Ga naar inhoud

Montage afneembare trekhaak Niro


Gast jossmitklm

Aanbevolen Berichten

11 minuten geleden zei Paulpega:

Ik ga vrijdag 24/11 mijn kia Niro met afneembare trekhaak ophalen.

ik laat jullie mijn ervaringen met de trekhaak weten.

Ook deze dealer wist niets van problemen met trekhaak

De meeste dealers weten er niks van,of ze doen alsof.

Dealer waar wij de Niro hebben gekocht wist ook van niks.

Heb dus de trekhaak laten monteren bij een Bosch Car service garage waar ik al enkele jaren 

kom voor onderhoud van onze vorige auto.

Scheelde ook nog een stuk in prijs.

 

Gr Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 17-11-2017 om 11:40 zei gjcvro:

Niet om het goed te praten, want ook ik vind dat het moet kunnen, maar is het niet zo dat we hier praten over krachten op de trekhaak die te hoog zijn?

De kogeldruk mag 100kg zijn, maar als ik een fietsendrager monteer, komt de kracht niet recht op de trekhaak, maar met een 'arm' van bijna een meter, waardoor de kracht flink wordt vergroot.

Dan kun je wel rekenen dat er 'maar' 70 kg op de trekhaak hangt, maar wel met een arm van (gemiddeld) een halve meter.

Alhoewel je gelijk hebt dat er bij gebruik van een fietsdrager meerder krachten meespelen, praten we hier niet over kogeldrukken die te hoog zijn want dat is niet het geval.

Omdat het zwaartepunt bij gebruik van een fietsdrager een halve meter achter de kogel van de trekhaak ligt moet de kracht die de fietsdrager op de kogel uitoefent meetkundig ontleed worden in een verticale component (de kracht naar beneden ofwel de kogeldruk) en een horizontale component (de kracht naar achteren ofwel de trekkracht). De verticale component (de kracht naar beneden) blijft echter exact het totale gewicht van fietsdrager plus fietsen (bijv. 50 kg). De plaats van het zwaartepunt zorgt er namelijk niet voor dat de fietsdrager zwaarder wordt. Maar er is ook een horizontale kracht (de trekkracht van de kogel) die wel groter wordt naar gelang het zwaartepunt naar achter ligt (de “arm”). Echter die blijft ook zeker binnen de opgegeven grens (bij de Niro 1300 kg)! En dan te bedenken dat deze trekkracht voornamelijk bepaald wordt door de constructie van de auto (gewicht, motorvermogen, remmen, etc.). De trekhaak zelf zal doorgaans echter nog veel meer aankunnen.

In geval van het trekken van een caravan zorgt de horizontale trekkracht er overigens ook voor dat de kogel door de trekkracht iets achterover getrokken wordt. En omdat die kracht bij het trekken van een caravan veel groter zal zijn dan door een fietsdrager, zal het doorbuigen bij de GDW en Bosal trekhaken ook één of meer centimeters zijn. Bij een caravan zul je dit echter niet merken. Al zou dat 5 centimeter zijn. Maar het doorbuigen van de constructie is er dan wel degelijk ook!

Echter, dit bovenstaande technische berekening doet er juridisch helemaal niet toe en leid af van het werkelijke probleem waar het om gaat: het niet goed met een veilig gevoel kunnen gebruiken van een fietsdrager met deze trekhaken.

De trekhaken moeten voldoen aan de “conformiteitsvereiste”. In de wet staat namelijk dat een product dient te beantwoorden aan de overeenkomst (artikel 7:17 Burgerlijk Wetboek) en dit betekent dit dat het product die eigenschappen moet bezitten die voor normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan aan de aanwezigheid niet hoeft te worden getwijfeld.

Dit is duidelijk. Voor een trekhaak in Nederland houdt dat onder andere in dat er met goed fatsoen een fietsdrager op een trekhaak gebruikt moet kunnen worden. En dat is hier dus nu juist het probleem. Is dat niet het geval dan kun je de koop eenvoudig terugdraaien.

Artikel 17:

1.

De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.

2.

Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Vandaag de modificatie gehad op de GDW trekhaak. Hier ook wel over moeten 'zeuren', voordat erkend werd dat er een probleem was en er onder garantie een modificatie beschikbaar is. Dealer moest er zelf achteraan gaan of dit probleem er was en of er een oplossing voor werd geboden. Blijkbaar communiceert KiaNL niet spontaan naar de dealers over dit probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ben toch wel benieuwd welke dealers dit oplossen, bij 5 dealers die ik bezocht had, zaten ze wazig te kijken toen ik het verhaal vertelde, de 6e (van Mossel Apeldoorn) erkende direct het probleem en wisten ook precies wat het euvel was.

