Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Denken jullie er aan de MIA binnen 3 maanden van het aangaan van de verplichting bij RVO te regelen? Als je je contract in 2018 getekend hebt telt nog de 36% MIA. In 2019 is het 25% minder.

Geplaatst
10 uur geleden, Sigmasailor zei:

In 2019 is het 25% minder.

waarop baseer je dit? en bedoel je dan dat het nog 27% is ipv 36%? (25% minder)

@korsowitoMillieu Investerings Aftrek is een fiscale regel waarmee de overheid bedrijven wil stimuleren die energiezuinige (groene) machines aanschaffen. Het betreft alleen nieuwe machines. Je mag dan 36% (volgens mij) van je winst aftrekken, waardoor je aan het einde van het fiscale jaar minder vennootschapbelasting hoeft te betalen.

Hier zitten wel wat voorwaarden aan en de verkoper van de auto doet net of ' ie het allemaal niet snapt. Je krijgt dus GEEN 36% korting op je auto!!!

Je moet bijvoorbeeld wel winst maken in je bedrijf om van dit voordeel te kunnen genieten. Dit klinkt heel logisch, maar 36% van 46.500 is € 16.740,00 wat je dus van je wisnt af mag trekken. Veel zelfstandigen hebben een klein bv'tje waarin slechts hun managementvergoeding in wordt geregeld en wellicht wat auto/telefoonkosten etc. Dan moet je toch flink wat managementvergoeding overmaken om na alle kosten en loon etc. nog 17K winst over te houden... Nou denk ik dat je deze 17K ook over meerdere jaren winst kan uitspreiden et een zgn 'carry-bag' constructie...

Ik heb nu al bij meerdere auto-verkopers gemerkt dat ze zich w.b. deze regeling van de domme houden en doen alsof je dus in dit voorbeeld 17k korting op je auto krijgt... In het meest gunstige geval, hoeft je bedrijf een jaar na aanschaf van de auto dus 20% vennootschapsbelasting (is dit nog steeds 20%?) minder te betalen van € 16.740,00 van je winst. Dit komt dus neer op een meevaller van € 3.348,00 belasting die je niet hoeft te betalen.

• Like 1
Geplaatst

De meesten van ons zullen de auto waarschijnlijk leasen en hebben met bovenstaand niets te maken. Dit zal de leasemaatschappij doen en wellicht is daarom je leasebedrag nog wat lager dan bij een ICE auto.

Geplaatst (aangepast)

Wel goed rekenen hoor: MIA gat over de NETTO catalogus prijs en niet over de fiscale waarde of de aanschafprijs. Allemaal andere belangrijke termen in autoland... De Mia is dus maximaal over de NCP zonder BTW + laadpaal ex BTW met een maximum van € 40.000.

aangepast door Ton van Hout
Geplaatst
1 uur geleden, Ton van Hout zei:

+ laadpaal ex BTW met een maximum van € 40.000.

volgens mij kun je de laadpaal ook apart opgeven. Dus als een aparte investering waar je MIA voor kunt aanvragen.

Goed punt betreffende de BTW trouwens. Die moet je er inderdaad eerst vanaf trekken. Scheelt toch weer zo'n € 600,00 minder voordeel. :( 

Geplaatst
9 uur geleden, Geronimo81 zei:

waarop baseer je dit? en bedoel je dan dat het nog 27% is ipv 36%? (25% minder)

@korsowitoMillieu Investerings Aftrek is een fiscale regel waarmee de overheid bedrijven wil stimuleren die energiezuinige (groene) machines aanschaffen. Het betreft alleen nieuwe machines. Je mag dan 36% (volgens mij) van je winst aftrekken, waardoor je aan het einde van het fiscale jaar minder vennootschapbelasting hoeft te betalen.

Hier zitten wel wat voorwaarden aan en de verkoper van de auto doet net of ' ie het allemaal niet snapt. Je krijgt dus GEEN 36% korting op je auto!!!

