surfingjohn Geplaatst 20 Februari, 2018 Geplaatst 20 Februari, 2018 Nog even via de mail navraag gedaan, dit is hun antwoord: Voor alle duidelijkheid, het betreft een vaste trekhaak! Het testen van de trekhaak hebben wij gedaan aan door het te belasten. Hieruit bleek inderdaad dat de kogel wat afzakte. Hiervan hebben wij foto’s gemaakt. Deze foto’s heb ik doorgemaild naar Kia met de klantenklacht en de diagnose van de monteur. Deze is door Kia weer doorgezet naar de leverancier van de trekhaken. Van de leverancier heb ik een nieuw kogel gekregen. Deze dienen wij te vervangen waarbij de klacht verholpen dient te worden. 1 Quote
Hen E Geplaatst 21 Februari, 2018 Geplaatst 21 Februari, 2018 Als de kogel sterk doorbuigt is er volgens mij echt iets goed mis. Hoop voor je dat het hiermee is verholpen maar heb sterk mijn twijfels. Bosal heeft toch dezelfde constructie met passtukken als de GWD ? En dealers zullen niet happig zijn om de trekhaak te vervangen door een (afneembare) Mobis deze is veel duurder. Quote
surfingjohn Geplaatst 21 Februari, 2018 Geplaatst 21 Februari, 2018 Nog even via de mail navraag gedaan, dit is hun antwoord: Voor alle duidelijkheid, het betreft een vaste trekhaak! Het testen van de trekhaak hebben wij gedaan aan door het te belasten. Hieruit bleek inderdaad dat de kogel wat afzakte. Hiervan hebben wij foto’s gemaakt. Deze foto’s heb ik doorgemaild naar Kia met de klantenklacht en de diagnose van de monteur. Deze is door Kia weer doorgezet naar de leverancier van de trekhaken. Van de leverancier heb ik een nieuw kogel gekregen. Deze dienen wij te vervangen waarbij de klacht verholpen dient te worden. Even een kleine aanvulling, afgesproken dat ze me eerst de test laten zien met de oude kogel en daarna opnieuw dezelfde test met de nieuwe kogel. Ik hou jullie op de hoogte. Quote
Robert de Niro Geplaatst 21 Februari, 2018 Geplaatst 21 Februari, 2018 Ben benieuwd. Vrijdag a.s. pik ik mijn Kia Niro Businessline op, voorzien van een vaste trekhaak. Heb me door de dealer diverse malen laten verzekeren dat er met de vaste trekhaak na de terugroepactie geen problemen meer zijn. En toch ben ik er niet gerust opdat er geen problemen mee zullen zijn! Heb tot nu toe van weinig mensen hier gelezen dat zij direct de juiste vaste trekhaak kregen die niet zwabberde. Ga hem voornamelijk gebruiken voor 2 e-bikes en heb redelijk wat verkeersdrempels op de route. Mocht ie toch zwabberen of slepen dan is ie weer snel terug bij de dealer heb ik afgesproken. Quote
Derrek Geplaatst 21 Februari, 2018 Geplaatst 21 Februari, 2018 31 minuten geleden zei Robert de Niro: Ben benieuwd. na de terugroepactie geen problemen meer zijn. Welke terugroepactie? Quote
Roland2017 Geplaatst 21 Februari, 2018 Geplaatst 21 Februari, 2018 Ik heb tot op heden geen uitnodiging gehad voor een terugroepactie! Terugroepactie? voor welk merk/type trekhaak? Eind maart ga ik m'n caravan halen. Ben benieuwd hoe dat zich gedraagt achter de (verbeterde)GDW trekhaak??? Quote
