Jump to content
  • Sign Up

Recommended Posts

@Prlwytzkofsky Ik moet me er nog in verdiepen, maar voor de Leaf is er het programma LeafSpy dat veel info over de auto biedt. Mogelijk is er een andere app die wel meer laat zien. TroquePro is naturlijk meer gericht op de fossiele industrie dan op de EV's. Heb je al eens EVNotify geprobeerd? Ontstaan voor de Ioniq, open-source en ondersteund de e-Niro.

@Hippe lip Ik ga ook naar zo'n dongle op zoek met BT4.0 of hoger en zie dat er mondjesmaat nu ook andere fabrikanten er mee komen zonder dat je met Ali aan de slag moet.

Nog niet geprobeerd. Toen ik er ooit mee aan de gang ging was evnotify nog niet zover  (voor de Niro) volgens mij. Als ik ooit weer een uurtje vrije tijd heb zal ik weer eens kijken.

Ik was Canze gewend voor de ZOE (super!)

Op 25-9-2019 om 09:13, Fralamjo zei:

@Prlwytzkofsky Ik moet me er nog in verdiepen, maar voor de Leaf is er het programma LeafSpy dat veel info over de auto biedt. Mogelijk is er een andere app die wel meer laat zien. TroquePro is naturlijk meer gericht op de fossiele industrie dan op de EV's. Heb je al eens EVNotify geprobeerd? Ontstaan voor de Ioniq, open-source en ondersteund de e-Niro.

@Hippe lip Ik ga ook naar zo'n dongle op zoek met BT4.0 of hoger en zie dat er mondjesmaat nu ook andere fabrikanten er mee komen zonder dat je met Ali aan de slag moet.

Inmiddels heb ik VIER dongels via Ali hier in huis (gelukkig in alle vier gevallen mijn geld teruggekregen wegens wanprestatie). Drie daarvan zijn sowieso verkeerd omdat ze alleen met Android werken, maar ook de laatste, die wel BT4.0 ondersteunt, krijg ik niet aan de praat. Niet met EVNotify en zelfs niet met hun eigen app. Er is gewoon geen contact tussen app en dongel. Dan heb ik het er nog niets eens over of de dongel de auto wel kan uitlezen...

Weet iemand een dongel die gegarandeerd goed samenwerkt met EVNotify? Het blijkt toch een stuk lastiger dan ik had gedacht.

44 minutes ago, Hippe lip said:

Inmiddels heb ik VIER dongels via Ali hier in huis (gelukkig in alle vier gevallen mijn geld teruggekregen wegens wanprestatie). Drie daarvan zijn sowieso verkeerd omdat ze alleen met Android werken, maar ook de laatste, die wel BT4.0 ondersteunt, krijg ik niet aan de praat. Niet met EVNotify en zelfs niet met hun eigen app. Er is gewoon geen contact tussen app en dongel. Dan heb ik het er nog niets eens over of de dongel de auto wel kan uitlezen...

Weet iemand een dongel die gegarandeerd goed samenwerkt met EVNotify? Het blijkt toch een stuk lastiger dan ik had gedacht.

Garanderen kan ik niets, maar ik heb gehoord dat een WIFI  (i.p.v. bluetooth) OBD adapter het wel moet doen met een Iphone. 

• Like 1

Posted (edited)

@Hippe lip Kan natuurlijk niet zien wat en hoe; en wat je zelf al geprobeerd hebt. Weet wel dat bij een aantal BT apparaten je ze niet moet pairen via iOS, maar alleen vanuit de app zelf. Mocht die er staan vanuit iOS, dan moet je die eerst weggooien voordat je een nieuwe poging doet. Heb dat bij Android en iOS ook voor diverse andere apps (b.v. afstandbediening van een Canon camera). Bijzonder irritant, blijkbaar is BT niet zo standaard als sommige mensen dat willen.

Edited by Fralamjo

52 minuten geleden, Fralamjo zei:

@Hippe lip Kan natuurlijk niet zien wat en hoe; en wat je zelf al geprobeerd hebt. Weet wel dat bij een aantal BT apparaten je ze niet moet pairen via iOS, maar alleen vanuit de app zelf. Mocht die er staan vanuit iOS, dan moet je die eerst weggooien voordat je een nieuwe poging doet. Heb dat bij Android en iOS ook voor diverse andere apps (b.v. afstandbediening van een Canon camera). Bijzonder irritant, blijkbaar is BT niet zo standaard als sommige mensen dat willen.

