Jump to content
Jozo

Auto blokkeert af en toe na uitzetten motor

Recommended Posts

Ik loop tegen het volgende merkwaardige probleem aan. Ik kom op een willekeurige parkeerplaats, parkeer de auto en zet de auto in de P-stand. Ga de dingen doen die ik wilde doen en na terugkomst stap ik in, doe de sleutel in het contact, maar dan is alles geblokkeerd. Kan het stuur niet meer draaien, de pook staat vast. Na een kwartier tot een (laatste keer) uur en na het herhaaldelijk verwijderen en terug in het contact steken van de sleutel, wordt alles plotseling ontgrendeld en kan ik weer alles gebruiken.

Ik ben al drie keer bij de dealer geweest en na de laatste keer stevig invetten van de stuurkolom heeft het nu vijf maanden geduurd, voordat ik er gisteren weer mee werd geconfronteerd. Ik had nog een discussie met de dealer want die hadden het vermoeden dat ik niet wist hoe (na 46 jaar autorijden) het stuurslot werkte en zo werd ik als een kleine jongen achter het stuur gezet en mocht ik tot vier keer toe het stuurslot inschakelen en ontgrendelen. Toen had men in de gaten dat het een ander probleem moest zijn. De dealer heeft geen idee wat het probleem is. Men heeft mij gevraagd om direct te bellen als het gebeurt, maar het gebeurt natuurlijk altijd als de garage gesloten is, dus of in de avonduren of in het weekend.

Kortom, mijn vraag is Wie wordt ook geconfronteerd met dit probleem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat dit het verkeerde topic is .

Dit is het E-Niro topic, die heeft geen 'contact' en ook geen pook :-). 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Jeremy Ik denk dat jij eerder fout zit, dit is nog het 'plebs 'Niro gedeelte. Het E-Niro deel is 1 niveau dieper..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heren, het topic is verplaatst.
Het stond wel degelijk bij de e-Niro.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 uur geleden, Jozo zei:

Ik loop tegen het volgende merkwaardige probleem aan. Ik kom op een willekeurige parkeerplaats, parkeer de auto en zet de auto in de P-stand. Ga de dingen doen die ik wilde doen en na terugkomst stap ik in, doe de sleutel in het contact, maar dan is alles geblokkeerd. Kan het stuur niet meer draaien, de pook staat vast. Na een kwartier tot een (laatste keer) uur en na het herhaaldelijk verwijderen en terug in het contact steken van de sleutel, wordt alles plotseling ontgrendeld en kan ik weer alles gebruiken.

Ik ben al drie keer bij de dealer geweest en na de laatste keer stevig invetten van de stuurkolom heeft het nu vijf maanden geduurd, voordat ik er gisteren weer mee werd geconfronteerd. Ik had nog een discussie met de dealer want die hadden het vermoeden dat ik niet wist hoe (na 46 jaar autorijden) het stuurslot werkte en zo werd ik als een kleine jongen achter het stuur gezet en mocht ik tot vier keer toe het stuurslot inschakelen en ontgrendelen. Toen had men in de gaten dat het een ander probleem moest zijn. De dealer heeft geen idee wat het probleem is. Men heeft mij gevraagd om direct te bellen als het gebeurt, maar het gebeurt natuurlijk altijd als de garage gesloten is, dus of in de avonduren of in het weekend.

Kortom, mijn vraag is Wie wordt ook geconfronteerd met dit probleem

Tja, ik moet eerlijk toegeven dat dat ook mijn eerste gedachte was. Wielen scheef en dan staat er een soort van "spanning" op het stuurslot, het stuur ietsje door trekken zodat deze spanning er af is helpt dan vaak afdoende.

Maar als u zegt dat dat het niet is, zou ik het eerlijk gezegd ook niet weten. Zoiets heb ik ook nog nooit ergens gelezen (ook niet bij andere merken)...... Dus wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat ik de dealer wel een klein beetje snap, dat hij daar ook als eerst aan denkt..... sorry.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuten geleden, dropje zei:

 Wielen scheef en dan staat er een soort van "spanning" op het stuurslot, het stuur ietsje door trekken zodat deze spanning er af is helpt dan vaak afdoende.

tja , wie parkeerd er zijn auto met gedraaide wielen ???

