Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Opladen gebruikt 120% voor 1 kwh

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik ben al een tijd met mijn dealer en Kia aan het discussiëren over het volgende:

Bij het opladen van mijn E-niro geeft het systeem bv aan dat de accu nog voor 50% vol is

In theorie zou dit betekenen dat  er bij een 64 kWh er 32 kWh bijgeladen zou moeten worden, in praktijk is dit +/- 44 kWh.

Vanuit Kia wordt er geroepen dat dit heel normaal is???? en dat dit komt door de omvormer die van wisselstroom gelijkstroom moet maken.

Ik heb in geen enkele brochure of informatie vanuit Kia voor mijn aankoop hier iets over gehoord.

Feitelijk komt het er dus op neer dat mijn stroomkosten 20% hoger liggen dan vooraf aangegeven .

Wie heeft hier ook ervaring mee?

Onderstaand een overzicht van 10 dagen bijgehouden:

Overzicht Laden Kia E-niro          

Accu 64 kWh            

Datum Percentage Accu Percentage  Theoretisch  Werkelijk Afwijkend  
  voor laden % Bijgeladen kWh kWh kWh %  

26-sep 76 24 15,36 18,94 3,58 23,31  
27-sep 50 50 32,00 39,24 7,24 22,63  
28-sep 40 60 38,40 45,93 7,53 19,61  
29-sep 47 53 33,92 40,80 6,88 20,28  
30-sep 54 46 29,11 35,28 6,17 21,20  
2-okt 58 42 26,88 32,48 5,6 20,83  
3-okt 62 38 24,32 29,77 5,45 22,41  
4-okt 50 50 32,00 38,27 6,27 19,59  
5-okt 53 47 30,08 35,98 5,9 19,61  
7-okt 55 45 28,80 34,56 5,76 20,00  

20,95

gemiddelde afwijking in %

Geplaatst

De verliezen lopen op naarmate je de accu telkens naar 100% oplaadt. Ik laad zelf meestal op tot 70%, voor mijn gebruikt werkt dat. Als ik een lange rit heb gaat hij wel helemaal vol.  Ook nog eens beter voor de stuur van de accu.

• Like 1
Geplaatst (aangepast)

Ik heb dit ook over langere tijd bijgehouden, en gemiddeld over alle werkelijk geladen kWh, komt 100% acculading overeen met 80,3 kWh uit het stopcontact.

aangepast door Case
Geplaatst

Wel goed om dit onder de aandacht te brengen. Want als je een tank met 40L vult krijg je ook niet 35L omdat het tankstation 5L nodig heeft om de pomp te laten werken ;)

Toch werkt het met EV wel zo en worden laadverliezen vaak vergeten in allerlei berekeningen.

Volgens mij is het verlies beperkter als je sneller laadt, en zoals hierboven aangegeven als je niet tot 100% laad maar bijv tot 90%. De laatste 10% lijkt tot meer verliezen te leiden, maar meer onderzoek zou handig zijn.

Geplaatst

Volgens mij is dit niets nieuws; AC laadverliezen van 15-20% zijn heel 'normaal' (in ieder geval gebruikelijk); dit onderwerp is al vaker (ook op ander forums) aan de orde gekomen. Mijn Outlander PHEV en Nissan Leaf hadden vergelijkbare laadverliezen.

Wees blij dat je niet met een waterstof auto rondrijdt; daar gaat wel zo'n 70% van de energie verloren tussen het opwekken van de energie en het voortbewegen van een auto.

Geplaatst
1 uur terug, jwv zei:

Wel goed om dit onder de aandacht te brengen. Want als je een tank met 40L vult krijg je ook niet 35L omdat het tankstation 5L nodig heeft om de pomp te laten werken ;)

Misschien niet direct 5L brandstof om de pomp te laten draaien om je tank te vullen, maar er is wel stroom voor nodig om die pomp en veel meer radertjes in het netwerk te laten werken. Dat zal ongetwijfeld allemaal in de literprijs verrekend zijn. Ik zag laatst (als je het Duits een beetje machtig bent) dat voor de productie van 6L diesel alleen al 42 kWh stroom nodig is. Daar haal je met een zuinige diesel ook niet het bereik mee als wij met 42 kWh in de accu. In de vergelijkingen tussen elektrisch en fosiel rijden worden zelden de volledige ketens van energiebron tot km's rijden met elkaar vergeleken.