De meeste zijn van Konnwei. Dat leek (binnen de mogelijkheden van Ali) een gedegen fabrikant. 

Nu is het zo dat je bij EVNotify in de instellingen (ik gebruik een iPhone) je OBDII-Device in moet stellen. Dan zie je bij Devices het bekende uitklap-driehoekje achter OBDII-Device. Tik daarop en je krijgt een nieuwe regel met OBDII-Device* met een driehoekje erachter. Tik je dáárop, dan komt er een smal popupvenstertje waar niets in staat; helemaal wit. Hier kan ik dus geen OBD-adapter kiezen.

Daaronder de tekst in blauw: "Not listed? Pair a new device here". Geen idee wat dat zou moeten doen. Als ik erop tik, dan verschuift het scherm zodat OBDII-Device onderin staat. Verder gebeurt er helemaal nix. Daaruit concludeerde ik tot nu toe dat ik die plug dus eerst via Instellingen -> Bluetooth van de telefoon moet koppelen, maar jij zegt nu dat dit niet de juiste procedure is?

Doe ik iets verkeerd? Ik ben wel erg benieuwd. Het zou toch erg mooi zijn als ik nu eens eindelijk een goede koppeling tussen de iPhone en zo'n OBD-adapter werkend zou krijgen....

Dat hangt er vanaf. Bij de ene app kan je gewoon pairen via instellingen en dan werkt die gewoon b.v. mijn Marley koptelefoon, maar bij de Canon camera moest het via de app zelf anders werkte het niet. Waarom? schiet me maar lek. :gunsmilie::gun_bandana:

Zou gewoon beide proberen zover je dat nog niet gedaan hebt. Ik zit wat te Googelen en zie dat hij soms niet toont verbinding te hebben en toch werkt. Hmm... Welk type Konnwei heb je?

19 minuten geleden, Fralamjo zei:

Zou gewoon beide proberen zover je dat nog niet gedaan hebt. Ik zit wat te Googelen en zie dat hij soms niet toont verbinding te hebben en toch werkt. Hmm... Welk type Konnwei heb je?

Ik heb de Konnwei KW901 Elm327 v1.5 OBD2 Bluetooth 4.0 Adapter for iOS. En voor de gelegenheid nog maar eens geprobeerd. Als ik op de iPhone naar Instellingen -> Bluetooth ga dan komt die niet in het lijstje met te koppelen apparaten voor.

En in EVNotify zie ik 'm ook niet. Niet in het –nog steeds blanco– lijstje met OBDII-Devices en de 'Pair a new device here' werkt ook niet.

Wat zou er nou aan de hand zijn. Is deze OBD-adapter niet geschikt of volg ik de verkeerde procedure?

Wat staat er in de handleiding? Zo te zien zit er een knopje op, misschien moet je die eerst een paar seconden ingedrukt houden zodat die in pair-modus komt om zo te kunnen pairen. Als die niet in pair modus staat kan je proberen wat je wilt, maar dan gaat het nooit werken. Check vanmiddag nog wel het draadje, nu eerst naar de 15K beurt voor de Niro ;)

Posted (edited)
47 minuten geleden, Fralamjo zei:

Zo te zien zit er een knopje op, misschien moet je die eerst een paar seconden ingedrukt houden zodat die in pair-modus komt om zo te kunnen pairen. Als die niet in pair modus staat kan je proberen wat je wilt, maar dan gaat het nooit werken.

Goh, dat ik dáár nou nooit aan gedacht heb! terwijl ik toch echt wel vaker dingen gepaird heb. Gevalletje RTFM.......? 

Ga het straks proberen. Moet vanmiddag toch nog iemand wegbrengen (ik ben chauffeur voor ANWB Automaatje) en later weer ophalen.

Edited by Hippe lip

Nou gelukkig, ik ben niet gek. Ik had het al eerder geprobeerd om te koppelen en was de details ff vergeten.

Ten eerste levert Konnwei een eigen app voor het gebruik met deze OBD-adapter. Niet fijn, want dat zou kunnen betekenen dat het heel proprietary is en niet te koppelen met andere apps zoals EVNotify. Maar goed, eerst proberen of het werkt met die app van Konnwei. En daarmee gaat het al mis. Op de adapter zit idd een a/u-knop. Meer is die dan ook niet. Als je 'm aan zet dan gaat het rode lampje bij het accutekentje branden en even heel kort (~0,5 s) een groen ampje branden bij het auto-tekentje en direct daarna hetzelfde bij het Bluetoothtekentje. Langer vasthouden van de aan-knop heeft geen zin. In de gebruiksaanwijzing staat daarover ook helemaal nix vermeld bij de procedure om te koppelen.