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, bert111bel zei:

tja , wie parkeerd er zijn auto met gedraaide wielen ???

Dat gebeurt regelmatig in bergachtig gebied b.v. buitenland. De wielen staan dan naar de stoeprand gedraaid om te voorkomen dat de auto naar voren resp. achteruit rijdt.

Edited by Specialmade

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, bert111bel zei:

tja , wie parkeerd er zijn auto met gedraaide wielen ???

Nou, kijk dan maar eens op een willekeurige parkeerplaats hoeveel auto's er met 'scheve' wielen er geparkeerd staan.  Zo vreemd en ongebruikelijk is dat zeker niet!

Mijn Niro heeft in ieder geval geen last van een blokkerend stuurslot, ook niet als de wielen 'scheef' staan:-)

Het eerste dat bij mij opkomt is de vraag of de contactsleutel wel voldoende contact maakt met het startblokkeersysteem?

Is de transponder in de sleutel misschien defect? In de handleiding staat:

"Houd geen metalen voorwerpen in de buurt van de sleutel of het contactslot. Deze metalen voorwerpen kunnen het signaal van de
transponder storen, waardoor de motor niet kan worden gestart."

Zie verder bij 4-7 in de handleiding voor een eventuele oorzaak.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uur geleden, bert111bel zei:

 

Wij rijden altijd achteruit de oprit op en geven op het allerlaatst een slingertje aan het stuur om netjes langs de haag te staan, dus inderdaad die van ons staat vaak met 'scheve' wielen geparkeerd

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Vince zei:

Nou, kijk dan maar eens op een willekeurige parkeerplaats hoeveel auto's er met 'scheve' wielen er geparkeerd staan.  Zo vreemd en ongebruikelijk is dat zeker niet!

Mijn Niro heeft in ieder geval geen last van een blokkerend stuurslot, ook niet als de wielen 'scheef' staan:-)

Het eerste dat bij mij opkomt is de vraag of de contactsleutel wel voldoende contact maakt met het startblokkeersysteem?

Is de transponder in de sleutel misschien defect? In de handleiding staat:

"Houd geen metalen voorwerpen in de buurt van de sleutel of het contactslot. Deze metalen voorwerpen kunnen het signaal van de
transponder storen, waardoor de motor niet kan worden gestart."

Zie verder bij 4-7 in de handleiding voor een eventuele oorzaak.

 

Wel een goede, heeft de Topic starter een sleutel of startknop ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kwestie van lezen: 

Quote

En na het herhaaldelijk verwijderen en terug in het contact steken van de sleutel

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De eerste reacties stromen binnen en ik ben er eerlijk gezegd blij mee, want ik kan hiermee naar de dealer.

1. Het heeft niets met gedraaide wielen te maken. Sterker nog, na de eerste 1000 km te hebben gereden ondervond ik het voor de eerste keer en mijn wielen stonden kaarsrecht in de lijn van de auto. Omdat ik bij de tweede keer met drie centimeter gedraaide wielen stond heb ik daarna altijd erop gelet dat ze recht stonden, want zodra ik hem parkeer voel ik mij niet echt prettig en loop ik regelmatig met de gedachte "zou ik straks weg kunnen rijden of zit ik weer met de problemen". En het maakt echt niet uit of ik in bergachtig gebied ben of niet: het gebeurt gewoon in allerlei situaties; en ik heb op de Kia Niro uit 2018 een sleutel;

2. De reactie van Vince heeft mij wel aan het denken gezet, zeker na de aanvulling van  GJCVRO. Het klopt inderdaad, dat ik bij het herhaaldelijk verwijderen en terug in het contact steken van de sleutel plotseling in een auto zit waar ik weer mee kan rijden. Het kan na 3 keer of 10 keer of de laatste keer zelfs na 12 keer de sleutel in en uit het contact halen. Ik hoor dan een klik en alles kan weer worden bewogen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb jij het ook met de 2. sleutel geprobeerd?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ook met reservesleutel. De eerste keer dat het gebeurde na 10 minuten de andere sleutel geprobeerd en toen was de blokkade weg. Ik dacht de oplossing te hebben maar het is bij die ene keer gebleven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Natuurlijk een wilde gok, maar zijn alle updates uitgevoerd?