Olaf de Niro Geplaatst 21 Februari, 2018 Geplaatst 21 Februari, 2018 19 minuten geleden zei Roland2017: Ik heb tot op heden geen uitnodiging gehad voor een terugroepactie! Terugroepactie? voor welk merk/type trekhaak? Eind maart ga ik m'n caravan halen. Ben benieuwd hoe dat zich gedraagt achter de (verbeterde)GDW trekhaak??? Ik had ook een "verbeterde GDW-vaste-trekhaak", een drama met een fietsendrager! Ik heb hier eerder over gepost in dit topic. De monteur van de dealer vond het ook niet verantwoord. Ik heb diverse prints gemaakt van afbeeldingen uit dit topic om aan te geven waar het probleem zat en welke trekhaak ik wilde (mobis). Dat hielp uiteindelijk maar het ging niet vanzelf. Gelukkig heb ik nu de originele mobis/kia afneembare trekhaak (-zilverkleurig). Succes! Quote
Robert de Niro Geplaatst 21 Februari, 2018 Geplaatst 21 Februari, 2018 51 minuten geleden zei Roland2017: Ik heb tot op heden geen uitnodiging gehad voor een terugroepactie! Terugroepactie? voor welk merk/type trekhaak? Eind maart ga ik m'n caravan halen. Ben benieuwd hoe dat zich gedraagt achter de (verbeterde)GDW trekhaak??? En daarom ben ik er dus niet gerust op! Ik heb het idee dat ze maar wat algemeens roepen, terwijl ze niet goed op de hoogte zijn. Ik kan natuurlijk pas oordelen of dat zo is als ik de trekhaak zie en belast. Maar bij de geringste twijfel gaat ie er af en laat ik er ergens anders een goede op plaatsen. Je moet er niet aan denken dat de boel er afvliegt en mensen verwond op wat voor manier dan ook. Vrijdag weet ik het Quote
surfingjohn Geplaatst 21 Februari, 2018 Geplaatst 21 Februari, 2018 Volgende week dinsdag wordt de "kogel"vervangen bij mij, ben bang dat het een lapmiddel is. Dus Robert de Niro ik ben heel benieuwd welk merk vaste trekhaak jij eronder krijgt. Hou me op de hoogte svp. Quote
Hen E Geplaatst 22 Februari, 2018 Geplaatst 22 Februari, 2018 Er staan 3 trekhaken in de assessoires lijst maar dan moet je wel goed zoeken want je komt verschillende lijsten tegen waar alleen de zwarte trekhaken maar op staan. De goede zilvere (Mobis) is de duurste en kost 650 euro zonder kabelset en 950 euro met kabelset. (kogel hoogste afstand wegdek) De afneembare zwarte (GDW ?) moet je incl kabelset 779 euro voor aftikken. De vaste zwarte (GDW, BOSAL ?) incl kabelset 575 euro. (kogel laagste afstand wegdek.) Het actiemodel Connect Travel is door de importeur standaard voorzien van een dure Mobis trekhaak en laat blijkbaar de dealers aanmodderen en extra kosten maken bij vervanging door een duurdere. Deze Soap duurt nu al een jaar. Quote
surfingjohn Geplaatst 22 Februari, 2018 Geplaatst 22 Februari, 2018 Toch wel heel vreemd dat Kia zelf niet vermeld welk merk trekhaak het is? Quote
Kevo Geplaatst 22 Februari, 2018 Geplaatst 22 Februari, 2018 Begin maart laat ik ook een trekhaak plaatsen. Heb specifiek om een Mobis gevraagd, met dank aan dit forum... Kost in België 1040 euro gemonteerd, maar ik krijg een mooie korting omdat ze m'n auto met verkeerde kleur van interieur hebben afgeleverd... Quote
Hen E Geplaatst 23 Februari, 2018 Geplaatst 23 Februari, 2018 Maar de KIA importeur België zal toch geen GDW trekhaken (gemaakt in België ) gaan aanbieden in België Die sturen ze naar Nederland. Maar zijn er in België ook problemen met geleverde trekhaken ????? Quote
