Jump to content

Recommended Posts

de LDWS hoort bij LKA de LFA staat voor Lane following assist. Deze volgt dus echt de lijnen. van de weg. LKA(Lane keep assist) helpt je alleen terug te sturen.
LDWS kan je instellen inderdaad dat hij alleen piepjes geeft als je over de lijn gaan en dat de auto niet actief terug stuurt.

@Hippe lip vreemd dat het niet goed werkt. Bij mij werkt het LFA echt perfect(ceed). Ik rijd 60 km per dag waarvan ongeveer 50km snelweg. Ik gebruik het LFA eigenlijk alleen maar i.c.m SCC. Ik hoef alleen af en toe even mijn hand op het stuur te leggen. maar vind het zeker op de snelweg echt perfect werken.

Edited by tijdjes123

Dank voor beide reacties, maar mijn punt blijft bestaan. Zo begrijp ik van de een dat stop & go in de file gebruik maakt van LFA (in combinatie met ACC), terwijl de ander aangeeft dat als je de ACC gebruikt je je over LDWS en LFA niet echt druk moet maken. Nogmaals het is me redelijk helder allemaal maar ik blijf de terminologie vaag vinden. En nu nog de knopjes op stuur en dashboard snel kunnen vinden.

29 minuten geleden, Doublebogey5 zei:

Dank voor je snelle reactie. Maar dan heb je ook nog bij de Niro het zogenaaamde LDWS (Lane Departure Warning System) waarbij systeem niet actief optreedt maar alleen met piepjes waarschuwt als je over de lijntjes gaat. Hoort dus bij LKA of misschien toch bij LFA? Zeg het maar. Sorry hoor, in grote lijnen snap ik het natuurlijk allemaal best, maar het blijft allemaal wat vaag.

Dat zei ik je toch al: 

ook als je de auto al een tijdje rijdt, blijft het een beetje vaag. :-)

30 minuten geleden, Doublebogey5 zei:

Zo kom je de letters LKA bijvoorbeeld nergens tegen in een Niro-brochure [...]

Sorry hoor, maar je moet dit forum toch wel een beetje doorlezen als je iets vraagt of commentaar levert. Vijf posts terug noemde ik nog een pagina waar het uitgelegd staat:

https://www.kia.com/eu/about-kia/experience-kia/technology/drive-wise/

Misschien zijn we niet allemaal zo snel van begrip! Natuurlijk heb ik die uitleg gelezen, meermalen zelfs, maar het roept bij mij alleen maar meer vragen op. Zo lees ik ondermeer dat LFA "tracks the vehicle in front during high traffic conditions, and identifies appropriate spaces in other lanes to move in to safely and gain more ground in heavy congestion. Prima. Maar wat als naar een andere rijstrook gaan verhinderd wordt door het LKA? Maar laat maar, ik zal straks zelf wel proberen door schade en schande wijs te worden. Excuses voor de overlast!

22 minuten geleden, Doublebogey5 zei:

Misschien zijn we niet allemaal zo snel van begrip! Natuurlijk heb ik die uitleg gelezen, meermalen zelfs, maar het roept bij mij alleen maar meer vragen op. Zo lees ik ondermeer dat LFA "tracks the vehicle in front during high traffic conditions, and identifies appropriate spaces in other lanes to move in to safely and gain more ground in heavy congestion. Prima. Maar wat als naar een andere rijstrook gaan verhinderd wordt door het LKA? Maar laat maar, ik zal straks zelf wel proberen door schade en schande wijs te worden. Excuses voor de overlast!

Als je zelf naar een andere rijstrook wilt dan kan je gewoon je knipperlicht aanzetten en dan gaat lka uit. Je kan ook altijd erdoorheen duwen als hij je terugstuurt

24 minuten geleden, Doublebogey5 zei:

Sorry, ik heb mss iets te sterk gereageerd. Geen sprake van overlast, maak je niet druk.

LKA duwt tegen je stuur, maar nooit zó hard dat de auto de baas zou zijn. Jij bent en blijft de baas en ook verantwoordelijk voor het gedrag in het verkeer. LKA verhindert je dus nooit om naar een andere rijstrook te gaan. Hij duwt in eerste instantie wat terug. En LDW gaat dan piepen dat je de lijntjes overschrijdt als je geen richtingaanwijzer gebruikt. Meer niet.

Wat daar bij LFA staat is idd nogal vaag. Als je me de beschrijving zou geven en vragen welke functie erbij hoort, dan zou ik ACC zeggen.

