Ga naar inhoud

Niro hybride dood, doet niets meer


Gsm

Aanbevolen Berichten

Bedankt voor het meedenken.
@Derrek, ik heb de 119A in mijn Ignis gehad en die een maand laten staan en gewoon starten. Ik ben vergeten te kijken of het opnemen gestopt was dus of de hardwire kit de camera heeft uitgeschakeld.
Misschien nog een keer proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


De verkoper gaf enkele reden op en dat zijn :
1) Niet goed aangesloten
2) Voeding defect
3) Stand schakelaartje staat tussen 2 voltages in waardoor die niet afschakelt

Hij bevestigde later dat de voeding goed zit aangesloten anders neemt die niet op tijdens parkeren
Stand van de schakelaar staat helemaal tegen de rand aan en kan niet verder dus staat die ook goed.
Blijft over de voeding dus verder nakijken en testen.

Als eerste de aansluitkabel weer nagekeken en die zitten 100% goed, gele ACC krijgt pas spanning als de motor loopt en de rode battery+ heeft constant spanning.

Volgende testen heb ik gedaan :
Tussen 5 en 6 februari zijn er 4 keer geparkeerde opnames opgeslagen en was de accu op 6-2 om 5:56 leeg
Op 9-2 om 17:24 geparkeerd en zijn er 4 geparkeerde opnames opgeslagen en op 11-2 om 23:15 was de accu leeg
Op 12-2 om 19:30 geparkeerd en zijn er 8 opnames opgeslagen en op 16-2 om 9:00 was de accu leeg
Op 1-3 om 13:30 geparkeerd maar nu zonder camera er in en de rode kabel van de hardwire kit los gehaald en op 6-3 geen probleem.
Op 6-3 weer geparkeerd maar nu de camera zonder parkeermodus en met hardwire kit geparkeerd en op 10 en 11 en 12-3 gecontroleerd, geen problemen.
Vandaag om 13:34 was de accu leeg.
Camera er uit gehaald en SD kaartje uitgelezen en er was vanaf gisterenavond 20:26 tot vanmorgen 6:46 constant opgenomen, daarvoor niets.
Reset van de accu gedaan en camera er weer in geplaatst, die begon gelijk constant op te nemen terwijl de auto uit stond.
Zekering van de rode draad er uit gehaald en de camera stopt maar als ik nu de auto gestart komt de camera niet in, dat werkte altijd goed.
Weer iets nieuws, werkte normaal en vanaf 6 maart tot 12 maart geen opnames gezien maar ineens in de avond is die constant gaan opnemen
Voor de zekerheid weer aansluitkabels gemeten, rode heeft geen spanning want de zekering is er uit en de gele heeft alleen spanning als de motor loopt.
Het moet dan in de voeding zitten maar welke ? De hardwire kit of de GPS achter de camera ?
GPS zit op de voorruit geplakt dus laat ik die liever even zitten en ga ik hardwire kit er maar uit halen en binnen meten.
Wordt vervolgt maar adviezen zijn welkom.


 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Accu met nieuwe hardwire kit weer leeg.
Afgelopen dinsdag mee gereden en om 17 uur voor de deur geparkeerd, accu was toen 13,1V
Woensdagavond om 21 uur spanning gemeten en die was 12,96V
Gisterenavond om 20 uur was die 12,83V
Totaal geen opnames tijdens het parkeren gedaan terwijl er best we iemand of een auto is langsgereden.
Camera weer in de auto gedaan en ik zie nu dat er gisterenavond om 20:31 één normale opname is opgeslagen en om 20:36 en 20:57 beiden keren een P opnames opgeslagen.
Hoe dan ook met de nieuwe hardwire kit toch weer de accu leeg dus ook nu stopt die de camera niet.
Iemand nog raad ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Weerstandje tussen de hardwarekit zetten ;-) Dan krijgt hij minder spanning. Hoe groot? Geen idee dat wordt puzzelen.. Denk dat je grofweg 0,5 volt 'kwijt' moet. U=I\cdot R  U stel ik dan op 0,5 I (stroom) kun je meten.. en dan R(weerstand) berekenen..

