Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)
1 uur geleden, SMITHEN69 zei:

ik rij van af begin 2017 met een KIA niro dijnamic. in die vier jaar hebben ze het steeds over led lampen. dus ouwe koek gevaarlijk voor tegen lichters.

Dan zou ik op zoek gaan naar een andere leasebak als ledverlichting gevaarlijk is…..goed afgestelde after market led zou geen probleem moeten zijn.

aangepast door Machlo
  • Like 2
Geplaatst
6 uur geleden, SMITHEN69 zei:

ik rij van af begin 2017 met een KIA niro dijnamic. in die vier jaar hebben ze het steeds over led lampen. dus ouwe koek gevaarlijk voor tegen lichters.

Niet op reageren Murcielaygo:no:

• Like 4
  • Haha 1
Geplaatst

vraag het aan een Kia dielers. Hoe zij over led lampen denken.  wand het huis waar de lampen in zitten zijn niet geschik voor led lampen volgens de dieler.

Geplaatst
26 minuten geleden, SMITHEN69 zei:

vraag het aan een Kia dielers. Hoe zij over led lampen denken.  wand het huis waar de lampen in zitten zijn niet geschik voor led lampen volgens de dieler.

Gelukkig niet elke dealer...

Havik groningen heeft LED geplaatst tijdens een beurt van mijn vorige Niro.

Die LED's had ikzelf gekocht, trouwens wat denk je dat heter word halogeen of LED? 

Dus dat het "huis" niet geschikt is dat is onzin..LED lampen zijn bij uitstek geschikt voor Projectie behuizing.

• Thanks 1
Geplaatst

ik heb contack gehad met havik stern in Groningen. over led lampen. maar die zijden dat zij led lampen niet

plaatsen om dat ze veel door branden en sluiting geven.

Geplaatst
18 minuten geleden, SMITHEN69 zei:

ik heb contack gehad met havik stern in Groningen. over led lampen. maar die zijden dat zij led lampen niet

plaatsen om dat ze veel door branden en sluiting geven.

Dan is hun beleid aangepast lijkt me..komt denk ik ook omdat de LED lampen tot de categorie "off road" behoren.

Je kunt al merkloze LED lampen kopen voor minder als euro 10 en ik geloof graag dat dit inferieure kwaliteit is en problemen kunnen geven in de auto en als die door een dealer worden geplaatst en er gebeurt iets kan de

eigenaar zeggen dat hij/zij niet is gewaarschuwd door de dealer, daarom zullen ze hun vingers er niet (meer) aan branden..

Gelukkig zijn ze zelf eenvoudig te plaatsen.

• Like 1
Geplaatst (aangepast)
5 uur geleden, SMITHEN69 zei:

Gelukkig weten die dielers en niets van:no: .

Ik heb een dealer die het wel goed vind.

aangepast door Derrek
  • Like 1
Geplaatst

Dat een dealer liever geen "niet OEM onderdelen" monteert snap ik wel (garantie). Maar smoesjes of onkunde moet niet als "de waarheid" worden vertaald.

Onbekend maakt immers onbemind.

• Like 2
Geplaatst

Twee verschillende dingen: wat via wet mag/niet mag en was via het garantiebookje mag/niet mag ...

• Like 1
Geplaatst (aangepast)
2 uur geleden, Gerd Bartels zei:

wat via wet mag/niet mag

Klopt, maar er wordt in Nederland toch al "enorm" gehandhaafd op "niet voldoen aan de wetgeving".

Patsers met brul-uitlaten rijden ook gewoon hun rondjes zonder controle.

Zolang de lampen goed zijn afgesteld en niet verblinden is m.i. de kans op problemen nihil.

Zelf rij ik al jaren met de auto en motor met LED's. Nooit aangehouden (door de wet) of commentaar van tegenliggers gehad.

En laten we eerlijk zijn, de regelgevers nemen het ook niet altijd zo nauw ofschoon ze hier dan later "geen herinnering" meer aan hebben. Ikzelf zou me bij god niet kunnen herinneren wie in hemelsnaam die LED's er in heeft gestopt :clown:.

Beetje burgerlijke ongehoorzaamheid "mot kenne" (we rijden immers ook nooit harder dan toegestaan?).

aangepast door HenkM
  • Like 2
Geplaatst (aangepast)

Ik hou niet van te snel rijden, ik geniet dat rijden met SCC ("gecalibreerd" via snellheidsmeter "U rijdt ..."), SCC stel ik, in b.v. op 55 en dan rij ik precies 51 kmh.

