Jump to content

Recommended Posts

Posted

Voor het eerst met de E-Niro naar Z-F. We hebben de auto nu 2 maanden en eigenlijk sinds de aanschaf bezig geweest met het plannen van de reis vooral wat het laden betreft. We hebben de reis in 2 delen gedaan 700/500 km.

Goed voorbereiden is zeker een aanrader, maar helaas ging mijn geplande rit meteen bij vertrek in rook op. Rijkswaterstaat had de A27 op de zaterdag voor pinkster maar doodleuk afgesloten. Dus werd de route veranderd via Maastricht ipv. Antwerpen.

Ik had de route ingegeven in diverse routeplanners en na wat uitproberen bleek ABRP de beste te zijn. Wel bij iedere laadstop invoeren tot hoeveel % er geladen is. Hiermee wordt keurig de volgende stop bereken. Dit komt neer op leeg rijden tot 20% en weer laden tot 80% er worden alleen snelladers gebruik waardoor iedere stop +/- 40 min. Duurt.

Gestart thuis met 100%.

Eerste stop was bij een FastNed vlak voor Maastricht. Geladen tot 80%. Vanaf daar de ABRP ingesteld waarna we door konden tot voorbij Luik en moesten laden bij een Tesla station bij een hotel in Remouchamp. ( over de Tesla laders later meer)

Toen door naar Metz in een voorstad Laden bij Ionity bij een E- Leclerc supermarkt, heel druk !! Wij hadden geluk dat we meteen aan de stekker konden maar er waren wachttijden voor andere. Van daaruit door naar Fontaines ook Ionity hier werden we meteen besprongen door Kia Niro rijders dat het niet werkte, maar na wat pielen kreeg ik hem aan de praat ook over Ionity later meer. Van daaruit door naar onze stop. Laadpaal aanwezig geladen met de Kiapas. De dag erna het laatste deel van de reis. 1 maal laden bij een mooie FastNed vlak voor Lyon met 8 palen en daarna bij een Ionity vlak voor Orange met 7 palen( zie topic : hoezo laadstress) .

Bij Orange-sud de snelweg af naar onze bestemming en keurig 50% over.

Totale kosten voor het laden €120,- prijzen liggen tussen de 0,60 en 0,80 cent per Kw ( en soms tellen de minuten).

Mijn tips: geduld is een schone zaak !!

Rij hem niet te ver leeg en plan zodanig dat je kan uitwijken of een laadpunt verder kan nemen.

Veel tankstations hebben al een laadpunt maar vaak slecht 2 of 4 aansluitingen en geen supersnelladers.

Overal waar ik geladen heb heb ik de 70 Kw/u gehaald maar vanaf 70% vulling gaat het hard naar beneden.

Tijdens de zomervakantie zal het overal erg druk zijn en zal u rekening moeten houden met wachttijden.

De auto heeft zich perfect gedragen de buitentemperatuur lag steeds rond de 30C en ik heb steeds 100 km/u in NL en tussen de 105 en 110 km/u in Fr gereden en hoofdzakelijk op de CC.

Nu gaan we heerlijk genieten. De supermarkt in Orange waar we 1 x per week boodschappen doen heeft ook snelladers staan dus helemaal happy

940d59d6f603f77377f30706f508b357.jpg

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• Like 1
Posted

Vandaag geladen bij laadpalen in het dorpje waar we zitten. 2 palen met ieder 2 aansluitingen. Laadsnelheid 12Kw/u maar toch maar even weer tot 100% geladen.
€ 0,40 per KW en €0,015 per min. ( wat hier wordt benoemd als zijnde parkeertarief maar is om te voorkomen dat je te lang blijft hangen aan de paal).
Het valt me op dat er steeds weer andere manieren zijn om de boel aan de praat te krijgen. Het zit een luikje aan de paal en om die te openen moet je eerst je pas voor de reader houden, dan stekker aansluiten en dan nogmaals de pas tonen om de boel te starten. Als je klaar bent weer pas tonen, laden stopt en het luikje gaat weer open.
733e9aef29130797f797dfb3a8d06f4e.jpg

08bcaed4c12325b4e66195ce645aa842.jpg
26e183252c9fc2cd3bf13b89d2bd9470.jpg

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• Like 2
Posted

Interessant. Ik ga in augustus door Frankrijk en zal de route Bordeaux - Parijs - Kortijk doen waarschijnlijk. Welke laadpassen beveel je aan?

• Thanks 1
Posted
11 uur geleden, zei Elhovo:

Interessant. Ik ga in augustus door Frankrijk en zal de route Bordeaux - Parijs - Kortijk doen waarschijnlijk. Welke laadpassen beveel je aan?

Ik beveel de Ionity app en de Tesla app aan op de telefoon. Als je in het bezit bent van een creditcard deze daaraan koppelen.

daarnaast heb ik tot nog toe alleen de Shell Recharge en de Kia pas gebruikt.

de shellpas samen met de app die erbij hoort vind ik heel goed, je hebt meteen een goed overzicht in de app van de kosten die je gemaakt hebt.

daarnaast heb ik nog de anwb pas en een franse pas KiWhi. Maar die heb ik nog niet hoeven gebruiken.

al mijn passen zijn zonder abonnement want ik heb een thuislader.

Posted

Dank voor de info. Ik heb een app van EDP die met korting toegang geeft tot Ionity. Net ff gekeken op Ionity.eu en in principe zou ik heel Frankrijk door kunnen met uitsluitend Ionity laders. ga de Shell kaart eens bekijken en idd de Tesla app installeren.

• Thanks 1