Of ga ik te kort door de bocht?

Link naar reactie
Delen op andere sites


De hardwire kit schakelt niet uit dus zal spanning verlagen niet echt helpen.
Ik snap er niets meer van, nieuwe start accu er in en een nieuwe hardwire kit en nog steeds loopt de accu leeg.
Ik heb gisteren Viofo geschreven met de hoop dat die mij een oplossing kunnen geven.
Ik wacht dus nog even af.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Donderdagavond was de spanning 12,83V en vrijdagavond was de accu leeg dus tussen donderdagavond en vrijdagavond was die gezakt tot onder de 12,4V en had die uit moeten schakelen maar dat deed die blijkbaar niet waardoor die verder leeg getrokken werd.
Met deze gegevens zal een weerstand om de spanning 0,5V lager te maken ook niet helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je kunt niet "een" weerstand nemen om 0,5V kwijt te raken als het stroomverbruik niet stabiel is.
Ik twijfel ook of dit zou helpen, maar je zou het kunnen proberen door een DIODE in serie te plaatsen; over een redelijk typische diode valt namelijk 0,7V.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik begrijp het nut daar niet van, niet verkeerd bedoelt maar ik snap het niet.
De spanning na de weerstand of diode gaat dan wel omlaag maar als de harwire kit niet uitschakelt zodra de spanning onder de ingestelde waarde komt dan heeft in mijn gedachte het ook geen nut om dit te doen, de spanning zal dan eerder naar de 12,4V komen maar als die niet uitschakelt dan blijft die de accu leegtrekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Sorrie hoor maar ik blijft het niet snappen en ik weet best wel wat van elektra af.
De hwkit schakelt te laat uit maar onder normale omstandigheden schakelt die wel  op tijd uit.
Wat en hoe bedoel je ?

Stel hij schakelt te laat uit bij hoeveel spanning is dat dan ? 11,8V ?
Dan nog komt die spanning in beeld als die de accu leeg trekt en dan moet die het alsnog uit schakelen of zie ik het verkeerd ?

Wat bedoel je met onder normale omstandigheden ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nog een poging dan: In een normale situatie, dus met een normale accu, waarbij de spanning van 12,4 vult niet betekent dat de accu helemaal leeg is ga ik er van uit dat de hwkit werkt. Dat geef je zelf ook aan, want in een andere auto functioneerde het wel.

In de NIro werkt het niet, ander type accu en ik vermoed dat 12,4 voor de niro betekend = leeg (of schakel jezelf uit, net als de hwkit) dus je wilt dat de hwkit eerder uitschakelt, voordat de accu leeg is, of de niro vind dat hij leeg is. Vandaar de zoektocht naar een manier om van de 12,4 uitschakelen naar 12,8/9 te gaan.. of in ieder geval een waarde waarop de accu van de niro niet helemaal leeg is.

Duidelijker kan ik het helaas niet maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Aha jij wil dat de hwkit denkt dat de accu 14,8V is terwijl die maar 14,4 is en dus eerder afschakelt, ik begrijp je nu maar ik verbaas me dan dat de Niro bij een spanning van 14,4V leeg aangeeft.
Ik heb de spanning gemeten van de accu toen die "leeg" was en dat was toen 0,3048V
Als er bv een relais in dat circuit zit die afvalt zodra de spanning bv 14,4V is dan snap ik dat ik iets van spanning nog meet maar zonder relais dan meet ik eigenlijk op de accu en dan is die leeg.
Maar ik ga dit aankaarten bij KIA en wacht ook nog op een reactie van Viofo

