Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Klopt het aangegeven (gemiddelde) verbruik?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik vroeg me laatst af of het gemiddelde verbruik dat wordt aangegeven op het dashbord eigenlijk wel (ongeveer) klopt.

Eén van de displays waar we uit kunnen kiezen is het momentele verbruik inclusief het gemiddelde verbruik. Ik heb het daarbij bij mij zo ingesteld dat het gemiddelde verbruik telkens automatisch gereset wordt wanneer ik getankt heb.

Wat bleek: na 692,3 km gereden te hebben gingen er 58,33 liter in de tank. Ik heb hem niet 'tot het randje' volgetankt maar heb hem de laatste paar keer zelf laten afslaan zodat ik ervan uit kan gaan dat hij praktisch volgetankt was. Belangrijkste is dat ik hem ook aan het begin van die meting op deze wijze volgetankt heb.

Dat betekent dus een gemiddelde van 8,4 liter op 100 kilometer. Ik heb op die tankinhoud relatief weinig korte stukjes (lees: met koude motor c.q. binnen de bebouwde kom) gereden waardoor het verbruik vrij gunstig uitpakte.

Echter het display gaf een gemiddeld verbruik van 8,7 liter aan.

Na deze tankbeurt heb ik de dagteller weer gereset (het gemiddelde verbruik resette zich automatisch) en over ongeveer 2 à 3 weken zal blijken wat dan de waardes zullen zijn.

Ik ben benieuwd.

Geplaatst

Ik ben niet zo'n Bc-gebruiker, dus heb er zelf geen ervaring mee. Maar ik lees hier al jaren bij alle modelletjes dat je een BC-verbruik hebt en een echt verbruik. En die laatste is dan echt van de kilometers versus de getankte liters.

Geplaatst

Lieke,

Dat het bij veel 'modelletjes' vaker schijnt voor te komen dat het aangegeven verbruik niet klopt mag dan wel zo zijn. En ik heb dat zelf bij mijn vorige KIA (Sportage) kunnen constateren. Met name het grafisch weergegeven actuele verbruik vloog daarbij op en neer van 1:5 tot 1:15 als ik bijvoorbeeld constant 100 km p/u op de snelweg reed. Dus dat dan het gemiddeld aangegeven verbruik afwijkt is dan bijna logisch.

Dus dat het bij Sportage niet heel erg nauwkeurig was kon ik nog wel enigszins accepteren. Maar nu ik de Sorento gekocht heb had ik toch verwacht dat het gemiddelde verbruik iets nauwkeuriger zou zijn. Ik baseer dit deels op het feit dat het grafisch weergegeven actuele verbruik (voor zover ik dat kan beoordelen) voor mijn gevoel heel realistisch lijkt. Bij constante snelheid geeft hij een constant verbruik aan (en geen geschommel tussen 1:5 en 1:15). Ook lijkt het grafisch aangegeven verbruik heel goed synchroon te lopen met de stand van het gaspedaal.

Kia wil met deze Sorento immers met de zogenaamde Premium merken concurreren. En dan verwacht ik geen (grote) afwijking. 

Maar laat ik maar eens de volgende tankbeurt afwachten en kijken hoe groot het gemiddelde verbruik dan afwijkt.

Bigwade,

Wat bedoel je met "goed zitten opletten"?

Ruud

PS

Ik ben overigens heel erg tevreden over de auto!!! Elke dag een feest als ik instap.

Geplaatst

Lique heeft jaren meegelezen en goed op zitten letten. :-)

Da's al.

edit:

BTW met mijn vakantierit naar Italie vorig jaar (ruim 3000km) heb ik de boel bijgehouden voor mijn niet zo Premium Fiat Idea, maar getankte litertjes, km en BC klopten tot op de komma. (1:15,9 ontwerp 2000, geen hybride)

Het kan dus wel.

Geplaatst

OK, ik snap het nu.

En ja, natuurlijk zou het goed moeten werken.

Had ik dan toch maar die Fiat gekocht ....... Ha ha.

Gelukkig zijn er 143 andere redenen om toch happy te zijn met m'n karretje.

• Like 1
  • 2 weken later...
Geplaatst

Gisteren moest ik weer gaan tanken. Er gingen 60,55 liter in en ik heb sinds de vorige tankbeurt 714 km gereden.

Dat betekent dus een gemiddeld verbruik van 8,5 liter. De BC gaf 8,6 aan.

Al met al heb ik toch de indruk dat het redelijk klopt. De BC verspringt immers met 0,1 liter en gelet op het feit dat de laatste 50 km veelal snelweg waren kan ik me voorstellen dat de BC 'op het punt stond' 8,5 aan te geven.

Ook tankte ik bij een ander tankstation waardoor de vergelijking ook een beetje mank gaat (kan voor- of nadelig uitpakken).

Ach ja, deze post was ook min of meer gebaseerd op nieuwsgierigheid en niet zozeer vanwege een vermeend probleem.

Ik blijf het voorlopig nog wel even bijhouden maar heb er toch wat meer vertrouwen in dan na mijn eerste meting twee weken geleden. De Sorento lijkt dus ook op dit gebied kwalitatief beter te zijn dan mijn vorige Sportage. Ik heb dus blijkbaar 144 redenen om happy te zijn met het karretje.

• Like 1
  • 6 maanden later...
Geplaatst

wij zijn deze zomer met de caravan naar roemenie gereist ( sorento mei 2017) 

het voledige gewicht op de baan was 4020 kg en met een snelheid tussen de 100 a 90kmh was ons verbruik 10 l op 100 en dat vond ik best mee vallen nu zonder de caravan heb ik al en verbruik van 6.8l op de snelweg (124kmh ) niet op de cc dus al bij al vind ik deze goed mevallen onze vorige sorento 2 model 2015 was een pak dorstiger 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...