Ga naar inhoud

optrekken picanto 1.2 (2012)


picafan

Aanbevolen Berichten

Ik zal het anders verwoorden...

Het schakelen van zijn 1 naar 2 gaat niet lekker.

Is niet te vergelijken van 2 naar 3, 3 naar 4 en hoger

Het lijkt wel dat in de bak een knikje zit waardoor ik hem niet snel naar me toe kan trekken. Gevoelsmatig zet ik hem vaak in zijn vrij en vanuit Zijn vrije stand in de 2. Zo lijkt het mij safer.

Is het bij jullie wel in alle versnellingen even soepel en vooral van zijn 1 naar 2??

Link naar reactie
Delen op andere sites


Weet niet maar ik vind de versnellingsbak van de picanto toch niks aan. Maar dat komt ook wel doordat ik zelf  met een dsg rijd. Maar me vrouw is zeer te tevreden ook over het schakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik zal het anders verwoorden...

Het schakelen van zijn 1 naar 2 gaat niet lekker.

Is niet te vergelijken van 2 naar 3, 3 naar 4 en hoger

Het lijkt wel dat in de bak een knikje zit waardoor ik hem niet snel naar me toe kan trekken. Gevoelsmatig zet ik hem vaak in zijn vrij en vanuit Zijn vrije stand in de 2. Zo lijkt het mij safer.

Is het bij jullie wel in alle versnellingen even soepel en vooral van zijn 1 naar 2??

Ik vind mijn Picanto 1.2 uitermate soepel schakelen. Je vliegt door alle versnellingen. Ik houd er wel van af en toe als de motor goed warm is , eens flink door te trekken in de versnellingen. b.v. tot zo'n  100 km p /uur in zijn 3. ( Sla de 4 vaak over ). Houdt de motor  een beetje pittig. ! Kijk ook nooit op de BC. en de schakelindicator  moet uit van mijn vrouw. Wordt ze gek van, zegt ze ! Dat houdt autorijden met zo'n klein karretje leuk !

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik zal het anders verwoorden...

Het schakelen van zijn 1 naar 2 gaat niet lekker.

Is niet te vergelijken van 2 naar 3, 3 naar 4 en hoger

Het lijkt wel dat in de bak een knikje zit waardoor ik hem niet snel naar me toe kan trekken. Gevoelsmatig zet ik hem vaak in zijn vrij en vanuit Zijn vrije stand in de 2. Zo lijkt het mij safer.

Is het bij jullie wel in alle versnellingen even soepel en vooral van zijn 1 naar 2??

 

 

Een Picanto heeft een ongesynchroniseerde versnellingsbak, dat heeft als voordeel dat er veel minder kapot gaat, de bak minder onderhoudsgevoelig is maar vooral ook lichter. Nadeel is het bekende knarsen als je in z'n achteruit wil en inderdaad het slecht in z'n 2e versnelling willen, vooral bij hogere toeren. Toch is dat echt een kwestie van afstellen, ik zou hier ook zeker mee terug gaan naar je dealer. Vaak is het de koppeling die net niet helemaal vrij komt en zal je koppelingskabel vervangen moeten worden (afstellen van de bak doe je met een nieuwe kabel). 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een Picanto heeft een ongesynchroniseerde versnellingsbak, dat heeft als voordeel dat er veel minder kapot gaat, de bak minder onderhoudsgevoelig is maar vooral ook lichter. Nadeel is het bekende knarsen als je in z'n achteruit wil en inderdaad het slecht in z'n 2e versnelling willen, vooral bij hogere toeren. Toch is dat echt een kwestie van afstellen, ik zou hier ook zeker mee terug gaan naar je dealer. Vaak is het de koppeling die net niet helemaal vrij komt en zal je koppelingskabel vervangen moeten worden (afstellen van de bak doe je met een nieuwe kabel). 

Volgens mij hebben alle auto's na  ongeveer 1960 een gesynchroniseerde versnellingsbak.  Anders moet je steeds "dubbelclutchen ".  Hoeft geen nieuwe  koppelingskabel in. Kan versteld worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bij de dealer geweest. Volgens hun zijn er bekende problemen bij de Picantos en moeten de kabels vervangen worden. 

Op mijn kenteken kon hij niets vinden. Bij de volgende beurt wordt het meegenomen.

