yamaha Geplaatst 12 Februari, 2020 Geplaatst 12 Februari, 2020 Hallo allemaal, Mijn naam is albert en ik woon in reuver. Ik ben 70 + en ben een fanatieke motorrijder, ongeveer 25000 km per jaar. Wij hebben gisteren de e soul besteld die vermoedelijk in juli a.s. geleverd wordt. Mijn vrouw rijdt meestal met de auto,maar dit gaat misschien wel veranderen als de soul er is. Wij rijden nu een nissan juke. Het e niro forum heb ik aardig doorgespit en en van daaruit de keuze gemaakt voor de zappi 2 laadpaal. Ik ben nu op zoek naar iemand die hem kan aansluiten! bedankt voor alle informatie. groet albert Quote
Ton van Hout Geplaatst 14 Februari, 2020 Geplaatst 14 Februari, 2020 Hallo Albert, leuk dat je je aanmeldt op het forum, waarom heb je voor de e-Soul gekozen eigenlijk? De e-Niro en e-Soul zijn identiek geprijsd namelijk. De e-Soul heb ik nog niet van dichtbij gezien waardoor ik niet heb kunnen vergelijken. Heb je https://www.werkspot.nl/ al geprobeerd om een elektricien te vinden voor deze klus? In het kort zal je de volgende dingen moeten doen: meterkast uitbreiden met 3 groepen stroomklemmen om je zonnepaneeldraden (optioneel indien je zonnepanelen hebt) 5-aderig YMVK-as kabel naar buiten, ethernetkabel naar buiten (voor de stroomklemmen) Zappi 2 monteren aan buitenmuur of op paal boren door meterkastvloer/muur andere muren Nu weet ik niet door hoeveel muren of kruipruimtes je moet gaan maar dat zal je ook moeten vertellen in je aanvraag indien je werkspot wilt inzetten om de montage uitvraag te doen. Laat je weten wat de voortgang is? 1 Quote
Murcielaygo Geplaatst 14 Februari, 2020 Geplaatst 14 Februari, 2020 Ik denk dat Albert de styling van de Soul mooier vindt. En dat denk ik omdat hij een Juke heeft/had.Persoonlijk vind ik de Soul ook mooier dan de Niro, ook al kan de sturing van een Juke me echt niet bekoren... 1 Quote
yamaha Geplaatst 14 Februari, 2020 Topic Starter Geplaatst 14 Februari, 2020 hallo ton/murcielaygo, Ongeveer 4 jaar geleden wilden wij een kia soul kopen, Wij vinden hem erg mooi en de huidige nog mooier.In nederland was geen benzine versie te kopen.Daarom een juke gekocht, Toen ik hoorde van de kia e soul 64 kw ben ik meteen aan de slag gegaan.Het is eigenlijk een puur emotionele beslissing, een paar weken geleden heb ik nog gekeken en gereden met de opel ampere e.,maar ik heb met de verkoper alleen maar over de kia e soul gepraat. Het is een feit dat in nederland weinig souls rijden,maar ik heb het idee dat er in het buitenland, duitsland maar ook Amerika relatief meer rond rijden. Nu per 1 juli a.s. de subsidie gaat komen hebben wij meteen de e soul besteld en gaan onze nog jonge juke inruilen ( !5 mnd) Ik heb de zappi 2 besteld en die wordt eind maart geleverd. De aansluiting komt in de garage en de meterkast zit er pal boven. Er is al ruimte om met de kabel naar beneden te gaan. Een elektricien heb ik al gevonden, Ton bedankt voor de informatie,ik zal het het hem doorgeven! groet een toekomstige soul rijder, maar mijn yamaha xt 1200 ze zal hij niet gemakkelijk verdringen ! 1 Quote
Hippe lip Geplaatst 17 Februari, 2020 Geplaatst 17 Februari, 2020 Op 14-2-2020 om 14:53, Ton van Hout zei: […] In het kort zal je de volgende dingen moeten doen: meterkast uitbreiden met 3 groepen […] Eén groep is wel voldoende hoor... En om je kosten te besparen: er is géén aardlekschakelaar nodig voer die groep. Alle aardlekbeveiliging zit in de Zappi ingebouwd; zowel de 30 mA wisselstroom- als de 6 mA gelijkstroombeveiliging. 1 Quote
Ton van Hout Geplaatst 18 Februari, 2020 Geplaatst 18 Februari, 2020 Hij geeft aan een Zappi v2 te hebben, dat is een driefasen laadpaal. Waar inderdaad de aardlekbeveiliging reeds inzit, daarom heb ik hem niet in de lijst gezet. Ik zie dat de Zappi v2 in 1 en 3 fasen leverbaar is. 1 Quote
