt een autokenner heeft me jaren geleden al bezworen nooit de first edition van een nieuw model te kopen. Ik ben sowieso een tevreden Kia rijder (gauw afkloppen). Heb 7 jaar een Venga gereden. Echt nooit wat mee gehad. Wel altijd de reguliere beurten laten uitvoeren. Maar wel jammer te lezen dat Kia NL dit niet adequaat oplost. Dat zet die 7 jaar garantie belofte wel wat te kijk Quote
HenkM Posted November 30, 2017 Posted November 30, 2017 Hier een FE zonder horten of stoten bij welke snelheid dan ook. Quote
ceedje Posted November 30, 2017 Posted November 30, 2017 Beste KIA rijders, Bedankt voor jullie reacties. Vooral met Karel S heb ik te doen. Per slot van rekening mag je verwachten dat de auto vlekkeloos rijdt, want het betreft een grote investering. In eerste instantie moet de dealer natuurlijk het probleem overnemen (de dealer moet tobben niet de klant). Bij wisselende storingen blijft het natuurlijk altijd lastig de oorzaak op te sporen. Mag je de concluderen dat dit probleem alleen bij de 1e generatie NIRO's voorkomt? Dat zou toch eenvoudig te achterhalen moeten zijn. Belangrijk is dat de monteur tijdens het rijden met de klant ook zelf het probleem heeft ervaren. Het is me niet duidelijk of dit het geval is. Wat ik me ook nog afvraag is of bij de eerdere melders van de probleem de zaak al wel is opgelost (wat is dan de oplossing). Mijn dealer blijft erbij dat deze problemen inmiddels zijn opgelost en dat ik rustig deze auto kan kopen. Nog een belangrijk punt vind ik de lege accu. Dat lees ik hier op het forum en ook op andere sites. Dat komt blijkbaar regelmatig voor. Is dat inmiddels opgelost? Groeten, Ceedje Quote
Karel S Posted November 30, 2017 Author Posted November 30, 2017 Bedankt Ceedje voor je reactie. Geeft toch wel aanknopingspunten voor nieuwe vragen aan de dealer. Ook ik heb (na 2000km) een (chef)-monteur in de auto gehad. Deze had het probleem al na 500m rijden duidelijk geconstateerd en benoemde dit als het 'niet-vlak-rijden' van de auto. En ik mag van een nieuwe auto gewoon verwachten dat hij vlak rijdt.....! Helaas is deze chef na bijna twintig jaar dienstverband ineens niet meer werkzaam bij mijn dealer. Ik hoef niet te weten waarom en probeer hier ook niet naar te vissen. Een tweede keer is de KIA-monteur van dit gecombineerde Nissan-Kia bedrijf meegereden en deze constateerde ook vrij snel dat dit niet in orde was. Maar er zou 'binnenkort' een update komen , enz. enz. Dat is de tweede update die ik in mijn voorgaande berichten zo heb genoemd. Resultaat: wel iets beter, maar zeker niet aanvaardbaar. Het vervolg is hierboven al beschreven. Alles overziend ga ik toch maar weer in gesprek met de dealer. Want daar moet de oplossing vandaan komen. Dit is de partij waarmee ik destijds het koopcontract heb getekend. KIA-Nederland is kennelijk geen partij en doet niets. Verwijst eenvoudig terug naar de dealer. En zo blijft dit een vicieuze cirkel waar moeilijk doorheen te komen is. Ik blijf dan ook nog steeds erg benieuwd naar jullie ervaringen. Ik zou ook graag willen weten hoe het vergaan is met de lotgenoot die een inruilaanbod heeft gekregen. Als het moeilijk is om hier de details van deze uitruil te bespreken, kunnen we kunnen vast een manier vinden om deze ervaringen uit te wisselen. Ik ben benieuwd. Groet van Karel S. Quote
Guest Nirofan Posted November 30, 2017 Posted November 30, 2017 6 uur geleden zei ceedje: Beste KIA rijders, Bedankt voor jullie reacties. Vooral met Karel S heb ik te doen. Per slot van rekening mag je verwachten dat de auto vlekkeloos rijdt, want het betreft een grote investering. In eerste instantie moet de dealer natuurlijk het probleem overnemen (de dealer moet tobben niet de klant). Bij wisselende storingen blijft het natuurlijk altijd lastig de oorzaak op te sporen. Mag je de concluderen dat dit probleem alleen bij de 1e generatie NIRO's voorkomt? Dat zou toch eenvoudig te achterhalen moeten zijn. Belangrijk is dat de monteur tijdens het rijden met de klant ook zelf het probleem heeft ervaren. Het is me niet duidelijk of dit het geval is. Wat ik me ook nog afvraag is of bij de eerdere melders van de probleem de zaak al wel is opgelost (wat is dan de oplossing). Mijn dealer blijft erbij dat deze problemen inmiddels zijn opgelost en dat ik rustig deze auto kan kopen. Nog een belangrijk punt vind ik de lege accu. Dat lees ik hier op het forum en ook op andere sites. Dat komt blijkbaar regelmatig voor. Is dat inmiddels opgelost? Groeten, Ceedje De huidige (2018) modellen hebben volgens mij een extra knop op het dashboard om de start accu snel op de laden vanaf de hoofd accu. Quote
gjcvro Posted November 30, 2017 Posted November 30, 2017 Jep, en ook geen accu meer rechtsachterin Quote
ceedje Posted November 30, 2017 Posted November 30, 2017 Hallo Niro rijders, Hier een link naar een Duits Niro forum. Dit gaat over de software update die de problemen van het stotteren moeten oplossen. Blijkbaar is dat nog steeds niet gelukt. Ook hier speelt het probleem bij een snelheid rond de 70-80km/u. Er zijn mensen die vermoeden dat het met lage temperaturen te maken heeft. Volgens hen zullen de klachten in de wintermaanden toenemen. https://www.niro-forum.de/index.php?thread/241-motor-firmware-update/&pageNo=10 gr. Ceedje Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.