Ga naar inhoud

Montage afneembare trekhaak Niro


Gast jossmitklm

Aanbevolen Berichten

Huidige advies op de website Kia, fijn als je er al een onder hebt zitten.:?

Art. nr: ZKDE99038341

Trekhaak met vaste kogel (excl. kabelset) (voor Niro met trekgewicht). Omdat de kentekenplaat bij dit model laag gemonteerd is, zal de trekhaakkogel bij deze vaste trekhaak wat lager liggen. Dit om er voor te zorgen dat de kentekenplaat nog goed leesbaar is. Indien u een aanhanger of caravan wilt trekken, is het advies de trekhaak met afneembare kogel te kiezen waarbij de trekhaakkogel hoger zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vanochtend de nieuwe kogel van Bosal gemonteerd door de dealer, direct daarna de kogel getest, hoog op de brug, gelukkig 3 monteurs erbij, eentje aan de kogel hangen en niet eens met zijn volle gewicht, direct alle 3 dat is niet de kogel, maar de hele constructie buigt door!!!!! en dat binnen 5 seconden.

Dealer gaat nu in overleg met Bosal, ik krijg nog te horen wat de oplossing is:x

dealer heeft geen klachten over vaste trekhaken tot nu toe gehad, wel met trekhaken met afneembare kogel (die inmiddels opgelost zijn), aangegeven dat in dit forum genoeg problemen zijn met de trekhaken, ook de Mobis trekhaak ter sprake gebracht, maar er moet eerst overlegd worden met de leverancier.

Het hele verhaal ligt bij bij mijn advocaat.

Wordt vervolgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


16 minuten geleden zei surfingjohn:

 

Dealer gaat nu in overleg met Bosal, ik krijg nog te horen wat de oplossing is:x

 

Dus deze Dealer heeft de trekhaak niet via KIA Nederland betrokken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


23 uur geleden zei Hen E:

Huidige advies op de website Kia, fijn als je er al een onder hebt zitten.:?

Art. nr: ZKDE99038341

Trekhaak met vaste kogel (excl. kabelset) (voor Niro met trekgewicht). Omdat de kentekenplaat bij dit model laag gemonteerd is, zal de trekhaakkogel bij deze vaste trekhaak wat lager liggen. Dit om er voor te zorgen dat de kentekenplaat nog goed leesbaar is. Indien u een aanhanger of caravan wilt trekken, is het advies de trekhaak met afneembare kogel te kiezen waarbij de trekhaakkogel hoger zit.

Dus als ik het nu goed begrijp kan je met de Bosal trekhaak niet met goed fatsoen een aanhanger of caravan trekken en een fietsdrager is ook levensgevaarlijk. Waarvoor zou je deze trekhaak dan voor moeten gebruiken? Voor de sier?

Hei is nu wel helemaal overduidelijk dat deze trekhaak niet voldoet aan de wettelijke conformiteitsvereiste 7:17.2 BW. Hiermee maakt elke beginnend half afgestudeerde jurist helemaal gehakt van Kia. Ik kan me ook niet anders voorstellen dat Kia zich hiermee juridisch denkt in te kunnen dekken bij nieuwe orders.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik begrijp het niet. Ik lees op dit forum dat Kia zich Juridisch indekt maar lees ook dat wij als klant niet met Kia maar bij een dealer een overeenkomst sluiten. Maar dat terzijde want dit speelt voor mij niet. Ik heb ook een GWD wiebel trekhaak. Na eerdere meldingen afgelopen zaterdag met mijn dealer om de tafel  wanneer en hoe dit op te lossen. Eerste voorstel was de verbeterde montagestukken maar dat wilde ik niet. Omdat afneembaar voor mij niet noodzakelijk is zijn we een vaste trekhaak overeengekomen met teruggave van prijsverschil.  Hij had er al diverse afgeleverd en geen klachten ontvangen. In weekend  las ik op dit forum de negatieve verhalen over de vaste trekhaak. Ikke balen. Maandag de dealer gebeld dat ik toch voor de afneembare Mobis wilde gaan. Hij vond dat ook prima en zou er eentje bestellen. Binnenkort dus een Mobis aan de achterkant. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden zei Nirofan:

Ik begrijp het niet. Ik lees op dit forum dat Kia zich Juridisch indekt maar lees ook dat wij als klant niet met Kia maar bij een dealer een overeenkomst sluiten.

Ja, sorry, dat was inderdaad een nogal verwarrende uitspraak. Nu Kia dit in de documentatie weergeeft en dus bij de klant tijdens de bestelling al bekend is, kan de klant er later niet meer over klagen bij de dealer als het neuswiel van zijn aanhanger eronderuit klapt. Met andere woorden, Kia Motors Nederland zorgt er hiermee voor dat de klanten haar dealers daarover dan niet meer kan aanspreken.

