Flying_Dutchman Posted October 16, 2020 Posted October 16, 2020 Ik rijd nu bijna 3 maanden in de Niro PHEV modeljaar 2020. In het midden van het dashboard zit daar een groot display (schijnt nieuw te zijn voor dit bouwjaar?). Dit display is "in rust" verdeeld in 3 vakjes welke je zelf van een functie kan voorzien (zgn widgets). Het display in mijn auto werkt zeer slecht. Dit is door de dealer erkend en er wordt een nieuwe gemonteerd zo gauw deze binnen is (bestelling loopt al vele weken, blijkbaar niet op voorraad in Nederland en Korea). Mijn vraag is: hebben meerdere eigenaren van een nieuwe PHEV last van een display die meer niet dan wel functioneert? Of ben ik de enige met domme pech ..... Klachten (niet allemaal): Het is vaak niet mogelijk om het opstartscherm met veiligheidsopmerkingen te bevestigen: ook al sta je stil, het lukt niet. Je kijkt dan vele minuten tegen dit scherm totdat ineens het home-scherm (met de 3 vakjes) zichtbaar wordt. Mocht het home-scherm zichtbaar zijn dan zie ik ongeveer de helft van de keren 3 ronddraaiende cirkels (de zandlopers in nieuwe uitvoering). Dit neemt soms tot 10 minuten in beslag waarna de vakjes gevuld worden met widgets. Het meest linkse vakje is voor de navigatie. Deze is bijna altijd voorzien van een ronddraaiende cirkel, ook als de andere 2 vakjes al wel iets laten zien (de radio en de batterijstatus). Het drukken op de CLIMATE knop doet niets, op een hoge uitzondering na. Mocht ik de temperatuurknoppen in beeld krijgen dan veranderen de waardes niet als ik aan de knoppen draai. Omdat ik een TomTom in gebruik heb, heb ik het meest linkse vakje van een andere widget voorzien: climate. Nadat de auto een nacht geparkeerd is geweest verschijnt de navigatie-widget weer, alsof er niets veranderd was. Via de setup kan ik het wel weer wijzigen, maar de volgende dag is het toch weer de navigatie (als je mazzel hebt, meestal is het de "zandloper"). Na een harde reset via het menu (fabrieksinstellingen) werkt het display prima, voor één keer. Zo gauw je de auto geparkeerd hebt en terugkomt is het weer knudde. Ook de paperclip-reset geeft geen verbetering. Het schermpje recht achter het stuur werkt wel goed! Alleen als de navigatie op het hoofdscherm niet werkt zie je in het stuurscherm ook geen navigatie en maximale snelheid. Het is nu wachten op een vervangend display-unit. Hopelijk gaat dat de monteurs lukken zonder zichtbare beschadigingen te veroorzaken. Ik heb deze klacht over het grote display al eerder gepost. Alleen kan ik daar niet meer in, en velen met mij. Hopelijk werkt deze post wel (nu geen foto's ter illustratie). Quote
Flying_Dutchman Posted November 13, 2020 Author Posted November 13, 2020 Nog steeds geen zicht op vervanging van de display-unit. Het probleem wordt steeds groter: Tijdens elke rit valt het helemaal uit om, na ongeveer 10 seconden helemaal zwart te zijn geweest, weer op te starten met de 3 vrolijk draaiende cirkeltjes. Instellingen zijn dan foetsie. Het instellen van de temperatuur is een duistere aangelegenheid daar je niet kan zien wat je doet. Lastig in dit jaargetijde. Kia Nederland zegt dat de leverancier in Korea van dit apparaat problemen heeft met leveringen. Ik moet geduld hebben ..... . Quote
Gecro Posted November 13, 2020 Posted November 13, 2020 Da's mooi waardeloos. Koop je een nieuwe auto en dan krijg je dat... Hopelijk wordt het snel opgelost en kun je echt genieten van een mooie auto. Quote
Flying_Dutchman Posted January 14, 2021 Author Posted January 14, 2021 Komende dinsdag 19 januari wordt eindelijk, na praktisch 6 maanden, een vervangend display gemonteerd. Mijn eerste Kia, mijn eerste aanraking met de service van Kia Nederland, pfffffff. En nu de vingers gekruist houden of ik dinsdag in de middag mijn auto mag ophalen met een soepel werkend display. Quote
Flying_Dutchman Posted January 19, 2021 Author Posted January 19, 2021 Vandaag (19-jan 2021) is dan eindelijk mijn 10 inch display vervangen door een andere. Wat me opviel: De software DE_P_PE etc is van versie 191223 veranderd in 200923 De firmware van 02.191220.MICOM naar 02.200720.MICOM Ik had een "type 1" display volgens de GEN5W-handleiding. De nieuwe is van het "type 2" (paarsachtige symbolen). Het radio-scherm heeft nu de voorkeurzenders onder in beeld staan: het oproepen van de favorietenlijst is nu ingewikkelder geworden. Die rij voorkeurzenders is juist handiger. Er kunnen nu 2 bestuurders toegevoegd worden met ieder z'n eigen voorkeuren. Bij het opstarten kies je de juiste. Er zal vast nog veel meer verschillen. Ik ben nu aan het stoeien om mijn UVO-Connect app verbonden te krijgen met de auto. Dat lukt niet. De VIN wordt niet geaccepteerd. Misschien een conflict in de server omdat mijn oude unit nog geregistreerd staat bij die VIN (Vehicle Identification Number, het chassisnummer met ook karakters, dus hoezo een nummer ....). Het display werkt uitstekend! Lekker vlot. Wat een verademing vergeleken met de originele, die vaak uren een zandloper liet zien en meestal geen climate-instellingen weergaf en nog veel meer ellende. Blij met de vervanging! Nu UVO nog, dan kan dit boek van ellende dicht. Quote
Flying_Dutchman Posted January 20, 2021 Author Posted January 20, 2021 Na een handmatige interventie van Kia Nederland is het goedgekomen. UVO-app werkt nu prima met de nieuwe unit in de auto. Na nog net geen 6 maanden na aankoop kan het boek dicht betreffende de DOA van de display-unit. En nu weer alle aandacht voor de weg 1 Quote
Flying_Dutchman Posted April 24, 2021 Author Posted April 24, 2021 Te vroeg gejuigd... De laatste paar weken begon de ellende weer: een scherm met een draaiende "zandloper" en de tekst OPLADEN in beeld. Alleen de knoppen NAV en RADIO werkten, de rest van de knoppen bleef zonder resultaat. Maar soms deed het display het prima. Best vreemd. De garage heeft de auto 24 uur binnen gehad en heeft van alles uitgeprobeerd en alle firmware die maar te updaten is naar de laatste versie geflasht. En zowaar, het werkt weer naar behoren. Wel waren veel instellingen ineens anders (oa de waarschuwing in de spiegel als iemand je inhaalt was uit. Dan merk je dat je op het oranje lampje vertrouwt: die was uit maar er zat wel een auto in de dode hoek..... ). Nu maar hopen dat het zo blijft en dat het display lekker responsive blijft. @Niro2021, jij rijdt ook in een PHEV. Geen problemen met het grote display in het midden van de auto? Quote
Recommended Posts