Jump to content

Duidelijkheid over onderhoud en onderdelen, erg belangrijk!

Guest Timo0103
Go to solution Solved by Pipercub,

Recommended Posts

Guest Timo0103

Er is nogal wat onduidelijkheid omtrend onderhoud in de garantieperiode.

Ik vind het belangrijk dat voor iedereen duidelijk is waar onderhoud te plegen en hoe zit het nu met de garantie en onderdelen.

Onderstaand verhaal maakt het duidelijk zodat iedereen kan kiezen waar de auto te laten onderhouden.

Originele onderdelen zijn niet noodzakelijk voor de garantie.

Onderdelen van andere partijen zijn gewoon toegestaan binnen de garantieperiode.

Het belangrijkste is dat de JUISTE onderdelen worden geplaatst binnen de garantieperiode.

Voertuigfabrikanten overtreden het mededingingsrecht wanneer zij
hun garanties afhankelijk maken van reparatie of onderhoud aan
een voertuig binnen hun netwerk of het gebruik van hun eigen merkonderdelen.
Volgens de nieuwe regelgeving die sinds 1 juni 2010 van kracht is, moeten
consumenten voor reguliere onderhoudsbeurten of reparaties gebruik kunnen
maken van elk herstelbedrijf, zowel tijdens de wettelijke garantieperiode
als een verlengde garantie

Lees hier het hele artikel: http://www.google.nl....69837884,d.bGQ

Guest Timo0103

En dan nog één puntje en dat is de carrosserie inspectie.

Die dient jaarlijks wel door een Kia Dealer gedaan te moeten worden. (dacht ik)

Denk aan lakgarantie en roest.

Klopt Bigwade, maar dat kun je best zelf.

9 van de 10 gevallen ontstaat een roestpuntje uit steenslag en krijg je ook niks vergoed.

Zorg dat je kritieke punten ( raamstijlen, wielkasten etc ) van de auto altijd goed schoon houd is mijn tip.

Ook hier zul je zelden of nooit aanspraak hoeven maken op de garantie.

En mocht het zo zijn heb je inmiddels zo veel geld bespaard met het onderhoud bij een niet dealer.

Guest Timo0103

Zojuist even nagekeken en ook het inspecteren van de carrosserie is grote ONZIN!!

Ook zonder inspectie blijft de garantie gehandhaafd, valt namelijk onder dezelfde wetgeving.

Kwam een artikel van Ford tegen met dezelfde fabriekseisen die niet meer mogen volgens de wet.

Dit alles klopt als een bus. Maar voor wie toch liever bij zijn dealer blijft kan misschien eens met een offerte van een ander naar zijn dealer gaan. Dit kan je soms geld schelen als je dealer daar gevoelig voor is. Ook hij wil graag geld verdienen.

Klopt Bigwade, maar dat kun je best zelf.

9 van de 10 gevallen ontstaat een roestpuntje uit steenslag en krijg je ook niks vergoed.

Zorg dat je kritieke punten ( raamstijlen, wielkasten etc ) van de auto altijd goed schoon houd is mijn tip.

Ook hier zul je zelden of nooit aanspraak hoeven maken op de garantie.

En mocht het zo zijn heb je inmiddels zo veel geld bespaard met het onderhoud bij een niet dealer.

De carosseriegarantie (roesten van binnenuit) is alleen van toepassing als aantoonbaar (dus afgestempelt) elk jaar de carrosserieinspectie is uitgevoerd. Dus tot zover de 'zelfinspectie'.

Ik ken een geval van een Sorento (roest op handgreep kofferklep, bekend probleem) waar de garantieclaim is afgewezen omdat niet elk jaar aantoonbaar de carrosserieinspectie is uitgevoerd.

Ik ben misschien heel oudewets maar ik ga gewoon naar de Kia Dealer om de hoek, die ook de auto heeft geleverd. Ik ben bij aankoop wel ter vergelijking naar een andere dealer geweest alleen de dealer om de hoek was € 150,- duurder op een cee'd sw.