Link naar reactie
Delen op andere sites


17 uur geleden zei Hen E:

Dus deze Dealer heeft de trekhaak niet via KIA Nederland betrokken.

 

KIA Nederland heeft de dealer doorverwezen naar de leverancier Bosal. (het wel bekende afschuifsysteem)

Vervanging van de kogel komt wel ten laste van KIA Nederland.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Overleg gehad met mijn advocaat, ik moet nog even geduld hebben met wat voor oplossing de dealer/Bosal komt.

Indien ik volgende week dinsdag nog geen bericht heb, ga ik zelf aan de bel hangen.

Aangezien ik 100 kilometer van de dealer vandaan woon, hebben zij aangeboden indien er een oplossing is mijn auto op te komen halen, kostbare zaak lijkt me. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


12 minuten geleden zei surfingjohn:

Dat punt staat op de agenda, ik heb nog maar weinig vertrouwen in Bosal.

Als Bosal al met een oplossing komt, moet je nog maar afwachten of dat inderdaad de oplossing is.

Je moet de dealer inderdaad nog een finale kans geven om het probleem in een redelijke termijn (bijv. 2 weken) op te lossen. Ik verwacht dat de dealer dit niet met de Bosal zal kunnen ook al zal de dealer dit vast en zeker wel willen, het is immers een constructiefout in het ontwerp, maar de dealer wordt in de steek gelaten door KiaMNL en Bosal. De enige oplossing blijft dan voor de dealer om de gehele trekhaak te vervangen door een goede andere. Het blijkt dat op dit moment alleen de Mobis zeker goed is en eventueel een Auto-Hak die een vrijwel zelfde constructieontwerp heeft als de Mobis maar goedkoper is. De dealer dient hiervoor alle kosten te dragen maar kan natuurlijk wel proberen om je een bijbetaling te vragen, maar dat hoef je niet te doen. Je hebt immers een goede trekhaak gekocht en betaald maar die heeft de dealer niet geleverd zodat hij dat voor zijn kosten moet oplossen. Of je eventueel toch bereid bent om de dealer iets bij te betalen uit medelijden of om van het gezeur af te zijn kan, maar dat is een eigen beslissing.  

Link naar reactie
Delen op andere sites


Toch vind ik het vreemd dat zowel GDW, Brink als Bosal problemen hebben met hun trekhaken op een Niro.
Zijn toch merken die al heel wat jaartjes meelopen en toch niet allemaal dezelfde fout in hun constructie gaan maken.
Of komen deze dan toch allemaal van dezelfde productielijn :balloon_11:

Link naar reactie
Delen op andere sites


18 minuten geleden zei Derrek:

 Het blijkt dat op dit moment alleen de Mobis zeker goed is en eventueel een Auto-Hak die een vrijwel zelfde constructieontwerp heeft als de Mobis maar goedkoper is.

Toch zou ik voor de Mobis gaan deze bestaat uit een (gelast) geheel.
Auto-Hak maakt toch weer gebruik van verticale passtukken.
Waarschijnlijk wel goed maar om dat nu nog een keer te riskeren.
Heb ook nog het Duitse Kia Niro forum doorgelopen maar daar zijn blijkbaar geen problemen of fietsdrager gebruikers.
Of er worden alleen Mobis geplaatst.

Screen Shot 02-28-18 at 10.05 AM.JPG

Screen Shot 02-05-18 at 07.42 AM 001.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites


9 minuten geleden zei Hen E:

Toch vind ik het vreemd dat zowel GDW, Brink als Bosal problemen hebben met hun trekhaken op een Niro.
Zijn toch merken die al heel wat jaartjes meelopen en toch niet allemaal dezelfde fout in hun constructie gaan maken.
Of komen deze dan toch allemaal van dezelfde productielijn :balloon_11:

Dat is inderdaad heel opmerkelijk. Deze merken gebruiken blijkbaar standaard trekhaken die ze dan met losse verlengstukken pas maken op de chassisbalken van verschillende merken/typen auto's. Zo kunnen goedkoper produceren (en dus meer winst maken) dan voor elke auto een geheel nieuw exact passende constructie te fabriceren. Als nu de afstand tussen de chassisbalken heel weinig is, dan zal dit niet zo heel veel problemen opleveren, maar hoe groter deze passtukken moeten zijn des te meer problemen met torderen bij gebruik van een fietsdrager. Het geeft overigens geen problemen met het trekken van een aanhanger/caravan. Maar Mobis (van Hyundai/Kia) heeft wel specifiek voor de Niro gefabriceerde trekhaken (zijn wel wat duurder) maar ook Auto-Hak heeft specifiek voor de Niro gefabriceerde trekhaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites


14 minuten geleden zei Hen E:

Toch zou ik voor de Mobis gaan deze bestaat uit een (gelast) geheel.
Auto-Hak maakt toch weer gebruik van verticale passtukken.
Waarschijnlijk wel goed maar om dat nu nog een keer te riskeren.
Heb ook nog het Duitse Kia Niro forum doorgelopen maar daar zijn blijkbaar geen problemen of fietsdrager gebruikers.
Of er worden alleen Mobis geplaatst.