Geplaatst

De meeste laadverliezen zitten in de accu zelf. Dat is nu eenmaal een eigenschap van de accu.

De omvormer van de E-Niro is behoorlijk efficiënt mits je laadstroom boven de 10 A zit.

Hier is de efficiency bij AC ong. 85 % en bij een DC-charger 87 %.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat het BMS een buffer gebruikt.

Als er in het display bijv 10%  staat is dit in werkelijkheid iets meer en bij 100% iets minder.

Geplaatst

Het is inderdaad wonderlijk te noemen dat in bijna geen een berekening of test rekening wordt gehouden met laadverlies.

Uiteraard heb ik ook bijgehouden of opladen tot bv 70 of 80 % een verschil aangeeft, maar blijft rond de 20% extra wat ik nodig heb. Tevens bij snel laden blijft er een afwijking van 18 % ......

Kan een aantal dingen betekenen:

Accucapaciteit van de E-niro is groter dan 64 kWh ( dit zou dan wel betekenen dat alle tests enz met verkeerde getalletjes zijn berekend)

De auto geeft foutieve info over de accucapaciteit ( wat een verkeerd verbruik aangeeft dan)

Al met al riekt het allemaal naar misleiding wat betreft het verbruik van de E-Niro.

Wellicht eens contact opnemen met autoblad of consumentenbond of dit al dan niet ( bewust) misleiden is van de klant.....

Geplaatst
3 uur geleden, Sigmasailor zei:

De verliezen lopen op naarmate je de accu telkens naar 100% oplaadt. Ik laad zelf meestal op tot 70%, voor mijn gebruikt werkt dat. Als ik een lange rit heb gaat hij wel helemaal vol.  Ook nog eens beter voor de stuur van de accu.

Klinkt logisch. Dit zie je inderdaad ook duidelijk in zijn schema; hoe meer bijgeladen, hoe minder het procentuele "verlies"

Geplaatst
14 minuten geleden, dstuij zei:

Het is inderdaad wonderlijk te noemen dat in bijna geen een berekening of test rekening wordt gehouden met laadverlies.

Uiteraard heb ik ook bijgehouden of opladen tot bv 70 of 80 % een verschil aangeeft, maar blijft rond de 20% extra wat ik nodig heb. Tevens bij snel laden blijft er een afwijking van 18 % ......

Accucapaciteit van de E-niro is groter dan 64 kWh ( dit zou dan wel betekenen dat alle tests enz met verkeerde getalletjes zijn berekend)

De auto geeft foutieve info over de accucapaciteit ( wat een verkeerd verbruik aangeeft dan)

Al met al riekt het allemaal naar misleiding wat betreft het verbruik van de E-Niro.

Wellicht eens contact opnemen met autoblad of consumentenbond of dit al dan niet ( bewust) misleiden is van de klant.....

denk ik niet helemaal haalbaar; het verbruik van de auto is correct. De laadverliezen kun je (dus kennelijk) beperken, en het zal ook afhankelijk zijn van het type laden (paal / laadkabel / stopcontact). Net zoals de prijs per KwH per huishouden verschilt; verbruik en/of prijs per KwH.

Ook met het ontvangen van energie uit zonnepanelen is er een verlies.

Je moet maar zo denken; in de file verdien je het weer terug :) 

Geplaatst (aangepast)
3 uur geleden, dstuij zei:

De bruto accu capaciteit is heel waarschijnlijk inderdaad groter dan 64 kWh (en dat is juist fijn); misschien is hij wel 70 kWh? Kia reserveert een onder en boven buffer om de levensduur te garanderen; die 64 staan echt tot je beschikking. Een accu helemaal leeg of vol maken is niet goed voor de levensduur. Bij de Leaf+ (wordt verkocht als 62 kWh) heb je 'maar' 56 kWh als berijder; de Leaf komt dan ook 100 kilometer minder ver dan de e-Niro.

Misleiding? Ik denk van niet; WLTP gaat uit van de in de accu aanwezige capaciteit; die maakt Kia gewoon waar.

