surfingjohn Geplaatst 12 Oktober, 2017 Geplaatst 12 Oktober, 2017 1 uur geleden zei Derrek: Ik begrijp uit een andere post van lid Tully dat er bij dealer Durmi in Alkmaar een actie is (dezelfde actie?) omdat zij een “hele krat Mobis trekhaken hebben staan”. Kijk, zo kan het ook. Bij Durmi is een andere actie: Metallic lak afneembare trekhaak Actie Kia Connect Edition: 16’’ lichtmetalen velgen trekhaak afneembaar inclusief 13-polige kabelset 7" full map navigatie met TomTom Live services Kia Connected Car services incl. 1 jaar Pro abonnement Of zitten de 2 laatste opties er altijd bij? Quote
Derrek Geplaatst 20 Oktober, 2017 Geplaatst 20 Oktober, 2017 Afgelopen week wezen fietsen op de Veluwe. De fietsen rustig star achterop de Niro. En bij ons hotel in Epe stonden we geparkeerd naast een VW Touran met een fietsdrager waar de eigenaar zijn fietsen op aan het vastzetten was. Toen de fietsen op de drager stonden begon hij een stang vast te schroeven tussen het stuur van zijn fiets en de dakdrager van zijn Touran. Hij had deze stang zelf gemaakt omdat de fietsdrager te slap was (althans dat dacht hij) en de fietsen gevaarlijk heen-en-weer zwiepten op een hobbelige weg en bij verkeersdrempels en deze extra stang hield dat zwiepen in bedwang. Maar ik moest wel meteen denken aan het trekhaken drama van de Niro. Ik vond het wel een slimme oplossing om het probleem tegen te gaan (helaas geen foto van gemaakt). Maar ik ben toch blij dat ik nu een trekhaak van Mobis heb waarbij dat niet nodig is. Quote
Jan58 Geplaatst 22 Oktober, 2017 Geplaatst 22 Oktober, 2017 Gister onze bijna nieuwe Niro opgehaald. Het rijd toch wel heel lekker en ontspannen. Hopen op veel veilige en probleemloze kilometers. Maar.... ook wij willen een trekhaak vast,horizontaal/vertikaal afneembaar? Keuze moet ik nog maken.Zelf zou ik voor de horizontale gaan. Lijkt mij makkelijker dan een vertikalen. Het auto bedrijf waar ik de vorige auto in onderhoud had rade mij dat af. Als je de trekhaak eraf haalt kijk je in een gat was zijn conclusie. Wie heeft er een horizontale afneembare trekhaak?En kijk je dan in een gat of hoe is dat? Dan de problemen met de trekhaken zoals hier vermeld. Welk type/merk moet ik niet hebben. Heb gelezen dat auto hak de goede trekhaak heeft. Iemand ervaring met deze trekhaak vwb de pasvorm. Mijn autobedrijf is niet zo content met onderdelen uit Polen. Vaak past het net niet zegt hij. Groet Jan Quote
First Edition Geplaatst 22 Oktober, 2017 Geplaatst 22 Oktober, 2017 Ik heb een Hak trekhaak onder onze vorige auto, een Fiat Panda (huidige type), geplaatst. Paste van geen meter. Ik moest nagenoeg alle chassis gaten met een Dremel uitslijpen. De voertuig specifieke elektronica (7-polig) paste daarin wel precies. Na montage nog even contact gehad, in het Engels, met Hak. Signaal dat de trekhaak niet paste was volledig nieuw voor ze. Ik ben dus ook wat kopschuw geworden voor Hak trekhaken. Maar misschien had ik inderdaad een maandag morgen model. Hun prijzen zijn opvallend laag, dat dan weer wel... Gr. Bert Quote