En de voet is weg van de gaspedaal en ik gan genieten van het glijden ... dus, nu genoeg OT en terug na de hoofdonderwerp ...

aangepast door Gerd Bartels
Geplaatst
2 uur geleden, Gerd Bartels zei:

dan rij ik precies 51 kmh

Noch effe OT:

Hangt er natuurlijk van af waar dat je rijdt maar volgens de wet is dit binnen de bebouwde kom toch echt 1 km/h te hard :innocent: .

On topic:

Heb de eerder genoemde LED's ook besteld en gemonteerd. Voordeel idd geen FAN en meer ruimte binnen de afdekkap.

Lichtbeeld is vergelijkbaar met de eerder gemonteerde exemplaren: mooi scherp afgetekend (geen strooilicht) en dezelfde perfecte hoogte (gecontroleerd bij bekende vakgarage). Is eigenlijk ook wat je verwacht met projectie lampen.

• Like 1
Geplaatst
Vandaag DEZE  LED lampen geplaatst en wat een bak licht vergeleken met halogeen.
Gewoon halogeen eruit en LED er weer in, geen modificatie aan de afdekkap nodig en GEEN foutmelding op het dashboard.

Dus als ik het allemaal een beetje goed gelezen heb moet ik de “HB3” hebben? Ik heb sinds zaterdag mijn Rio 2012 ingeruild tegen een Niro 2019 en wil ook graag minder verschil in kleur van de led en stadslicht.

Hebben jullie ook de mistlampen gelijk gedaan of is dat te veel gedoe?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geplaatst
42 minuten geleden, Sjonster zei:

Dus als ik het allemaal een beetje goed gelezen heb moet ik de “HB3” hebben? Ik heb sinds zaterdag mijn Rio 2012 ingeruild tegen een Niro 2019 en wil ook graag minder verschil in kleur van de led en stadslicht.

Hebben jullie ook de mistlampen gelijk gedaan of is dat te veel gedoe?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Idd je moet de HB3/9005 hebben..

Mistlampen heb ik niet gedaan, gebruik ik nooit...

• Like 1
Geplaatst (aangepast)

Ik heb de led-verlichting (H4) inmiddels binnen en geplaatst. Nu nog even naar de garage om lichtbeeld af te laten stellen.

Het doosje heeft in ieder geval een CE keurmerk…..die is in ieder geval goedgekeurd! ;-)

aangepast door Machlo
Geplaatst
18 minuten geleden, Machlo zei:

Het doosje heeft in ieder geval een CE keurmerk

Ter info: er zijn 2 CE logo's:

CE.jpg.b55b6fe532dcacbe5be19e74c6fa56cd.jpg

• Like 2
Geplaatst
1 minuut geleden, Machlo zei:

Pfffff…..in ieder geval door de Chinezen goedgekeurd :roll:

Hou de moed er in, ik heb er nog nooit problemen (kortsluiting of defect) mee gehad :scooter:

• Like 1
Geplaatst

Net het lichtbeeld laten controleren bij de garage hier (top, ff tussendoor en voor noppes). Zag er prima uit, zaten goed. Mooi lichtbeeld, weinig tot geen verstrooiing! :dup:

• Like 1
Geplaatst
23 uur geleden, Machlo zei:

Ik heb de led-verlichting (H4) inmiddels binnen en geplaatst. Nu nog even naar de garage om lichtbeeld af te laten stellen.

Het doosje heeft in ieder geval een CE keurmerk…..die is in ieder geval goedgekeurd! ;-)

Jammer.

De CE certificering heeft niets te maken met de het E-keur. In tegenstelling tot wat veel mensen denken geeft de CE certificering alleen aan dat het productieproces van een product is beschreven in een document volgens bepaalde voorschriften. Een beschrijving van de wijze waarop een product wordt gemaakt dus. Het zegt helemaal niets over het product zelf. Het product wordt voor de CE-certificering niets eens bekeken, laat staan getest of gekeurd....

De CE-certificering is dus GEEN keurmerk

Maar nogmaals, maak je geen zorgen als het lichtbeeld is gecontroleerd.

• Like 3
Geplaatst
Op 4-8-2021 om 08:53, SatJunk zei:

Gelukkig niet elke dealer...

