Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)

Zodra strakjes de auto weer is volgeladen zal ik even dit bericht aanpassen en laten weten hoeveel KW nodig was om volledig op te laden, en wat de totaal kosten (voor mij) zijn geweest van deze 75KM :)

(Zie vorige pagina (3) voor details)

aangepast door Rick
Geplaatst (aangepast)

(kan het bericht niet meer aanpassen)

Maar nadat ik klaar was met de test, en er nog 6% Batterij vermogen aangegeven werd heb ik de auto aan de lader gehangen.
En deze heeft een wonderbaarlijke 14,6 kWh (Let op, accupakket van 13.8 wordt aangeven door KIA zelf, en de no 6% die erin zou zitten) bijgeladen.

Totale kosten van de rit van 75km is dus 14.6x0.19cent (contract stroom) = 2,77 euro + 1.2 Liter aan benzine a 2 euro is ongeveer 5 euro per 75 km.

aangepast door Rick
Geplaatst

Het verschil valt onder het kopje "Laadverlies", en dat zal meestal zitten meestal tussen 10 en 20 %.

De omvormer wordt warm, en door het laden warmt de accu wat op, die energie raak je dus kwijt.

Geplaatst

Die 70 km heb ik in ieder geval nog nooit zien staan na een volledige oplaad beurt, 61 km is het max bij volle accu.

Met de stand op Automatisch zal de kia waarschijnlijk zelf bepalen wanneer het nuttig ( zuinig ) is om accu te gaan rijden en zal hij dit dan ook doen, mocht je bv een oprit nemen en wat sneller willen optrekken dan zal hij daar wat Benzine bij pakken. 

Afgelopen zondag een Ritje naar Best gereden en had hem bij vertrek met opgeladen accu op Hybride gezet, je ziet dan duidelijk op de snelweg met de CC op 103 km/pu dat er op deze stand geen kilometers op volledig elektrisch gereden worden, enkel bij de afrit en de 50/60 wegen dan wil hij volledig elektrisch gaan rijden net zoals een normale HEV en zie je geen kilometers van de km stand elektrisch rijden afgaan, het gemiddelde kwam na het voltanken op 6.0 op 100 ( 1 op 16,6 ) bij mijn vorige Niro had dit zeker 1 op 20 geweest.

Geplaatst
1 uur geleden, zei Peter-036:

Het verschil valt onder het kopje "Laadverlies", en dat zal meestal zitten meestal tussen 10 en 20 %.

De omvormer wordt warm, en door het laden warmt de accu wat op, die energie raak je dus kwijt.

Ah dat zou kunnen, ik heb dit gemeten via een slim stopcontact. dus indd, kan een kw schelen misschien, maar vond het wel iets wat me opviel haha

• Like 1
Geplaatst (aangepast)
55 minuten geleden, zei BarneyRubble:

Die 70 km heb ik in ieder geval nog nooit zien staan na een volledige oplaad beurt, 61 km is het max bij volle accu.

Met de stand op Automatisch zal de kia waarschijnlijk zelf bepalen wanneer het nuttig ( zuinig ) is om accu te gaan rijden en zal hij dit dan ook doen, mocht je bv een oprit nemen en wat sneller willen optrekken dan zal hij daar wat Benzine bij pakken. 

Afgelopen zondag een Ritje naar Best gereden en had hem bij vertrek met opgeladen accu op Hybride gezet, je ziet dan duidelijk op de snelweg met de CC op 103 km/pu dat er op deze stand geen kilometers op volledig elektrisch gereden worden, enkel bij de afrit en de 50/60 wegen dan wil hij volledig elektrisch gaan rijden net zoals een normale HEV en zie je geen kilometers van de km stand elektrisch rijden afgaan, het gemiddelde kwam na het voltanken op 6.0 op 100 ( 1 op 16,6 ) bij mijn vorige Niro had dit zeker 1 op 20 geweest.

De HEV stand is indd een hybride die zo min mogelijk EV gebruikt :P Op auto en EV rij ik wel EV op de SW (snap je em nog)

Betreft je percentage, dat vind ik apart, ik had vanaf dag 1 meteen 70km staan, dus ging ervanuit dat dit iets standaards is bij elke auto.

Zie foto:

ev100.thumb.jpg.9e53f303c75fd984ce12029e56c2e469.jpg

Wat ik zou aanraden, is om je EV echt te proberen tot een % of 5 leeg te rijden, dit moet je wel oefenen haha, gaat niet van vandaag op morgen en best snachts in je dorp, met geen verkeer. Je lijkt dan op een inbreker die een huis uitzoekt. omt zo maar te zeggen.. zo traag moet je dan optrekken.