Voor de app moet je eerst registreren; gedaan, want anders werkt er al helemaal nix natuurlijk. dan kom je bij de connect-functie. Daar staat de OBDBLE duidelijk in het lijstje van dingen waarmee je kunt koppelen. De app zegt dan "Connected, Preparing data", drie seconde later "Your vehicle is not started or adapted to connection, please try again" en vervolgens "Data preparation failed". Einde oefening. bij de poging om te verbinden zie je de lampjes op de adapter wel heel ff flikkeren, dus er is wel enig contact, maar verder weigert het ding alle dienst.

De leverancier komt dan met allerlei onzinnige reacties als dat ik op de meegeleverde CD moet kijken naar een meegeleverde app (gaat niet bij Apple, moet uit de store komen) of dat ik mss de auto niet gestart zou hebben. Daar heb je dus nix aan.

IMG_8620.thumb.jpg.39949fdd344b3421909c52bcb6b29c80.jpg IMG_8622.thumb.jpg.ea23e7bb5de4a80276a26ec962cc551f.jpg

IMG_8624.thumb.PNG.848be619106aea07b38d5e096a1732de.PNG IMG_8626.thumb.jpg.62b92ea995c6abb5a09421137c82044a.jpg

Ok, dus als ik het uit deze screenshots goed begrijp: hij ziet de auto, maakt even verbinding en stopt er dan mee. Hmm... Dat wordt lastig uitzoeken :(

Is het een optie de dongle eens te proberen in een brandstofauto?
Dan kun je wellicht uitsluiten of het misgaat in de communicatie tussen dongle en auto of tussen telefoon en dongle.

Posted (edited)

Da's idd een goede, mogelijk herkent hij de EV instructies niet. Ik ga denk ik deze proberen: https://www.amazon.de/gp/product/B071D8SYXN/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A31U9UTK1XD2J2

Die werkt iig met iOS en Android en ik heb een youtube filmpje gevonden dat iemand het ding ook echt heeft werken met een willekeurige iOS app. Nog even checken of die ook met een EV werkt, maar volgens mij was ik deze ook tegengekomen bij het Leaf forum en dat zou betekenen dat die goed werkt met EV's. Draadje gevonden bij het Leaf forum https://nissanelectricclub.nl/forums/topic/obd/page/5/ @Hippe lip Staat ook wat info over de Konnwei 901

Edited by Fralamjo

Posted (edited)
1 uur terug, Fralamjo zei:

@Hippe lip Nog even gekeken en de compatible dongle voor iOS met EVNotify is de door mij aangehaalde OBDII dongle. Hier een link naar de lijst met compatible devices https://github.com/EVNotify/EVNotify/wiki/Compatibility

... met daar op die site de opmerking erbij:

** iOS version is still in early-access state. Not stable! **

Ik ben erg benieuwd. Laat me weten wat de resultaten zijn. Jij gebruikt ook een iPhone?

Edit:
Hier kom ik nog een blog tegen waar o.a. de maker van EVNotify reacties geeft. Leerzaam; de iOS-versie is alles behalve klaar....
https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?t=50494&start=10

Edited by Hippe lip

Klopt, dat zag ik ook; maar het geeft me vertrouwen dat die dongle wel gaat werken (fingers crossed). Heb geen iPhone (maar een Fairphone2 Android 7 en Fairphone 3 is onderweg Android 9), maar wel een iPad mini 4. Daar wil ik tzt eens kijken of ABRP kan draaien met BLE en dan via Wifi verbonden aan mijn mifi router. Dan zou ik op lange ritten dat moeten kunnen gebruiken. Eventueel zou ik nog kunnen uitwijken naar een Surface 3 van Microsoft.

Inmiddels besteld bij Amazon en volgende week kan ik gaan testen. Hou je op de hoogte.

Op 4-10-2019 om 15:38, Fralamjo zei:

[....] maar volgens mij was ik deze ook tegengekomen bij het Leaf forum en dat zou betekenen dat die goed werkt met EV's. Draadje gevonden bij het Leaf forum https://nissanelectricclub.nl/forums/topic/obd/page/5/ @Hippe lip Staat ook wat info over de Konnwei 901

Dat ziet er hoopvol uit voor mijn plug. Die lijkt dus wel te werken met Leafspy.