yamaha Geplaatst 18 Februari, 2020 Topic Starter Geplaatst 18 Februari, 2020 Ik heb begrepen dat je deze zappi kunt omschakelen voor 1 maar eventueel ook 3 fase(andere auto). Ik lijk wel een techneut ,maar snap er zelf helemaal niets van ,Gelezen op het e niro forum en de websiste van zappi. Wat ik belangrijk vind is dat de zappi loadbalance heeft.Wij hebben een hybride warmtepomp,inductiekookplaat en 2 ovens. Om de stroom wat te kompenseren hebben we 28 zonnepanelen.Van de opbrengst kunnen we ongeveer 1500 kw gebruiken voor de auto. groet albert Quote
Ton van Hout Geplaatst 19 Februari, 2020 Geplaatst 19 Februari, 2020 Albert, ik weet niet hoe je meterkast is ingedeeld (wss driefasen ivm warmtepomp en inductiekoken) is maar in principe is 1 groep genoeg om de auto te laden. Als jij 3x25A hebt kan je makkelijk 20A op de auto zetten met de goedkoopste Zappi v2 éénfase laadpaal. Je laadt dan +- 40km per uur bij en kan dus in een dag een paar honderd km bijladen. Iets zegt mij dat je gezien je leeftijd niet heel vaak lange afstanden gaat rijden waardoor dit prima te doen is. Een ander voordeel van Zappi is dat er een stroomklem meegeleverd wordt die in combinatie met de software van de laadpaal (de Eco of Eco+ stand) alleen gaat laden wanneer er voldoende opwek af je dak geproduceerd wordt en hierdoor hoef je weinig commerciële elektriciteit bij te kopen. In de winter uiteraard want dan is er te weinig zon... 1 Quote
yamaha Geplaatst 20 Februari, 2020 Topic Starter Geplaatst 20 Februari, 2020 Ton,bedankt voor je reactie. Wij rijden een 20000 km per jaar. Normaal gesproken niet meer dan een 250 km per dag. Mischien een keer naar oostenrijk of zuid duitsland. Hoe de warmtepomp e.d. zijn aangesloten weet ik niet en ik hoop en verwacht dat diegene die de zappi komt aansluiten dit wel ziet en weet. Ik zal hem de berichten van het forum laten lezen. Ik heb de duurdere zappi besteld voor het geval er in de toekomst een andere auto komt met meer laadvermogen. groet albert 1 Quote
Ton van Hout Geplaatst 20 Februari, 2020 Geplaatst 20 Februari, 2020 Je hebt dus de driefasen Zappi v2 besteld? In dat geval moet je dus wel drie groepen extra hebben. En dat snelladen op AC is niet heel erg nodig omdat de auto vaak heel lang stilstaat om goed te kunnen laden; stel, je parkeert de auto nadat je 200 km gereden hebt en je weet dat je pas over twee dagen weer gaat rijden, dan zet je de Zappi op Eco en hij laadt alleen overdag met minimaal 50% groene stroom, met 28 zonnepanelen (bruto opwek van +- 28*300W=8400W = (8400/240=35A) kan jij met twee zonnige dagen die 200km weer terugladen, aangezien je huis ook stroom gebruikt voor de warmtepomp en de rest. Klinkt gaaf! 2 Quote
yamaha Geplaatst 21 Februari, 2020 Topic Starter Geplaatst 21 Februari, 2020 hallo ton, klinkt logisch. Hoop dat het zo gemaakt gaat worden. Ik vind het wel een avontuur!! Het zal wel goed komen. groet albert Quote
Bram E-Niro Geplaatst 23 Februari, 2020 Geplaatst 23 Februari, 2020 Op 20-2-2020 om 23:07, Ton van Hout zei: Je hebt dus de driefasen Zappi v2 besteld? In dat geval moet je dus wel drie groepen extra hebben. En dat snelladen op AC is niet heel erg nodig omdat de auto vaak heel lang stilstaat om goed te kunnen laden; stel, je parkeert de auto nadat je 200 km gereden hebt en je weet dat je pas over twee dagen weer gaat rijden, dan zet je de Zappi op Eco en hij laadt alleen overdag met minimaal 50% groene stroom, met 28 zonnepanelen (bruto opwek van +- 28*300W=8400W = (8400/240=35A) kan jij met