Jacobus Geplaatst 24 Oktober, 2017 Geplaatst 24 Oktober, 2017 Een maand geleden het probleem van de doorzwiepende GDW afneembare trekhaak via e-mail gemeld bij mijn garage de firma Fase in Alphen aan de Rijn. Binnen 24 uur reageerde de firma Fase dat dit probleem gemeld was bij de importeur. Na enige dagen kreeg ik de melding dat er nieuwe gemodificeerde hoekstukken opgestuurd zouden worden en dat dit bij binnenkomst gemeld zou worden, zodat er een afspraak gemaakt kon worden voor de inbouw. Na 14 dagen werden de gemodificeerde hoekstukken bij mij thuis afgeleverd. De firma Fase heeft deze modificatie een week later binnen anderhalf uur ingebouwd. De hoekstukken zijn nu voorzien van een dikke opstaande rand, waardoor het geheel er zeer solide uitziet. Na de inbouw heb ik een testrit gemaakt over de nodige verkeersheuvels met mijn Bosal Traveler 2 fietsendrager van 17 kg + twee elektrische fietsen Gazelle Orange C7 + HMB van 25,6 kg per stuk. De test is prima verlopen, er zit nog wel enige beweging in de hele constructie maar de maximale uitslag blijft binnen de perken. Bij elkaar was dit een prima en snelle actie van de firma Fase uit Alphen aan den Rijn in samenwerking met de importeur ! Quote
HansH Geplaatst 24 Oktober, 2017 Geplaatst 24 Oktober, 2017 Fijn om te lezen dat de modificatie een hele verbetering is want donderdag gaat mijn Niro naar de garage voor dezelfde modificatie. Quote
dietze Geplaatst 24 Oktober, 2017 Geplaatst 24 Oktober, 2017 (aangepast) ook bij mijn Kia Niro modificatie trekhaak,een hele verbetering,wel te lang wachttten hierop 24 Oktober, 2017 aangepast door dietze Quote
Derrek Geplaatst 24 Oktober, 2017 Geplaatst 24 Oktober, 2017 Een maand geleden het probleem van de doorzwiepende GDW afneembare trekhaak via e-mail gemeld bij mijn garage de firma Fase in Alphen aan de Rijn. Binnen 24 uur reageerde de firma Fase dat dit probleem gemeld was bij de importeur. Na enige dagen kreeg ik de melding dat er nieuwe gemodificeerde hoekstukken opgestuurd zouden worden en dat dit bij binnenkomst gemeld zou worden, zodat er een afspraak gemaakt kon worden voor de inbouw. Na 14 dagen werden de gemodificeerde hoekstukken bij mij thuis afgeleverd. De firma Fase heeft deze modificatie een week later binnen anderhalf uur ingebouwd. De hoekstukken zijn nu voorzien van een dikke opstaande rand, waardoor het geheel er zeer solide uitziet. Na de inbouw heb ik een testrit gemaakt over de nodige verkeersheuvels met mijn Bosal Traveler 2 fietsendrager van 17 kg + twee elektrische fietsen Gazelle Orange C7 + HMB van 25,6 kg per stuk. De test is prima verlopen, er zit nog wel enige beweging in de hele constructie maar de maximale uitslag blijft binnen de perken. Bij elkaar was dit een prima en snelle actie van de firma Fase uit Alphen aan den Rijn in samenwerking met de importeur ! Goed te horen dat dit een verbetering geeft. Het zou Kia sieren als ze bij alle klanten met een "Kia" trekhaak pro actief deze modificatie gaan toepassen om aan de onveilige situatie bij deze klanten een einde te maken. Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk Quote
BvE Geplaatst 24 Oktober, 2017 Geplaatst 24 Oktober, 2017 1 uur geleden zei Derrek: Goed te horen dat dit een verbetering geeft. Het zou Kia sieren als ze bij alle klanten met een "Kia" trekhaak pro actief deze modificatie gaan toepassen om aan de onveilige situatie bij deze klanten een einde te maken. Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk Helemaal met je eens Derrek !!!! Quote
Jan58 Geplaatst 24 Oktober, 2017 Geplaatst 24 Oktober, 2017 Volgende week word er een trekhaak gemonteerd onder onze Niro.Heb m n garage ingelicht over de foute haak. Komt helemaal goed werd me verteld. Ik zie het wel. Gr Jan Quote