Weet iemand of Leafspy ook werkt op een e-Niro? Die app kost meer dan 20 piek in de appstore, dus dat is niet iets om ‘zomaar’ even te prberen....

Posted (edited)

Volgens mij is Leafspy echt alleen voor de Leaf, mogelijk werkt een gedeelte om dat de OBD codes gelijk zijn, maar de interpretatie ervan hoeft niet correct te zijn.

Mijn dongle is een dag eerder binnen gekomen :)  EVNotify werkt probleemloos onder android, maar iOS zoekt hij het device. Het is me wel gelukt met een andere app connectie te krijgen (Car Scanner ELM OBD2), maar Apple wil zelf geen BT obd2 dongle vinden. Als ik de Car Scanner app actief heb ik wel iOS-Vlink in de lijst van BT devices voor, maar zie geen mogelijkheid om 'm te bewaren in de lijst. Die Car Scanner app is trouwens basic, maar hij toont wel alle 149 sensoren van de auto, inclusief het voltage per cell, temperaturen, SOC, SOH en wat al niet meer.

Zie trouwens ook netjes een verschil tussen SoC (75%) en de werkelijke lading van de accu: 72%. Verder meldt hij de SoH op 100%

Edited by Fralamjo

5 uur geleden, Fralamjo zei:

Mijn dongle is een dag eerder binnen gekomen :)  EVNotify werkt probleemloos onder android, maar iOS zoekt hij het device.

Ja, met Android is EV Notify bekend goed en stabiel. Het gaat me met name om iOS.

5 uur geleden, Fralamjo zei:

Het is me wel gelukt met een andere app connectie te krijgen (Car Scanner ELM OBD2), maar Apple wil zelf geen BT obd2 dongle vinden. Als ik de Car Scanner app actief heb ik wel iOS-Vlink in de lijst van BT devices voor, maar zie geen mogelijkheid om 'm te bewaren in de lijst. Die Car Scanner app is trouwens basic, maar hij toont wel alle 149 sensoren van de auto, inclusief het voltage per cell, temperaturen, SOC, SOH en wat al niet meer.

Tja, dat lijkt dus op het probleem dat ik met mijn adapter(s) heb: niet te vinden in de lijst met te koppelen BT-devices.

Welke app is die Car Scanner? Kan 'm niet vinden...

Car Scanner app: https://apps.apple.com/us/app/car-scanner-elm-obd2/id1259933623

En dat die in de lijst van BT devices niet voorkomt: Volgens de handleiding bij mijn dongle omdat Apple geen OBD2 BT profiel heeft in iOS en dus daardoor toont hij die niet. Apple is wat kritischer op wat ze wel en niet in de lijst zetten, Android is daar wat simpeler in, maar is denk ik ook meer soms ontwikkelaar gericht dat Apple.

Ik gebruik de app car scanner elm obd2.  Deze geeft aan dat cell 13 de maximum deterioration heeft, maar SOH is nog steeds 100%.

Overigens een zeer uitgebreide tool. Van de afgelopen 70 km die ik heb gereden is 2,2kwh energie terug gewonnen en 10,2 kwh verbruikt.

1 uur terug, 8.3 zei:

Ik gebruik de app car scanner elm obd2.  Deze geeft aan dat cell 13 de maximum deterioration heeft, maar SOH is nog steeds 100%.

Overigens een zeer uitgebreide tool. Van de afgelopen 70 km die ik heb gereden is 2,2kwh energie terug gewonnen en 10,2 kwh verbruikt.

Met een iPhone?

Welke OBD-adapter gebruik je dan?

3 minuten geleden, Hippe lip zei:

Met een iPhone?

Welke OBD-adapter gebruik je dan?

Met android en zo'n adapter

Hot-Sale-ELM-327-V2-1-Interface-Works-On

@8.3 Het probleem zit bij de BT versie. Om met een iPhone of iPad te kunnen communiceren heb je minimaal BT 4.0 / BLE nodig. Die dongles zijn nog relatief dun gezaaid. Mijn Android telefoon werkt probleemloos, maar de iPad kan dus wel in app connectie maken, maar niet direct als BT device worden aangemeld in iOS. Zit gewoon een verschil in benadering en in dit geval zijn de Apple devices net wat kritischer.