Dat er klanten zijn die niet weten (is echt niets nieuws) dat er verliezen zijn bij het laden zegt iets over die klant (zoiets als 'onder een steen geslapen hebben' de laatste jaren); ik zou het gewoon accepteren; het gaat niet veranderen. Geniet gewoon van de auto.

aangepast door Sigmasailor
  • Like 2
Geplaatst

Kom vaak 67kWh tegen als brutocapaciteit. Dus het is maar wat je misleiding vindt, toch bijna 5% meer dan geadverteerd.

En het gaat natuurlijk om het verbruik van (elekticiteits)meter tot (kilo)meter. Je kan er heel zuinig mee rijden. Maar nergens zegt Kia dat het je 64kWh kost om je accu vol te laden. Andersom lopen ze ook niet met de laadverliezen te koop, maar dat doet geen enkel merk, dat is nu eenmaal een eigenschap.

• Like 1
Geplaatst
18 hours ago, dstuij said:

Ik ben al een tijd met mijn dealer en Kia aan het discussiëren over het volgende:

Bij het opladen van mijn E-niro geeft het systeem bv aan dat de accu nog voor 50% vol is

In theorie zou dit betekenen dat  er bij een 64 kWh er 32 kWh bijgeladen zou moeten worden, in praktijk is dit +/- 44 kWh.

Vanuit Kia wordt er geroepen dat dit heel normaal is???? en dat dit komt door de omvormer die van wisselstroom gelijkstroom moet maken.

Ik heb in geen enkele brochure of informatie vanuit Kia voor mijn aankoop hier iets over gehoord.

Feitelijk komt het er dus op neer dat mijn stroomkosten 20% hoger liggen dan vooraf aangegeven .

Wie heeft hier ook ervaring mee?

Onderstaand een overzicht van 10 dagen bijgehouden:

Overzicht Laden Kia E-niro          

Accu 64 kWh            

Datum Percentage Accu Percentage  Theoretisch  Werkelijk Afwijkend  
  voor laden % Bijgeladen kWh kWh kWh %  

26-sep 76 24 15,36 18,94 3,58 23,31  
27-sep 50 50 32,00 39,24 7,24 22,63  
28-sep 40 60 38,40 45,93 7,53 19,61  
29-sep 47 53 33,92 40,80 6,88 20,28  
30-sep 54 46 29,11 35,28 6,17 21,20  
2-okt 58 42 26,88 32,48 5,6 20,83  
3-okt 62 38 24,32 29,77 5,45 22,41  
4-okt 50 50 32,00 38,27 6,27 19,59  
5-okt 53 47 30,08 35,98 5,9 19,61  
7-okt 55 45 28,80 34,56 5,76 20,00  

20,95

gemiddelde afwijking in %

Meestal wordt laadverlies uitgedrukt als percentage van de geleverde stroom op de kWh meter t.o.v. de toegenomen lading in de accu. Je komt dan wat lager uit (3,58 is ongeveer 18% van 18,94). Dan zit je ook in de buurt van wat ik eerder heb gemeten (rond de 17%). 

Over het algemeen weten mensen met een electrische auto dit wel, maar misschien mag het wel iets duidelijker gecommuniceerd worden. Van misleiding lijkt me geen sprake: het is een inherente eigenschap van een EV. Aan de andere kant is je waarschijnlijk ook niet verteld dat je met de kilometers die je zo te zien maakt in het grootverbruikerstarief komt. En dat compenseert die 17% weer voor het grootste deel.

• Like 1
Geplaatst (aangepast)
6 uur geleden, Prlwytzkofsky zei:

Aan de andere kant is je waarschijnlijk ook niet verteld dat je met de kilometers die je zo te zien maakt in het grootverbruikerstarief komt. En dat compenseert die 17% weer voor het grootste deel.

Dat is pas vanaf 10.000kWh/jaar. En het lagere tarief geldt dan (neem ik aan) voor de daarboven afgenomen kWh’s. Ik kom op ca. 8000kWh als je elke werkdag 30kWh verbruikt?

aangepast door jwv
Geplaatst

Ik heb een beetje door m'n oogharen gekeken en zag een verbruik van 35kWh/ dag voor de meeste dagen. Met een beetje natte vingerwerk kom je dan op 330 dagen (af en toe dagjes stilstand) *35kWh = 11550 kWh. Tel daar 3500 huisverbruik bij en je zit met 4000kWh in het voordelige tarief. Scheelt dus zo'n 200 Euro per jaar.

• Thanks 1
  • 2 weken later...
Geplaatst (aangepast)

Laad je bij snelladers of bij wisselstroomladers? En is er verschil?