Bij mij lukte dit in begin tot 15%, toen dacht 'meh' die 15% moet ik kunnen gebruiken. Dus keer na keer zakte dit. 15, 12, 9, etc. nu, en is ook de max, is 4%. Lager is gewoon onmogelijk en denk ook niet wenselijk.
Als je dit een aantal keer doet, ben ik benieuwd of je wel op 70km komt bij 100% ?!

Ik laad via stopcontact.

aangepast door Rick
Geplaatst
Op 8-11-2022 om 12:56, zei BarneyRubble:

met opgeladen accu op Hybride gezet, je ziet dan duidelijk op de snelweg met de CC op 103 km/pu dat er op deze stand geen kilometers op volledig elektrisch gereden worden, enkel bij de afrit en de 50/60 wegen dan wil hij volledig elektrisch gaan rijden net zoals een normale HEV en zie je geen kilometers van de km stand elektrisch rijden afgaan, het gemiddelde kwam na het voltanken op 6.0 op 100 ( 1 op 16,6 ) bij mijn vorige Niro had dit zeker 1 op 20 geweest.

Is dat niet ook het grote maar van de PHEV, in principe rij je zo nauwelijks zuiniger dan een Hybride.

Mijn Hybride verbruik ligt op 1:17. ( en dan moet ik geen peut van 10% bio-ethanol tanken)  terwijl mijn 2 vorige prius op hetzelfde woon werk traject zelfs 1;20 scoorden. Maar de prius is dan ook wel meer dan een benzinemotor ondersteund door batterijen.

• 3 weken later...
Geplaatst

Ik ben tot nu toe niet echt onder de indruk van het verbruik met de HEV. Ik heb er nu bijna 5200km mee gereden en de stand staat op 13,3 km/l.

Moet er wel bij zeggen dat hier twee ritjes door Duitsland bij zitten (lang stuk 180) van ongeveer 100km.

Als ik er echt op let en mee bezig ben tijdens een rit kom ik ook niet verder dan 16km/l.

En gisteravond, dus bij 130/150, niet eens de 10km/l....

20221126_234633.jpg

20221126_231427.jpg

Geplaatst

Even snel rekensommetje:
100km waar je 180 km/u rijdt is 1:5?
340km waar je 130/150 km/u rijdt is 1:10

Dan zou je de rest ongeveer 1:14,2 gereden hebben. Niet spectaculair maar goed te doen toch?  En als ik het goed inschat zitten daar veel 80 of 100 km wegen bij want zonder de bovengenoemde ritten zit je op gemiddeld 62 km/u van alle ritten bij elkaar.

Zelf rijd ik 2/3 stad en 1/3 snelweg en 1:16 haal ik makkelijk, maar ik kom dan zeker niet boven de 130 km/u. Heb al een keer ruim 900 kilometer met een tank(49,2 liter) gereden met daarbij een retourtje Den Helder.

Geplaatst

Ik heb met mijn Sportage HEV nu 8500 km gereden sinds augustus 2022. Ik rij regelmatig snelweg, met files maar ook binnendoor. Ik hou van doorrijden en zit nu op een gemiddelde van 16,6 km/l. Ik ben zeker niet ontevreden.

5419BF58-B80D-4B15-8DA3-B43A1575C9BA.jpeg

Geplaatst
13 uur geleden, zei Jim Gubbels:

Ik heb met mijn Sportage HEV nu 8500 km gereden sinds augustus 2022. Ik rij regelmatig snelweg, met files maar ook binnendoor. Ik hou van doorrijden en zit nu op een gemiddelde van 16,6 km/l. Ik ben zeker niet ontevreden.

5419BF58-B80D-4B15-8DA3-B43A1575C9BA.jpeg

Ik vindt het netjes.🥲

Dit " Auto " symbool heb ik volgens mij nog niet zien staan, de lampen staan wel altijd op Automatisch, Met Matrix vanaf 40km/pu.  Met welke instelling krijg jij dit icoontje ( zie mijn afbeelding )

5419BF58-B80D-4B15-8DA3-B43A1575C9BA.jpeg.29709ed0cd83dcecab04b16e7c3ef6c3.jpeg

Geplaatst

Dat is high beam/groot licht assistent, dat hij automatisch groot licht geeft op donkere stukken zonder andere weggebruikers. Helaas onthoudt hij deze functie niet en moet je hem elke keer weer handmatig aanzetten. Je zet hem aan door je richtingaanwijzer pook naar voren te duwen.