Je moet bijvoorbeeld wel winst maken in je bedrijf om van dit voordeel te kunnen genieten. Dit klinkt heel logisch, maar 36% van 46.500 is € 16.740,00 wat je dus van je wisnt af mag trekken. Veel zelfstandigen hebben een klein bv'tje waarin slechts hun managementvergoeding in wordt geregeld en wellicht wat auto/telefoonkosten etc. Dan moet je toch flink wat managementvergoeding overmaken om na alle kosten en loon etc. nog 17K winst over te houden... Nou denk ik dat je deze 17K ook over meerdere jaren winst kan uitspreiden et een zgn 'carry-bag' constructie...

Ik heb nu al bij meerdere auto-verkopers gemerkt dat ze zich w.b. deze regeling van de domme houden en doen alsof je dus in dit voorbeeld 17k korting op je auto krijgt... In het meest gunstige geval, hoeft je bedrijf een jaar na aanschaf van de auto dus 20% vennootschapsbelasting (is dit nog steeds 20%?) minder te betalen van € 16.740,00 van je winst. Dit komt dus neer op een meevaller van € 3.348,00 belasting die je niet hoeft te betalen.

Klopt helemaal: 25%minder dan 36% is 27%; toch een klein verschil in je voordeel als je het goed regelt. ben het bijna eens met de rest van je uitleg; alleen moet je uitgaan van de ex BTW prijs van de auto dus 46500/1,19= 39.000 * 36% = 14000 en daar weer 20 % van is 2800 euro; toch leuk meegenomen en stom om te laten liggen.

Geplaatst

De BTW is al een paar weken 21% hoor...   sinds 1 oktober 2012... Verder klopt het wel.

Ik vat het samen:

Heb je besteld in 2018? Geldt er 36% MIA. Bestellingen in 2019 gaan tegen de 27%. MIA wordt bekostigd uit een budget en dat zal op enig moment op zijn, bestel daarom liever eerder dan later. Er geldt een MIA-plafond van € 40.000 en er is een minimum investeringsbedrag van € 2.500, als je laadpaal ex BTW minder kostte dan € 2500 kan je hem beter optellen bij de Netto Catalogus Prijs van de auto en 1 MIA-aanvraag indienen.

Aanvragen voor 2018 worden verrekend met de IB van 2018 en aanvragen van 2019 met 2019.

Geplaatst

dus wat als de auto in 2018 besteld is maar in 2019 geleverd?

Ik heb een aanbetaling van 15% in 2018 gedaan, maar de overige 85% betaald in 2019....

Geplaatst
24 minuten geleden, Geronimo81 zei:

dus wat als de auto in 2018 besteld is maar in 2019 geleverd?

Ik heb een aanbetaling van 15% in 2018 gedaan, maar de overige 85% betaald in 2019....

Dan geldt het MIA-percentage van 2018 (36%) voor het hele ex-BTW bedrag. Het moment waarop je de verplichting bent aangegaan telt.

Alleen de verrekening met je winst gebeurt ook in de 15/85 verhouding over 2018/2019.

Geplaatst

Zou ook zonder aanbetalen zo zijn. Bepalend voor de MIA is 'de datum aangaan van de verplichting' (dus het tekenen van je overeenkomst met de dealer).

Vandaar ook mijn tip. Als je de auto in december 'echt' besteld hebt heb je nu nog een maand de tijd om de MIA te regelen bij RVO. Dat laatste gaat overigens erg vlot (binnen een week). De grootste 'hindernis' is het regelen van e-herkenning.

Nummer 1 op de lijst werkte slecht; met nummer 2 verliep het flitsend: https://www.eherkenning.nl/inloggen-met-eherkenning/leveranciers/leveranciersoverzicht/ 
Het is helaas niet meer gratis; je investering (tientje of zo) verdient zich ruimschoots terug.

Geplaatst

Ik heb zelf al een paar jaar de eH2+ van Digidentity; ben er tevreden over.

Geplaatst

Prima, overigens heb je voor MIA genoeg aan eH1 (tot ze de spelregels gaan veranderen); scheelt toch weer een paar dubbeltjes en is wat makkelijker te regelen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...