Screen Shot 02-28-18 at 10.05 AM.JPG

 

Het probleem is niet de verticale bevestigingsstukken maar de horizontale passtukken. En die hebben zowel de Mobis als de Auto-Hak niet! De GDW, Brinck en Bosal hebben wel horizontale passtukken en die torderen.

Het verschil tussen Mobis en Auto-Hak is dat bij de Mobis de Verticale bevestigingsstukken gelast zijn en bij de Auto-Hak geschroefd. Maar dat maakt voor de sterkte niets uit. Beide worden op dezelfde wijze aan de zijkant van de chassisbalken geschroefd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Net gebeld door de dealer, Bosal komt met een geheel nieuwe trekhaak voor de Niro in week 13 op de markt, dit is geen gemodificeerd model, maar een complete nieuwe trekhaak. Levering aan de dealer is week 14.

Voorlopig heb ik toegestemd om deze nieuwe trekhaak te laten monteren in week 14.

Wel aangegeven dat ik niet akkoord ga, indien de levering vertraging op gaat lopen, dat er dan een Mobis trekhaak moet komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden zei surfingjohn:

Net gebeld door de dealer, Bosal komt met een geheel nieuwe trekhaak voor de Niro in week 13 op de markt, dit is geen gemodificeerd model, maar een complete nieuwe trekhaak. Levering aan de dealer is week 14.

Voorlopig heb ik toegestemd om deze nieuwe trekhaak te laten monteren in week 14.

Wel aangegeven dat ik niet akkoord ga, indien de levering vertraging op gaat lopen, dat er dan een Mobis trekhaak moet komen.

Waarmee Bosal dus min of meer toe geeft dat het 'oude' type wat hun leverden, niet voldeed.

 

Week 13 is overigens deze week, dus volgende week de nieuwe trekhaak er onder, ben benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


23 minuten geleden zei dropje:

Waarmee Bosal dus min of meer toe geeft dat het 'oude' type wat hun leverden, niet voldeed.

 

Week 13 is overigens deze week, dus volgende week de nieuwe trekhaak er onder, ben benieuwd.

Het is pas week 9, eind maart is het week 13 :tt1:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


22 uur geleden zei Derrek:

Ja, sorry, dat was inderdaad een nogal verwarrende uitspraak. Nu Kia dit in de documentatie weergeeft en dus bij de klant tijdens de bestelling al bekend is, kan de klant er later niet meer over klagen bij de dealer als het neuswiel van zijn aanhanger eronderuit klapt. Met andere woorden, Kia Motors Nederland zorgt er hiermee voor dat de klanten haar dealers daarover dan niet meer kan aanspreken.

Tja als Kia tussentijds de tekst kan aanpassen dien je als klant op moment van contract tekening screenprints met datum van de Kia Website te maken. Of de dealer moet deze teksts als bijlage aan contract toevoegen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb ook 27/02 een Bosal vaste trekhaak laten monteren bij de dealer. (Vaneman Amsterdam)

Ik ben van plan deze alleen te gebruiken met een fietsendrager. Met 2 elektriese fietsen erop.

De fietsendrager moet ik nog kopen. Hoe kan ik het beste testen of de trekhaak doorbuigt?

Ik heb ook geen idee of ik een verbeterde Bosal trekhaak gemonteerd heb gekregen. We weten niet hoe de gehele nieuwe trekhaak van Bosal er uitziet? Of deze dezelfde constructie heeft als de Mobis trekhaak.

Bedankt,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gisteren ben ik langs geweest bij mijn dealer ivm de net gemonteerde trekhaak.

Het is een vaste trekhaak van Bosal. Volgens dealer een verbeterde versie.

Als je de fietsendrager plaats op de kogel en dan er neerwaarts op drukt zie je duidelijk dat de trekhaak tov de auto te ver doorbuigt.

Mijn dealer was duidelijk niet op de hoogte van de problemen. Zij hadden met Kia Nederland overlegd en die zeggen dat alle problemen opgelost zijn.

Ook beweerde hij dat de Mobis trekhaak alleen maar afweek qua kleur door een coating en verder identiek is.

Vreemd, de dealer is de Kooijman groep met meerdere vestigingen en de financier achter Kia Nederland.

Na het zien van het probleem gaf hij toe dat dit niet goed is en het met Kia Nederland gaat bespreken.

Als Kia Nederland de moeite zou nemen dit forum te lezen, zouden ze een hoop klachten en ontevreden klanten kunnen voorkomen.

To be continued...

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...