Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik ben voornemens middels een Raspberry Pi een leuk systeem in mijn Niro te bouwen.
Wellicht zijn er Niro rijders op dit forum die tijd en passie beschikbaar hebben om zoiets gezamenlijk te doen?

Posted

Interessant. Ik heb zelf hier ook nog een raspberry pi liggen :-). Wel een sim kaart nodig om de data te kunnen versturen naar huis (server) bijv.

Ik denk dat er geen scherm op komt.  Alles op afstand uit te lezen met je telefoon of zo....

Posted

Ik log in op de pi met ssh of vnc met mijn laptop of mobieltje. Gebruik zelf dus nooit een scherm aan de pi.

@gvdijk Welke hardware gebruik je om de simkaart in te steken?

Posted
9 uur geleden zei Brat Pit:

Interessant! Helaas weet ik er te weinig van om een zinvolle bijdrage te kunnen leveren.

Hi Brat,
Je hoeft geen nerd te zijn om zoiets in elkaar te zetten.
De Raspberry Pi is destijds (2012) speciaal ontwikkeld om kinderen te leren programmeren en om leuke projectjes uit te voeren.
Wel is van belang dat je er de aardigheid van inziet en tegenslagen kunt verwerken :wink:

Ik zal op dit forum een blog aanmaken en stap voor stap beschrijven wat nodig is, hoe je het aansluit, en werkend krijgt.

• Like 1
Posted
5 minuten geleden zei KiaNiro:

Wel is van belang dat je er de aardigheid van inziet en tegenslagen kunt verwerken :wink:

Vooral dat, en veel tijd over hebben.. En dat is vaak een probleem.

Posted
8 minuten geleden zei gjcvro:

Vooral dat, en veel tijd over hebben.. En dat is vaak een probleem.

Ik ben al drie jaar met een sabbatical bezig, bevalt me prima. Nog een paar jaar volhouden en ik mag met pensioen, dus tijd zat ...
Je moet je gewoon niet zo druk maken :wink:

Maar wanneer je zo'n blog volgt, hoef je in ieder geval niet opnieuw het wiel uit te vinden.
In dit geval druk je de UPS op de Pi, sluit je de GPS en de OBD aan met een USB kabeltje en na het installeren van de software werkt het.
aansluiten op de 12 Volt stekker van de Niro en gaan met die banaan, kind kan de was doen.

Hee, ik merk dat ik plotseling talent heb om sprookjes te schrijven :animals_016:

Posted

Ikzelf heb thuis meerdere raspberry-pi's operationeel voor diverse toepassingen (securitycamera, kodi-mediaplayer,  downloadserver).  Voor mij zou een toepassing als dashcam in de niro wel interessant zijn.

Posted
1 uur geleden zei Olaf de Niro:

Ikzelf heb thuis meerdere raspberry-pi's operationeel voor diverse toepassingen (securitycamera, kodi-mediaplayer,  downloadserver).  Voor mij zou een toepassing als dashcam in de niro wel interessant zijn.

Yep, is ook een leuke toepassing.
Kun je eigenlijk elke pi voor gebruiken, zelfs een pi zero zonder wifi. Met een tweedehandse usb cam ben je klaar voor een paar tientjes.
Zelf heb ik het niet zo met pi's en beelden. Een webcam streamt gewoon naar de usb en de pi heeft het allemaal maar te slikken op video0. Het hangt me te vaak. Het enige waar je nog over moet nadenken is een goed car-power-system om te voorkomen dat Niro's accessoire accu leeg getrokken wordt. Heb er een op mijn blog hier op het forum beschreven. 

Posted
1 uur geleden zei KiaNiro:

Yep, is ook een leuke toepassing.
Kun je eigenlijk elke pi voor gebruiken, zelfs een pi zero zonder wifi. Met een tweedehandse usb cam ben je klaar voor een paar tientjes.
Zelf heb ik het niet zo met pi's en beelden. Een webcam streamt gewoon naar de usb en de pi heeft het allemaal maar te slikken op video0. Het hangt me te vaak. Het enige waar je nog over moet nadenken is een goed car-power-system om te voorkomen dat Niro's accessoire accu leeg getrokken wordt. Heb er een op mijn blog hier op het forum beschreven. 

