Ga naar inhoud

Niro hybride dood, doet niets meer


Gsm

Aanbevolen Berichten

7 uur geleden, Murcielaygo zei:

Waarom blauwe zekeringen voor een dashcam?
Blauw is 15A! Als je dashcam meer dan 1A trekt is het al veel!

Ik weet het! Maar de verklaring is simpel.  Op de plek waar de zekeringhouder insteekt zat al een 15 A zekering, dus die heb ik lekker laten zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites


5 uur geleden, HenkM zei:

Let er ook op dat de zekeringdief goed om zit (kabel aan de zijde die geen spanning heeft), De cam is anders niet gezekerd.

Bedankt voor de tip, maar als je op de foto van het zekeringenkastje kijkt zie je dat ik de + en - al heb aangegeven. Het is wel verstandig om zelf met een multimeter even te checken waar de spanning zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik weet het! Maar de verklaring is simpel.  Op de plek waar de zekeringhouder insteekt zat al een 15 A zekering, dus die heb ik lekker laten zitten.

Oké, maar welke waarde heeft de onderste zekering nu?
Bij zo'n zekeringdief is de onderste zekering de oorspronkelijke positie en is de bovenste zekering die voor je extra accessoire. Als jij nu bovenop een 15A hebt zitten vraag ik me af wat eronder zit. Is dat een kleinere dan zou je daarmee met normaal gebruik dus dat circuit lam kunnen leggen omdat de zekering klapt.

Overigens is het verkeerdom plaatsen van de diefjes geen enorme ramp; je accessoire komt dan ACHTER de bestaande zekering te hangen (dus in serie) in plaats van parallel. Zo lang de accessoire-zekering kleiner is dan de oorspronkelijke is dat risico beperkt.
Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden, Murcielaygo zei:

Oké, maar welke waarde heeft de onderste zekering nu?
Bij zo'n zekeringdief is de onderste zekering de oorspronkelijke positie en is de bovenste zekering die voor je extra accessoire. Als jij nu bovenop een 15A hebt zitten vraag ik me af wat eronder zit. Is dat een kleinere dan zou je daarmee met normaal gebruik dus dat circuit lam kunnen leggen omdat de zekering klapt

Ook een blauwe, 15 A.  Ik had begrepen dat twee gelijke zekeringen geen kwaad kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zojuist aangesloten zoals die van jou Vince en hopen dat het zo goed gaat werken

Ook de instellingen weer aangepast en dat staat nu zo :
parkingmode - AutoEventDetection
parking G sensor - high sensitivity
parking motion detection - middle sensitivity
motion detection - off

Klopt het dat als je parkingmode op auto event detection zet dat motion detection op off gaat ?
Dat geld ook andersom dus zet ik motion detection op on dan gaat parkingmode op off
Het is dus of de één of de andere die aan gezet kan worden
Als dat zo is welke moet dan aan staan ?
Ik heb nu parkingmode aan staan dus zoals hierboven staat beschreven

IMG_1310.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


12 minuten geleden, Gsm zei:

Zojuist aangesloten zoals die van jou Vince en hopen dat het zo goed gaat werken

Ook de instellingen weer aangepast en dat staat nu zo :
parkingmode - AutoEventDetection
parking G sensor - high sensitivity
parking motion detection - middle sensitivity
motion detection - off

Klopt het dat als je parkingmode op auto event detection zet dat motion detection op off gaat ?
Dat geld ook andersom dus zet ik motion detection op on dan gaat parkingmode op off
Het is dus of de één of de andere die aan gezet kan worden
Als dat zo is welke moet dan aan staan ?
Ik heb nu parkingmode aan staan dus zoals hierboven staat beschreven

Dat ziet er goed uit! Je kan er maar druk mee zijn op zo'n warme dag:)

Inderdaad, als parkingmode ingeschakeld is kan motion detection alleen maar uit staan.