Derrek Geplaatst 23 Februari, 2018 Geplaatst 23 Februari, 2018 4 uur geleden zei Hen E: Maar de KIA importeur België zal toch geen GDW trekhaken (gemaakt in België ) gaan aanbieden in België Die sturen ze naar Nederland. Even resumerend, er is maar één originele Kia trekhaak die gemaakt en getest en goedgekeurd is door de fabrikant van de Hyunday groep in Korea (waar Kia toe behoort) en dat is de Mobis. Dat Kia Motors Nederland (dat eigendom is van Kia Motors Europe gevestigd in Duitsland) daarnaast lokale deals sluit met GDW en Brinck voor goedkopere maar helaas inferieure (want zo kunnen we die nu wel noemen) trekhaken die als accessoire maakt deze niet “origineel” (hooguit “goedgekeurd” door Kia Nederland voor wat dat waard is). De fabriek in Korea zal ook geen verantwoordelijkheid kunnen nemen voor deze GDW en Brinck trekhaken omdat zij die helemaal niet zelf leveren. Op 21-2-2018 om 18:49 zei surfingjohn: Volgende week dinsdag wordt de "kogel"vervangen bij mij, ben bang dat het een lapmiddel is. Die angst is zeker terecht. Het probleem heeft helemaal niets met de kogel te maken maar alles met de ophanging van het geheel. Quote
Robert de Niro Geplaatst 24 Februari, 2018 Geplaatst 24 Februari, 2018 "The Journey begins..." Gistermiddag mijn Kia Niro Business Line opgehaald. Helaas is de bijbestelde vaste trekhaak bij mij zoals verwacht ook een wiebel trekhaak. Zo op het eerste gezicht zie je er niets aan. Ook niet als je zo op de trekhaak drukt of stapt lijkt alles in orde. Pas na montage van de Thule Easyfold XT 933 fietsendrager wordt het probleem merkbaar. Als de fietsendrager er op zit en je drukt herhaaldelijk neerwaarts op de fietsendrager zie je een behoorlijke speling ontstaan. Na plaatsen van 2 e-bikes lichtjes op en neer schommelen zie je dat de trekhaak doorbuigt naar achteren. Direct naar de dealer gereden om het te laten zien en die was ook verrast. Hij gaat het nu aanhangig maken bij KMNL. Zoals ik hier lees is Kia Nederland al lang op de hoogte en doet hier blijkbaar niets aan. Onbegrijpelijk dat Kia zijn reputatie in gevaar brengt met inferieure trekhaken waar je misschien (in 1e instantie) een paar tientjes extra op verdiend. Hier begint dus ook mijn, hopelijk korte, reis naar een normale trekhaak. Ik geef Kia Motors Nederland nu nog het voordeel van de twijfel van een snelle oplossing.... Quote
Gast PeterW61 Geplaatst 24 Februari, 2018 Geplaatst 24 Februari, 2018 Volgens mij loopt dit onderwerp ongeveer zo lang als dat men Kia Niro's met trekhaak levert. Dit is toch het forum van, of voor Kia rijders zo u wilt, in Nederland? Nergens een officiële reactie van Kia. Ik ben het met voorgangers meer dan eens dat het werkelijk onbegrijpelijk is dat Kia Motors een dergelijk structureel probleem laat voortbestaan. Met dit soort gedrag wordt het eerste zaadje van ontevredenheid geplant. Voor een merk dat zich voorstaat op kwaliteit (alle reclame over 7 jaar garantie en pure kwaliteit) is dit haast onwerkelijk. Die voorgestelde kwaliteit heeft mij over de streep getrokken om voo het merk te kiezen. Alleen de aantrekkingskracht van het model Niro was dan niet voldoende geweest. Succes Kia. Pak dit dingetje even serieus op. Status verplicht nu eenmaal. Quote