Zijn de dealers echt niet op de hoogte of doen ze alsof, eerst een auto verkopen en dan wel zien hoe het afloopt?

Link naar reactie
Delen op andere sites


6 minuten geleden zei Roland2017:

Kennelijk wel, want op mijn Niro is door Durmi Amsterdam de verbeterde GDW gemonteerd.

Maar ze lopen er niet mee te koop, anders komen ze allemaal:-)

Dan had ik de verkeerde verkoper bij Durmi in Amsterdam, die wist van niets!!!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 1-12-2017 om 11:39 zei Roland2017:

... de verbeterde GDW gemonteerd.

Inderdaad, het is iets beter met die versterkte passtukken. Maar nog altijd niet helemaal goed. En dat voor een prijs van bijna Euro 800,-. ....

Dat er dealers zijn die het liefste stilzwijgen begrijp ik ergens ook wel. De Kia dealers worden volledig in de steek gelaten door Kia Nederland en weten soms ook niet meer wat ze ermee aan moeten. Maar ik heb gedroomd dat Kia alsnog haar verantwoordelijkheid had genomen en haar dealers wel goed heeft gesteund. En dat Kia alle verkeerde trekhaken terug had genomen. Ik begreep dat wel. Kia Nederland heeft immers de fout gemaakt om ondeugdelijke trekhaken te leveren die wel duur betaald zijn door de Kia klanten omdat die vertrouwen hadden in de dealers en die hoge prijs ervoor over hadden om voor het beste te gaan (dachten ze).

Toen schrok ik wakker.

Zelfs de KCC heeft niets kunnen bereiken bij het gesprek hierover bij Kia Nederland zoals je leest in het verslag waarbij KMNL het ziet als een "individueel probleem". Zelfs de KCC die toch de belangen behartigd voor de  belangrijke Kia Klanten wordt daarmee in de steek gelaten. Droevig. Toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites


45 minuten geleden zei Derrek:

Inderdaad, het is iets beter met die versterkte passtukken. Maar nog altijd niet helemaal goed. En dat voor een prijs van bijna Euro 800,-. ....

Dat er dealers zijn die het liefste stilzwijgen begrijp ik ergens ook wel. De Kia dealers worden volledig in de steek gelaten door Kia Nederland en weten soms ook niet meer wat ze ermee aan moeten. Maar ik heb gedroomd dat Kia alsnog haar verantwoordelijkheid had genomen en haar dealers wel goed heeft gesteund. En dat Kia alle verkeerde trekhaken terug had genomen. Ik begreep dat wel. Kia Nederland heeft immers de fout gemaakt om ondeugdelijke trekhaken te leveren die wel duur betaald zijn door de Kia klanten omdat die vertrouwen hadden in de dealers en die hoge prijs ervoor over hadden om voor het beste te gaan (dachten ze).

Toen schrok ik wakker.

Zelfs de KCC heeft niets kunnen bereiken bij het gesprek hierover bij Kia Nederland zoals je leest in het verslag waarbij KMNL het ziet als een "individueel probleem". Zelfs de KCC die toch de belangen behartigd voor de  belangrijke Kia Klanten wordt daarmee in de steek gelaten. Droevig. Toch?

Daar is maar een woord voor SCHANDALIG KIA !!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites


9 uur geleden zei gjcvro:

Kijk eens bij renault.. 1100 euro voor een wegklapbare, 900 voor een normale..

Veel geld, maar dan heb je wel een goede stevige trekhaak die past op de chassisbalken en waarmee je prettig en vooral veilig een fietsdager met elektrische fietsen kunt vervoeren.

Als je echt goedkoop wilt, een passende vaste Auto-Hak trekhaak compleet met (universele) 7-polige kabelset heb je vanaf Euro 159,-. Wel zelf eronder schroeven...

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden zei gjcvro:

Ook met die trekhaken zijn problemen. Niet met stevigheid, maar wel kans op lekkages naar binnen toe en ik heb hem er na 4 jaar onderuit moeten halen omdat het 1 bonk roest aan het worden was.

 (megane III)

Ik begrijp niet helemaal wat of waar het dan gaat roesten. Je bedoelt wellicht de trekhaak zelf? Want ik zie niet in hoe een lekkage door een trekhaak in de auto zelf kan ontstaan mits de trekhaak goed onder de auto gemonteerd is.