 

> Als je stilstaat en je schakelt door dat ding dan merk je dat het soepel gaat.Als je hoge toeren maakt (meestal als je optrekt in zijn 1) dan gaat hij ineens niet makkelijk in zijn 2.

 

Ik laat het nog wel weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoge toeren in zijn 1?

Mij is tijdens rijles geleerd dat de 1e versnelling alleen bedoeld is om de auto in beweging te zetten.

Heb ook 1 keer getest hoe dat ging met toeren maken in zijn 1 en 2.

Auto maakte het geluid van een varken in het slachthuis,dat doen we dus maar niet weer.

Is auto gewoon niet voor gemaakt.

In zijn 3 kun je rustig planken en doortrekken,maar in zijn 1 en 2 vind ie dat niet leuk,althans die van mij.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik weet niet of je een 3 of een 4 cilinder hebt maar die van ons (1.0) loopt echt soepel het rood in met z'n eerste 4 versnellingen, dat blokje is juist gemaakt om ver door te kunnen trekken. Kijk maar bij hoeveel toeren je max Kw/Nm vrijkomt in je instructieboekje… 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoge toeren in zijn 1?

Mij is tijdens rijles geleerd dat de 1e versnelling alleen bedoeld is om de auto in beweging te zetten.

Heb ook 1 keer getest hoe dat ging met toeren maken in zijn 1 en 2.

Auto maakte het geluid van een varken in het slachthuis,dat doen we dus maar niet weer.

Is auto gewoon niet voor gemaakt.

In zijn 3 kun je rustig planken en doortrekken,maar in zijn 1 en 2 vind ie dat niet leuk,althans die van mij.

 

:) duidelijk.

 

Ik ben ook niet echt van dat optrekken, ik bedoel gewoon normaal laten opkomen in zijn 1. Dan maak je sowieso wat toeren 2000-2500 en hierdoor hij niet makkelijk in zijn 2 gaat. Sta je stil dan gaat hij wel makkelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik weet niet of je een 3 of een 4 cilinder hebt maar die van ons (1.0) loopt echt soepel het rood in met z'n eerste 4 versnellingen, dat blokje is juist gemaakt om ver door te kunnen trekken. Kijk maar bij hoeveel toeren je max Kw/Nm vrijkomt in je instructieboekje… 

 

 

Ik heb een 1.2 dus 4 cilinder bouwjaar 2012 met geen 12000 op de teller.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kia 1.2 Kappa NL specs: 85Pk bij 6000tpm, 118Nm bij 3500tpm. Dat motortje moet makkelijk in z'n eerste 4 versnellingen het rood aan kunnen tikken anders heb je echt je auto verkeerd ingereden, zowel de 1.0 als de 1.2 zijn echt puur hoge toeren machines… 

Link naar reactie
Delen op andere sites


je weet nou eenmaal dat een 1.0 of 1.2 motor niet echt een vermogen heeft waarvoor je aan de verkeerstoren toestemming hoef te vragen voor een "take off" ? toch

 

 

Niet? Vond het al zo raar dat ik Schiphol moet bellen elke keer als ik weg wil rijden, die KIA verkoper is echt een løl zeg 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik weet niet of je een 3 of een 4 cilinder hebt maar die van ons (1.0) loopt echt soepel het rood in met z'n eerste 4 versnellingen, dat blokje is juist gemaakt om ver door te kunnen trekken. Kijk maar bij hoeveel toeren je max Kw/Nm vrijkomt in je instructieboekje… 

Zal die van mij wel uit een andere fabriek komen,staat ook geen KIA op maar KAI.

Met veel bombarie een auto in de markt zetten die erg zuinig moet zijn en dan bedoeld om ver door te trekken?

Denk niet dat je veel medestanders hebt hier.

Zal hem over 2 weken op vakantie in Winterberg wel eens wat uitgebreider testen,mits de sneeuw wegblijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een Picanto heeft een ongesynchroniseerde versnellingsbak, dat heeft als voordeel dat er veel minder kapot gaat, de bak minder onderhoudsgevoelig is maar vooral ook lichter. Nadeel is het bekende knarsen als je in z'n achteruit wil en inderdaad het slecht in z'n 2e versnelling willen, vooral bij hogere toeren. Toch is dat echt een kwestie van afstellen, ik zou hier ook zeker mee terug gaan naar je dealer. Vaak is het de koppeling die net niet helemaal vrij komt en zal je koppelingskabel vervangen moeten worden (afstellen van de bak doe je met een nieuwe kabel). 