Gast Nirofan Geplaatst 24 Oktober, 2017 Geplaatst 24 Oktober, 2017 Ook in alweer 8 wkn geleden het probleem per mail gemeld. Kreeg bevestiging dat KIA in Sept met een oplossing zou komen. Afgelopen week maar eens bij dealer langs geweest. Kreeg de mededeling dat ze net een paar dagen geleden een KIA vertegenwoordiger op bezoek hadden gehad maar dat er nog geen oplossing was. Grappig dat er forumleden maanden geleden al een oplossing is geboden en recent het nieuwe hoekstuk. Ik kreeg wel het aanbod om de afneembare om te ruilen voor een vaste. Daar ga ik voor want weet zeker dat dit goed is en de "haak" blijft er bij mij toch altijd aan zitten. (Een vaste was bij aanschaf Niro vorig jaar Nov helaas niet beschikbaar) Quote
Derrek Geplaatst 24 Oktober, 2017 Geplaatst 24 Oktober, 2017 1 uur geleden zei Nirofan: Ik kreeg wel het aanbod om der e afneembare om te ruilen voor een vaste. Maar lost dat het probleem goed op? De vaste Bosal heeft bijv. dezelfde wiebelconstructie. Weliswaar worden er nu stevigere passtukken gemonteerd die het probleem zeker verminderen, maar niet helemaal weg neemt. Tot nog toe blijkt alleen de Mobis trekhaak perfect, maar die wordt ook gefabriceerd door Hyunday. En wellicht de Auto-Hak trekhaken voor de Niro waarvan de constructie ook zonder passtukken direct op de chassisbalken is, alhoewel nog geen Niro rijder daar ervaring mee heeft/deelt. Quote
ReneM Geplaatst 25 Oktober, 2017 Geplaatst 25 Oktober, 2017 Vandaag de fietsendrager op mijn vaste Bosal trekhaak gehad. Na twee verkeersdrempels weer terug naar huis. Het ging behoorlijk tekeer. Voelde niet veilig. Contact gehad met de dealer, die nog nooit van dit probleem had gehoord. (Ik had het ook bij aanschaf al aangegeven, maar daar kreeg ik te horen dat hij de juiste trekhaak onder de Niro zou monteren, en dat hij er nog nooit klachten over had gehad) De commerciële man zei me dat ik later vandaag gebeld zou worden door iemand uit de werkplaats. Dat telefoontje moet ik nog krijgen. Ga morgen zelf maar weer contact opnemen, en hen wijzen op de oplossing die inmiddels bij Jacobus is gemonteerd. (Jacobus, heb je er nog foto's van? ) Ik laat hier weten hoe het verder gaat ... Quote
Gast Nirofan Geplaatst 25 Oktober, 2017 Geplaatst 25 Oktober, 2017 20 uur geleden zei Derrek: Maar lost dat het probleem goed op? De vaste Bosal heeft bijv. dezelfde wiebelconstructie. Weliswaar worden er nu stevigere passtukken gemonteerd die het probleem zeker verminderen, maar niet helemaal weg neemt. Tot nog toe blijkt alleen de Mobis trekhaak perfect, maar die wordt ook gefabriceerd door Hyunday. En wellicht de Auto-Hak trekhaken voor de Niro waarvan de constructie ook zonder passtukken direct op de chassisbalken is, alhoewel nog geen Niro rijder daar ervaring mee heeft/deelt. Bedankt voor de tip. Zal dit eens voorleggen aan de dealer. Ik heb trouwens even moeten zoeken naar info over Mobis trekhaak. Voor de geïnteresseerden onder ons. Hier de link. Daar kan je overigens ook overige accessories voor de Niro vinden. http://www.mobisparts.eu/de_de/custom/mobis_accessories_db/carmodel_products.php?brand=K&carmodel=81&category=17 Quote
