Maximiliaan71 Geplaatst 29 November, 2019 Geplaatst 29 November, 2019 2 uur geleden, Sigmasailor zei: Het rijden op een 80 km weg zegt eigenlijk niets; ik neem maar even aan dat je daar ook met 80 km/uur rijdt? Zal dan toch aan de calibratie of de een of andere afstelling liggen. Bij werkt het rond de 60 km/uur (zelfs eronder) altijd prima. In de file blijft het zelfs tot stilstand werken. Dat de dealer (of Kia) het niet weet zegt natuurlijk niet alles. Het is allemaal behoorlijk nieuwe techniek; de competentie om daar mee om te gaan is nog niet overal aanwezig (netter kan ik het niet zeggen). "Beperkte kennis over rijhulpsystemen leidt tot onveilige situaties", zegt de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een rapport. Ja dat verbaast me eigenlijk niks. Als ik in dit forum lees over LKA, LFA, ACC, groene en witte wieltjes, en weet ik wat nog meer voor moois, dan moeten we duidelijk nog wennen aan al die systemen. De een raakt bijvoorbeeld zwaar geirriteerd van al die piepjes die je om de haverklap hoort, de ander maakt het weinig uit. Ook ik vond het in het begin onwennig en ook best spannend allemaal. Dacht dus echt nooit adaptieve cruise control te gaan gebruiken, nu weet ik niet hoe snel ik het op de snelweg aan moet zetten. Het werkt bijna perfect, al besef ik heel goed dat tijdens het rijden mijn aandacht nog best veel afdwaalt naar de knopjes op het stuur en het instrumentarium daarachter. Soms is het ook gewoon te druk op de weg, nou dan zet ik het gewoon even allemaal uit. Wil niet met klamme handen achter het stuur zitten. 2 Quote
willumpie82 Geplaatst 30 Juli, 2020 Geplaatst 30 Juli, 2020 Hoi Ik ben nieuw op dit forum en kwam hier terecht toen ik LFA irritatie intikte in de zoekbalk. Ik heb twee weken geleden een nieuwe KIA e-niro 2020 3fase in ontvangst genomen (lease). Bij het weg rijden bij de dealer al gelijk het knopje gezocht om de LFA uit te zetten. deze zit verstopt achter het stuur boven de ESC knop, eerst per ongelijk ESC uit gezet waarna de juiste knop alsnog gevonden werd. Thuis aangekomen bleek dat na een nieuwe start van de auto de functie weer aan stond. nu maar eens in het menu gaan graven. er zijn twee plekken waar je deze aan en uit kan zetten, een daarvan is voor de CC, de andere is voor regulier gebruik. het viel me al snel op dat deze reguliere instelling gereset wordt bij elke start, de instelling op lane-warning was prima geweest als deze wel persistent zou zijn. Het meest irritante is op (zoals eerder omschreven) moderne wegen met nep-fietspad (ik woon in een dorp waar ze overal deze wegen hebben gelegt). zolang je met 2 wielen op het fietspad blijft is er niets aan de hand, maar als je bv een fietser voorbij rijd dan begint het. je mag eigenlijk niet meer teurg naar de normale positie op de rijbaan zonder tegemoetkomend verkeer af te snijden. Na contact met de dealer (die mij netjes belde zoals het hoort bij KIA) wist hij me te vertellen dat dit niet definitief uit te schakelen is en ook niet met de service tooling. kortom deze functie is ronduit gevaarlijk! p.s. sorry dat ik mijn openings post gebruik om te ranten op de LFA, Deze KIA is verder uiteraard een heerlijke EV om mee te rijden! Quote