Havik groningen heeft LED geplaatst tijdens een beurt van mijn vorige Niro.

Die LED's had ikzelf gekocht, trouwens wat denk je dat heter word halogeen of LED? 

Dus dat het "huis" niet geschikt is dat is onzin..LED lampen zijn bij uitstek geschikt voor Projectie behuizing.

Ik heb ze nu ook besteld :dup:

• Like 1
Geplaatst

Het gaat niet zozeer om de temperatuur maar om de preciese lokatie van de lichtbron. Bij halogeen is dat de gloeidraad. De hele binnenkant van de lamp fungeert als spiegel en bundelt het licht op de juiste, goedgekeurde manier. 

De LED lamp heeft zijn (meerdere) lichtbron op iets andere locatie waardoor de binnenkant van de lamp de spiegeling en bundeling van het licht niet meer optimaal kan doen. Ze is er gewoonweg niet voor ontworpen. Dat is precies de reden dat het niet toegestaan is: er is simpelweg geen typetoelating afgegeven voor deze combinatie van lichtbron en lampomhulling. 

Dus dat "het huis" van een voor halogeen ontworpen gloeilamp ongeschikt is voor LED klopt wel. 

Ik ben, naast universitair opgeleid in de fysica en electronica, nu parttime beroepschauffeur in het openbaar vervoer en rijd ook 's nachts. Je pikt de auto's met geknutselde lampen (LED ipv Halogeen, Xenon ipv Halogeen) er zo uit. Wanneer ze verblinden kunnen de bestuurders van mij kortstondig een groot licht krijgen. De bussen hebben originele LED-lampen en dat doet pijn in de ogen van de tegenligger. Jammer dan.

Van mij mag de politie veel zwaarder handhaven op het gebruik van niet-toegelaten verlichting. Misschien gaan ze dat in het najaar en winter ook doen (inside informatie van familie binnen de politie).

• Like 1
Geplaatst (aangepast)
2 uur geleden, Flying_Dutchman zei:

De LED lamp heeft zijn (meerdere) lichtbron op iets andere locatie waardoor de binnenkant van de lamp de spiegeling en bundeling van het licht niet meer optimaal kan doen.

"op iets andere locatie" is een aanname.

Een goed ontworpen LED heeft, net als een goede halogeenlamp, de lichtbron in het brandpunt van de spiegel (i.c.m. de lens) waardoor er van strooilicht en dus verblinding tegenligger geen sprake is. De hoogte van de LED (COB) is identiek aan het filament (sjiek woord voor de gloeidraad) van een halogeenlamp dus ook hier geen verschil. Om dan toch maar exact te zijn is het brandpunt niet echt een punt maar een vlek (de productie nauwkeurigheid van de unit komt niet in de buurt van die van b.v. een camera lens gewoonweg omdat het niet nodig is). Zolang de bron hier binnen valt: no problemo.

Wat wel klopt is dat de halogeenlamp 360° licht uitstraalt (ik verwaarloos dan maar de schaduw van het ophangstangetje van het filament). De LED's stralen echter vaak 2 maal minder als 180°. Dit laatste gaat iets ten koste van de efficiëntie wat echter ruimschoots gecompenseerd wordt door de opbrengst van de LED's. Zolang de bron in het brandpunt ligt blijft het lichtbeeld uitstekend.

Vaak bij "scheel kijkende auto's" is de lamp scheef gemonteerd, hierdoor straalt dan een lamp volledig de verkeerde kant op. De lichtbron zit dan niet in het brandpunt.

2 uur geleden, Flying_Dutchman zei:

Van mij mag de politie veel zwaarder handhaven op het gebruik van niet-toegelaten verlichting. Misschien gaan ze dat in het najaar en winter ook doen (inside informatie van familie binnen de politie).

Van mij mogen ze controleren op alles wat andere weggebruiker en medemens hindert. Van verblindend en defect licht, open uitlaten, niet gebruiken van richtingaanwijzers enz, enz. Maar In de praktijk blijken dit kortstondige prikacties met nauwelijks tot geen resultaat (zie het nog veelvuldig gebruik van smartphone en alcohol in het verkeer). Ook zie ik oom agent mijn lampunit nog niet openen om te kijken wat er in zit, van buiten is dit niet te zien.

aangepast door HenkM
  • Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...