 

Ik kan me haast niet voorstelle dat dr n ongesynchroniseerde bak in zit. kBen van huis uit motorrijder en daar zitte van die klax-bakken op. De wat klassiekere motoren hebben dan de soms n oorverdovende knal bij t gangwisselen. Dit kan gedaan worden  vanwege t lage gewicht van de tandwielen in de bak, maar in n auto?????

Minder onderhoud aan de bak? in motorland zijn sommige versnellingsbakken juist gevoelig voor slijtage door onzorgvuldig schakelen. Berucht zijn de 1e en 2e versnellingstandwielen. Dit zou ook betekenen dat je n Picanto niet in een versnelling kan zetten als de motor niet draait........ ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mijn Picanto schakelt bij een koude motor ook niet erg lekker van de 1e naar de 2e versnelling. Als alles een beetje opgewarmd is gaat het een stuk soepeler. Dealer kon er weinig aan veranderen.

 

Overigens mis ik geen trekkracht in de tweede versnelling, zeker niet als er iets meer toeren gemaakt worden. Het is geen GTI, maar dat heeft de verkoper je vast ook niet beloofd toen je 'm kocht. :wink: Ik kom prima mee in het verkeer, niks te klagen. Als ik af en toe de Clio 1.2 uit '96 van m'n vriendin mee heb, merk ik wel degelijk een riant verschil (in het voordeel van de Kia).

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik kan me haast niet voorstelle dat dr n ongesynchroniseerde bak in zit. kBen van huis uit motorrijder en daar zitte van die klax-bakken op. De wat klassiekere motoren hebben dan de soms n oorverdovende knal bij t gangwisselen. Dit kan gedaan worden  vanwege t lage gewicht van de tandwielen in de bak, maar in n auto?????

Minder onderhoud aan de bak? in motorland zijn sommige versnellingsbakken juist gevoelig voor slijtage door onzorgvuldig schakelen. Berucht zijn de 1e en 2e versnellingstandwielen. Dit zou ook betekenen dat je n Picanto niet in een versnelling kan zetten als de motor niet draait........ ?

 

 

Begin het je maar wel voor te stellen want het is echt zo. In een motor zit trouwens een in de lengte opgebouwde versnellingsbak (op en neer), versnellingsbakken voor auto's worden in de breedte opgebouwd (H patroon). Valt weinig in te vergelijken behalve de functie  :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zal die van mij wel uit een andere fabriek komen,staat ook geen KIA op maar KAI.

Met veel bombarie een auto in de markt zetten die erg zuinig moet zijn en dan bedoeld om ver door te trekken?

Denk niet dat je veel medestanders hebt hier.

Zal hem over 2 weken op vakantie in Winterberg wel eens wat uitgebreider testen,mits de sneeuw wegblijft.

 

 

Klinkt misschien een beetje stom maar ze racen niet voor niks met Picanto's, dat doe je niet met een auto met een motorblok die geen toeren wil maken. Het echt zuinig maken van een motor die je met de versnellingsbak, vandaar dat je zelf zo'n grote invloed ben op het verbruik… 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik weet nu wel waarom Creative Name niet helemaal aan de fabrieksverbruikcijfers kan komen.

 

 

Het gaat redelijk moet ik zeggen, zolang m'n vriendin er alleen mee rijd dan schommelt het verbruik tussen de 1 op 14 en 1 op 16. Vind ik persoonlijk niet slecht voor een auto die de stad niet uitkomt...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Begin het je maar wel voor te stellen want het is echt zo. In een motor zit trouwens een in de lengte opgebouwde versnellingsbak (op en neer), versnellingsbakken voor auto's worden in de breedte opgebouwd (H patroon). Valt weinig in te vergelijken behalve de functie  :wink:

 

Nah...kga ns onderzoeke of je mn ogies geopend hebt want het wil dr bij mij maar moeilijk in. Eigenlijk gooi je mn wereld op zn kop want ook ik loop overal te vertellen dat die bakken in otoos niet meer bestaan. Bedankt voor mn nieuwe "project". :idea:

Voorlopig heb je n witte oto dus heb je m n hartje al gestolen. :tt1:

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...