Maar nogmaals: zelfs als je de auto al een tijdje rijdt, blijft het een beetje vaag. :-)

Duidelijk. Ga het straks allemaal wel meemaken. Denk dat ik zo snel mogelijk wel een paar van die systemen uit ga zetten. Hou best van lekker stevig doorrijden en wil dan niet door allerlei piepjes of een onverwachte ruk aan het stuur van de wijs gebracht te worden. Alleen die ACC in de file lijkt me wel handig. Wat mij betreft einde discussie.

5 minuten geleden, Doublebogey5 zei:

Duidelijk. Ga het straks allemaal wel meemaken. Denk dat ik zo snel mogelijk wel een paar van die systemen uit ga zetten. Hou best van lekker stevig doorrijden en wil dan niet door allerlei piepjes of een onverwachte ruk aan het stuur van de wijs gebracht te worden. Alleen die ACC in de file lijkt me wel handig. Wat mij betreft einde discussie.

Oh, maar dan 'moet' ik toch ff reageren op dingen die je nu zegt, om teleurstellingen straks te voorkomen:

1. "... een paar van die systemen uitzetten". LKA, de hinderlijkste van alle, kun je alleen per rit uitzetten. De volgende rit staat-ie weer aan. Ik zou 'm dólgraag permanent uitzetten (en meerderen met mij), maar dat gaat helaas niet. Zelfs de dealer kan het niet.

2. Lekker stevig doorrijden is nix mis mee, maar houd er dan wel rekening mee dat dit bereik kost. In deze warmere zomermaanden heb je met rustig rijden met gemak een bereik van 400-450 km en zelfs meer. Maar ga je forst rijden, dan kan daar zomaar 50-100 km afgaan. En straks met flinke kou kan er ook 100 km afgaan van het bereik. Wees dus gewaarschuwd!

3. En die ACC heb ik ook wel een keertje op de linker strook in de file gebruikt waar hard opgetrokken en hard geremd wordt. Daar is het heerlijk, al moet je het alleen doen als je alleen in de auto zit; het kan wat schokkeriger gaan. Dan kun je bij optrekken met het gaspedaal hard optrekken als de auto voor je dat ook doet. De ACC (die dan wel aan moet blijven, dus niet remmen!) zorgt voor het houden van afstand. Je zal dan zelfs merken dat je gas kan blijven geven, maar dat ACC ervoor zorgt dat je nooit tegen je voorganger aan rijdt. In die situatie is de auto de baas en kun je doen wat je wilt, maar je komt niet tegen je voorganger aan. Voor de echte jakkeraars moet dat heerlijk zijn... :nuke: :chris:

Moet nu toch nog even reageren. Ik had me in mijn eerste post al verontschuldigd dat ik als toekomstige simpele Niro-rijder ingebroken heb in jullie e-Niro gebeuren. Een heleboel zaken gelden namelijk voor beide versies, dacht ik. Alleen punt 2 dus niet. Over het bereik hoef ik me straks geen zorgen te maken. Dank in ieder geval voor je inbreng. Heb er zeker wat aan.

• Like 1

op 27 augustus was mijn auto in de garage voor herkalibratie van de LKA. En nu? Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Ondanks dat ik aangaf mee te willen kijken en het van toelichting te voorzien (het gaat om specifieke situaties) werd ik erbij weggehouden.

Ze deden er nogal ingewikkeld over en de reactie aan de balie was meer gericht op het ontkennen van het probleem en het proberen mij gerust te stellen. Maar dan door iemand die niet echt weet waarover hij het heeft. Met name het volharden daarin leverde nogal wat frictie op, om het voorzichtig te zeggen. Ik heb het gevoel dat ze niet goed wisten wat ze aanmoesten met die kalibratie en betwijfel of die is uitgevoerd. Ik was in de buurt en zag niets dat erop leek. De geheimzinnigheid er omheen hielp daarbij niet echt.

En de LKA werkt nog steeds houterig. Pas op het laatst ongenuanceerd corrigeren en 1 op de drie keren daarna aan de andere kant over het lijntje gaan als je ‘m zijn gang laat gaan. Ik weet het, het is geen autopilot zoals in de Tesla, maar toch. De keren waarover ik klaagde bij de garage (sterkere en plotselinge, onverwachte ruk aan het stuur met gevaarlijke situatie als gevolg) komen gelukkig niet vaak voor, dus het is afwachten of die zich nog voordoen. 

@Hippe lip, de LKA is niet bedoeld om de auto te sturen, is alleen om te waarschuwen of wat tegenstuur te geven, als je onbedoeld over een streep dwaalt.

