Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Beste Niro of andere Kia automaat rijders

Hoe gaat startstop met een automaat bv bij aankomen rijden en achteruit file parkeren. Gaat de auto dan steeds uit en herstart hij dan steeds?

Onze buren hebben een automaat Peugeot maar deze gaat steeds uit bij stilstand en herstart steeds, dat klinkt niet gezond.... 

Alvast dank... 

Geplaatst
8 uur geleden, meeder zei:

Voor je gaat manoeuvreren even het knopje indrukken om de stop-start uit te zetten.

Best lastig bij een Niro die dat knopje niet heeft ;) 

Geplaatst

Dan wordt dat lastig :) Maar bij een hybride is het ook niet echt een issue lijkt mij omdat het langzaam manoeuvreren waarschijnlijk toch puur elektrisch zal gaan.

Geplaatst

Het start stop systeem van de Niro werkt heel soepel. Idd gaat manoeuvreren meestal op de elektro-motor. Net als de eerste meters vanuit stilstand eigenlijk altijd elektrisch gaan. De benzinemotor springt er nagenoeg onmerkbaar bij aan als het motormanagement dat nodig vindt. Uiterst stil ook. Daar ga je zeker geen last van krijgen. Maar met een proefrit zal je dat snel duidelijk worden.

Hebben je buren niet toevallig een diesel? Die hoor je meestal wel duidelijk starten namelijk.

Geplaatst

Sommige stop-start systemen zijn behoorlijk irritant. Bij onze C-Max stopt hij ook geregeld op een moment dat je het niet wil. Wij zetten het systeem direct uit als we gaan rijden.

Geplaatst

Wat ik bij onze buren zie en hoor... gaat de Peugeot al uit bij uitrollen. En steeds weer tot hij op zijn plek staat... met mijn nog huidige Astra K handbak gaat hij maar 1x uit met in z n vrij en koppeling op. Dan moet je eerst boven een bepaalde snelheid geweest zijn voor startstop weer werkt..

Geplaatst
2 uur geleden, Selandus zei:

Het start stop systeem van de Niro werkt heel soepel. Idd gaat manoeuvreren meestal op de elektro-motor. Net als de eerste meters vanuit stilstand eigenlijk altijd elektrisch gaan. De benzinemotor springt er nagenoeg onmerkbaar bij aan als het motormanagement dat nodig vindt. Uiterst stil ook. Daar ga je zeker geen last van krijgen. Maar met een proefrit zal je dat snel duidelijk worden.

Hebben je buren niet toevallig een diesel? Die hoor je meestal wel duidelijk starten namelijk.

Ja ze hebben een diesel.

Geplaatst
Wat ik bij onze buren zie en hoor... gaat de Peugeot al uit bij uitrollen. En steeds weer tot hij op zijn plek staat... met mijn nog huidige Astra K handbak gaat hij maar 1x uit met in z n vrij en koppeling op. Dan moet je eerst boven een bepaalde snelheid geweest zijn voor startstop weer werkt..
Dat is echt niet te vergelijken met een hybride als de Niro. Maak eens een proefrit en je zult versteld staan van de souplesse van het systeem.
Geplaatst

Het startstop systeem van de Niro werkt redelijk perfect. Wij hadden een benzine Mercedes C, daar was het een drama. Wat dat betreft verslaat de Niro de Mercedes op zijn sloffen. Zou mij er echt totaal niet druk om maken. 

Geplaatst (aangepast)

Van een startstop systeem is er eigenlijk alleen sprake bij een "normale" benzine motor. Debiel systeem wat volgens mij uiteindelijk meer slijtage aan startsysteem kost dan wat het aan benzine oplevert. Het zal beslist een snufje CO2 schelen en hier worden de jongens in Brussel en Den Haag weer blij van (zonder de verdere gevolgen te overzien). Een eerder versleten startmotor (en/of starterkrans) vindt de fabrikant ook niet erg, verdient hij ook nog iets. De gebruiker betaald immers.

Bij Sportage en Picanto schakel ik deze dan ook uit.

Bij de hybride Niro is er volgens mij geen sprake van een startstop systeem. De auto kiest zelf hoe deze met een van zijn motoren omgaat. Als gebruiker heb je (misschien gelukkig) niet eens de keus. Het gebeurt allemaal volstrekt soepel.

De Niro doet gewoon dat wat de gebruiker vraagt, rijden dus. De keus welke motor is er ook niet. Je kunt e.e.a. wel beïnvloeden door hoe je met het gaspedaal omgaat.

Hoe dan ook: als er veel elektrisch wordt gereden zal de accu uiteindelijk moeten worden opgeladen (en dat gaat nu eenmaal met benzine), wet van behoud van energie (of in dit geval het gebruik ervan). Het systeem van de Niro probeert dan ook een balans te vinden tussen optimaal gebruik van de gecombineerde systemen.

Vooralsnog (i.m.h.o.) doetie dat in mijn geval prima: zuinig, soepel en comfortabel.

aangepast door HenkM
  • Like 1
Geplaatst

Helemaal mee eens!

Geplaatst

Precies bij hybrides werkt dat soepel zonder dat je het merkt.
Een hybride is als je nog met een verbrandingsmotor moet rijden het fijnste in mij ogen. Helaas heeft de Niro voor mij te weinig ruimte waardoor die het niet geworden is. Vanaf oktober de komende 4 jaar met een Corolla station onderweg.
Nou had Kia ook al een achterstand door een keihard liegende verkoper maar dat is een andere discussie :)

Geplaatst

Het gedrag van de transmissie is enorm verbeterd in de afgelopen jaren.
Het vergt enige gewenning maar ik ben sowieso eigenlijk wel een fan van CVT's uit technisch oogpunt.
Vooral autojournalisten kunnen blijkbaar niet rijden en omgaan met een CVT :)
Persoonlijk heb ik liever een CVT dan een DCT.

• 3 maanden later...
Geplaatst
Op 6-8-2019 om 00:54, HenkM zei:

Van een startstop systeem is er eigenlijk alleen sprake bij een "normale" benzine motor. Debiel systeem wat volgens mij uiteindelijk meer slijtage aan startsysteem kost dan wat het aan benzine oplevert. Het zal beslist een snufje CO2 schelen en hier worden de jongens in Brussel en Den Haag weer blij van (zonder de verdere gevolgen te overzien). Een eerder versleten startmotor (en/of starterkrans) vindt de fabrikant ook niet erg, verdient hij ook nog iets.

Mijn vorige auto was een Skoda Octavia. Heb ik 225.000 km mee gereden. Altijd met start-stop aan. Geen sprake van slijtage of haperingen. 

Geplaatst (aangepast)
Op ‎6‎-‎8‎-‎2019 om 19:00, arnold.klokman zei:

Oki thxxx wat mij tegenhoud bij Toyota is de automaat....  

En het ontbreken van (fatsoenlijk) trekgewicht en vaak een design als een platgeslagen kikker....

aangepast door dropje
Geplaatst
Op ‎6‎-‎8‎-‎2019 om 21:26, meeder zei:

Het gedrag van de transmissie is enorm verbeterd in de afgelopen jaren.
Het vergt enige gewenning maar ik ben sowieso eigenlijk wel een fan van CVT's uit technisch oogpunt.
Vooral autojournalisten kunnen blijkbaar niet rijden en omgaan met een CVT :)
Persoonlijk heb ik liever een CVT dan een DCT.

Mijn zwager heeft sinds kort een Toyota Auris station, hij rijd als een bejaarde, en zelfs hij vind hem af en toe loeien.....

Ik heb liever de DCT.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...