Ga naar inhoud
Sigmasailor

KIA e-Niro

Aanbevolen berichten

7 uren geleden, Sigmasailor zei:

Die 455 km moet je gebruiken om te vergelijken met andere auto's en is op een genormaliseerde manier vastgesteld. 

Denk aan de officiele verbruikscijfers. Die zijn ook alleen nuttig om te vergelijken. Daarom dat alle autobladen (ANWB, Autoweek) deze steevast blijven publiceren. Alleen om onderling te vergelijken, niet om ook werkelijk in de praktijk te halen want dat lukt nooit (alleen in de kroeg).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
25 minuten geleden, Derrek zei:

Alleen om onderling te vergelijken, niet om ook werkelijk in de praktijk te halen want dat lukt nooit (alleen in de kroeg).

Bij EV's ook door je rechtervoet onder controle te houden :-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heeft iemand al een downloadbare PDF van het Manual (gebruikershandleiding) voor de Kia e-Niro gevonden? Voor de gewone Niro staat het gewoon online; voor de 'e' versie kan ik niets vinden.

aangepast door Sigmasailor

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Kan ik je niet aan helpen, ook niet vanaf MijnKia, dan heb ik alleen de HEV. 

Waar ik overigens wel benieuwd naar ben, wat zijn de kosten van een servicebeurt van een Niro-E? En hoe vaak moet dan plaatsvinden. Heb daar geen idee van.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

service beurt is er niet , enkel om de zoveel kms de verlengkabel vervangen:hammer:

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 uren geleden, bert111bel zei:

service beurt is er niet , enkel om de zoveel kms de verlengkabel vervangen:hammer:

Denk dat er toch wel is wat gecontroleerd of vervangen moet worden , remmen, ruitensproeiervloeistof, ruitenwissers, controle rubbers, stuurinrichting .... 

Maar geen idee of ze nog wat doen met de electromotor.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

alweer een tijdje geleden dat ik wat op dit forum geplaatst heb.

pas geleden mijn 3e Kia gekocht. Na in 2010 een Sportage gekocht te hebben (en in 2012 een Rio), nu als vervanger voor de Sportage een e-Niro. Lijkt me goed elkaar hier een beetje op de hoogte te houden wat betreft info over de e-niro.

Gister voor het eerst een proefrit gemaakt in de e-niro. Had al wat proefritten gemaakt in de Hyundai Kona en Ioniq, dus wist wel een beetje wat ik kon verwachten. 

Dingen die me opvielen:

- in sportmode kunnen de voorwielen doorspinnen. Het was gister wel een beetje glad, maar heb het ook van andere mensen gehoord. Gewoonweg teveel torque tegen te weinig tractie. Verder geen probleem, ik heb deze auto niet gekocht om mee te racen, maar viel me wel op dat als je het 'stroompedaal' vol intrapt de voorwielen spinnen. Dit had ik overigens bij de Kona ook.

- Ik had niet genoeg ruimte om mijn voeten onder de voorstoelen te schuiven als ik op de achterbank zat.

- laadvloer in de achterbak was verhoogd, met dus een dubbele bodem. Ideaal om de snoeren in op te bergen en ook fijn dat zware koffers niet over een enorme drempel getild hoeven te worden.

- er bevindt zich geen reservewiel in de auto. Dus waarschijnlijk ook geen krik?

- in de testauto waren de accenten in de bekleding en bijvoorbeeld rond de roosters waar de (warme) lucht uitkomt wit van kleur, ipv blauw wat ik in veel filpmjes gezien had. Ik weet niet of dat iets is wat per auto verschillend kan zijn?

Verder zat het gewoon ruim genoeg, eigenlijk zoals een hybrid Niro. Ik ben 1m90 en kon netjes achter mezelf zitten. Prima gezinsauto waar je met 4 volwassenen goed in kan zitten. De afwerking van binnen was prima. Ik hoor dan vaak veel geneuzel over 'teveel plastic voor een auto van 46K' maar dat vond ik eigenlijk wel meevallen. Veel zachte materialen en nette afwerking. Ik vind dat pianolak rond de navi en bij de deuren vreselijk, maar dat is een persoonlijke smaak. Je komt dat ook in een mercedes C-klasse tegen trouwens, dus het zegt niets over kwaliteit. 

De verkoper wist me te vertellen dat hij hoopte volgende week met een voorstel vanuit Kia te komen betreffende een wallbox/laadpaal en abonnement. Ik heb zelf geen ervaring met elektrisch rijden, en heb weinig verstand van elektriciteit, dus ik laat me graag adviseren door de mensen die deze auto gebouwd hebben en die meer verstand hebben van 3 fasen, of 1 fase, 7,4 kw of 11 kw en zoveel Ampere, etc. Hij had het over een richtprijs van 1400 voor zo'n wallbox, maar meer info volgt dus spoedig.