Ja, dat hangen van die pi met een camera herken ik inderdaad. Heb ik regelmatig last van met mijn securitycam (en dat is dan een originele pi-cam, niet via usb maar een dedicated camera-aansluiting. Het enige dat dan helpt is de stroom uit en aanzetten. Op vakantie is dat een probleem. Zou zo'n UPS daar ook van nut kunnen zijn? Off topic, ik weet het maar je klinkt nogal technisch aangelegd en ik ben zelf meer thuis in programmering.

Posted
14 minuten geleden zei Olaf de Niro:

Het enige dat dan helpt is de stroom uit en aanzetten. Op vakantie is dat een probleem. Zou zo'n UPS daar ook van nut kunnen zijn?

Hi Olaf,
In m'n blog heb ik het project beschreven dat ik in onze Niro ga inbouwen.
Ik schrijf "onze Niro" omdat mijn ega me langere tijd niet meer vrolijk aankijk, als ik "mijn Niro" schrijf ;-)
Vanwege dit video probleem heb ik bewust geen dashcam daarin mee genomen, alhoewel dat wel voor de hand liggend zou zijn geweest.
Heb je m'n blog al bekeken?

Posted
2 minuten geleden zei gjcvro:

Thuis stroom uit en aanzetten kun je al voor 5 € regelen, ebay zoeken op sonoff.

Gebruik al jaren X10, maar deze kende ik nog niet. interessant. Tanx voor de tip! :dup:

Posted
15 minuten geleden zei gjcvro:

Thuis stroom uit en aanzetten kun je al voor 5 € regelen, ebay zoeken op sonoff.

Maakt gebruik van eWeLink, dus de besturing staat op een onbekende server, eigendom van Joost mag weten wie ...
Ik houd niet van dat soort remote oplossingen. Voor m'n X10 heb ik zelf een server geschreven en kan vanaf overal m'n hangende pi-camera's resetten.
Mijn auto data, zoals rittenadministratie e.d., wordt dan ook automatisch op mijn eigen ftp-server geplaatst.

Posted
6 minuten geleden zei KiaNiro:

Maakt gebruik van eWeLink, dus de besturing staat op een onbekende server, eigendom van Joost mag weten wie ...
Ik houd niet van dat soort remote oplossingen. Voor m'n X10 heb ik zelf een server geschreven en kan vanaf overal m'n hangende pi-camera's resetten.
Mijn auto data, zoals rittenadministratie e.d., wordt dan ook automatisch op mijn eigen ftp-server geplaatst.

Hmm, op andermans server ben ik ook niet zo voor. Kan je aangeven waar ik die X10 kan vinden?

Posted
10 minuten geleden zei Olaf de Niro:

Hmm, op andermans server ben ik ook niet zo voor. Kan je aangeven waar ik die X10 kan vinden?

Google maar eens op "X10". Er zijn veel meer domotica systemen, klik aan/uit, z-wave, etc, etc.
Ik heb een oud laptopje uit 1998 met Windows 2000 Professional draaien (ja ja antiek), daarop VNC, en die kan ik remote overnemen.
Mijn domotica draait dus in mijn LAN en niet buiten de deur met WAN. 

Posted
9 minuten geleden zei gjcvro:

Na het reflashen is het een mini webserver, los van alles:-)

Las ik later ook. Kan voor velen een veilige oplossing zijn. Is wel wat meer werk, maar kan daardoor ook leuk zijn voor de hobby'ist. En de prijs is zeer aantrekkelijk!

Posted

Ik heb nog zo’n Raspberry Pi liggen (print +  kunststof kastje).  Als  iemand interesse hiervoor heeft laat het dan weten. Ik zou het mee kunnen brengen naar de Meeting van 27-05-2018.

• Thanks 1
Posted
10 uur geleden zei KiaNiro:

Google maar eens op "X10". Er zijn veel meer domotica systemen, klik aan/uit, z-wave, etc, etc.
Ik heb een oud laptopje uit 1998 met Windows 2000 Professional draaien (ja ja antiek), daarop VNC, en die kan ik remote overnemen.
Mijn domotica draait dus in mijn LAN en niet buiten de deur met WAN. 

Of met https://domoticz.com/ draaiend op Raspberry PI mbv Sonoff, NRF24+, RF433 of X10 en nog veel meer protocollen.

https://www.mysensors.org/
http://www.rflink.nl/blog2/
https://www.action.com/nl-nl/p/flamingo-schakelaarset-met-afstandsbediening/