surfingjohn Geplaatst 24 Februari, 2018 Geplaatst 24 Februari, 2018 Onbegrijpelijk dat het nu nog steeds gebeurt. Weet je ook het merk wat er gemonteerd is? Gelukkig heb ik een rechtsbijstandverzekering, op advies van mijn advocaat heb ik de dealer de kans gegeven dit te herstellen (waar ik weinig vertrouwen in heb door de geboden oplossing van vervanging van de kogel, wat ik begrepen heb is het een Bosal)) We zullen het a.s. dinsdag gaan meemaken, is de niet de juiste oplossing dan neemt mijn advocaat het over van mij. Blijft keihard overeind staan dat Kia Nederland hier een hele slechte rol in speelt. Normaal gesproken had ik alle registers open getrokken op de sociale media, maar op advies van mijn advocaat hou ik me nog in!!!! Quote
Kevo Geplaatst 24 Februari, 2018 Geplaatst 24 Februari, 2018 Op 23-2-2018 om 07:49 zei Hen E: Maar de KIA importeur België zal toch geen GDW trekhaken (gemaakt in België ) gaan aanbieden in België Die sturen ze naar Nederland. Maar zijn er in België ook problemen met geleverde trekhaken ????? Geen idee. Ik zie hier amper andere Niro's rijden, laat staan dat er een trekhaak opzit. Dat is een typisch Nederlands fenomeen (sorry voor het stigmatiseren). Maar ik zag wel dat je op de optielijst kon kiezen tssn GDW en Mobis dus heb ik specifiek de Mobis gevraagd. De verkoper vertelde dat ze per definitie Mobis monteren, zonder daar een specifieke reden bij te vermelden. Waarschijnlijk gewoon omdat daar het meeste aan te verdienen valt zeker... Quote
Hen E Geplaatst 24 Februari, 2018 Geplaatst 24 Februari, 2018 1 uur geleden zei Robert de Niro: "The Journey begins..." Gistermiddag mijn Kia Niro Business Line opgehaald. Helaas is de bijbestelde vaste trekhaak bij mij zoals verwacht ook een wiebel trekhaak. Zo op het eerste gezicht zie je er niets aan. Ook niet als je zo op de trekhaak drukt of stapt lijkt alles in orde. Pas na montage van de Thule Easyfold XT 933 fietsendrager wordt het probleem merkbaar. Als de fietsendrager er op zit en je drukt herhaaldelijk neerwaarts op de fietsendrager zie je een behoorlijke speling ontstaan. Na plaatsen van 2 e-bikes lichtjes op en neer schommelen zie je dat de trekhaak doorbuigt naar achteren. Direct naar de dealer gereden om het te laten zien en die was ook verrast. Hij gaat het nu aanhangig maken bij KMNL. Zoals ik hier lees is Kia Nederland al lang op de hoogte en doet hier blijkbaar niets aan. Onbegrijpelijk dat Kia zijn reputatie in gevaar brengt met inferieure trekhaken waar je misschien (in 1e instantie) een paar tientjes extra op verdiend. Hier begint dus ook mijn, hopelijk korte, reis naar een normale trekhaak. Ik geef Kia Motors Nederland nu nog het voordeel van de twijfel van een snelle oplossing.... Denk dat de oplossing er al lang is en dat is een duurdere afneembare Mobis trekhaak. Quote
Hen E Geplaatst 24 Februari, 2018 Geplaatst 24 Februari, 2018 25 minuten geleden zei Kevo: Geen idee. Ik zie hier amper andere Niro's rijden, laat staan dat er een trekhaak opzit. Dat is een typisch Nederlands fenomeen (sorry voor het stigmatiseren). Maar ik zag wel dat je op de optielijst kon kiezen tssn GDW en Mobis dus heb ik specifiek de Mobis gevraagd. De verkoper vertelde dat ze per definitie Mobis monteren, zonder daar een specifieke reden bij te vermelden. Waarschijnlijk gewoon omdat daar het meeste aan te verdienen valt zeker... Dan zouden ze er hier in Nederland vast ook standaard een Mobis onderzetten, maar op de GDW zal denk ik meer marge zitten. Quote