Hij wist me te vertellen dat ik mijn e-niro begin januari mocht verwachten. Ik was de eerste in Rotterdam op de lijst, dus hij verwachtte begin januari. 

Kan niet wachten... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Volgens mij kan je de kleuren van de verlichting ergens zelf instellen. Kijk in YouTube maar eens bij de filmpjes van Bjorn Nyland of e-Niro. Hier: Accentkleur instellen.

Wat laden betreft: ik heb al 5 jaar een Hybride en/of 100% EV gehad en red me prima met een simpele Wallbox (LoLo van TNM) van 1 fase en 16A (kosten iets van 600 euro tegenwoordig, moet je wel laten aansluiten). Ja, als je 64 kWh accu leeg is en je wilt hem weer vol hebben duurt het 20 uur, maar hoe vaak komt dat echt voor? Gebruikelijker (in mijn geval) is dat er 20 of 40 kWh bijgeladen moet worden; dat redt je gewoon van 19 tot 7. Alleen voor de echte grootverbruikers zijn duurdere oplossingen de moeite waard (mijn mening en eigen ervaring); dus alleen nodig als je echt elke dag 300+ kilometer rijdt.

Leuk dat je al zo snel aan de beurt bent!

aangepast door Sigmasailor
  • Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 uren geleden, Geronimo81 zei:

De verkoper wist me te vertellen dat hij hoopte volgende week met een voorstel vanuit Kia te komen betreffende een wallbox/laadpaal en abonnement. Ik heb zelf geen ervaring met elektrisch rijden, en heb weinig verstand van elektriciteit, dus ik laat me graag adviseren door de mensen die deze auto gebouwd hebben en die meer verstand hebben van 3 fasen, of 1 fase, 7,4 kw of 11 kw en zoveel Ampere, etc. Hij had het over een richtprijs van 1400 voor zo'n wallbox, maar meer info volgt dus spoedig.

Hij wist me te vertellen dat ik mijn e-niro begin januari mocht verwachten. Ik was de eerste in Rotterdam op de lijst, dus hij verwachtte begin januari. 

Kan niet wachten... 

Neem bij voorkeur voor een eigen wallbox altijd een 3-fase aansluiting met dergelijke vermogens als je woning 3 fasen heeft. Echter lang niet alle woningen hebben 3 fasen (3 x 25A) aansluiting echter hebben maar 1 fase (vaak 40A) zoals veel woningen gebouwd in de 80-er en 90-er jaren. Je kunt dit zien op je rekening van de elektriciteitsleverancier. Dan kun je  niet anders

Nieuwere woningen hebben weer vaak wel al 3 fasen omdat elektra steeds belangrijker wordt daar we steeds meer met elektriciteit gaan doen zoals inductieplaten ipv koken op gas.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

In Frankrijk wordt de e-Niro niet met een warmtepomp geleverd, maar met een goedkopere weerstandsverwarming; blijkbaar de keuze van een marketing manager, die zelf in het warmere zuiden woont. Ook ontbreekt op de duurste e-Premium versie een geheugen voor de elektrische bestuurdersstoel en ventilatie van de voorstoelen. Een schuif/kanteldak is dan weer wel standaard voor die uitvoering.

Nu het ook in delen van Frankrijk kouder wordt, laten de eerste verbruikstests (met de weerstandsverwarming aan) daar een afname van de actieradius zien tot wel 20%. Er zijn al kopers die hun bestelling van de e-Niro daarom geannuleerd hebben, en uitwijken naar een Hyundai Kona EV, die de warmtepomp (PAC) wel meekrijgt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

laat de grill wrappen, vind ik mooier.

De boot is vandaag binnen gekomen, januari ophalen,

aangepast door e-niro

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, Case zei:

In Frankrijk wordt de e-Niro niet met een warmtepomp geleverd, maar met een goedkopere weerstandsverwarming; blijkbaar de keuze van een marketing manager, die zelf in het warmere zuiden woont. Ook ontbreekt op de duurste e-Premium versie een geheugen voor de elektrische bestuurdersstoel en ventilatie van de voorstoelen. Een schuif/kanteldak is dan weer wel standaard voor die uitvoering.

Nu het ook in delen van Frankrijk kouder wordt, laten de eerste verbruikstests (met de weerstandsverwarming aan) daar een afname van de actieradius zien tot wel 20%. Er zijn al kopers die hun bestelling van de e-Niro daarom geannuleerd hebben, en uitwijken naar een Hyundai Kona EV, die de warmtepomp (PAC) wel meekrijgt.