Ik heb het bij de Niro nog nooit gehoord, maar bij een Ford heb ik wel zoiets raars gehad. Auto wilde niet openen, totdat je de achterklep had ontgrendeld en weer dichtgegooid..

Dat bleek uiteindelijk een softwarefout te zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By J.V.
      Gisteren is de Kia Niro DynamicLinePlus geleverd. Dus gisteren even een stukje gereden en de auto rijdt heerlijk. Het is altijd weer afwachten hoe het rijden gaat ook al heb je een proefrit gemaakt het blijft toch weer een verrassing. De garage heeft eigenlijk alles al ingesteld en ik ben nu bezig om dit nog iets te veranderen naar eigen idee. Apple carplay werkt goed maar je kan dan alleen de middelste USB poort gebruiken de andere USB poorten zijn alleen om op te laden. Je kijkt altijd terug wat had de vorige auto en wat heb ik nu, de Peugeot 308 SW had meerdere USB poorten om b.v. een media af te spelen. Als ik de Apple carplay wil gebruiken dan moet de USB stick met de mp3 eruit en van de iPhone er weer in. Ook mis ik wel in het handschoen vak de airco die dan het drinken lekker koel hield. Maar aan de andere kant zijn er wel veel meer opties bijgekomen. Dus dat wordt nog wel even spelen de komende tijd. De Brodit clip zal wel vervangen moeten worden met een andere maar of dit wel een goede oplossing is weet ik niet, zit teveel voor het navigatie scherm, (heeft er iemand hier al ervaring mee) heb ik gezien. De telefoon zo los in de auto is ook niet echt fijn. We zullen het gaan zien
      Jan
       

    • By Richard Limburg
      Vandaag heeft de Stonic een beurt gekregen in de garage. En ook een update van het system..  veel dingen zijn echt fijn veranderd. Maar sommige dingen zijn minder.. bijv de kleuren zijn helemaal anders. Kaart zoom is anders etc etc.. maar toen ik mijn telefoon aansloot werkt Android auto niet meer.. hij kon niet verbinden.. heeft iemand een oplossing...
    • By Cabjo
      Laatst beurtje gehad, hoorde vreemde brom bij gas loslaten. Blijkt iets met de 'Drive motor' te zijn, wordt binnenkort vervangen. Op mijn vraag wat dat was, en hoe dat zou kunnen komen kwam de receptie werkplaats niet veel verder dan 'iets met de aandrijfas', waarop ik zei, dat kan niet, aandrijfas na 65.000 km, waarop hij het nog even ging vragen, nu was het 'iets' tussen de motor en de versnellingsbak. Elektrische auto dus hè.
      Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen, ik kan er weinig tot niets over vinden?
       
    • By bert111bel
      zoals de tittel al laat doorschijnen , welke andere hybrid of plug inn hybrid zouden jullie aankopen mocht je willen veranderen ?
      zelf ben ik aan het denken over de bmw 2  225 XE ??
      nadelen zijn toch wel hoog verbruik ( 6 l/100 km ) en kleine benzinetank ( 36 l )
      MAAR daarentegen staat dan een vermogen van 224 pk  , 136 benzine + 88 electrisch ...
      keuzes , keuzel keuzes   
       
    • By Lisette Tekst
      Dag, ik heb onlangs een Rio uit 2014 gekocht. Nu slaat de motor regelmatig af bij het wegrijden, bv voor een stoplicht, of bij achteruitrijden. M.n. bij een lichte helling, waarbij het toepassen van de hellingproef niet eens nodig is, is veel gas nodig om weg te kunnen rijden. Daarnaast schokt de auto bij het doorschakelen van de eerste naar de tweede versnelling. De dealer heeft, nadat ik het probleem heb aangegeven, de koppeling vervangen en zegt dat de auto technisch 100% in orde is. Het lijkt dus een eigenschap van de Rio. Nu lees ik op dit forum dat meer Rio-rijders deze eigenschap als zeer vervelend ervaren. Bij sommigen is naast de koppeling ook de drukgroep vervangen, al dan leidend tot betere prestaties. Omdat niet alle Rio-rijders genoemd probleem ervaren, vermoed ik dat een bepaalde serie deze problematiek heeft. Weet iemand hier iets van? En heeft iemand goede ervaring met het verhelpen van het probleem? 
×
×
  • Create New...