Steeck03 Geplaatst 30 Juli, 2020 Geplaatst 30 Juli, 2020 1 uur geleden, willumpie82 zei: Hoi Ik ben nieuw op dit forum en kwam hier terecht toen ik LFA irritatie intikte in de zoekbalk. Ik heb twee weken geleden een nieuwe KIA e-niro 2020 3fase in ontvangst genomen (lease). Bij het weg rijden bij de dealer al gelijk het knopje gezocht om de LFA uit te zetten. deze zit verstopt achter het stuur boven de ESC knop, eerst per ongelijk ESC uit gezet waarna de juiste knop alsnog gevonden werd. Thuis aangekomen bleek dat na een nieuwe start van de auto de functie weer aan stond. nu maar eens in het menu gaan graven. er zijn twee plekken waar je deze aan en uit kan zetten, een daarvan is voor de CC, de andere is voor regulier gebruik. het viel me al snel op dat deze reguliere instelling gereset wordt bij elke start, de instelling op lane-warning was prima geweest als deze wel persistent zou zijn. Het meest irritante is op (zoals eerder omschreven) moderne wegen met nep-fietspad (ik woon in een dorp waar ze overal deze wegen hebben gelegt). zolang je met 2 wielen op het fietspad blijft is er niets aan de hand, maar als je bv een fietser voorbij rijd dan begint het. je mag eigenlijk niet meer teurg naar de normale positie op de rijbaan zonder tegemoetkomend verkeer af te snijden. Na contact met de dealer (die mij netjes belde zoals het hoort bij KIA) wist hij me te vertellen dat dit niet definitief uit te schakelen is en ook niet met de service tooling. kortom deze functie is ronduit gevaarlijk! p.s. sorry dat ik mijn openings post gebruik om te ranten op de LFA, Deze KIA is verder uiteraard een heerlijke EV om mee te rijden! Is gevaarlijk niet een beetje overdreven. Irritant ja, maar uiteindelijk stuur jij, ook als de auto een beetje tegenstuurt. Quote
Hippe lip Geplaatst 30 Juli, 2020 Topic Starter Geplaatst 30 Juli, 2020 7 uur geleden, Steeck03 zei: Is gevaarlijk niet een beetje overdreven. Irritant ja, maar uiteindelijk stuur jij, ook als de auto een beetje tegenstuurt. Nee, gevaarlijk is zeker niet overdreven. Zoals je eerder in dit draadje hebt kunnen lezen heeft me dat al een aantal zéér bedenkelijke (lees: letterlijk levensgevaarlijke) situaties opgeleverd: bijna een voetganger van de stoep gereden na een ruk aan het stuur en meer situaties! Quote
Cabjo Geplaatst 30 Juli, 2020 Geplaatst 30 Juli, 2020 6 minuten geleden, Hippe lip zei: Nee, gevaarlijk is zeker niet overdreven. Zoals je eerder in dit draadje hebt kunnen lezen heeft me dat al een aantal zéér bedenkelijke (lees: letterlijk levensgevaarlijke) situaties opgeleverd: bijna een voetganger van de stoep gereden na een ruk aan het stuur en meer situaties! Gewoon uitzetten als je met zo'n fietsstrook te maken hebt, kwestie van wennen, of gewoon je stuur goed vast houden, je weet wat er komen gaat, dus anticiperen is niet moeilijk. Als ik een spitsstrook oprijd, wil die me er ook vanaf rijden, dat houd ik dan ook tegen, anders zou het maar een bende worden op de snelwegen, met al die zelfdenkende auto's. 1 Quote
Sigmasailor Geplaatst 31 Juli, 2020 Geplaatst 31 Juli, 2020 In he5 begin ( heb hem nu zo’n anderhalf jaar) zette ik het uit op wegen met nep fietspaden. Ik ben er nu aan gewend, je blijft echt zelf de baas over je stuur, en kom er eigenlijk nooit meer aan. Staat dus altijd aan. Quote
oldie Geplaatst 31 Juli, 2020 Geplaatst 31 Juli, 2020 Toen ik bij de dealer wegreed vond ik de auto verschrikkelijk onstabiel en de LKA afgezet. Nu vind ik het zelfs goed werken Op snelheid en met ssc aan.ook de file assistent. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.