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zojuist de garage gebeld en die vertelde mij dat als de accu 11V dan moet die nog starten al zal het dan met moeite gaan maar de spiegels moeten gewoon uit gaan.
Dus iets trekt hem toch tot onder de 11V leeg want zelfs de spiegels gaan dan niet meer uit.
Ik heb de camera er niet meer in want het lijkt mij niet goed voor de accu als die elke keer zo leeg getrokken wordt.
Advies is om de lekstroom te meten als de camera er in zit want dat mag niet meer zijn dan 0,04A maar dat even doen is even wat werk want de accu zit onder de achterbank.
Voor ik dat ga doe wacht ik even de reactie van Viofo af hopelijk hebben zij nog een oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gaat die dealer met zijn 11V niet uit van een ouderwetse loodaccu? Die heeft een heel andere ontlaad-curve dan Lithium...

Mbt de genoemde spanningen hierboven; je wilt de HW-kit laten denken dat de spanning lager is, waardoor deze zal uitschakelen. Dus bij daadwerkelijk 12,8V aan de accu zou de HW-kit na een diode maar 12,1V zien en dus moeten uitschakelen. Of 11,4V met 2 diodes. NOG zekerder (als het zo werkt) en de camera blijft toch wel draaien; die heeft ws genoeg aan 8V; 5V voor de camera en 3V "spanningsval" over de regelaar. Of zelfs maar 6,5V bij een low-drop regelaar...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Hij weet dat er een Lithium accu in zit.

Even voorop gesteld ik wil de HW kit niet laten denken dat maar dat was een suggestie van gjcvro wat ik in eerste instantie niet begreep wat die daarmee wilde bereiken maar nu wel en ik waardeer dat ook dat die mee denkt.
Maar zoals gezegd als de accu 11V is dan nog moeten de spiegels in en uit gaan en de deuren moeten open kunnen maar dat doet die dan niet meer. Ja met de sleutel gaan ze open.
Mijn gedachte was dan ook dat als je de spanning verlaagd voor de HW kit en de accu leeg raakt dan heeft een aanpassing geen nu en zoals het nu blijkt heeft dat ook geen nut want de spiegels moeten het nog doen bij 11V en dan zit ik ver onder de ingestelde waarde op de HW kit. Ook met een diode er voor.
Als de camera genoeg heeft aan minder spanning bv 8 of 5 of 3V dan nog moet de HW kit de spanning afsluiten bij de ingestelde voltage en krijgt de camera stroom meer en stopt dan.
Of is dat niet waar ?
En wat voor nut heeft de HW kit dan ?
Ik denk gewoon hard op dus het is geen commentaar.

Ik heb een test opstelling gemaakt met als voeding een variabele voeding.
Camera zit onder de veranda en de voeding staat nu op 12,7V
Geel en rood zitten beiden op de plus en de zwarte zit op de min.
Ik laat die nu ±2 uur zo zitten en dan koppel ik de gele draad los, dan moet die op 12,7V in parkeermodus gaan en dus beweging moeten opslaan.
Zo laat ik hem tot morgen draaien en dan draai ik de voltage terug naar 12,0V en laat hem dan weer 24 uur zo staan en dan mag die geen opnames meer maken.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Dank je wel zeer verhelderend en begrijp ik des te meer je advies van de weerstand en diode.
Houd wel in dat ik de HW kit op 12,4V moet laten staan en dan met een diode dan moet die uitschakelen bij ±13,1V wat dan 50% SOC is
Ik heb geen diode in voorraad maar ga er één halen en tot die tijd de test opstelling aan laten en kijken of die wel bij 12V uit schakelt.
Weet je welke diode ik het beste kan nemen ?

Dit zou dan een goede oplossing zijn voor andere alleen vraag ik me af hebben andere met een hybride auto en dus een lithium accu daar dan geen last van ?
Ik hoor en lees niemand daar over.
En vreemd dat KIA deze camera met HW kit adviseert als het niet werkt

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...