De LFA stuurt de auto wel actief, maar alleen in combinatie met de ACC. Naast het LKA symbool onder in het display verschijnt een tweede symbool (een stuurtje). Alleen als dit groen kleurt, werkt de LFA, en blijft de auto actief het midden van de rijstrook volgen. Is/blijft het stuurtje wit, is LFA niet actief. Dit gebeurt wanneer de belijning te vaag wordt, of aan een zijde afwezig is.

Het lijkt erop dat je de LKA wil gebruiken als een soort autopilot, maar die heeft deze taak niet. De LFA wel, maar daarvoor geldt dus dat ACC ingeschakeld moet zijn.

In het Niro-vs-Tesla-draadje heb ik hierover meer geschreven, maar ik meld het hier ook nog om het hier in mijn eigen draadje specifiek over dit probleem even af te ronden.

Het bleek dat de LFA uit stond! Nu dat (weer?) aan staat doet-ie het idd geweldig! Dit is echt ontspannen rijden; geen gestuiter tussen de lijntjes meer, heerlijk. 

Hoe/waarom die LFA uit stond? Geen idee. Maar nu heb ik ook geen behoefte meer om die LKA uit te zetten. Gisteren maakte ik een wat langere rit en kon ik er eens mee spelen en experimenteren. LFA werkt alleen met SCC, niet met CC. Dan is dat stuurtje er niet.
En als het stuurtje groen is en je gebruikt je knipperlicht, dan knippert het stuurtje twee keer en daarna is het wit. Dan is het dus uit. Nog vóórdat je aan je stuur hebt gedraaid.
En het maakt niet uit of je LKA (met de schakelaar links van het stuur) aan of uit hebt staan.

Er schuilt nu wel één gevaar: dat dit zó goed werkt dat je niet meer goed oplet en dat het daardoor een keertje mis gaat. Maar laten we daar maar niet van uitgaan.

Hè, wat is zo’n forum toch heerlijk (en die e-Niro ook trouwens :winkiss:). Fijn om dingen te kunnen delen en om van anderen dingen te leren.
Nogmaals dank, jongens!

• Like 1

Misschien heb ik wat gemist maar ben wel benieuwd waar je kunt zien of LFA nu aan of uit staat. 

38 minuten geleden, Doublebogey5 zei:

Misschien heb ik wat gemist maar ben wel benieuwd waar je kunt zien of LFA nu aan of uit staat. 

En dan doel ik uiteraard niet op het groene stuurtje dat je wel of niet ziet...

20 minuten geleden, Doublebogey5 zei:

En dan doel ik uiteraard niet op het groene stuurtje dat je wel of niet ziet...

Nou, als dat stuurtje niet zichtbaar is staat LFA uit en als het wel zichtbaar is staat het aan. Vrij simpel.

En dat aan en uit zetten doe je via het menu op het dashboard achter je stuur dat je bedient met de knopjes op je stuur. Gebruikersinstellingen of zo, ik heb de handleiding en de auto nu ff niet bi de hand. Daar staat in een van de menu's heel eenvoudig en duidelijk LFA en daarachter wel of geen vinkje. Duidelijk toch?

Helemaal duidelijk. Gaan het zien. Dank!

Goed om te lezen dat dit simpel opgelost kon worden.. wel appart dat het uit stond.. bij mij werkte het zowat meteen toen ik vanaf de dealer de snelweg op reed.. 

Lka kan je idd niet uitzetten, maar FCA (forward collision avoidance) wel. En LKA werkt niet, als FCA uitstaat, heb ik begrepen.

@Cabjo

Begrepen of geprobeerd? Alleen dat laatste geeft zekerheid. 

En de combinatie met FCA heb ik niet geprobeerd. Wie wil dat nou ooit uitzetten......:no:  :death:

Laatst ging deze bij mij ook af voor het eerst.. voegde achter een auto in maar was te dichtbij en dat vond ie niet zo leuk haha

LKA werkt binnen de bebouwde kom niet, want pas vanaf 60 km, staat in het boekje. 

Wat betreft het laat remmen op de cc: die afstand kan je instellen, met het auto-knopje op je stuur, je kunt uit 4 verschillende afstanden kiezen.

21 uur geleden, Cabjo zei:

LKA werkt binnen de bebouwde kom niet, want pas vanaf 60 km, staat in het boekje. 

Volgens mij werkt mijn LKA ook binnen de bebouwde kom. Ik zet de SCC op 55 (= 50 echte kms) en dan gaat het groene stuurtje aan en corrigeert hij binnen de lijntjes.