Jump to content
Gsm

Niro hybride dood, doet niets meer

Recommended Posts

Top bedankt ik ga het ook zo aansluiten en laat het weten of dit wel goed werkt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom blauwe zekeringen voor een dashcam?
Blauw is 15A! Als je dashcam meer dan 1A trekt is het al veel!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Let er ook op dat de zekeringdief goed om zit (kabel aan de zijde die geen spanning heeft), De cam is anders niet gezekerd.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 uur geleden, Murcielaygo zei:

Waarom blauwe zekeringen voor een dashcam?
Blauw is 15A! Als je dashcam meer dan 1A trekt is het al veel!

Ik weet het! Maar de verklaring is simpel.  Op de plek waar de zekeringhouder insteekt zat al een 15 A zekering, dus die heb ik lekker laten zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 uur geleden, HenkM zei:

Let er ook op dat de zekeringdief goed om zit (kabel aan de zijde die geen spanning heeft), De cam is anders niet gezekerd.

Bedankt voor de tip, maar als je op de foto van het zekeringenkastje kijkt zie je dat ik de + en - al heb aangegeven. Het is wel verstandig om zelf met een multimeter even te checken waar de spanning zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik weet het! Maar de verklaring is simpel.  Op de plek waar de zekeringhouder insteekt zat al een 15 A zekering, dus die heb ik lekker laten zitten.

Oké, maar welke waarde heeft de onderste zekering nu?
Bij zo'n zekeringdief is de onderste zekering de oorspronkelijke positie en is de bovenste zekering die voor je extra accessoire. Als jij nu bovenop een 15A hebt zitten vraag ik me af wat eronder zit. Is dat een kleinere dan zou je daarmee met normaal gebruik dus dat circuit lam kunnen leggen omdat de zekering klapt.

Overigens is het verkeerdom plaatsen van de diefjes geen enorme ramp; je accessoire komt dan ACHTER de bestaande zekering te hangen (dus in serie) in plaats van parallel. Zo lang de accessoire-zekering kleiner is dan de oorspronkelijke is dat risico beperkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Murcielaygo zei:

Oké, maar welke waarde heeft de onderste zekering nu?
Bij zo'n zekeringdief is de onderste zekering de oorspronkelijke positie en is de bovenste zekering die voor je extra accessoire. Als jij nu bovenop een 15A hebt zitten vraag ik me af wat eronder zit. Is dat een kleinere dan zou je daarmee met normaal gebruik dus dat circuit lam kunnen leggen omdat de zekering klapt

Ook een blauwe, 15 A.  Ik had begrepen dat twee gelijke zekeringen geen kwaad kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zojuist aangesloten zoals die van jou Vince en hopen dat het zo goed gaat werken

Ook de instellingen weer aangepast en dat staat nu zo :
parkingmode - AutoEventDetection
parking G sensor - high sensitivity
parking motion detection - middle sensitivity
motion detection - off

Klopt het dat als je parkingmode op auto event detection zet dat motion detection op off gaat ?
Dat geld ook andersom dus zet ik motion detection op on dan gaat parkingmode op off
Het is dus of de één of de andere die aan gezet kan worden
Als dat zo is welke moet dan aan staan ?
Ik heb nu parkingmode aan staan dus zoals hierboven staat beschreven

IMG_1310.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuten geleden, Gsm zei:

Zojuist aangesloten zoals die van jou Vince en hopen dat het zo goed gaat werken

Ook de instellingen weer aangepast en dat staat nu zo :
parkingmode - AutoEventDetection
parking G sensor - high sensitivity
parking motion detection - middle sensitivity
motion detection - off

Klopt het dat als je parkingmode op auto event detection zet dat motion detection op off gaat ?
Dat geld ook andersom dus zet ik motion detection op on dan gaat parkingmode op off
Het is dus of de één of de andere die aan gezet kan worden
Als dat zo is welke moet dan aan staan ?
Ik heb nu parkingmode aan staan dus zoals hierboven staat beschreven

Dat ziet er goed uit! Je kan er maar druk mee zijn op zo'n warme dag:)

Inderdaad, als parkingmode ingeschakeld is kan motion detection alleen maar uit staan.

In de user manual staat dat je motion detection alleen in zou moeten schakelen als je auto geparkeerd staat. Je gaat die instelling natuurlijk niet steeds wijzigen. Dus altijd de parkingmode ingeschakeld houden!

Parking G sensor wordt geadviseerd op Low sensitivity te zetten omdat de camera anders al reageert bij een lichte aanraking van je auto. Enfin, je kunt zelf uitproberen wat voor jouw situatie het beste is.

Parking motion detection: hierbij geldt hetzelfde. Bij mij staat hij op Low, maar als een struik door de wind beweegt slaat de camera al aan:clap:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is zo maar als het goed werkt heb ik het er wel voor over en neem het koude biertje wel wat later :winkiss:
Ook heb ik beiden sentivity op low gezet, nu afwachten :yes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ook een blauwe, 15 A.  Ik had begrepen dat twee gelijke zekeringen geen kwaad kan.