twee zonnige dagen die 200km weer terugladen, aangezien je huis ook stroom gebruikt voor de warmtepomp en de rest. Klinkt gaaf! kleine correctie je hebt niet 3 groepen nodig maar 1 krachtgroep . Als je elektricien inderdaad weet wat ie doet zal het netjes aangesloten worden ik zou altijd toch nog een aardlek in de meterkast zetten zodat de kabel naar de zappi ook veilig is . Een aardlek automaat C25 3P+N 30ma zou ik voor gaan als je hoofdaansluiting 2x25a is . Vergeet niet wat foto's te posten van de installatie en natuurlijk de auto . Veel fijne veilige kilometers toe gewenst . Quote
Ton van Hout Geplaatst 23 Februari, 2020 Geplaatst 23 Februari, 2020 @Bram E-Niro Nee. Zappi's zijn er in 2 uitvoeringen, eenfase en driefase. Jouw 'krachtgroep' is niets meer dan minimaal 2 groepen samen. De gemiddelde elektricien weet van niks want dit is allemaal te nieuw en hebben ze nog niet gedaan en de aardlekautomaat zit al in de Zappi v2 verwerkt. Kortom, educate yourself. Quote
Bram E-Niro Geplaatst 23 Februari, 2020 Geplaatst 23 Februari, 2020 [mention=5694]Bram E-Niro[/mention] Nee. Zappi's zijn er in 2 uitvoeringen, eenfase en driefase. Jouw 'krachtgroep' is niets meer dan minimaal 2 groepen samen. De gemiddelde elektricien weet van niks want dit is allemaal te nieuw en hebben ze nog niet gedaan en de aardlekautomaat zit al in de Zappi v2 verwerkt. Kortom, educate yourself.Helaas Ton je zit echt naast ! Albert gaf aan dat hij de duurdere versie heeft genomen zodat hij in de toekomst ook op hoger vermogen kan laden dus heeft hij de 3 fase versie . 3 fase betekend krachtstroom en die mag je nooit op 3 lose groepen aansluiten jij haalt hier 2 dingen door elkaar een krachtgroep is nl geen kookgroep ! Een kookgroep / fornuis groep is inderdaad 2 groepen gekoppeld . Dat er een aardlek in de zappi v2 zit weet ik en dat deze bij de v2 in tegenstelling ook dc lekstroom detecteert en je daardoor bij een v2 geen speciale aardlek schakelaar nodig hebt met dc detectie ( erg duur ) weet ik ook . Maar zoals ik aangaf zou ik wel een aardlek in de meterkast zetten en wel om dat de kabel naar de zappi toe dan ook veilig is . Stel dat iemand de kabel raakt met een schep krijgt hij met een aardlek ervoor max 30ma stroom door zich heen en anders de stroom waarmee je automaat is beveiligd . Meer dan 16 amp altijd en dat vertel je dan niet na. Lees je eerst even in voor je een ander terecht wijst . Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk 2 Quote
Ton van Hout Geplaatst 26 Februari, 2020 Geplaatst 26 Februari, 2020 Dan moet je toch nog even lezen want ik heb tegen de beste man gezegd dat het een driefasen laadpaal is met drie groepen, en hoe je het noemen wilt mag je lekker zelf weten. Een kookgroep zijn twee a drie groepen aan elkaar, afhankelijk van of je een 7.4 of een 11kW kookplaat hebt en een driefasenlader gaat over 1 groep per fase. Datis het hele idee van een driefaselaadpaal. Dus de groeten! 1 Quote
Bram E-Niro Geplaatst 26 Februari, 2020 Geplaatst 26 Februari, 2020 Dan moet je toch nog even lezen want ik heb tegen de beste man gezegd dat het een driefasen laadpaal is met drie groepen, en hoe je het noemen wilt mag je lekker zelf weten. Een kookgroep zijn twee a drie groepen aan elkaar, afhankelijk van of je een 7.4 of een 11kW kookplaat hebt en een driefasenlader gaat over 1 groep per fase. Datis het hele idee van een driefaselaadpaal. Dus de groeten!Helaas blijf je de verkeerde benaming gebruiken wat voor verwarring zorgt . En als het zoals je het benoemd word toegepast zorgt dat voor een onveilige installatie . 3 fase zijn geen 3 groepen ! 3 fase is krachtstroom en dat dien je met een krachtgroep af te zekeren . En niet met 3 aparte groepen . Dit geld voor een 3 fase laadpaal maar ook voor elk ander apparaat dat op ( 3 fase ) krachtstroom word aangesloten . Waarom ? : veiligheid als er op 1 fase sluiting is dienen de andere ook uit te schakelen .Maar dit weet elke vakkundige elektricien dus dit komt vast goed . Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk 2 Quote