Derrek Geplaatst 25 Februari, 2018 Geplaatst 25 Februari, 2018 Op 24-2-2018 om 13:57 zei surfingjohn: We zullen het a.s. dinsdag gaan meemaken, is de niet de juiste oplossing dan neemt mijn advocaat het over van mij. Ik neem aan dat die dan ook zal aangeven dat deze trekhaak niet aan de conformiteitsvereiste voldoet (artikel 7:17.2 Burgerlijk Wetboek), maar als hij nog andere ideeën heeft dan hoor ik dat graag. Nooit te oud om te leren. Quote
bigwade Geplaatst 25 Februari, 2018 Geplaatst 25 Februari, 2018 Ik lees nu weer met enige regelmaat mee en verbaas me dat dit trekhaken drama nog steeds voortmoddert. KCG had dit met KiaMNL besproken en het zou om incidentele gevallen gaan. Nee dus. PCJW heeft het hierboven mooi verwoord. Ook fraai dat dealers mooi weer spelen en nog nooit van deze problemen hebben gehoord en stug de GDW versie blijven verkopen en monteren. Kopen ze die misschien zelf in ? Ik weet het niet. Quote
surfingjohn Geplaatst 26 Februari, 2018 Geplaatst 26 Februari, 2018 17 uur geleden zei Derrek: Ik neem aan dat die dan ook zal aangeven dat deze trekhaak niet aan de conformiteitsvereiste voldoet (artikel 7:17.2 Burgerlijk Wetboek), maar als hij nog andere ideeën heeft dan hoor ik dat graag. Nooit te oud om te leren. Ik hou jullie op de hoogte 1 Quote
Derrek Geplaatst 26 Februari, 2018 Geplaatst 26 Februari, 2018 18 uur geleden zei bigwade: KCG had dit met KiaMNL besproken en het zou om incidentele gevallen gaan. Nee dus. Sorry hoor, maar KCG heeft zich door KMNL met een kluitje in het riet laten sturen! Dat had nooit zo gemakkelijk geaccepteerd mogen worden. En ja, ik weet het, haal de borrelnootjes maar tevoorschijn en het bier uit de koelkast. Echter ik heb daar toen direct op gereageerd, maar daar is verder niet op gereageerd. Nu modderen vele Niro klanten maar door en door en door. Treurig. Quote
PeterD Geplaatst 26 Februari, 2018 Geplaatst 26 Februari, 2018 Vanmorgen voor de "upgrade" van de GDW met vaste kogel naar de garage. Tijdens de montage bleek dat er verkeerde onderdelen waren gestuurd. Het paste niet. Vervelend voor de dealer die een monteur 2 uur voor niets heeft moeten laten werken en niet echt leuk voor mij, want ik lag nog zo lekker te slapen toen de wekker om 8 uur afliep. (Kweetut, ik ben verwend) Wat ik niet wist toen ik in juli 2017 de trekhaak bestelde was dat dit een type was met een lagere kogelhoogte om te voorkomen dat de kogel voor de nummerplaat zou komen. Sterker nog: deze haak werd in de folder zelfs aangeraden voor fietsenrek en caravan als je geen afneembare trekhaak wilde. Inmiddels is de website aangepast en wordt er wel vermeld dat je eigenlijk de afneembare versie zou moeten nemen als je met een caravan wilt rijden. Op mijn caravan zit een wat groter neuswiel, dus is extra hoogte best wel belangrijk. Ik kan het verhaal nu heel lang gaan maken, maar dat druist tegen mijn telegrafistenhart in. Na enig overleg krijg ik nu een Mobis vertikaal afneembare trekhaak met een kleine bijbetaling. Pluim voor dealer Kooijman Naarden die weer prima meedacht. (En dat eigenlijk altijd goed doet) Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.