Voor onderhoud doe ik ook alles om de hoek, zei hebben kennis van de auto's zei weten waar ze moeten opletten en welk punten moeten worden aangestipt. Mijn vorige auto een oude model cee'd sw roesten bijvoorbeeld niet boven aan de achter portieren aan het rubber. vrienden van ons die dezelfde auto hebben en bij een garage om de hoek die een goede naam heeft heeft wel roest aan de bovenkant deuren. Dit bij de dealer voorgelegd en die zei letterlijk, dat is nou het verschil onderhoud is niet onderdelen vervangen en olie er in, maar is preventief onderhoud tbv van zo lang mogelijk met een auto kunnen doen. Wij waxen bij elke beurt de deuren bovenaan. En sindsdien ben ik van mening dat dit nou het grote verschil is tussen garage om de hoek of dealer onderhouden.

• Like 1

Guest Warmentuuter

Ik ben misschien heel oudewets maar ik ga gewoon naar de Kia Dealer om de hoek

Het is niet ouderwets lijkt mij.

Mijn ervaring met een Bovag garage is rond uit slecht te noemen.

Simpel omdat ze niet alle type auto's alles kunnen weten en dat heeft me geld gekost.

Vandaar ga ik naar de dealer.

Die is bekend met de auto en kent de historie.

Bij een beurt wordt je mobiliteitspas van Kia gratis verlengt.

Een Wegenwachtlidmaatschap is ook zomaar 100 euro op jaarbasis

En met je Kia dealer valt ook te onderhandelen!

Ik ga ook het liefst naar de Kia dealer bij mij in het dorp. Zij kennen de auto, hebben betere kennis van de toegepaste techniek en kennen de modellen door en door. En ik kan het goed vinden met het hoofd werkplaats. Er valt veel te regelen, zijn niet te beroerd om wat extra te doen en hanteren de normale Kia onderhoudstarieven.

• Like 1

Guest Timo0103

Ik ga ook het liefst naar de Kia dealer bij mij in het dorp. Zij kennen de auto, hebben betere kennis van de toegepaste techniek en kennen de modellen door en door. En ik kan het goed vinden met het hoofd werkplaats. Er valt veel te regelen, zijn niet te beroerd om wat extra te doen en hanteren de normale Kia onderhoudstarieven.

Oke, dan ga je dus naar Opgenoort Boxmeer, prima garage maar erg duur.

De dealer doet niets anders als bij een goede doorsnee garage.

Een Rio 1.4 motor is nu niet bepaald rocket-science ( met alle respect ).

Kleine of grote beurt is bij elke auto zowat hetzelfde en de controle punten idemdito.

De zogenaamde originele onderdelen komen 9 van de 10x uit dezelfde fabriek maar zijn fors duurder.

Je moet het natuurlijk geheel zelf weten waar je je geld naar toe brengt maar ik trap er niet meer in.

een beunhaas die je uitlaat niet kan vinden is geen beunhaas maar gewoon een incompetente idioot en daar moet je heel hard bij weg rennen 

die heb je ook bij een dealer bedrijf trouwens 

ik zie dat regelmatig als ik wat inbouw voor anderen dan ben ik vaak het beun werk van de dealer aan het herstellen 

• Like 5

@ BOB,

Kom op nu, dat geloof je toch zelf niet.Wat je zegt is dat er geen behoorlijke monteurs zijn.

Pas maar op dat je xtra40 niet tegenkomt.

• Like 1

de meeste monteurs bij een dealer kunnen olie verversen al het andere is knap moeilijk voor ze

Dat ben ik niet met je eens.

Voor onze i10 ben ik blij dat ik terug ben bij een geoliede dealer genaamd Cluistra.

JA, soms wordt er een dingetje zoals ruitensap berekend maar ze denken fantastisch mee met mijn eigenzinnige ondehoudsschema. :wink:

Ben ook gekke Henkie niet en die auto is al lang uit de garantie en heeft inmiddels het tonnetje fluitend gepasseerd.

nou zeker geloof ik het wel heb al genoeg dingen meegemaakt er zijn natuurlijk wel goede maar die zijn dun bezaait en xtra40 heb ik al eens ontmoet en aan het werk gezien en dat is een VAKMAN