In de user manual staat dat je motion detection alleen in zou moeten schakelen als je auto geparkeerd staat. Je gaat die instelling natuurlijk niet steeds wijzigen. Dus altijd de parkingmode ingeschakeld houden!

Parking G sensor wordt geadviseerd op Low sensitivity te zetten omdat de camera anders al reageert bij een lichte aanraking van je auto. Enfin, je kunt zelf uitproberen wat voor jouw situatie het beste is.

Parking motion detection: hierbij geldt hetzelfde. Bij mij staat hij op Low, maar als een struik door de wind beweegt slaat de camera al aan:clap:

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat is zo maar als het goed werkt heb ik het er wel voor over en neem het koude biertje wel wat later :winkiss:
Ook heb ik beiden sentivity op low gezet, nu afwachten :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ook een blauwe, 15 A.  Ik had begrepen dat twee gelijke zekeringen geen kwaad kan.

Tja, je zekert normaal gesproken af op verbruik + marge.
Door af te zekeren op 15A is je beveiliging nu minder; de camera zal met een zekering van 3A ook prima functioneren, maar als er nu kortsluiting ontstaat zal er maximaal 3A lopen en dan klapt de zekering. Met jouw 15A en een "halve" kortsluiting van bijv. 14A klapt de zekering niet en 168W is ruim voldoende voor gesmolten kabels of kunststoffen...

Ik zou het IIG zeker niet aanraden...
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden, Murcielaygo zei:


Tja, je zekert normaal gesproken af op verbruik + marge.
Door af te zekeren op 15A is je beveiliging nu minder; de camera zal met een zekering van 3A ook prima functioneren, maar als er nu kortsluiting ontstaat zal er maximaal 3A lopen en dan klapt de zekering. Met jouw 15A en een "halve" kortsluiting van bijv. 14A klapt de zekering niet en 168W is ruim voldoende voor gesmolten kabels of kunststoffen...

Ik zou het IIG zeker niet aanraden...

Duidelijk verhaal. De output van de hardwire kit is ook maar 2A ontdekte ik nu. Dus 3A  voor de bovenste zekering zou voldoende zijn?

Bedankt voor de tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het punt is dat de maximale waarde van de zekering bepaald wordt door de bedrading en de minimale waarde door de dashcam.

Als de zekering te zwaar is voor de dikte van de bedrading dan is het gevaar dat, indien er een “bijna-kortsluiting” (of grote lekstroom) is, de bedrading heet wordt en in de brand vliegt. En daarmee je hele auto!

De dikte van de bedrading die bij de dashcam wordt bijgeleverd is doorgaans juist dik genoeg. Daarom is het van belang om altijd een zekering te kiezen die juist zwaar genoeg is om de stroom (A) van het aangesloten apparaat te kunnen hebben maar niet groter.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ai.. linke soep dus! Die informatie had de leverancier van de dashcam en de hardwire kit wel mogen verstrekken om ongelukken te voorkomen.

In ieder geval beide heren bedankt voor de uitleg en waarschuwing!!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Even corrigeren! Ik ondek juist dat Viofo nu setjes van 2 zekeringen aanbied om hun dashcams af te zekeren. Voor type micro 2 is dat een zekering met de laagste waarde, namelijk 5 A, oranje/bruin van kleur. Daar zal ik het dus mee moeten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb nu na advies twee 5 Amp zekeringen in de bovenste postitie van de zekeringhouder geprikt. Er zou nu minder kans op problemen/brand zijn.

Het gekke is, na wat zoekwerk over dit onderwerp kwam ik kant en klare setjes van zekeringhouder met zekering tegen die met respectievelijk 10 en zelfs 15 Amp uitgevoerd zijn.

https://www.allcam.nl/viofo-continue-voeding-mini-usb-3-draads.html

https://www.123carcam.nl/dashcam-accessoires/zekeringadapter-micro-15a

 

Je zou verwachten dat deze bedrijven de juiste spullen verkopen om een dashcam veilig aan te sluiten. Hebben zij het nu bij het verkeerde eind?