yamaha Geplaatst 27 Februari, 2020 Topic Starter Geplaatst 27 Februari, 2020 heren,ik lees de reakties en voor mij is dit allemaal "algebra". Ik hoop dat de installateur weet hoe e,e,a, aangesloten moet worden. Ik ga ervan uit dat er een goede beschrijving bij de zappi zit. groet albert Quote
Bram E-Niro Geplaatst 27 Februari, 2020 Geplaatst 27 Februari, 2020 heren,ik lees de reakties en voor mij is dit allemaal "algebra". Ik hoop dat de installateur weet hoe e,e,a, aangesloten moet worden. Ik ga ervan uit dat er een goede beschrijving bij de zappi zit. groet albert https://www.zappi.info/faq-howto/44-uitleg-v2 Let even op punt 3 bij de link hierboven . https://www.zappi.info/shop/producten/product/23-zappi_v2_3f_socket Handleiding staat gewoon online Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk 2 Quote
yamaha Geplaatst 19 April, 2020 Topic Starter Geplaatst 19 April, 2020 hallo, zoals afgesproken wat fotoos van de installatie. De auto komt vermoedelijk in juli. De hub is nog niet aangesloten. Ziet er wat ingewikkeld uit,daar zal ik de tijd voor nemen! Quote
Murcielaygo Geplaatst 19 April, 2020 Geplaatst 19 April, 2020 Zoals ik in je andere (dus dubbele) bericht al schreef; Waarom drie UTP-kabels waarvan je telkens 2 aderparen samen pakt ipv 1 UTP met een aderpaar per CT?Niet alleen scheelt dat kabel, maar doordat je nu een aderpaar als ader gebruikt is je bekabeling storingsgevoeliger; het twisten van de aderparen heeft een reden, deze heb je nu teniet gedaan...En de lusjes in de aanvoerkabels mogen volgens mij niet meer. Dit werd vroeger veel gedaan, maar ik meen dat het huidige inzicht is dat deze lussen storing door kunnen geven op elkaar doordat ze dan als transformator werken. Quote
yamaha Geplaatst 19 April, 2020 Topic Starter Geplaatst 19 April, 2020 1 uur geleden, yamaha zei: hallo, zoals afgesproken wat fotoos van de installatie. De auto komt vermoedelijk in juli. De hub is nog niet aangesloten. Ziet er wat ingewikkeld uit,daar zal ik de tijd voor nemen! Quote
yamaha Geplaatst 19 April, 2020 Topic Starter Geplaatst 19 April, 2020 hallo, Voor mij is je reactie "algebra " kun je het misschien in lekentaal beschrijven. Quote
Murcielaygo Geplaatst 19 April, 2020 Geplaatst 19 April, 2020 De stroom aanvoer die nu rechtsonder binnenkomt heeft in iedere kabel nu een lus zitten. Naar mijn weten mag dit niet meer, dit zouden beter "heuvels" zijn dan deze loopings.Verder heb je nu DRIE netwerkkabel gebruikt voor de CT's.Iedere netwerkkabel heeft 8 aders. Die aders zitten per twee in elkaar gedraaid. Dat in elkaar draaien is gedaan tegen storingen.Jij hebt nu per kabel de oranje en blauwe draadjes bij elkaar genomen en die in het kroonsteentje gedaan. Beter is om 1 netwerkkabel te gebruiken. En dan iedere CT op een eigen aderpaar aansluiten. Dus 1 CT op Blauw en Blauw-Wit, 1 op Groen en Groen-Wit en 1 op Oranje en Oranje-Wit. Je houdt dan het bruine aderpaar over.Op deze manier ontstaan er geen/minder storingen in de stroommeting en dat lijkt mij wel belangrijk.Ook heb je dan maar 1 netwerkkabel en is alles op kleur gecodeerd, dus later is alles ook veel beter uit elkaar te houden wanneer er problemen zouden zijn.Hopelijk is het zo een stuk duidelijker? Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.