Jump to content
  • Sign Up
Sign in to follow this  
Guenevere

Caravan trekken met Cee'd Sporty Wagon 1.4?

Recommended Posts

Hoi! 

Ik schrijf dit vanaf de zonnige camping, voor mijn mooie opgeleukte Kipje. Hier komen was nog wel een dingetje met de Cee'd. Eerste, tweede, derde en vierde versnelling ging op zich oké (niet snel, maar dat verwachtte ik ook niet). Zodra ik naar vijf schakelde, of dat nu bij 85, 90 of 100 km/u was (dat laatste alleen om uit te proberen, ondergetekende is een brave burger), zakte de auto terug in snelheid en toeren, ook al had ik het gaspedaal tot op de bodem (en dan dat stukje extra) ingedrukt. Is dit normaal? Ik heb altijd met een Outlander (2.4) voor de caravan gereden en dat was een eitje. Ik heb dus geen ervaring met minder sterke motoren en als dit een probleem met de auto is, moet hij binnen de garantie aangeboden worden ter reparatie :)

Uiteindelijk ben ik wel op de camping gearriveerd, de hele weg 90 in z'n vier. En de ene slok benzine na de andere... Mijn heel grove schatting is 1:6. Vind ik behoorlijk wat. Weet iemand meer? Cee'd Sporty Wagon eigenaren die ook caravans trekken?

Bij voorbaat dank!

Je hebt een auto met een atmosferische benzinemotor. Dat betekend automatisch dat je met hogere toerentallen moet rijden omdat het maximum koppel pas bij hogere toerentallen beschikbaar is.
De 1.4 zal sowieso niet echt over houden maar ik denk dat als je zorgt dat je op de snelweg het toerental boven 3000tpm houdt misschien het verbruik ook wel wat beter zal worden maar verwacht er geen wonderen van. Je kan de natuurkunde helaas niet veranderen :)

Ik trek met 1.4 (105pk variant) een vouwwagen van rond de 500 kilo (bepakt). Inderdaad,  het houd niet over, ik ben al niet zo'n fan van dit motorblok en ik kijk niet uit naar mijn vakantie. Zoals Meeder aangeeft; het enige dat je kunt doen is toeren maken en houden. Het verbruik is wel fors, met de vouwwagen rij ik 100 en is m'n verbruik 1 op 12 

Over wat voor caravan hebben we het eigenlijk?

Sorry voor het late antwoord, de wifi op de camping was niet om over naar huis te schrijven. Mijn Kip is een ukje, beladen weegt hij max. 800 kg, normaal gesproken daar ruim onder omdat ik de bagage liever in de auto heb i.v.m. gewichtsverdeling. Op de terugweg (vandaag) ging het een stuk beter, zowel qua rijden als verbruik. Op de heenweg had ik ook tegenwind van windkracht 5/6, dus dat zal ook niet meegeholpen hebben...

Ik weet niet eens wat dat betekent, een atmosferische motor... Ik mis mijn Outlander over het algemeen niet, behalve dus met het trekken van de caravan! 

Een atmosferische motor is een motor zonder drukvulling (zonder bijvoorbeeld een turbo).
Atmosferische motoren hebben daardoor een lager specifiek vermogen en het maximum koppel ligt vaak ook bij beduidend hogere toerentallen waardoor je veel eerder terug moet schakelen als het heuvel op gaat.

• Like 1