Tja, je zekert normaal gesproken af op verbruik + marge.
Door af te zekeren op 15A is je beveiliging nu minder; de camera zal met een zekering van 3A ook prima functioneren, maar als er nu kortsluiting ontstaat zal er maximaal 3A lopen en dan klapt de zekering. Met jouw 15A en een "halve" kortsluiting van bijv. 14A klapt de zekering niet en 168W is ruim voldoende voor gesmolten kabels of kunststoffen...

Ik zou het IIG zeker niet aanraden...
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, Murcielaygo zei:


Tja, je zekert normaal gesproken af op verbruik + marge.
Door af te zekeren op 15A is je beveiliging nu minder; de camera zal met een zekering van 3A ook prima functioneren, maar als er nu kortsluiting ontstaat zal er maximaal 3A lopen en dan klapt de zekering. Met jouw 15A en een "halve" kortsluiting van bijv. 14A klapt de zekering niet en 168W is ruim voldoende voor gesmolten kabels of kunststoffen...

Ik zou het IIG zeker niet aanraden...

Duidelijk verhaal. De output van de hardwire kit is ook maar 2A ontdekte ik nu. Dus 3A  voor de bovenste zekering zou voldoende zijn?

Bedankt voor de tip!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep, 3A is ruim voldoende voor beide bovenste zekeringen.
Uit mijn hoofd is dat een bruine zekering, maar pin me daar niet op vast, kan ook paars zijn...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paars:dup:!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het punt is dat de maximale waarde van de zekering bepaald wordt door de bedrading en de minimale waarde door de dashcam.

Als de zekering te zwaar is voor de dikte van de bedrading dan is het gevaar dat, indien er een “bijna-kortsluiting” (of grote lekstroom) is, de bedrading heet wordt en in de brand vliegt. En daarmee je hele auto!

De dikte van de bedrading die bij de dashcam wordt bijgeleverd is doorgaans juist dik genoeg. Daarom is het van belang om altijd een zekering te kiezen die juist zwaar genoeg is om de stroom (A) van het aangesloten apparaat te kunnen hebben maar niet groter.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai.. linke soep dus! Die informatie had de leverancier van de dashcam en de hardwire kit wel mogen verstrekken om ongelukken te voorkomen.

In ieder geval beide heren bedankt voor de uitleg en waarschuwing!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even corrigeren! Ik ondek juist dat Viofo nu setjes van 2 zekeringen aanbied om hun dashcams af te zekeren. Voor type micro 2 is dat een zekering met de laagste waarde, namelijk 5 A, oranje/bruin van kleur. Daar zal ik het dus mee moeten doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb nu na advies twee 5 Amp zekeringen in de bovenste postitie van de zekeringhouder geprikt. Er zou nu minder kans op problemen/brand zijn.

Het gekke is, na wat zoekwerk over dit onderwerp kwam ik kant en klare setjes van zekeringhouder met zekering tegen die met respectievelijk 10 en zelfs 15 Amp uitgevoerd zijn.

https://www.allcam.nl/viofo-continue-voeding-mini-usb-3-draads.html

https://www.123carcam.nl/dashcam-accessoires/zekeringadapter-micro-15a

 

Je zou verwachten dat deze bedrijven de juiste spullen verkopen om een dashcam veilig aan te sluiten. Hebben zij het nu bij het verkeerde eind?

Eerlijk gezegd begint het zekeringenverhaal verwarrend te worden. Wat is nu het beste? Een 5, 10 of 15 Amp zekering?

Viofo zelf verkoopt de setjes met 5 Amp zekeringen.

https://www.viofo.nl/products/set-van-2-zekeringen-voor-viofo-hardwire-kit?variant=31723280531500

Ik ben meer geneigd Murcielaygo te geloven dat 5 Amp veiliger is omdat je met 60 watt minder kans hebt op gesmolten kabels, of zelfs brand, dan met 120 en 180 watt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf 5A vind ik te hoog, mijn dashcam (verbruik 2,5W) had een zekering van 1,0 A ...

Edited by Gerd Bartels

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 uur geleden, Gerd Bartels zei:

Zelf 5A vind ik te hoog, mijn dashcam (verbruik 2,5W) had een zekering van 1,0 A ...

Lichter dan 5 Amp bestaat helaas niet voor het micro2 zekeringensysteem van de Niro.

Zekeringen-overzicht.thumb.jpg.1300c8de713ca61eb2fef793022892f4.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het vak voor de bril gebruikt en de origineele aansluitsysteem:

 

 

DashC_04.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 uur geleden, Gerd Bartels zei:

Ik heb het vak voor de bril gebruikt en de origineele aansluitsysteem:

Dat scheelt je het trekken van de kabel naar de zekeringenbox, alhoewel dit niet zo'n ingewikkelde klus is.