Eerlijk gezegd begint het zekeringenverhaal verwarrend te worden. Wat is nu het beste? Een 5, 10 of 15 Amp zekering?

Viofo zelf verkoopt de setjes met 5 Amp zekeringen.

https://www.viofo.nl/products/set-van-2-zekeringen-voor-viofo-hardwire-kit?variant=31723280531500

Ik ben meer geneigd Murcielaygo te geloven dat 5 Amp veiliger is omdat je met 60 watt minder kans hebt op gesmolten kabels, of zelfs brand, dan met 120 en 180 watt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


10 uur geleden, Gerd Bartels zei:

Zelf 5A vind ik te hoog, mijn dashcam (verbruik 2,5W) had een zekering van 1,0 A ...

Lichter dan 5 Amp bestaat helaas niet voor het micro2 zekeringensysteem van de Niro.

Zekeringen-overzicht.thumb.jpg.1300c8de713ca61eb2fef793022892f4.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


7 uur geleden, Gerd Bartels zei:

Ik heb het vak voor de bril gebruikt en de origineele aansluitsysteem:

Dat scheelt je het trekken van de kabel naar de zekeringenbox, alhoewel dit niet zo'n ingewikkelde klus is.

Heb je wel continu voeding voor een eventuele parkingmode?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb voor de geschakelde voeding gekozen, parkingmode vind ik nix ... word je van achteren of de zijkant aangereden, heb je nix van een dashcam.

Ik kan zo de originele kabel van de dashcam gebruiken en hoeft nix te veranderen.

Bij een probleem met de auto wordt de dealer ook niet onzeker wanneer hij iets aan de electric moet doen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vanaf vrijdag 31 juli om 17:57 uur is er niet meer met de auto gereden.
Gisteren met de sleutel naar de auto gegaan en spiegels gingen uit en deur ging open, zier er goed uit maar toch nog laten staan en niet mee gereden.
Vanmorgen weer naar de auto en weer spiegels uit en deur open, weer niet mee gereden.
Net weer naar de auto en geen reactie meer, spiegels bleven in en deuren gaan niet open.
Met de sleutel deur geopend maar kan niet starten
Weer accu leeg dus
Opsomming van de opnames :
31-7 geen opnames meer geweest
1-8 zijn er 20 opnames gedaan met name s´nachts door de bliksem
2-8 zijn er 3 opnames gedaan
3-8 zijn er 6 opnames gedaan
4-8 zijn er 3 opnames gedaan
5-8 zijn er 16 opnames gedaan
En vandaag donderdag 6 augustus zijn er 7 opnames gedaan waarvan de laatste om 17:46 werd afgesloten. Accu toen leeg of ??? in ieder geval was de laatste opname 45sec net als alle andere.
Omdat de laatste opname net zo lang duurde als alle andere zou de accu toen nog niet leeg zijn geweest maar pas daarna leeg zijn gegaan.
Aangezien de hardwire kit staat ingesteld op 12,4V zou de spanning bij de laatste opname minimaal 12,4V moeten zijn geweest en is de accu daarna dus leeg gelopen.
Zie ik wat over het hoofd ?
Wat is jullie advies ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb geen dashcam en mijn Niro staat ook langere tijd stil.
Na ongeveer twee weken moet ik ook weer de resetknop gebruiken.
Bij de nieuwere modellen maken ze gebruik van een lion/lipo boordaccu en die mogen niet te ver zakken in spanning omdat de accu dit niet te vaak overleefd.
Vandaar dat de boordcomputer ingrijpt en de boordaccu afschakelt.
Weet niet wat de accu capaciteit van deze lion/lipo boordaccu is, maar verwacht een stuk lager dan de loodaccu van de eerste modellen.
Dus elke extra sluimergebruiker die je erbij gaat zetten verkort de standby tijd.
Maar je kunt het ook zo zien, je boordaccu kan nooit zonder spanning komen te staan.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...