HansH Geplaatst 26 Oktober, 2017 Geplaatst 26 Oktober, 2017 Op 24-10-2017 om 16:14 zei HansH: Fijn om te lezen dat de modificatie een hele verbetering is want donderdag gaat mijn Niro naar de garage voor dezelfde modificatie. Ik kreeg gistermiddag de mededeling dat de benodigde spullen voor de modificatie nog niet binnen waren en dat ze de afspraak daarom wilden veranderen. Geduld is een schone zaak..... Quote
Derrek Geplaatst 26 Oktober, 2017 Geplaatst 26 Oktober, 2017 17 uur geleden zei ReneM: de dealer, die nog nooit van dit probleem had gehoord. Dat toneelstukje voeren ze (bijna) overal op. Natuurlijk weten ze het wel, maar als je er niet over praat, dan is het er niet. Dit heet wegkijken. Respectloos naar de Kia klanten. En volgens de notulen van de KCC zijn het voor KMNL maar "incidentele gevallen". Daar kunnen we het mee doen. Je moet gewoon niet zeuren joh! Quote
surfingjohn Geplaatst 26 Oktober, 2017 Geplaatst 26 Oktober, 2017 Ik ben 3 verschillende KIA dealers geweest, alle verkopers weten van geen probleem af met de trekhaak, geen van allen neemt ook maar de moeite om voor mij te gaan informeren welke trekhaak eronder gezet gaat worden! Het komt allemaal goed krijg ik te horen, linkje naar dit forum aangeboden, maar daar wordt niet op gereageerd. KIA Nederland 2 weken de vraag gesteld welk merk trekhaak onder de Connect Edition gezet wordt, ook hier een groot stilzwijgen!!!! Dus daarom staat er nog geen Niro voor mijn deur, welke dealer gaat nu eens eerlijk met de klant om??? Trekhaak heb ik echt nodig voor de fietsendrager met 2 electrische fietsen (accu's gaan in de auto) Quote
Roland2017 Geplaatst 26 Oktober, 2017 Geplaatst 26 Oktober, 2017 Hallo, Ik ben nieuw op deze forum en sinds 2 weken in het bezit van een Kia Niro. Op mijn Kia Niro heb ik ook een afneembare trekhaak laten monteren. De dealer heeft een GDW gemonteerd, maar wel volgens mij met de verbeterde montage constructie. Er zijn dikke koppelstukken op chassis met opstaande randen gemonteerd. 1 Quote
HansH Geplaatst 15 November, 2017 Geplaatst 15 November, 2017 Op 26-10-2017 om 10:33 zei HansH: Ik kreeg gistermiddag de mededeling dat de benodigde spullen voor de modificatie nog niet binnen waren en dat ze de afspraak daarom wilden veranderen. Geduld is een schone zaak..... Begin augustus voor de 1e keer contact met mijn dealer gehad over het probleem en gisteren is de modificatie gemonteerd. zoals ik al zei: Geduld is een schone zaak. 1 Quote
ReneM Geplaatst 15 November, 2017 Geplaatst 15 November, 2017 Op 25-10-2017 om 20:58 zei ReneM: Vandaag de fietsendrager op mijn vaste Bosal trekhaak gehad. Na twee verkeersdrempels weer terug naar huis. Het ging behoorlijk tekeer. Voelde niet veilig. Contact gehad met de dealer, die nog nooit van dit probleem had gehoord. (Ik had het ook bij aanschaf al aangegeven, maar daar kreeg ik te horen dat hij de juiste trekhaak onder de Niro zou monteren, en dat hij er nog nooit klachten over had gehad) De commerciële man zei me dat ik later vandaag gebeld zou worden door iemand uit de werkplaats. Dat telefoontje moet ik nog krijgen. Ga morgen zelf maar weer contact opnemen, en hen wijzen op de oplossing die inmiddels bij Jacobus is gemonteerd. (Jacobus, heb je er nog foto's van? ) Ik laat hier weten hoe het verder gaat ... Inmiddels een reactie van de dealer gehad. Er komt een andere trekhaak onder. En het zou ook weer een Bosal worden, maar nu de afneembare versie. Die moet veel stabieler zijn, werd gezegd. Wordt vervolgd... Quote
