ArjanS Posted March 20, 2016 Posted March 20, 2016 Het is me vaker opgevallen dat het bij mijn 2005 Sorento in het donker net lijkt alsof je je koplampen niet aan hebt staan. Toch branden ze wel degelijk. ( geen stads/parkeerlicht ) en staan ook voldoende naar beneden gericht. Is dat een min of meer bekend iets bij deze koplampen ( zitten ook vrij hoog in het voertuig ) of moet ik eens kritisch kijken naar de lampjes die er in zitten ? En het valt me op dat deze (kunststof?) koplampen een beetje verweerd zijn van krasjes. Kan dat oorzaak zijn, ik had gezien dat je die krasjes eraf kan poetsen met een heel licht schuurmiddel ? Of een combinatie van alles bij elkaar ( zou wel logisch zijn ) Quote
Lique Posted March 20, 2016 Posted March 20, 2016 Kritisch naar je lampjes kijken is wel een punt ja. Ooit dacht ik een beetje erg kippig te worden, maar met een paar nieuwe xenonlampen ging de wereld weer open. Je lampen weer mooi schoon maken helpt zeker ook, maar dat ga je niet alleen redden met wat schuurmiddel uit het aanrechtkastje. We hebben het hier met 2 soorten koplampen gedaan die er best dramatisch uitzagen. Deze zijn eerst (nat met terpentine ivm lijmresten) geschuurd met een korrel 100, daarna met waterbestendig korrel 1000 en toen 2000. Daarna met een poetsmachine gepolijst met ultimate compound, daarna polijsten met Nano gloss en daarna carnabau wax aanbrengen en die na 10 minuten drogen uitpoetsen met de poetsmachine. Work in progress Edit: Foto van een jaar eerder waar je al kan zien hoe mottig de lampen waren. Quote
bigwade Posted March 20, 2016 Posted March 20, 2016 Kritisch naar je lampjes kijken is wel een punt ja. Ooit dacht ik een beetje erg kippig te worden, maar met een paar nieuwe xenonlampen ging de wereld weer open. Je lampen weer mooi schoon maken helpt zeker ook, maar dat ga je niet alleen redden met wat schuurmiddel uit het aanrechtkastje. We hebben het hier met 2 soorten koplampen gedaan die er best dramatisch uitzagen. Deze zijn eerst (nat met terpentine ivm lijmresten) geschuurd met een korrel 100, daarna met waterbestendig korrel 1000 en toen 2000. Daarna met een poetsmachine gepolijst met ultimate compound, daarna polijsten met Nano gloss en daarna carnabau wax aanbrengen en die na 10 minuten drogen uitpoetsen met de poetsmachine. Zo krijg je die auto daar achter ook weer glanzend ? 1 Quote
Lique Posted March 20, 2016 Posted March 20, 2016 Zo krijg je die auto daar achter ook weer glanzend ? Dat kan eenvoudiger 1 Quote
stoeltje Posted March 21, 2016 Posted March 21, 2016 Het is me vaker opgevallen dat het bij mijn 2005 Sorento in het donker net lijkt alsof je je koplampen niet aan hebt staan. Toch branden ze wel degelijk. ( geen stads/parkeerlicht ) en staan ook voldoende naar beneden gericht. Is dat een min of meer bekend iets bij deze koplampen ( zitten ook vrij hoog in het voertuig ) of moet ik eens kritisch kijken naar de lampjes die er in zitten ? En het valt me op dat deze (kunststof?) koplampen een beetje verweerd zijn van krasjes. Kan dat oorzaak zijn, ik had gezien dat je die krasjes eraf kan poetsen met een heel licht schuurmiddel ? Of een combinatie van alles bij elkaar ( zou wel logisch zijn ) Goedemiddag, Koplampen weer mooi krijgen kan ook met: spotrepair-fonteyn.nl/koplampen-polijsten/ Half uurtje per koplamp en het zicht is weer spat-zuiver. Kost € 43,90 incl verzendkosten. Quote
Guest Stief Posted March 21, 2016 Posted March 21, 2016 Of je vraagt je plaatselijke/ vertrouwde 'autopoetser' kost vaak tussen de 25,- en 40,- per kant. Maar zelf doen is natuurlijk het mooiste. Quote
ArjanS Posted March 23, 2016 Author Posted March 23, 2016 Dank je voor de antwoorden. Ik zal ze eens poetsen. Quote
Webfox Posted July 31, 2016 Posted July 31, 2016 Voor mensen die ook dit probleem van doffe koplampen hebben: Ik heb wat gevonden op internet waarbij je in eerste instantie kritisch zal zijn, maar ik heb het toch geprobeerd en het werkt daadwerkelijk. Het grote, goedkope, effectieve geheim is: tandpasta. Jawel, tandpasta met een lap stof goed wrijven (ietwat 5 minuten per lamp) en ze zien er weer top en helder uit! Ik dacht ik probeer dit even voor ik andere (dure) goedjes gebruik of het laat doen. Dit doe ik nu zo'n 1 a 2 keer per jaar en ben er erg tevreden over Excuses dat ik op een wat ouder bericht reageer, maar ik wilde jullie deze tip niet onthouden. Quote
spostma85 Posted July 31, 2016 Posted July 31, 2016 Voor de critici en sceptici onder ons zou het mooi zijn als je het resultaat van tandpasta op de koplamp kan onderbouwen met een 'voor' en 'na' foto Quote
ArjanS Posted August 2, 2016 Author Posted August 2, 2016 Dat van die tandpasta klopt wel, daar zit heel fijn polijstmiddel in. Bij een kras in de kunststof ruit van de caravan werd dat ook aangeraden. Ik heb het echter al een tijdje geleden met fijn polijstmiddel ( geloof commandant 4 ) en een borstelmachine gepoetst. Inderdaad weer heel helder maar aan de lichtopbrengst doet het weinig. Ik zie nog altijd geen licht op de weg zoals bij andere autos ongeacht de ingestelde stand. En beide koplampen werken wel. Ik ga eens merklampen proberen en als het kan met hogere opbrengst. Quote
spostma85 Posted August 2, 2016 Posted August 2, 2016 Zoals Lique al zei, Xenon erin en je klaagt niet weer. Die setjes kosten niks. Quote
Recommended Posts