Ik gebruik mijn Maingau pas tegenwoordig uitsluitend voor snelladen, maar heb hem in het verleden ook wel eens gebruikt bij traagladers (wisselstroom dus, 3,4 kW/uur of zo). Op de factuur werd bij de wisselstroomladers het bedrag standaard 20% omlaag gecorrigeerd, 'aufgrund des Einsatzes von AC-Messgeräten in DC-Ladeeinrichtungen'.

aangepast door Cabjo
typo
Geplaatst
1 uur terug, Cabjo zei:

Laad je bij snelladers of bij wisselstroomladers? En is er verschil?

Ik gebruik mijn Maingau pas tegenwoordig uitsluitend voor snelladen, maar heb hem in het verleden ook wel eens gebruikt bij traagladers (wisselstroom dus, 3,4 kW/uur of zo). Op de factuur werd bij de wisselstroomladers het bedrag standaard 20% omlaag gecorrigeerd, 'aufgrund des Einsatzes von AC-Messgeräten in DC-Ladeeinrichtungen'.

Je bedoelt ws dat op de factuur bij gelijkstroomladers (DC) 20% werd afgetrokken? Anders is je verhaal niet consistent en klopt de redenering niet.

• 2 jaar later...
Geplaatst

Zoals al aangeven zijn laadverliezen normaal bij het laden van accu's. Ook bij het opladen van je oplaadbare batterijen heb je verliezen. Alleen heeft niemand die ooit gemeten zoals we nu met de EV doen. Ik vond dat voor EV's als de Kia e-niro en e VW 3D rond de 17% heel normaal is. Wat betreft bereik scoort KIA erg goed met werkelijk gereden en opgegeven bereik (verschillende testen op bv YouTube). Ik zou het alleen wel heel netjes vinden als dealers hier helder over zijn. Het maakt immers gewoon deel uit van het verbruik van een auto (EV in dit geval). Toen ik mijn KIA dealer vroeg naar laadverliezen leek hij niet te begrijpen wat ik bedoelde en vroeg hij mij om uitleg. Na mijn uitleg heb ik niets meer van hem gehoord, jammer.

Overigens, realiseer je ook dat je accu ook bij stilstand langzaam capaciteit verliest, oa omdat er op de achtergrond altijd elektrische systemen werken en natuurlijk om een accu altijd langzaam lading verliest. Doet een brandstofauto in die zin ook niet. Als je de auto een maand laat staan met 30liter, zit er na een een maand ook nog 30ltr is. De accu echter zal capaciteit verloren hebben die je met rijden (laden van de accu kost ook brandstof) weer laad en extra brandstof vraagt (hoeveel weet ik niet, maar het is wel een feit).

Dus nee, het is geen misleiding, maar duidelijkheid zou wel mooi zijn. (overigens houden data bases als EV-Database wel bij hen opgegeven verbruik (deels) rekening met laadverliezen)

Nog wat over verbruikt: actieradius berekend obv de nieuwe WLTP geeft voor EV een veel te gunstig beeld! Nog meer dan voor brandstofauto's. Wie is zich hiervan bewust.

Geplaatst
3 uur geleden, zei Erik2:

Nog wat over verbruikt: actieradius berekend obv de nieuwe WLTP geeft voor EV een veel te gunstig beeld! Nog meer dan voor brandstofauto's. Wie is zich hiervan bewust.

Zoals je zelf al aangaf is dat heel verschillend. Het bereik  van de e e-Niro komt heel behoorlijk overeen met de WLTP van 455 km. 

Wat menigeen lijkt te vergeten is dat dit bereik behoorlijk afhangt van je rechtervoet. Maar er zijn er ook hier die in de zomer een nog groter bereik dan de WLTP eruit halen.

• Like 1
Geplaatst

Precies, ik haalde met mijn Polo ook wel de 1 op 33 als ik rustig reed en veel 80km wegen. Een dag haalde ik wel 1 op 40 (toen die nog alle stikstof in de diesel verbrandde met de sjoemelsoftware). Met de Niro is dat hetzelfde, als je rustig rijdt dan haal je die 455km wel gemiddeld. 
mij laadverliezen zitten (berekend over 7000km) rond de 13% nu (alleen 3 fasen AC laden bij openbare laadpalen).

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...