Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Als vervolg op mijn eerdere topic met deze titel zijn we weer terug thuis na de 3 weken vakantie in Z-F.

we hebben zo’n 3000 km gereden met de e-niro 64kw. 1200km heen en 1200 km terugreis. Na aanvankelijk redelijk postief te zijn over de reis met een EV en het aantal laadpunten is het me , nu ik terug ben en terugkijk, toch wel tegengevallen. Ondanks het veelvuldig plannen en uitzoeken waar je goed kan laden ben je er , althans ik, toch de hele reis mee bezig. Allereerst het laden bij normale laders  bij tankstations, niet aan beginnen, of ze zijn stuk, of heel traag. Tesla laadstations waar je mag laden zijn schaars en waarschijnlijk haalt de stekker het niet naar je aansluiting.  We hebben steeds geluk gehad bij het laden bij de snelladers van FastNed en Ionity, want daar ben je wel op aangewezen langs de snelwegen, wij hebben nooit hoeven wachten maar dat is echt geluk. Bij de FastNed ging het laden steeds perfect, app openen, aangeven bij welk station je bent en welke lader, stekker er in en gaan. Ionity heb ik vaak moeite mee gehad.zeker als ik hun app wilde gebruiken. Dat is slechts 1 keer goed gegaan. Alle andere keren heb ik maar een alternatief betaalwijze gebruikt ( applepay werkte wel goed en gewoon de Shellpass gebruiken gaat ook goed) 3 keer meegemaakt dat er een van de palen buiten gebruik was. Verder ben je ook vaak aangewezen op laadstations bij grote supermarkten met name die van E Leclerc waardoor je van de snelweg af moet en op een zaterdag bij een supermarkt in Frankrijk🤔 veel succes.

ik heb op de terugreis 5 keer geladen tijdens de 1200 km. Steeds leeggereden tot +/- 30% en weer laden tot 80%. Zo’n 30kw per keer.

LET OP: bij de snellader in Frankrijk betaal je per minuut !!! Hij begint netjes met 76kw/u maar zakt na de 70% vrij snel terug tot nog max. 25kw/u en die 30KW die ik steeds heb geladen koste mij zo’n € 30,- (0,79 per minuut)

positief waren de vele gespreken met mede EV ( en niet EV rijders) maar de meeste EV rijders stonden er net als ons in: het is nog een flinke onderneming. Bij onze laatste stop vandaag sprak ik een VW rijder die bij zijn vorige stop 2 uur had staan wachten bij een Ionity station. Het was er heel druk en 3 laders buiten werking. En ik ben bang dat dat het beeld gaat worden bij de grote vakantie-uittocht.

ik wil niemand ontmoedige maar een goede voorbereiding is heel belangrijk en neem je tijd. Er wordt hard gewerkt aan de uitbreiding van het netwerk maar ze zijn er nog niet.

groet Adrie

P.S. ook het max 110km/u rijden op een zeer stille tolweg is ook een uitdaging.🤣 maar hoe harder je gaat hoe sneller de accu leeg is.

Edited by Adrie Koorn
  • Like 2
Posted

Een kleine aanvulling, de prijs per minuut geld dus alleen bij de Ionity laders in Frankrijk, dit duurt nog tot 04-07-2022 daarna wordt het € 0,69 per kWh

Bij FastNed in Frankrijk betaalde ik € 0,59 per kWh

E054DD09-A895-4AA0-8662-A8EE8FB00039.jpeg

AF5A553B-93AB-4ACB-BA32-2973A352094F.jpeg

3DD655D6-DC6C-4D3F-BB42-71BB5F4035DA.jpeg

• Like 1