Derrek Geplaatst 16 November, 2017 Geplaatst 16 November, 2017 12 uur geleden zei ReneM: Inmiddels een reactie van de dealer gehad. Er komt een andere trekhaak onder. En het zou ook weer een Bosal worden, maar nu de afneembare versie. Die moet veel stabieler zijn, werd gezegd. Wordt vervolgd... Ik weet niet of je dealer nu wel goed bezig is. Het gaat waarschijnlijk om de "Bosal Oris", de vertikaal afneembare trekhaak van Bosal. Deze wordt in Hongarije gemaakt en heeft exact dezelfde elastieken constructie met passtukken (nr. 3 en nr. 4) als de vaste Bosal en de GDW trekhaken. Het zal dan niets uitmaken voor het onveilige situatie bij gebruik van je fietsdrager. Die constructie kun je goed zien in de pdf op blad 6. Maar zeker zo erg is de gebruikerswaarschuwing op blad 9 waarin staat dat je met een fietsdrager op deze Bosal trekhaak wel 5 kilometer maximaal per uur (!) mag rijden op een slechte weg of over een verkeersdrempel. Ter vergelijking, ik rijd met mijn Mobis trekhaak met 2 elektrische fietsen met gemak 50 km/uur over een drempel zonder enige indruk van onveiligheid omdat de fietsen dan ook stabiel achterop de Niro staan. Hiermee is Bosal wellicht juridisch gedekt, maar het is voor een klant natuurlijk onacceptabel. De gehele installatiehandleiding kun je hier vinden. Denk dat je beter nog even goed met je dealer in gesprek kan gaan of het om deze trekhaak gaat voordat de dealer onnodig kosten maakt (de trekhaak zal wel door Kia Nederland beschikbaar worden gesteld, maar de arbeidsuren zijn voor de dealer) en jij nog meer ergernis op je nek krijgt. Zonde van zo'n goede en zuinige auto als de Kia Niro. De enige trekhaken de ik kan vinden en die wel zijn ontworpen om direct op de chassisbalken van de Kia Niro bevestigd te worden (en dus speciaal voor de Niro worden gemaakt) zijn de Mobis (Zuid Korea) en de Auto-Hak (Polen). Quote
Roland2017 Geplaatst 16 November, 2017 Geplaatst 16 November, 2017 Maar hopen dat Bosal ook met een verbeterde versie komt. GDW is wel aangepast. Quote
ReneM Geplaatst 16 November, 2017 Geplaatst 16 November, 2017 @Derrek Ik ga overleggen met de dealer. Bedankt voor de info! Quote
Derrek Geplaatst 17 November, 2017 Geplaatst 17 November, 2017 22 uur geleden zei Roland2017: GDW is wel aangepast. Wel aangepast maar niet veranderd! De passtukken zijn wel steviger gemaakt maar worden nog steeds gebruikt en de trekhaat "veert" ook nog steeds alleen minder. Een lapmiddel voor een in de basis verkeerde constructie. Voor mij zou dit als gebruiker onacceptabel zijn. Op een heel goede auto hoort de importeur ook heel goede accessoires te leveren, zeker voor die prijzen. De importeur kijkt echter weg en dat is niet Kia waardig. Quote
gjcvro Geplaatst 17 November, 2017 Geplaatst 17 November, 2017 Niet om het goed te praten, want ook ik vind dat het moet kunnen, maar is het niet zo dat we hier praten over krachten op de trekhaak die te hoog zijn? De kogeldruk mag 100kg zijn, maar als ik een fietsendrager monteer, komt de kracht niet recht op de trekhaak, maar met een 'arm' van bijna een meter, waardoor de kracht flink wordt vergroot. Dan kun je wel rekenen dat er 'maar' 70 kg op de trekhaak hangt, maar wel met een arm van (gemiddeld) een halve meter. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.