Dat lijkt vreemd omdat de warmtepomp gewoon de airco is, die ook kan verwarmen. Dat is relatief goedkoop omdat die airco er toch al in zit. 

Wellicht ligt de oorzaak ergens anders? Weerstandsverwarming is overigens als het vriest niet in het nadeel. Dan gaat het verbruiksvoordeel van de warmtepomp verloren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, HansG zei:

Wellicht ligt de oorzaak ergens anders? Weerstandsverwarming is overigens als het vriest niet in het nadeel. Dan gaat het verbruiksvoordeel van de warmtepomp verloren.

Waarom? Ook als het vriest kan een warmtepomp de auto verwarmen hoor.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat denk ik ook; lager dan 100% zal de COP van een warmtepomp toch niet worden? Grote vraag is dan wel of de capaciteit nog voldoende zal zijn. Een dompelaar heeft ook een COP van tegen de 100% (maar komt daar niet overheen).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zonder nu te bespreken hoe een warmtepomp technisch werkt, een warmtepomp pompt simpel gezegd warmte van de ene kant naar de andere. De elektriciteit wordt dus niet gebruikt om lucht te verwarmen maar om kracht te leveren voor de pomp. Hoe meer elektriciteit in een airco in warmte wordt omgezet, hoe slechter de efficientie. Nu kun je denken dat er in (buiten)lucht van minder dan 0 graden (het vriespunt) geen warmte zit, maar dat is een denkfout. Er zit nog heel veel warmte in “koude” lucht kouder dan 0 graden. Zolang de temperatuur niet -273 graden (het absolute 0-punt) is, kan er nog warmte uit die lucht gehaald worden. Zo kan een warmtepomp een temperatuur van bijvoorbeeld – 20 graden afkoelen naar – 21 graden en daarbij komt warmte vrij die gebruikt wordt om binnen te verwarmen ook als het buiten vriest.

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar hoe zit het nou met de garantie op de accu's,  is dat ook 7 jaar en loopt bv de actieradius na een paar jaar niet net als bij bv de accu's van elektrische fietsen ook achteruit, zodat de capaciteit en het aantal te rijden kilometers met een volle accu langzaam aan ook minder wordt ?,  zeker in verband met mocht je over een paar jaar een tweedehands E-Niro kopen of je huidige E-Niro willen inruilen, wordt er dan ook gekeken naar de staat van de accu's en de capaciteit die ze dan nog hebben want dat zou dan mede inruil en aankoop prijsbepalend kunnen worden?

aangepast door Eric-H

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 15-12-2018 om 18:23, e-niro zei:

De boot is vandaag binnen gekomen, januari ophalen,

Die van mij ook dan :tt2:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 15-12-2018 om 18:22, e-niro zei:

20181203_114602.thumb.jpg.c794b2275439042cd01e90b7e338b4bb.jpg

Ik vindt hem heel mooi hoor :dup:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 14-12-2018 om 23:08, Derrek zei:

Neem bij voorkeur voor een eigen wallbox altijd een 3-fase aansluiting met dergelijke vermogens als je woning 3 fasen heeft. Echter lang niet alle woningen hebben 3 fasen (3 x 25A) aansluiting echter hebben maar 1 fase (vaak 40A) zoals veel woningen gebouwd in de 80-er en 90-er jaren. Je kunt dit zien op je rekening van de elektriciteitsleverancier. Dan kun je  niet anders

Nieuwere woningen hebben weer vaak wel al 3 fasen omdat elektra steeds belangrijker wordt daar we steeds meer met elektriciteit gaan doen zoals inductieplaten ipv koken op gas.

Ik woon in een redelijk nieuw huis (oplevering was juli 2018) dus ik ga ervan uit dat ik de laatste standaard heb qua electriciteit. Even in de meterkast gekeken en ik heb 3 fasen van 25 ampere. Heb me laten vertellen dat je hiermee maximaal een e-niro volledig op kan laden in ca. 20 uur. Klopt dit?

Ik vind het niet zo erg om éénmalig een uitgave te doen om e.e.a. aan te passen in mijn meterkast, maar om maandelijks hogere rekeningen te krijgen bij Eneco lijkt me niet ideaal...