Heb je wel continu voeding voor een eventuele parkingmode?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb voor de geschakelde voeding gekozen, parkingmode vind ik nix ... word je van achteren of de zijkant aangereden, heb je nix van een dashcam.

Ik kan zo de originele kabel van de dashcam gebruiken en hoeft nix te veranderen.

Bij een probleem met de auto wordt de dealer ook niet onzeker wanneer hij iets aan de electric moet doen ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanaf vrijdag 31 juli om 17:57 uur is er niet meer met de auto gereden.
Gisteren met de sleutel naar de auto gegaan en spiegels gingen uit en deur ging open, zier er goed uit maar toch nog laten staan en niet mee gereden.
Vanmorgen weer naar de auto en weer spiegels uit en deur open, weer niet mee gereden.
Net weer naar de auto en geen reactie meer, spiegels bleven in en deuren gaan niet open.
Met de sleutel deur geopend maar kan niet starten
Weer accu leeg dus
Opsomming van de opnames :
31-7 geen opnames meer geweest
1-8 zijn er 20 opnames gedaan met name s´nachts door de bliksem
2-8 zijn er 3 opnames gedaan
3-8 zijn er 6 opnames gedaan
4-8 zijn er 3 opnames gedaan
5-8 zijn er 16 opnames gedaan
En vandaag donderdag 6 augustus zijn er 7 opnames gedaan waarvan de laatste om 17:46 werd afgesloten. Accu toen leeg of ??? in ieder geval was de laatste opname 45sec net als alle andere.
Omdat de laatste opname net zo lang duurde als alle andere zou de accu toen nog niet leeg zijn geweest maar pas daarna leeg zijn gegaan.
Aangezien de hardwire kit staat ingesteld op 12,4V zou de spanning bij de laatste opname minimaal 12,4V moeten zijn geweest en is de accu daarna dus leeg gelopen.
Zie ik wat over het hoofd ?
Wat is jullie advies ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geen dashcam en mijn Niro staat ook langere tijd stil.
Na ongeveer twee weken moet ik ook weer de resetknop gebruiken.
Bij de nieuwere modellen maken ze gebruik van een lion/lipo boordaccu en die mogen niet te ver zakken in spanning omdat de accu dit niet te vaak overleefd.
Vandaar dat de boordcomputer ingrijpt en de boordaccu afschakelt.
Weet niet wat de accu capaciteit van deze lion/lipo boordaccu is, maar verwacht een stuk lager dan de loodaccu van de eerste modellen.
Dus elke extra sluimergebruiker die je erbij gaat zetten verkort de standby tijd.
Maar je kunt het ook zo zien, je boordaccu kan nooit zonder spanning komen te staan.;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By Peter kia
      Vandaag wilde ik mijn Kia starten, en dat doet ie niet meer, startmotor doet het prima, maar slaat niet meer aan.
      Wat zou dit nu weer kunnen zijn, (zucht)
      Begin een beetje spijt te krijgen van deze auto.
      Oranje lampje met een auto een een sleutel brandt
    • By Rene58
      Waar vind ik het intervalrelais van mijn ruitenwissers (voor).
      Ik kan het niet vinden in het instructie boekje.
      De inteval werkt niet meer
    • By Nirokiaaaa
      Goedendag, 
      Ik ben sinds vandaag geregistreerd op dit forum. Ik volg al een aantal weken met grote belangstelling de Niro topics, omdat ik binnenkort een Niro tweedehands wil kopen van 2017 of 2018. De auto lijkt mij een zeer interessante match voor mij met een gezin, de aangeboden technologie en zuinigheid waar velen het over hebben. 
      Wat mij echter angstig maakt en wellicht ontmoedigt zijn de vele klachten over het trillen van de auto in de koude maanden en soms zelfs in de warme periode. 
      Jullie als ervaren Niro eigenaren, wat vinden jullie? Doen of niet doen? 
      Bij niet doen ben ik het spoor bijster, want dan vraag ik mij echt af wat vergelijkbaar is. Ik vind het totale pakket van de Niro zo aantrekkelijk. 
    • By Derrek
      Weet iemand of de aircopomp van de Kia Hybrid aangedreven wordt door de motor (mechanisch) of dat deze elektrische wordt aangedreven?
       
    • By mnijskens
      Hoi 
      Mijn linker achterraam van mij C'eed (2012) gaat niet meer open . Eerst deed ie het af en toe maar nu helemaal niet meer. 
      Ik hoor nog wel klik geluiden in de deur dus vermoedelijk zit er iets vast ?  Herkent iemand dit ? Wat zou de oplossing kunnen zijn ?
      Alvast bedankt voor het meedenken 
       
×
×
  • Create New...