Nu kan er best ook wel een nadeel zitten aan de Auto-Hak trekhaken hoor, maar ik heb de afneembare trekhaak voor de Niro van Auto-Hak zelf in mijn handen gehad en het zag er voor mij heel vertrouwend en stevig uit. Het was tenminste een trekhaak die direct op de chassisbalken wordt gemonteerd zoals het hoort. Dit merk trekhaken wordt oa ook door VW gebruikt en daar lees ik dergelijke roestklachten niet.

Je kunt deze trekhaak tenminste wel gebruiken waar hij oa voor bedoelt is. Het vervoeren van fietsen..:). Van de GDW en Bosal trekhaken voor de Niro weten we nog niet hoe het na 4 jaar eruit ziet; die zijn nog niet zo oud. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden zei Paulpega:

Heb wel ander vraagje: Waar kan ik losbreekkabel van caravan aan bevestigen?

Ik heb op de Mobis vertikaal afneembare trekhaak een oog op de uitklapbare stekkerdoos. Daar moet de breekkabel aan gehaakt worden.

De breekkabel moet altijd aan een vast punt worden gehaakt en nooit aan het afneembare deel van de trekhaak. En ook zeker niet om de haak heen slaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...
22 uur geleden zei Martijn_B:

Hallo Niro rijders, ik heb er ook 1 gekocht en wil daar een afneembare trekhaak onder zetten. Welk merk kunnen jullie aanraden? En wat zijn de voor- en nadelen van een horizontaal afneembare en een verticaal afneembare trekhaak?

Ik neem aan dat je alle 7 pagina's van dit onderwerp wel gelezen hebt. Maar resumerend zou ik de verticaal afneembare trekhaak kiezen. Deze is, als de haak er niet op zit, onzichtbaar en geen gat in je bumper. Ik vind dat mooier. En neem beslist een goede trekhaak. Kan je dealer het leveren ga dan voor de allerbeste, de originele trekhaak voor de Niro, een Mobis (gemaakt dor Hyundai).

Kan je dealer die niet leveren, neem dan absoluut geen GDW en zeker ook geen Brink. De dealer zal dat wellicht adviseren omdat hij niet anders heeft, maar die trekhaken zijn niet ontworpen voor een Niro maar universele trekhaken en eigenlijk te klein zijn voor de Niro zodat die met hulpstukken moeten worden vastgemaakt . Naar mijn mening knoeiwerk. Je kunt er dan veel beter een Auto-Hak verticaal afneembare trekhaak onder laten zetten, eventueel door een fitter. Deze trekhaak is wel speciaal passend en ontworpen voor de Niro.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dag allemaal, ik heb dus ook een vaste trekhaak van GDW die zwiebert. Ik had gewoon bij de aankoop van mijn nieuwe Niro een vaste trekhaak besteld. Ik dacht dat deze uit de accessoirelijst van KIA zou komen maar de dealer monteerde een GDW-trekhaak.  Dankzij dit forum werd ik van het probleem van deze trekhaken in combinatie met een fietsendrager geattendeerd. Ik meteen terug naar de dealer en deze herkende het probleem en gaf aan dat GDW inmiddels de opvulstukken verstevigd heeft en dat ik die verbeterde versie ook onder mijn auto had. Maar ook gaf hij aan dat ze zelf ook benieuwd waren hoe die verbeterde versie zich zou houden met een fietsendrager. Afgesproken werd dat ik langs zou komen met de fietsendrager  gemonteerd met 2 fietsen erop. Dat heb ik gisteren dus gedaan, voor het eerst. Ik heb een Thule fietsendrager die geschikt is voor electrische fietsen en zelf al een kilo of 25 weegt. Deze gemonteerd op de trekhaak en erop gaan staan. Zonder de fietsen erop was al duidelijk te zien dat de trekhaak niet stevig vastzat, er zat erg veel speling in. En dit betrof de verbeterde versie! Met de fietsen erop naar de dealer gereden. Deze constateerde dat er inderdaad teveel speling in zat en gaat de trekhaak vervangen voor een originele KIA-trekhaak. Dit moet binnen een paar weken geregeld zijn. Ik zal de afloop in het nieuw jaar vermelden. Met deze trekhaak durf ik echt niet de snelweg op met 2 fietsen erop, laat staan om hiermee met vakantie te gaan met een volle auto met bepakking. Fijn dat dit forum bestaat! Prettige jaarwisseling allemaal.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...