• Thanks 1
Geplaatst
17 minuten geleden, zei Kenniani:

Dat is high beam/groot licht assistent, dat hij automatisch groot licht geeft op donkere stukken zonder andere weggebruikers. Helaas onthoudt hij deze functie niet en moet je hem elke keer weer handmatig aanzetten. Je zet hem aan door je richtingaanwijzer pook naar voren te duwen.

Klopt!

Geplaatst
52 minuten geleden, zei Kenniani:

Oh oke, zover was ik dus nog niet, ik krijg wel direct bij het aanzetten van de auto rechts in het cluster een melding dat er iets automatisch met grootlicht is ingesteld, ben de melding ff kwijt maar zal het morgen bekijken en melden hier.

Geplaatst
16 uur geleden, zei BarneyRubble:

Oh oke, zover was ik dus nog niet, ik krijg wel direct bij het aanzetten van de auto rechts in het cluster een melding dat er iets automatisch met grootlicht is ingesteld, ben de melding ff kwijt maar zal het morgen bekijken en melden hier.

Zie de nieuwe foto, deze melding krijg ik wel steeds tijdens het starten van de auto, heb het zelf aangezet, maar nou ben ik wel benieuwd wat de " verschillen " zijn.🤔

20221201_171251.jpg

Geplaatst
1 minuut geleden, zei Kenniani:

Hmmm deze melding heb ik nog niet gezien, zal erop letten.

Deze kan je zelf activeren in je instellingen en wordt ook onthouden, ik dacht dat dit dus de " groot licht assistent " was.

Nu de verschillen nog ontdekken🤔

Geplaatst
12 minuten geleden, zei BarneyRubble:

Zie de nieuwe foto, deze melding krijg ik wel steeds tijdens het starten van de auto, heb het zelf aangezet, maar nou ben ik wel benieuwd wat de " verschillen " zijn.🤔

20221201_171251.jpg

Deze melding ken ik ook niet, ik zal er ook eens op letten.

Geplaatst (aangepast)

Deze extra optie die je zelf kan aanzetten werkt ook met de schakelaar 1 x naar het cluster te drukken.

We hebben op deze manier dus.

High Beam en

Intelligent Front-Lighting System (IFS - Slimme koplampen) (indien van toepassing)

En de melding in het scherm

Nu de verschillen nog uitvogelen.

Screenshot_20221201_180218_Acrobat for Samsung.jpg

Screenshot_20221201_180748_Acrobat for Samsung.jpg

20221201_171251.jpg

aangepast door BarneyRubble
Geplaatst
1 uur geleden, zei BarneyRubble:

20221201_171251.jpg

Ohhh deze melding is niet de bedoeling !
Dit is voor landen waar je auto's op 1 richtingsweg tegen gaat komen, en dus recht erop schijnt.
Dit moet je uitzetten, ik weet uit mijn hoofd niet hoe het heet.

Geplaatst (aangepast)
14 minuten geleden, zei Rick:

Ohhh deze melding is niet de bedoeling !
Dit is voor landen waar je auto's op 1 richtingsweg tegen gaat komen, en dus recht erop schijnt.
Dit moet je uitzetten, ik weet uit mijn hoofd niet hoe het heet.

Dan zou het hier in Nederland ook niet mogelijk moeten zijn dat dit aan gezet kan worden toch ?🤔

aangepast door BarneyRubble
Geplaatst (aangepast)
4 minuten geleden, zei BarneyRubble:

Dan zou het hier in Nederland ook niet aangezet kunnen worden.🤔

Tuurlijk wel, dit zet je aan als je BV naar een land gaat waar je aan de linkerkant rijdt.. 

heb hier eens een filmpje of bewegend plaatje van gezien hoe dit werkte, maarja, vind die nog maar eens :P 

Klopt, zag het, erg verwarrend allemaal

aangepast door Rick
Geplaatst

Ik maak een nieuw topic wat de verlichting betreft, we zitten nu te lang op dit verbruik topic.

• Like 1
  • 3 weken later...
Geplaatst

Even een Rekensommetje, als mijn PHEV de accu tot 0% leeg is heeft hij 3 uur en 32 min. Oplaadtijd nodig en geeft dan bij 100% volle accu een aktieradius van 59/60 kilometers door, hij heeft dan 12,86 kwh nodig gehad om de accu vol te krijgen, ik betaal op dit moment 0,25 € per kwh aan ons energiebedrijf en koste deze laadbeurt mij 3,22€ .( zie de foto's )

Nou de rekensom, hoeveel km rijd ik nou elektrisch per 1kwh 🤔 

Screenshot_20221223_185333_Wallbox.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...