Ik ben hier geen expert in. Ik zal mijn e-Niro niet vaak onder de 10% rijden denk ik, dus of het echt een issue gaat zijn weet ik niet, maar ik kan dit aar 1 x goed doen, dus alle tips en info zijn welkom! :P

Heeft iemand hier inmiddels iets gehoord vanuit zijn/haar Kia-dealer betreffende hun aanbod in wallboxes/laadpalen? Ze hoopten deze week iets aan te kunnen bieden. Voor mij zal dit met de huidige levertijden van laadpalen waarschijnlijk al te laat zijn, dus zal de eerste paar weken/maanden vanuit de garage met een 220-snoertje op moeten laden...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 12/14/2018 at 11:08 PM, Derrek said:

Mijn leasebedrijf geeft aan dat voor de Niro een 3-fase weinig nut heeft omdat de Niro op maximaal 1 fase (7,2kW) kan laden. Een 1 Fase 32A zou dus prima moeten zijn en even snel als een 3-fase aansluiting. Zie ook de ev-database, die geeft dit ook aan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Even over opladen: De meeste huizen hebben een 3X25A aansluiting, ook veel oudere (mijn huis is 100 jaar en ik heb het ook). Je kan het bij je netbeheerder online opvragen. Meestal laat je dan een krachtstroomgroep aanleggen van 3X16A voor auto laden. Je hebt dan nog 3X9A over voor de rest van het huis (wasmachine moet ook kunnen draaien als auto laadt). Aanleggen is meestal vrij simpel.

Een 3X16A groep kan ongeveer 11Kw leveren dus dat is meer dan genoeg om een Niro met 7,2Kw te laden.

Probleem is dat de Niro een niet heel geavanceerde lader heeft. Hij kan alleen laden op 1X16A en 1X32A. Er is wel een truukje om toch 1X32A te kunnen laden op een 3X16A groep: een transformator.

Ik heb deze besteld:

https://www.ratio.nl/nl/catalog/e-mobility/ev-transformer-laadstation/ev-transformer-laadstation/37300/groups/g+c+a+nr+view

Alternatief is deze (ik vermoed iets minder efficient want lichter dus minder koper)

https://www.snelautoladen.nl/product/8kw-magnum-smart-charger-type-2/

Wel duur (1500 ex) lelijk groot en zwaar dus alleen handig als je hem kwijt kan in kelder/garage. Zal ook wel een beetje zoemen. Maar wel snel goedkoper dan 100E vastrecht per maand (gewone lader kost 500, dus 1000 extra)

Voor iedereen die nog een lader moet kopen: koop er een met een vaste kabel. Ik kan uit ervaring vertellen dat het echt veel fijner is gewoon de kabel met een hand in te kunnen pluggen als je boodschappen draagt i.p.v in je kofferbak te moeten zoeken naar de kabel.

aangepast door Prlwytzkofsky

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Al dit waar is dan  is het inderdaad een flutlader en feitelijk ongeschikt voor Europa. Een accu wordt zelf inderdaad opgeladen met 1 fase, maar een goede lader zet de voeding van 3 fase ingang zelf om in 1 fase uitgang naar de accu's. In Azie is de stroomvoorziening overigens heel anders geregeld dan in Europa. Daar is 3 fase veel minder in gebruik voor particuliere aansluitingen en zet de energiemaatschappij een hoge spanning (van vaak bovengrondse leidingen) middels transformatoren buiten bij de woningen om in 1 fase 100 volt voordat het de woning binnen gaat. De netspanning in de woning is maar 100 Volt en dat is van de ene kant veiliger (brandgevaar, mensen) , maar leidt wel tot hogere stoomsterkten die navenant dikkere koperen kabels in de woningen vereist.

Het lijkt er op dat Kia daarom nog geen haast heeft gemaakt met het ontwikkelen van een voor Europa beter geschikte thuislader. Maar dat die komt is wel zeker. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Flutlader zou ik niet willen zeggen, maar het lijkt wel een trend te worden onder ev's. Zelfs de I-Pace heeft dezelfde lader. Even voor de duidelijkheid: het gaat hier om AC (wisselstroom) laden en dit heeft dus niks te maken met snelladen onderweg. 

Om even aan te geven hoe andere auto's het doen:

Tesla: tot 22Kw (3X32A)
BMW i3: 11Kw (3X16A)
Renault ZOE: 44Kw (3X64A) (Ja echt, en dat in 2013 al)

Voor mensen voor wie langzaam (3,6Kw) laden genoeg is: je kan toe met een eenvoudige lader en een ongebruikte of nieuwe gewone groep in je groepenkast. Aanleggen moet niet meer dan een paar honderd euro kosten, en dit is een prijs van een lader:

http://www.jk-evsolutions.nl/ratio-wandladers/wandlader-type2/ratio-laadstation-type2-1f16a.html

Mijn ervaring is dat dealers erg weinig weten van laden...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Guest
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Belangrijke informatie

Door deze site te gebruiken ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.